Views
2 years ago

2017-10

  • Text
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Meter
  • Goed
  • Marine

De Binnenvaartkrant 2 9

De Binnenvaartkrant 2 9 mei 2017 Voor de eigen vloot (mineraal & chemie) zijn wij op zoek naar enthousiaste: (Licht)matrozen In het bezit van een geldig dienstboekje en bezig met binnenvaart gerelateerde opleiding. Aan boord van onze schepen wordt gewerkt TE WEINIG RUIMTE? Om jezelf te ontwikkelen en te ontplooien. onder Luxemburgse arbeidsvoorwaarden zoals een uitstekende vrijetijdsregeling op basis van 25 weken varen en 27 weken vrij per jaar. INTERSTREAM BARGING, ÉÉN VAN DE GROOTSTE BINNENVAARTBEVRACHTERS IN EUROPA MET KANTOREN IN GEERTRUIDENBERG, DUISBURG, MANNHEIM, HAMBURG EN LUXEMBURG, VERVOERT VOOR HAAR OPDRACHTGEVERS IN DE PETROCHEMISCHE INDUSTRIE VLOEIBARE CHEMICALIËN, MINERALE OLIËN, EETBARE OLIËN EN VETTEN OVER DE EUROPESE BINNENWATEREN. MET 250 GOED GETRAINDE EN GEMOTIVEERDE MEDEWERKERS EN EEN GEAVANCEERDE, VOORNAMELIJK DUBBELWANDIGE VLOOT VAN MEER DAN 150 SCHEPEN BEANTWOORDT INTERSTREAM VOLLEDIG AAN DE HOGE STANDAARDEN VAN HAAR OPDRACHT- GEVERS OP HET GEBIED VAN VEILIGHEID, MILIEU EN KWALITEIT. Durf je de verantwoordelijkheid en de uitdaging aan, wil je graag verder groeien, studeren en bovenal een goed salaris? Neem dan telefonisch contact op met de afdeling crewing (tel.nr. +352 2786 1335). Of mail je brief met CV naar crewing@interstreambarging.lu www.interstreambarging.com bunkerbedrijf NEPTUN b.v. Bunkerbedrijf Neptun b.v. is een gerenommeerd familiebedrijf waarbij kwaliteit in alle opzichten een belangrijke rol speelt. Dit is ook het geval bij onze klanten en daar zijn wij trots op. Met een hecht team willen wij onze diensten optimaal verzorgen. KOM AAN BOORD VAN ONZE BUNKERVLOOT! Voor onze buitendienst zijn wij op zoek naar een enthousiaste Bunkerbootschipper / verkoper Zelfstandig kunnen werken, multifunctioneel inzetbaar willen zijn en zowel extern als intern prettige communicatieve vaardigheden hebben zijn voor ons belangrijk. Je bent woonachtig in de regio Nijmegen en bent in het bezit van een groot vaarbewijs, een marifoon-, radar- en ADN certificaat en rijbewijs B. Een middelbare opleiding, computerervaring en kennis van de Duitse taal zijn een pré. Wij hanteren de CAO voorwaarden voor het brandstoffenbedrijf. Voor vragen en sollicitaties kun je mailen naar info@neptun.nl of bellen met 024-3774852. Je kunt je sollicitatie ook sturen naar Postbus 564 6500 AN Nijmegen. Gezocht voor Vakantieschip Prins Willem-Alexander: Stuurman/2e Kapitein Helaas vertrekt onze Stuurman/2e Kapitein voor een nieuwe uitdaging en hierdoor zoeken wij vervanging. Een gemotiveerde/gedreven collega die wil werken met onze doelgroep en in het bezit is van: • Grootvaarbewijs en (eventueel) Rijn patent. • Radar en Marifoon patent • Ervaring met Roerpropellers is een pré • Ervaring in de passagiervaart en gastheerschap • Nederlandse taal in woord en geschrift. Wij bieden: • Rooster met weekenden vrij (wel weekend/avondwacht) • Goede werkomstandigheden met NL collega’s • Salariering naar aanleiding van cao Binnenvaart en ORT Reageren naar: Vakantieschip Prins Willem-Alexander T.a.v. J. Vierhouten Postbus 428 3840 AK Harderwijk Wij zien uw motivatie, CV en pasfoto graag tegemoet. www.vakantieschip.nl/info@vakantieschip.nl Voor inlichtingen: J. Vierhouten 06-21547577 Hydraulische stuurmachines Roeren en