Views
2 years ago

2017-10

  • Text
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Meter
  • Goed
  • Marine

De Binnenvaartkrant 4 9

De Binnenvaartkrant 4 9 mei 2017 Für unsere erfolgreich wachsende Reederei suchen wir Schiffsführer u. Steuerleute (m/w) mit Patent bis Mannheim Arbeitsplatz: Containerschiff Fahrtgebiet: Rheinstrom und ARA-Raum Schichtsystem: 14 / 14 Tage oder 21 / 21 Tage Sozialleistungen: Luxemburger Konditionen Gerne erwarten wir Ihre Bewerbung an: Reederei Deymann Management GmbH & Co. KG Papenwiese 5 • D- 49733 Haren (Ems) info@reederei-deymann.de / info@navitrans.lu Tel.: 0049(0)172 2889169 Ralph van Beek SCHEEPSMAKELAAR In opdracht van Meester Thierry van Doosselaere en Meester Serge Van der Hofstadt, in hun hoedanigheid van Curatoren van het faillissement van BVBA North Sea Marine veilen wij: MVS TUNA EN DUWBAK TUNA II Motorvrachtschip “TUNA” uitgerust als duwschip met een duwcapaciteit can ca. 15417 ton Afmetingen: L.: 135 m, Br.: 12,00 m, H.: 4,60 m, Inzink.: 3,80 m, laadv.:4217 ton. Bouwjaar: 2000 te Hemiksem (B). Laadruim: Eén ruim, stalen laadvloer, beunen, geen luiken. Containercap.: 270 Teu in 4 lagen, 340 Teu in 5 lagen. Hoofdmotoren: 2 x Fabr.Caterpillar, Kw: 2 x1471/pk: 2 x 2000, type: 2 x 3516, 16 cilinder, Keerkoppeling: 2 x Fabr. ZF, type BW751. Boegschroeven: 2 x Fabr. Van Tiem, 2 x type: met stuurrooster. Motoren: 2 x Fabr. Caterpillar, kW: 2 x 447 kw/pk: 2 x 607, type: 2 x 3406, 6 cilinder. Generatoren: 3 x 85 KVA, 3 x Fabr. John Deere. Stuurwerk: Hydraulisch, Fabr. Van der Velden, 4 roeren. Elektriciteit: 24/220/280 V. Autokraan: L: 15 m, SWL: 2000 kg. Woningen: Drie woningen in twee etages, alle met woonruimte en open keuken, badkamer en slaapkamers. Stuurhut: Op hefkolom, vaste aluminium bovenbouw. Kijkhoogte: 21 m, kruiplijn: 8,85 m. Airconditioning: In stuurhut en woonverblijven. Navigatieapp.: In de stuurhut: U-vormige lessenaar met navigatie-meetapparatuur. Radar op beweegbare radarmast op het voor- en achterschip. Ankerlieren: VS: dubbelschijfs oliebadlier, 2 ankers. AS: dubbelschijfs oliebadlier, 2 ankers. Koppellieren: VS: 2 stuks. Certificaten: CVO + ADN geldigheid verlopen. Diktemeting: Vlakrapport van 2010 aanwezig. Ligplaats: Antwerpen, wachthaven Noordkasteelbrug – Kaai 83, Lichterweg. Info: Theo Moons, 7/7 bereikbaar Tel: +32 475 499448 of +31 611 370447 e-mail: theomoons@skynet.be Biedingen aan: Theo Moons via e-mail: theomoons@skynet.be of fax: +32 11 422152 Bezichtiging: Zonder afspraak op 22/05 - 24/05 - 27/05 van 12:00 tot 18:00 uur. Afsluitdatum van de biedingen: 06/06/2017 om 18:00 h. de duwbak “TUNA II” (wordt apart verkocht) Kapitein In bezit van: - Rijnpatent tot Basel - Radarpatent - ADN-certificaat Wij bieden u: - Werken op moderne schepen - Vrije tijdsregeling 2 w - 2 w - Aantrekkelijk loon PETROTRANS SA Captain With: -Rhinepatent till Basel - Radarpatent - ADN-CERTIFICATE We offer you: - Modern Barges - Work regime 2 w - 2 w - Attractive salary 19, Avenue des bains . L - 5610 Mondorf-Les-Bains + 35 226 119 081 · petrotrans@pt.lu Afmetingen: L.: 90 m, Br.: 11,45 m, H.: 4,60 m, Inzink.: 3,80 m, laadv.:2883 ton, kruiplijn: 6,75 m. Bouwjaar: 2000 te Hemiksem (B). Laadruim: Eén ruim, stalen laadvloer, beunen, geen luiken. Containercap.: 190 Teu in 4 lagen, 240 Teu in 5 lagen. Boegschroef: Fabr. Van Tiem, met stuurrooster, bwj: 2000. Motor: Fabr. Caterpillar, Vermogen: kW: 447/pk: 607, type: 3406. Hekschroef: Fabr. Van Tiem, met