Views
2 years ago

2017-10

  • Text
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Meter
  • Goed
  • Marine

De Binnenvaartkrant 18 9

De Binnenvaartkrant 18 9 mei 2017 AIS KLASSE A SPECIALE AANBIEDING BESPAAR 50 % BESTELD VOOR 1 JUNI 2017 BESCHERM JE BEDRIJF Verleng je garantie op je bestaande AIS ontvanger en krijg een brandnieuwe EU binnenvaart gecertificeerde AIS Klasse A – ALLEMAAL VOOR EEN ZEER LAGE PRIJS! ONZE SPECIALE AANBIEDING VOOR JOUW Een brandnieuwe em-trak EU binnenvaart gecertificeerde A100 AIS Klasse A. Met 12 maanden verlengde garantie op je bestaande Klasse A eenheid. VOOR U EEN VRIJBLIJVENDE OFFERTE Bel ons direct op +44 1761 409 559 (ma – vrij, 8AM tot 4PM) OF email naar enquiries@em-trak.com OF ga naar www.em-trak.com en voltooi het offerte formulier. EM-TRAK A100 AIS KLASSE A Geproduceerd door SRT Marine Systems plc, thee m-trak A100 is de meest gebruikte en vertrouwde binnenvaart gecertificeerde AIS Klasse A. Het combineert robuuste betrouwbaarheid , gebruiksvriendelijk en installatie met exceptionele prestatie en functionaliteit. em-trak Marine Electronics Limited is een globale distributeur van hoge kwaliteit AIS ontvangers voor gebruik bij alle commerciële en vrije tijd applicaties met een globaal netwerk van dealers en service leveranciers. em-trak levert de mooiste producten en aftersales klantenservice. Deze aanbieding is exclusief beschikbaar voor eigenaren en gebruikers van Europese binnenvaart vaartuigen met een bestaande AIS Klasse A, en is gelimiteerd tot de eerste 500 aanvragers voor 1 Juni 2017. EU BINNENVAART GECERTIFICEERD em-trak Marine Electronics Ltd Wireless House, Westfield Industrial Estate Midsomer Norton, Bath BA3 4BS, UK +44 (0)1761 409 559 enquiries@em-trak.com www.em-trak.com