Hennegatkokers Stuurhut hefkolommen Revisie - fabricage hydraulische cilinders 06-51125174 BUYCK TECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP - INSTALLATIE - REPARATIE 0167 - 52 45 65 | Heijningen | info@buycktechniek.nl WWW.BUYCKTECHNIEK.NL Wij zoeken: • gemotiveerde medewerkers voor diverse functies (kapitein, stuurman, matroos, deksman); • ervaring op bunkerschepen is een pluspunt; • beheersing Nederlandse én Engelse taal; • in het bezit van een dienstboekje en overige certificaten (ADN, Vaarbewijs, Radar, enz.). Wij bieden: • vast contract • vaste ploegen 1 / 1 systeem; • doorgroeimogelijkheden voor gemotiveerde medewerkers. Interesse? Stuur dan vandaag nog je sollicitatiebrief, CV en kopieën van je documenten naar: admin@vinotra.nl Vinotra - Brugsteen 4, 4815 PL Breda

De Binnenvaartkrant 3 9 mei 2017 Bruggen niet omhoog voor high cubes Minister Schultz van Haegen ziet er weinig in om bruggen voor 3- en 4-laags containervaart te verhogen met het oog op high cube-containers. De economische baten wegen vrijwel nergens op tegen de kosten, stelt ze in een brief aan de Tweede Kamer. Vooral de zeer hoge kosten bij spoorbruggen – die compleet vervangen moeten worden – zijn een groot knelpunt. Aanleiding voor de kosten-batenanalyse (KBA) die de minister van Infrastructuur en Milieu liet uitvoeren, was het groeiende aantal high cube-containers. Die zijn 30 centimeter hoger. En daar zijn de standaardbrughoogtes, vastgelegd in de Structuurvisie Infrastructuur en Onderzoek naar veiligheid scheepvaart bij Maastricht DOOR NOUD VAN DER ZEE Rijkswaterstaat laat de veiligheid en mogelijke knelpunten op de Maas ter hoogte van Maastricht onderzoeken. De uitkomsten worden eind dit jaar verwacht. In 2019 wordt de Maasroute opengesteld voor grotere schepen: lengte: 193 in plaats van 137,50 meter; diepgang 3,50 in plaats van 3,00 meter. Maar met name bij hogere afvoeren van de Maas kent het traject tussen Sint Pieter en Itteren enkele moeilijke passages. Uit eerdere tests kwam naar voren dat het tracé in theorie veilig is. Zeker voor schippers die de route vaker varen. Maar vanwege het grote aantal buitenlandse schippers die dit deel van de Maas bevaren is een nieuwe beoordeling van de veiligheid gewenst. De Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht moet opheldering geven. Er Bedrijfsleven NRW wil beter beleid voor binnenvaart Ondanks de politieke ambitie in Duitsland om de binnenvaart te steunen, verliest de sector al jaren marktaandeel. De kamer van koophandel (IHK) in Duisburg vindt het dan ook tijd om het vaarwegenbeleid onder de loep te nemen en een economisch plan voor de binnenvaart op te stellen. Aan de Nederrijn zijn veel bedrijven, en dus ook arbeidsplaatsen, direct of indirect afhankelijk van de vaarwegen. Vooral bij het vervoer van massagoed, containers en zware lading biedt de binnenvaart duidelijke kostenvoordelen. Jaarlijks passeert ruim 150 miljoen ton aan goederen per binnenschip de grens bij Emmerich. Op 14 mei kiezen de inwoners van Noordrijn-Westfalen (NRW) Ruimte (SVIR), niet op berekend. Om ongehinderd met high cubes te kunnen varen zouden bruggen die nu voor 3-laags containervaart geschikt zijn van 7,00 naar 7,88 of zelfs 8,50 meter omhoog moeten en die voor 4-laags van 9,10 naar 10,50/11,05 meter. De – globale – analyse geeft aan dat er vier vaarwegcorridors zijn waar het mogelijk toch rendabel kan zijn “kunstwerken