stuurrooster. Motor: Fabr. Caterpillar, type: 3406. kW: 399/pk: 542. Generator: 85 KVA/220/380 V, Fabr. John Deere. Elektriciteit: 24/220/380 V. Ankerlieren: VS: dubbelschijfs oliebadlier, 2 ankers. AS: enkelschijfs oliebadlier, 1 anker. Koppellieren: VS: 2 koppellieren. AS: 2 koppellieren Certificaten: CVO: geldig tot 28/08/2022. + ADN geldigheid verlopen. Diktemeting: Vlakrapport van 2010 aanwezig. Ligplaats: Antwerpen, wachthaven Noordkasteelbrug – Kaai 83, Lichterweg. Info: Theo Moons, 7/7 bereikbaar Tel: +32 475 499448 of +31 611 370447 e-mail: theomoons@skynet.be Biedingen aan: Theo Moons via e-mail: theomoons@skynet.be of fax: +32 11 422152 Bezichtiging: Zonder afspraak op 22/05 - 24/05 - 27/05 van 12:00 tot 18:00 uur. Afsluitdatum van de biedingen: 06/06/2017 om 18:00 h. De omschrijving wordt gegeven zonder verantwoordelijkheid voor eventuele vergissingen of onvolledigheden en zonder verantwoordelijkheid voor de feitelijke staat waarin het schip zich bevindt. Deze staat is goed gekend door de Koper, met met alle zichtbare en verborgen gebreken, zonder enige garantie door de Verkoper. De verkoop geschiedt onder de volgende voorwaarden: -met goedkeuring van de Curator en de Rechter-Commissaris en onder opschortende voorwaarde van homologatie door de Rechtbank van Koophandel te Antwerpen -Eventuele tussentijdse verkoop door de Curatoren is mogelijk. -LEVERING VOOR ZUIVER, ONBELAST EN VRIJ VAN ALLE HYPOTHECAIRE INSCHRIJVINGEN, BESLAGEN EN KANTMELDINGEN Theo Moons T +32 475 499448 • T +31 611 370447 • E theomoons@skynet.be

De Binnenvaartkrant 5 9 mei 2017 TeamCo: driemaal is scheepsrecht TeamCo had afgelopen zaterdag op het werfterrein in Heusden drie redenen voor een feestje. Het werd een groot feest: de viering van het 10-jarig bestaan van de werf, het behalen van de ISOcertificering en de ingebruikname van het nieuwe kantoor. Geen misverstand over wat er gevierd werd. De werf heeft het goed gedaan sinds de oprichting ervan door Gerrie van Tiem en Marcel Zweers in 2005. Dat is inderdaad al twaalf jaar geleden, maar de viering van het 10-jarig jubileum is ook al enige tijd bezig, waar onder meer in 2015 en 2016 een indrukwekkende campagne voor de stichting Kika deel van uitmaakte. Indrukwekkend mag zeker de lijst van 91 schepen heten, die de afgelopen twaalf jaar werden afgebouwd bij TeamCo. Tankers, drogeladingschepen, rivercruiseschepen... alle soorten schepen werden afgebouwd in Heusden. Het team dat ook vandaag nog onder leiding van Marcel Zweers en Gerrie van Tiem opereert, specialiseerde zich in het vinden van bijzondere oplossingen en toepassingen. Als om dat te laten zien, werd het diner zaterdagavond geserveerd aan boord van een wel heel speciaal ‘hoogwaardig, maritiem evenementenponton’, vervaardigd in opdracht van de Rotterdamse sleepvaartonderneming Kooren, met voorzieningen voor bijzondere gelegenheden. Vertrouwen Een mooie loopbrug van TeamCo verbindt de wal met het ponton en leidt over het tussenliggende schip, het ms Mistral van de familie Ryckebusch. Frappant is dat dit de tweede Mistral is die de familie laat afbouwen bij TeamCo. De eerste Mistral was in 2006 het derde schip dat werd afgebouwd bij de werf. Het eerste schip was het mts Forens van Henri de Vries. Hij had vertrouwen in de twee oprichters van TeamCo. Anderen waren iets sceptischer over de start van het bedrijf, herinnert Marcel Zweers zich. “Ze vroegen zich af waar we aan begonnen. Maar niemand voorzag toen de enorme