Views
4 years ago

2017-13

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Juni
  • Nieuwe
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Emerald
  • Schepen
  • Onze
  • Marine

De Binnenvaartkrant 2 20

De Binnenvaartkrant 2 20 juni 2017 Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen KOM AAN BOORD VAN ONZE BUNKERVLOOT! WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wir suchen: Rheinpatent bis Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch Wij zoeken: Rijn patent tot Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits Wir bieten: Hohes Sicherheitsverständnis Attraktive Schweizer Arbeitskonditionen Permanente Weiterbildung Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Gutes Betriebsklima Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung – einfach bewerben über unsere Webseite! Bewerbungen an: Jesko Wehrt Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu www.fluvia.eu/jobs Wij bieden: Veiligheid hoog in het vaandel Aantrekkelijke Zwitserse arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden voor zelf ontplooiing Goede promotie kansen Comfortabele 1:1 verhouding van werktijd en vrije tijd Motiverende & inspirerende bedrijfscultuur Sollicitaties eenvoudig via onze website! tanker shipping | tank storage | tanker brokers Wij zoeken: • gemotiveerde medewerkers voor diverse functies (kapitein, stuurman, matroos, deksman); • ervaring op bunkerschepen is een pluspunt; • beheersing Nederlandse én Engelse taal; • in het bezit van een dienstboekje en overige certificaten (ADN, Vaarbewijs, Radar, enz.). Wij bieden: • vast contract • vaste ploegen 1 / 1 systeem; • doorgroeimogelijkheden voor gemotiveerde medewerkers. Interesse? Stuur dan vandaag nog je sollicitatiebrief, CV en kopieën van je documenten naar: admin@vinotra.nl Vinotra - Brugsteen 4, 4815 PL Breda Voor de eigen vloot (mineraal & chemie) zijn wij op zoek naar enthousiaste: (Licht)matrozen In het bezit van een geldig dienstboekje en bezig met binnenvaart gerelateerde opleiding. Aan boord van onze schepen wordt gewerkt TE WEINIG RUIMTE? Om jezelf te ontwikkelen en te ontplooien. onder Luxemburgse arbeidsvoorwaarden zoals een uitstekende vrijetijdsregeling op basis van 25 weken varen en 27 weken vrij per jaar. INTERSTREAM BARGING, ÉÉN VAN DE GROOTSTE BINNENVAARTBEVRACHTERS IN EUROPA MET KANTOREN IN GEERTRUIDENBERG, DUISBURG, MANNHEIM, HAMBURG EN LUXEMBURG, VERVOERT VOOR HAAR OPDRACHTGEVERS IN DE PETROCHEMISCHE INDUSTRIE VLOEIBARE CHEMICALIËN, MINERALE OLIËN, EETBARE OLIËN EN VETTEN OVER DE EUROPESE BINNENWATEREN. MET 250 GOED GETRAINDE EN GEMOTIVEERDE MEDEWERKERS EN EEN GEAVANCEERDE, VOORNAMELIJK DUBBELWANDIGE VLOOT VAN MEER DAN 150 SCHEPEN BEANTWOORDT INTERSTREAM VOLLEDIG AAN DE HOGE STANDAARDEN VAN HAAR OPDRACHT- GEVERS OP HET GEBIED VAN VEILIGHEID, MILIEU EN KWALITEIT. Durf je de verantwoordelijkheid en de uitdaging aan, wil je graag verder groeien, studeren en bovenal een goed salaris? Neem dan telefonisch contact op met de afdeling crewing (tel.nr. +352 2786 1335). Of mail je brief met CV naar crewing@interstreambarging.lu www.interstreambarging.com