op termijn te verhogen boven de huidige SVIR-streefwaarden”, aldus Schultz van Haegen. Dat zijn de routes Westerschelde-Rijn, Amsterdam-Rotterdam, Amsterdam-Noord-Nederland en de Maasroute (Weurt-Born). Voor die corridors laat de minister specifieke KBA’s maken. wordt in kaart gebracht welke problemen schippers op dit deel van de rivier kunnen ondervinden en wat daaraan te doen is. Hoog water Het onderzoek wordt uitgevoerd door Lievense CSO. Dit is een (foto Noud van der Zee) een nieuwe deelstaatregering. Een van de grote politieke thema’s is infrastructuur. De snelwegen in Noordrijn-Westfalen (NRW) slibben gestaag dicht. In 2016 waren er 20 procent meer files dan in 2015. Met name in Duisburg gaan inwoners en bedrijven gebukt onder het fileleed. Tekort aan ingenieurs De vooruitzichten voor de komende jaren zijn weinig rooskleurig aangezien het pendelverkeer en goederenvervoer toeneemt. Boven dien dateren veel snelwegen en bruggen uit de jaren 60. Ze zijn niet alleen aan onderhoud toe, maar moeten ook worden aangepast aan het zwaarder geworden vrachtvervoer. Deze moderniseringsslag gaat Alleen op de vaarwegcorridor Westerschelde-Rijn kan het, als het hoge groeiscenario voor goederenvervoer werkelijkheid wordt, voldoende rendabel zijn om verhoging van bruggen naar 10,50/11,05 meter te rechtvaardigen. Bij datzelfde groei scenario scoren de vaarwegcorridors Amsterdam- Rotterdam en Amsterdam–Noord- Nederland matig negatief voor verhoging naar 10,50/11,05 meter. Op de Maasroute pakt het rekenwerk mogelijk gunstig uit als alleen de bruggen over het Julianakanaal worden verhoogd en niet die over de Maas. Dit is een reële optie doordat op de rivier door fluctuatie van waterstand doorgaans een grotere doorvaarthoogte beschikbaar is. advies- en ingenieursbureau op het gebied van infrastructuur, water en omgevingsvraagstukken. De resultaten worden in het najaar verwacht. Een eventuele verhoging van de bruggen behoort niet tot het onderzoek. In de verkenning wordt onder gepaard met lange plan-, vergunnings- en bouwtrajecten. Een extra hindernis vormt het tekort aan plan- en bouwingenieurs bij de overheid. Veel ingenieurs zijn in het bedrijfsleven gaan werken omdat ze daar meer kunnen verdienen dan in staatsdienst. De bondsregering stelt de komende dertien jaar 270 miljard euro ter beschikking voor de infrastructuur. NRW krijgt 14 miljard voor de uitbreiding en modernisering van het wegennet. Bedrijven pleiten echter ook voor extra investeringen in de vaarwegen, waaronder de verdieping van de Rijn tussen Duisburg en Dormagen. Voorzitter Burkhard Landers van IHK Niederrhein zei tijdens de Wat in het algemeen nog een rol speelt, is het momenten van vervanging: als een brug pas aan het eind van zijn levensduur wordt vervangen en verhoogd, dan tellen in de KBA alleen de meerkosten voor verhoging mee – en niet de extra afschrijving op de restwaarde. Op andere routes dan de vier waar ze extra onderzoek naar laat doen, genoemde is verhoging sowieso niet aan de orde, aldus Schultz van Haegen. Daar handhaaft ze de huidige SVIR-streefhoogten. “De huidige streefhoogten zijn internationaal herkenbaar en bieden afhankelijk van het percentage high cubes en innovaties in schepen nog mogelijkheden voor efficiëntiewinst in belading.” meer gekeken wat op korte termijn (2019) en op lange termijn (2030) nodig is om schepen ook bij hoog water veilig over de Maas te