stroom aan nieuwe schepen die de jaren daarna moesten worden afgebouwd.” Hij en Gerrie van Tiem maakten de juiste keuzes door zich te specialiseren in niches als de bouw van tankers en later passagiersschepen. Elk jaar komt een aantal rivercruiseschepen uit Heusden, waarvan de eerste in 2007 werd opgeleverd. Mede dankzij de opdrachten om passagiersschepen te bouwen, heeft de crisis weinig vat gekregen op het werk van Team- Co. Maar de specialisatie staat niet in de weg dat ze bij TeamCo geen enkele uitdaging uit de weg gaan. Wie het tientallen meters Marcel Zweers (l) en Gerrie van Tiem, zaterdag op de feestelijk ingerichte werf in Heusden. Honderden mensen kwamen naar de werf om de twee te feliciteren met hun succesvolle onderneming. brede spandoek met nieuwbouwfoto’s van fotograaf Arie Jonkman bekeek, zag dan ook koppelverbanden, beunschepen, estuaire schepen en alle soorten tankers en drogeladingschepen. Er wordt gewerkt aan tankers met LNG als brandstof voor de aandrijving en tankers die LNG vervoeren. Groei Intussen groeide het aantal medewerkers op de werf tot bijna twintig. Een hele organisatie en om de kwaliteit daarvan te borgen en in sommige opzichten te verbeteren, werd gekozen voor ISO-certificering. Marcel Zweers: “Je merkt dat de klanten van rederijen daarop letten. Het was echter niet zozeer een eis om te certificeren, het was meer voor onszelf goed om alle procedures aan te scherpen.” Voor de werknemers maar ook voor het overleg met klanten werd aan de werkplaats een nieuw, stijlvol ingericht kantoor gebouwd, uiteraard met een schitterend overzicht over het werfterrein en de Maas. De werf heeft een afbouwkade van 280 meter, drie torenkranen en voor de afbouwende schepen vijf ingerichte verblijfsunits. Dit is nog maar (iets meer dan) een derde van alle schepen die de afgelopen 12 jaar in Heusden werden afgebouwd. Jaarlijks miljard meer nodig voor infrastructuur Belangenorganisaties in handel en logistiek pleitten er vorige week samen bij informateur Edith Schippers voor om jaarlijks een miljard euro extra te investeren in de infrastructuur. CBRB, Koninklijke BLN- Schuttevaer en de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens maken deel uit van die coalitie. “Nu toekomstverkenningen onomstotelijk aangeven dat ons infrastructurele netwerk de groei van onze economie niet kan bijbenen, dreigt weer meer filevorming en stagnatie en komt de ontwikkeling van onze welvaart in het gedrang. Dat willen wij samen met een nieuw kabinet voorkomen”, aldus Machiel van der Kuijl van Evo fenedex en Ronald Paul van Havenbedrijf Rotterdam in een brief aan de informateur. De brief is medeondertekend door nog zestien organisaties. Ze geven aan dat jaarlijks minstens een miljard euro extra nodig is om te investeren in ‘slimmere en nieuwe’ infrastructuur. Dat geld moet worden verdeeld over alle verschillende modaliteiten. Voor de binnenvaart wordt gekeken naar betere achterlandverbindingen, meer geld voor onderhoud, aandacht voor capaciteitsvergroting van sluizen en bruggen en financiële ondersteuning bij vergroening van de binnenvaart. “De extra investeringen zijn noodzakelijk om het vervoer over water aantrekkelijk te houden”, aldus het Centraal Overleg Vaarwegen in een persbericht. In het COV zijn CBRB, BLN-Schuttevaer, Evofenedex, de Vereniging van Waterbouwers en de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens verenigd. Achterland In de brief wordt de nadruk gelegd op de rol van de