De Binnenvaartkrant 3 20 juni 2017 Binnenvaart dreigt marktaandeel te verliezen in Duitsland Behoefte aan medestrijders en betere infrastructuur DOOR SARAH DE PRETER Ondanks de politieke modal shift-ambities verliest de binnenvaart in Duitsland marktaandeel. In Noordrijn-Westfalen gaat de Kamer van Koophandel (IHK) Niederrhein binnenkort in gesprek met de nieuwe deelstaatregering over infrastructurele knelpunten. De binnenvaart heeft echter meer ‘medestrijders’ uit de industrie nodig. Carsten Taucke, directievoorzitter van Imperial, klonk pessimistisch tijdens een debat bij de IHK vorige week in Duisburg. Hij stipte de dalende volumes in de staal- en chemiesector aan. Taucke zei niet te verwachten dat het binnenvaartvolume in Duitsland nog zal groeien. “De infrastructuurproblemen zijn groot en de Duitse industrie heeft het moeilijk.” Bij vertegenwoordiger Gerd Deimel van de chemische industrie, bekend als een groot pleitbezorger van de binnenvaart, schoot deze negatieve toonzetting in het verkeerde keelgat. Het verder dalen van de binnenvaartvolumes moet volgens hem absoluut worden voorkomen. “De chemische sector zet in op binnenvaart en wil hierin ondersteund worden. Binnenvaart is naast modern vrachtwagenvervoer de enige mogelijkheid om de klimaatdoelstellingen in het transport te behalen.” Rauwe werkelijkheid Waarop Taucke aangaf zijn uitspraak provocerend te hebben bedoeld. “Voor Imperial is de binnenvaart de grootste en meest succesvolle tak. Maar de realiteit is rauw: we hebben meer medestrijders nodig uit de industrie.” “Industriebedrijven moeten ook ophouden de binnenvaart kapot te maken. De vrachttarieven waren de afgelopen jaren allesbehalve stimulerend voor particulieren om te investeren in nieuwe schepen en innovatieve technologie. Jonge ondernemers willen het kanaal niet meer op vanwege de beperkte afmetingen. Hoe aantrekkelijk is het om met je gezin in een kleine scheepswoning te leven, terwijl je op de Rijn in een penthouse woont?” Taucke riep de industrie en de binnenvaart op nog sterker samen te werken om meer gehoor te vinden. “Ik denk dat naast massagoed en containers nog veel andere goederentypen op het water thuishoren. En het is een misverstand dat de overslag tussen transportmodi per definitie duur is. Dat geldt wellicht voor heel korte afstanden, maar zeker niet voor lange.” Sneller bouwen De IHK Niederrhein bereidt zich voor op eerste gesprekken met de nieuwe deelstaatregering in Noordrijn-Westfalen. 90 procent van de bedrijven in NRW is momenteel tevreden met de economische ontwikkeling. Ze hebben echter ook een lijst van knelpunten. Slechte transportinfrastructuur, een tekort aan vakkrachten en een teveel aan bureaucratie staan bovenaan. “Als we tien tot twintig jaar nodig hebben om een brug te vernieuwen, blijven we niet concurrerend”, aldus IHK-voorzitter Burkhard Landers. “Dat moet veel sneller gaan. Naast goede fysieke infrastructuur dient ook de digitale infrastructuur verder te worden uitgebouwd.” Wallonië investeert fors in vaarwegen De Waalse regering investeert nog deze regeerperiode ruim 500 miljoen euro in het opwaarderen van de vaarwegen. Dat zei de Waalse minister van Openbare Werken Maxim Prévot onlangs bij de feestelijkheden rond 100 Jaar Historisch Centrumkanaal in Thieu. Carsten Taucke bij het Branchen- Forum van de IHK in Duisburg. (foto Sarah De Preter) Een bijzondere verlading: een stalen frame van 360 ton voor de nieuwe brug in Luttre nabij Charleroi. Drie duwboten brachten het zwaargewicht naar zijn bestemming. (foto: OPVN) Streep door rondvaartbeleid DOOR EVERT BRUINEKOOL De Raad van State heeft een forse streep gezet door het Amsterdamse vergunningenbeleid voor rondvaartboten. Zowel de tijdelijke vergunningen als de vergunningen vanaf 2020 zijn vernietigd. De gemeente zal een nieuw beleid moeten maken voor schepen vanaf 14 meter. De oude vergunningen voor onbepaalde tijd zijn nu weer van kracht. Amsterdam accepteert de uitspraak en gaat op zoek naar een andere oplossing. De gemeenteraad en het stadsbestuur wilden de drukte op het water aanpakken. Feest bij de reders Wethouder Udo Kock (Water): “Het college en de raad zien zich de komende maanden voor een belangrijke keuze gesteld: gaan we op zoek naar een andere manier om vast te houden aan ons volumebeleid om zo de drukte te beteugelen of geven we de rondvaartmarkt vrij.” Feest bij de reders. “Ik voel mij weer reder. Dat is even wennen, ik heb weer schepen”, zegt Klaas Pater van rederij De Nederlanden. Meer dan een half miljoen euro aan leges is er voor de vergunningaanvragen betaald door reders. De kosten voor advocaten en tekeningen van nieuwe schepen komen daar nog bij. De reders willen die kosten verhalen op de gemeente. Het budget is een samenraapsel uit verschillende bronnen. 