De Binnenvaartkrant 19 9 mei 2017 Chaos bij vergunningverlening rondvaartboten DOOR EVERT BRUINEKOOL Reders van rondvaartboten in de Amsterdamse grachten voelen zich sterk benadeeld door het nieuwe vergunningenstelsel. Volgens hen verdampen miljoenen aan investeringen. Ze verwijten de gemeente Amsterdam ‘onbegrijpelijke selectie, willekeur, kapitaalvernietiging en geen kennis van zaken’. Gevreesd wordt dat tientallen goede rondvaartsche pen – waaronder klassieke en elektrisch aangedreven schepen – vanaf 2020 verdwijnen uit de grachten. Bij de herverdeling van rondvaartvergunningen ging het om 135 vergunningen: 60 in de categorie gezichtsbepalend en 75 reguliere rondvaartbootvergunningen. Er waren 484 aanvragen toegelaten, 60 andere vergunningaanvragen haalden de selectie niet, omdat ze niet voldeden aan de eisen. Per aanvraag moesten de reders 1.095 euro leges betalen. Elektrisch De herverdeling van de exploitatievergunningen voor de periode 2020-2030 was het gevolg van een uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie. Een derde van de vergunningen is naar nieuwe bedrijven gegaan. Rederij Smidtje schreef in met acht schepen langer dan 14 meter en kreeg in eerste instantie geen enkele vergunning. Twee dagen later kreeg Smidtje er alsnog één toegewezen. Het bedrijf verbouwde de afgelopen jaren al zijn schepen naar elektrisch, vaak zelfs met overheidssubsidie. Het was de eerste rondvaartreder in de grachten die met alle boten uitstootvrij voer. Na 2020 mogen zij nog wel met hun boten onder de 14 meter varen in de binnenring. Elise van der Linden, manager bij de rederij, vertelt geëmotioneerd: “Na 2020 blijven er acht van onze vijftien boten over, de rest is afgewezen. We moeten kijken hoe we hier mee om kunnen gaan en wat nog kan.” “Er zijn door ons miljoenen geïnvesteerd, deels met subsidie van Amsterdam. De gemeente heeft die subsidie dus ook gewoon weggegooid. Ook andere kleine rederijen met historisch erfgoed zijn Protestactie van de eigenaren en werknemers van 120 schepen tegen nieuw vergunningstelsel. Veel reguliere rondvaartboten in Amsterdam mogen na 2020 niet meer varen. (foto’s Evert Bruinekool) allemaal zwaar de sjaak. Er gaan zeker dingen gebeuren. We laten het bezinken en gaan met de andere reders om tafel, we laten het hier niet bij zitten.” Rederij De Nederlanden houdt van de vier beeldbepalende schepen uiteindelijk twee over: de Hildebrand en de Jacob van Lennep. Zij kregen er ook enkele dagen later nog een vergunning bij. “Ik durf niet meer te investeren. Vlaamse ondernemers beginnen belang Seine-Schelde-verbinding te ontdekken Ondernemers in Vlaanderen kennen nog onvoldoende de voordelen en omvang van het Seine-Schelde-project. Tijdens een informatiesessie van de Kamer van Koophandel (Voka) Oost- en West-Vlaanderen praatte vaarwegbeheerder Waterwegen en Zee kanaal bedrijven bij over de economische kansen van deze Europese binnenvaartverbinding. Verwacht wordt dat die onder meer een grote impact gaat hebben op het transport tussen Gent en Parijs. Zo’n veertig ondernemers woonden de informatiebijeenkomst bij. Harelbeke Ze luisterden naar een voordracht van Johan Van Der Biest, CEO van bouwbedrijf Wienerberger, dat jaarlijks 300.000 ton goederen via het water vervoert. Van der Biest: “Dankzij onze kaaimuren sparen we duizenden vrachtwagenritten uit en beperken we de impact op onze omgeving en het milieu.” Als onderdeel van de Seine- Schelde-verbinding wordt de Leie Voor hetzelfde geld investeer je en draait de gemeente het binnen een jaar weer terug”, vertelt een zwaar geëmotioneerde Klaas Pater, woordvoerder van de rederij. In de afgelopen jaren hebben zij miljoenen geïnvesteerd. Een elektrische Citytender kost bijvoorbeeld 7 ton. De pakschuiten Hildebrand en Jacob van Lennep varen al 137 jaar in de grachten en zijn ook van elektrische aangepast. In Harelbeke start binnenkort de bouw van een nieuwe, grotere sluis. Sinds de zomer van 2016 maakt de binnenvaart gebruik van een tijdelijke sluis. De oude sluis heeft plaats gemaakt voor een bouwkuip. Nadat deze leeggepompt is, wordt de nieuwe sluis snel gebouwd. De eerste schepen zouden er eind dit jaar door kunnen varen. Daarna wordt ook een nieuwe stuw gebouwd. aandrijving voorzien. Dit heeft tonnen per schip gekost. “De bedoeling van het nieuwe stelsel was een divers aanbod te creëren; het tegenoverstelde is bereikt. Het was gewoon een loterij. Hoe verder? Ik weet het niet; een afspraak maken met Treffers,? Ik moet het allemaal verwerken.” Bloody Monday Ook Sacha Emmerik van Rederij Belle heeft nachten wakker gelegen. Zijn prachtige salonboot, de Dame van Amstel, waar hij het leeuwendeel van zijn omzet mee maakt, heeft geen vergunning gekregen. Frans Heijn, voorzitter van de Verenigde Rederijen Amsterdam, waarbij 36 kleinere rederijen zijn aangesloten, stelt: “Bloody Monday. Van de zestig beeldbepalende boten hebben maar een paar een vergunning gekregen.” Zelf mag hij met zijn salonboten blijven varen, aangezien die in het kleine segment (onder de 14 meter) vallen. “Stappen gaan er zeker ondernomen worden, maar het is nog te vroeg om daar iets over te zeggen. Een WOB-verzoek is inmiddels gedaan om meer duidelijkheid te krijgen hoe de procedure verlopen is. Zoals wij er tegenaan kijken, is het wel degelijk een loting geweest.” Veel kleine reders denken dat er met stromannen is gewerkt om meer schepen dan twaalf te kunnen krijgen. Ze verwachten dat de uitgifte geen stand zal houden en gewijzigd gaat worden. Ook worden er bedenkingen uitgesproken bij de vergunningen in het reguliere segment. Is de gemeente wel betrouwbaar genoeg om nu nieuwe schepen te gaan bouwen? Veel reders twijfelen of zij dat gaan doen. De meeste schepen in het reguliere segment moeten namelijk nog gebouwd worden. Het eerste slachtoffer meldt zich. Rederij Kooij zou volgens een persbericht van 28 april 16 van de 28 schepen verkocht hebben aan andere partijen die aan de loting deelgenomen hebben met de gekochte schepen. Bij Amsterdamse reguliere rondvaartboten van grote rederijen als Kooij, Lovers, Stromma (voorheen Canal Company) is het echt een loting geweest. Kooij heeft twaalf vergunningen gekregen, Canal Compagny elf en Lovers vijf vergunningen. Nek omgedraaid Lovers moet zelfs alle 25 oude schepen uit de vaart nemen en nieuwe schepen bouwen voor de vijf vergunningen. Dit houdt in dat tientallen schepen zullen verdwijnen. Erik de Visser van Rederij Lovers vertelt: “Een vijfde van onze vergunningen is eigenlijk maar over, wij zullen dus veel moeten gaan bouwen in het vrije segment onder de 14 meter. Van de beeldbepalende en oude salonboten is bijna niets over. Ik ben niet blij, maar dat geldt ook voor andere hardwerkende kleine bedrijven; ze zijn de nek omgedraaid. Een welstandscommissie bepaalde wat mooi is. Als je de bevolking van Amsterdam in een referendum vraagt wat mooi is, zal iedereen de oude salonboten tien keer mooier vinden dan reguliere rondvaartboten.” Vera Al, woordvoerster van wethouder Udo Kock: “Het is volgens de regels en het uitgiftereglement gegaan, zoals vastgesteld door de raad.” De commissie Beeldbepalend, deskundig op scheepsbouwgebied en varend erfgoed, heeft de punten toegekend voor deze categorie. In de reguliere categorie moest geloot worden omdat daar 277 boten de maximale score van 100 punten hadden. De grote winst voor Amsterdam is volgens Al dat de hele vloot elektrisch is vanaf 2020 en de markt is opengesteld. Voor extre me toename in vaarbewegingen is de gemeente niet bang, aangezien er onder de 14 meter ook vergunningsvereisten zijn en de ligplaatsen schaars zijn in Amsterdam. Eén van de eisen is een ligplaats. Ook met de nog lopende zaak bij de Raad van State verwacht de gemeente in het gelijk gesteld te worden. Uitgelote schepen kunnen immers in de tweede ring gaan varen, buiten het centrum.

De Binnenvaartkrant