laten varen. Eventuele oplossingen moeten ook rekening houden met toekomstige (groei-)ontwikkelingen in de scheepvaart. jaarlijkse persconferentie vorige week dat het binnenvaartbeleid moet worden herzien. Vaartrechten Er zijn nieuwe concepten nodig om ook bij vaarwegprojecten de plan- en vergunningstrajecten te verkorten. Voor het vervoer over water moet een economisch plan worden opgesteld. De door de bondsregering geplande herziening van de vaartrechten mag niet leiden tot stijgende kosten voor binnenvaartvervoer. Na de verkiezingen neemt de IHK het voortouw bij het vormen van een Bündnis Niederrhein om in de politiek meer begrip op te bouwen voor de belangen van het bedrijfsleven, waaronder de beschikbaarheid van goede infrastructuur. Windmolens Als baas van het Rotterdams Havenbedrijf vocht Hans Smits al tegen de windmolens voor de kust die de scheepvaart onveilig zouden maken. Als baas van het bouwconcern Janssen de Jong verklaarde hij afgelopen zaterdag in De Telegraaf “dat als de overheid de miljardensubsidies voor windmolens zou steken in de verduurzaming van de Nederlandse woningvoorraad, dan zouden we met een voldoen aan de doelstellingen uit het klimaatakkoord van Parijs. Dat is veel effectiever dan een molentje hier en daar, met veel maatschappelijk verzet en horizonvervuiling.” Op het oog dus consistent, maar ook wel een beetje ‘zoals de wind waait, waait m’n jasje’, want kennelijk bouwt het concern geen windmolens. Huizen isoleren lijkt me symptoombestrijding. Ik zou de voorkeur geven aan bij de bron aanpakken en alternatieve energie opwekken. Molens zijn geen horizonvervuiling. Er staat bij de Van Brienenoordbrug een molen van 150 meter hoog met een maximumvermogen van 3 MW per jaar, waarmee 2.600 gezinnen in hun energiebehoefte kunnen worden voorzien. In de wijde omtrek is het gevaarte zichtbaar. Ik vind dat leuk en modern. Waarom wel een brug en geen molen? Allebei functioneel, zoals bijna alles in Rotterdam functioneel en modern is (zelfs sommige voetbalclubs). De bouw van een windmolen kost iets minder dan 2 miljoen euro per MegaWatt. Daar krijgt niemand subsidie voor. Een kilowattuur Energie opwekken met een windmolen kost tussen de 9 en de 10 cent. Voor een minder milieuvriendelijk opgewekte kilowattuur betaal je op de markt 6 cent. Het verschil wordt door de overheid toegestopt. Deze concurrentievervalsing mag omdat de vrije markt geen natuurwet is maar een afspraak tussen mensen en in de EU hebben die mensen afgesproken dat in 2020 14% van de opgewekte energie duurzaam is en duurzamer dan windenergie is er niet. En we weten allemaal dat we er niet aan ontkomen dat de volgende decennia dat percentage veel verder omhoog moet, willen we de zaak een beetje leefbaar houden. Waarom wel de kilowatturen van een molen subsidiëren en niet de tonkilometers per schip? Duurzamer dan vervoer per schip kan niet. De energieproducenten hebben zich er toch ook bij neergelegd dat windmoleneigenaren geld toegestopt krijgen? Inderdaad, omdat we weten dat we vroeg of laat toch die keuze moeten maken en alles elektrisch moet en alle elektriciteit van windmolens, zonne- of waterenergie moet komen. Als we dat eigenlijk al weten, wat houdt ons dan nog tegen die omslag te maken? En net zo goed weten we dat we vroeg of laat om moeten schakelen naar vervoer over water. Wat houdt ons dan tegen? EÉN POT NAT door Michel Gonlag

De Binnenvaartkrant