75 miljoen euro komt uit het Waals Infrastructuurplan voor de periode 2016-2019. Dit wordt aangevuld met 200 miljoen euro aan algemene publieke middelen, 150 miljoen euro Europese cofinanciering voor het Seine-Scheldeproject en ruim 100 miljoen euro via SOFICO, de Waalse Société de Financement Complémentaire des infrastructures. Op de Waalse vaarwegen wordt jaarlijks zo’n 40 miljoen ton goederen vervoerd. Prévot wil dat dit volume groeit, om de Waalse economie te versterken en werkgelegenheid te creëren. Zondagsbediening In dat kader staat onder andere de verruiming van de bedieningstijden van sluizen en andere natte infrastructuur op diverse vaarwegen op het programma. De meeste sluizen in Wallonië worden nu niet op zondag bediend, maar dat gaat in de toekomst veranderen. Binnenkort starten hierover onderhandelingen met de vakbonden. Verder worden de vaarwegen gekoppeld aan het Waals Verkeerscentrum Perex 4.0. Sluizen, bruggen en andere kunstwerken kunnen hierdoor op afstand worden bediend. In Namen komt een nieuw coördinatiecentrum speciaal voor de vaarwegen. Loterij Frans Heijn van de Vereniging Rondvaart Amsterdam: “Het vertrouwen in de gemeente Amsterdam is weg bij de reders; ze hadden gewoon moeten wachten op de uitspraak van de Raad van State. De loterij is ongedaan gemaakt.” Rederij Kooij beraadt zich over hoe nu verder. Tweederde van de vloot is inmiddels verkocht, meldde Kooij enkele weken geleden. “Wij gaan de komende weken in gesprek met de kopers. Daarnaast gaan wij in kaart brengen wat het heeft gekost en daarna gaan we er zeker iets mee doen”, aldus woordvoerder Guido Frankfurther, Beste Emile, Er was een tijd dat we elkaar regelmatig aan de telefoon hadden over dat dingetje dat binnenvaart heet, in de jaren dat we nog schouder aan schouder droomden van het tegenhouden van de Betuwelijn, weet je nog? We kwamen elkaar ook bij talloze gelegenheden tegen en ik vond het een verademing een politicus te ontmoeten met relativeringsvermogen en gevoel voor humor. Het is jammer als je dat kwijt bent geraakt doordat je voortdurend poten stijf moet houden wegens verkiezingsbeloftes. Met stijve poten win je nooit een race. Ik vind het helemaal niks voor jou om steeds dezelfde oneliners op te dreunen (of om een fan van premier Sybrand Buma te zijn, kom op man). Niet alleen is dat dodelijk saai, je bent voorspelbaar en zal het straks in de oppositie zeker moeten afleggen tegen die door bodyguards bewaakte populistische griezel met zijn platvloerse, akelige, onterechte maar helaas wel komische en originele oneliners. En pas op, achter je staat dat razend populaire jonge ventje (hoewel ook met stijve poten). Wordt het niet tijd om te laten zien dat je als de meer ervaren politicus weet hoe het spel gespeeld moet worden? Grote staatsmannen kunnen met flair laveren in het landsbelang. En er is zoveel te winnen. Als het aan de SP had gelegen (indien aan de macht) dan was de binnenvaart nu twee keer zo groot en sterk geweest. En kijk eens wat er op de wereld speelt? Denk je dat het toeval is dat de halve zuidpool doormidden scheurt nu Trump het Akkoord van Parijs heeft weggewimpeld? Laat je straks een rechts minderheidskabinet met gedoogsteun van een paar kruimelpartijen migrantenkinderen wegsturen? Daar moet je iets aan willen doen en niet alleen maar verongelijkt aan de zijlijn roepen. Omdat die gasten van CDA, D66 en VVD gek worden doordat ze geen meerderheid kunnen vinden, zijn ze tot alles bereid. Dit is je kans om veel meer dan die veertien eigen zeteltjes te verzilveren. Je kan nu zomaar geschiedenis schrijven (al is dat niet jouw eerste prioriteit, dan weten we onderhand wel). Stel je de fractievergadering voor, waarin je start met de opmerking: “Kameraden, ik heb wat uit te leggen, aan jullie en aan de kiezers. Het leven biedt soms verrassende kansen. Het wordt de hoogste tijd dat we over onze schaduw en die van Jan Marijnissen heen stappen. In het belang van dit land, het milieu en de SP heb ik besloten mijn inzicht voort te laten schrijden…” Een glansrol als het geweten van dit kabinet (en één van de drie vicepremiers). Eindelijk bereik je iets voor je trouwe achterban en voor de binnenvaart, al zullen we die Betuwelijn maar laten liggen. EÉN POT NAT door Michel Gonlag

Binnenvaartkrant