binnenvaart als achterlandvervoerder: “Om de concurrentiekracht van het in Nederland gevestigde bedrijfsleven te versterken, is een netwerk van hoogwaardige internationale wegen, spoorwegen en vaarwegen alsook zee- en binnenhavens nodig. Door schaalvergroting, 24-uurseconomie, nieuwe logistieke concepten, containerisatie en “just in time deliveries” is transport constant aan verandering onderhevig en zal de vraag naar flexibel en betrouwbaar vervoer alleen maar toenemen. Goederenvervoer over water is daarbij een belangrijke schakel om slimme multimodale vervoersconcepten mogelijk te maken. Ook is het goederenvervoer over binnenwater een voorwaarde voor de sterke positie en groei van de mainports. Binnen de logistieke keten vormen de binnenhavens een onmisbare schakel. Als belangrijke economische knooppunten vormen zij een wezenlijk onderdeel van de achterlandverbindingen. (…) Om de verwachte groei in het goederenvervoer te kunnen accommoderen is het goed het potentieel van het vervoer over water beter te benutten. Dat vergroot de kans de bereikbaarheid van Nederland te verbeteren en zorgt voor CO2- reductie in logistieke ketens.” “Het netwerk van aansluitingen van de verschillende modaliteiten binnen regionale en stedelijke (natte) overslagpunten moet daarom worden uitgebreid. Tussen inland terminals kan het aantal shuttlediensten over water uitgebreid worden. Het Rijk kan hierin bijdragen door synchromodaal en multimodaal transport te stimuleren.” Onderhoud Het nieuwe kabinet zal ook moeten investeren in het onderhoud van het vaarwegennetwerk. “Veel infrastructurele kunstwerken zijn in de 19e en 20e eeuw aangelegd en naderen het einde van de levensduur. Onderhoud aan vaarwegen en renovatie van kunstwerken wordt in de toekomst steeds belangrijker. Het is van vitaal belang het Nederlandse vaarwegennetwerk goed op peil te houden, aan te passen en waar nodig op te waarderen om groei te faciliteren. In de brief wordt gepleit voor een investeringsslag in de vaarwegencapaciteit. “De havens van Antwerpen en Rotterdam willen meer samenwerken om hun positie in toekomstige groeimogelijkheden op Midden-Europese markten te versterken. Hier hebben de handels- en productiebedrijven die in Nederland zijn gevestigd veel baat van. De logistieke groei van de zeehavens manifesteert zich voor het overgrote deel in de containeroverslag waarin onder andere veel stukgoed vervoerd wordt. De afvoer per binnenvaart vanuit Antwerpen wordt belemmerd door te lage bruggen op de Schelde Rijnverbinding. Op zo’n belangrijk traject moet vier lagen (high-cube) containervervoer mogelijk worden. Om de groei in deze regio op te vangen is daarnaast op korte termijn capaciteitsuitbreiding nodig bij de sluizen in de Zuid Westelijke Delta (Volkerak, Kreekrak en Krammer). Zeker wanneer de Seine Nord-verbinding vanaf 2023 ook de regio Parijs voor Nederlandse en Vlaamse zeehavens binnen bereik brengt.” Groen Tenslotte wordt in de brief een pleidooi gehouden om de binnenvaart nog schoner te maken. “De binnenvaart heeft een gunstige footprint per vervoerd gewicht. Maar de Nederlandse binnenvaart kan met behulp van nieuwe innovaties nog schoner worden. Een verdere CO 2 -reductie is haalbaar met nieuwe aandrijflijnen waarmee ook de uitstoot van NOx en fijnstof omlaag kan. Het Rijk dient hier de binnenvaartsector bij te ondersteunen zodat zij de benodigde investeringen kunnen financieren.” Aldus de brief namens de belangenorganisaties.

De Binnenvaartkrant