Views
2 years ago

2017-10

  • Text
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Meter
  • Goed
  • Marine

De Binnenvaartkrant 14 9

De Binnenvaartkrant 14 9 mei 2017 EDR Antwerp zet zijn deuren open voor de binnenvaart ! Voor een vrijblijvende offerte! Bel +32 3 253 27 52 Diensten • Wassen • Reinigen • Ontroesten • Zandstralen • Hydrojetten tot 3000 bar • Schilderwerken • Roer vervanging • Elektrische reparaties • Structurele staalwerken • Schade reparaties • Mechanische- en motorreparaties • Logistieke en technische benodigheden Droogdokken 1: 148 x 18 x 5 m 2: 166 x 21 x 6 m 3: 192 x 27 x 8 m 4: 206 x 27 x 7 m 5: 265 x 39 x 8 m 6: 312 x 50 x 8 m Engine Deck Repair . Industrieweg 11, Haven 403 – 2030 Antwerpen – Belgium . T +32 3 253 27 52 . E info@edr-antwerp.eu . W edr-antwerp.eu

De Binnenvaartkrant 15 9 mei 2017 Lobby voor grotere sluis Fürstenwalde De Duitse deelstaat Brandenburg gaat zich ervoor inzetten dat het Spree-Oder-kanaal weer onderdeel wordt van het Europese TEN T-netwerk. Het bedrijfsleven in de Oderstreek wil meer gebruik kunnen maken van deze vaarweg. Tijdens een bijeenkomst van Duitse en Poolse bedrijven in Eisenhüttenstadt benadrukte de Brandenburgse minister van Economische Zaken, Albrecht Gerber, het belang van de vaarwegen voor het goederenvervoer en het toerisme. Duitsland en Polen willen de infrastructuur in de grensregio beter vervlechten en hebben hiertoe gezamenlijk een toekomstconcept ontwikkeld. Brandenburg wil meer goederen verschuiven van de weg naar spoor en water. De logistiek in Berlijn en Brandenburg is goed voor een omzet van 10 miljard euro per jaar. Kiellegging voor eerste nieuwe Maasveer DOOR NOUD VAN DER ZEE Op donderdag 4 mei was de kiellegging van de eerste veerboot uit een serie die scheepswerf Peter Zo’n 180.000 mensen zijn in deze sector werkzaam. ArcelorMittal Vooral de sluis Fürstenwalde op het Spree-Oder-kanaal is het bedrijfsleven een doorn in het oog. Alleen kleine binnenschepen kunnen de 67 meter lange sluis passeren, wat de haven in Eisenhüttenstadt slecht bereikbaar maakt voor de binnenvaart. Onder meer ArcelorMittal in Eisenhüttenstadt wil meer goederen vervoeren via het water, maar voor de Duitse bondsregering heeft het kanaal tussen Oder en Spree geen prio riteit. Een nieuwe sluis in Fürsten walde zou de komende vijftien jaar niet nodig zijn. Bedrijven en politici in Brandenburg trekken de cijfers en prognoses die deze beslissing onderbouwen in twijfel. In combinatie Tinnemans uit Maasbracht bouwt voor de gemeenten Horst aan de Maas, Peel en Maas, Venlo en Bee sel. Projectleider Hans Sillekens verirchtte de symbolische starthandeling. (foto Noud van der Zee) Het sluiscomplex in Fürstenwalde. (foto: WSA Berlin) met de reeds verlengde sluizen in Kersdorf en Wernsdorf zou een nieuwe sluis in Fürstenwalde juist een troef zijn. Ook Polen heeft belang bij een Projectleider Hans Sillekens uit Horst aan de Maas verrichtte de symbolische handeling bij deze kiellegging: hij mocht een stukje lassen. Deze eerste veerboot gaat de verbinding over de Maas leggen tussen Grubbenvorst en Velden. Aanbesteding Scheepswerf en Handelsmaatschappij Tinnemans won de aanbesteding voor het leveren van vier nieuwe veerponten. De schepen gaan beheerd worden door de gemeenschappelijke regeling Maasveren Noord-Limburg, een samenwerkingsverband tussen de betrokken oevergemeenten.Horst aan de Maas fungeert in dit verband als centrumgemeente. De gunningscriteria waren kwaliteit én prijs. Met de bouw van de Maasveren is een bedrag gemoeid van bijna 4 miljoen euro. ADVERTENTIE goed bevaarbaar Spree-Oderkanaal, dat de kortste verbinding vormt met Berlijn en Hamburg. De Poolse regering zet sinds enkele jaren sterk in op binnenvaartvervoer. Op de Oder worden de komende jaren bottlenecks weggewerkt en vervolgens wordt de rivier verder opgewaardeerd naar klasse Va. Sneller De Maasveren worden sneller gebouwd dan aanvankelijk de bedoeling was. Bezuinigingen lagen ten grondslag aan dit besluit. “Eind 2018 moet Peter Tinnemans de vierde veerpont aan de gemeenten in Noord-Limburg opleveren”, zei Sillekens. De ponten worden gefaseerd gebouwd. Telkens als een vaartuig is opgeleverd, goedgekeurd en naar tevredenheid van de opdrachtgever functioneert, volgt de opdracht voor de bouw en levering van de volgende veerpont. Scheepswerf en Handelsmaatschappij Tinnemans heeft ruime ervaring in het bouwen van veerponten. ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl The Blue Road op Maritime Industry Van dinsdag 9 tot en met donderdag 11 mei vindt in de Evenementenhal in Gorinchem de vakbeurs Maritime Industry plaats. Uiteraard is ook het BVB weer van de partij. Samen met Binnenvaart Netwerk Diensten/Bureau Telematica Binnenvaart, Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart en het Expertise- en Innovatie Centrum Binnenvaart staan wij in stand 224. VOORTOUW Nieuws van het BVB www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl Het BVB heeft dit jaar een Virtual Reality Bril aangeschaft met een uitgebreide binnenvaartsimulatie. Dit is mogelijk gemaakt door sponsoring van het Nederlandsch Binnenvaartbureau en de EOC Schepenverzekering. Met de bril op en een echt controlpanel voor je stap je als het ware aan boord en kun je zelf een stuk varen. In de simulatie zitten diverse scenario’s, zoals het invaren van een sluis of door het havengebied manoeuvreren. Het is vergelijkbaar met een simulator, maar dan levensechter en bovendien handzamer en moderner. Zo kunnen jongeren en andere geïnteresseerden tijdens beurzen, beroepenfeesten, open dagen op scholen of diverse havendagen virtueel aan boord stappen en de binnenvaart ‘beleven’. Wilt u het ook een keertje proberen? Loop dan langs bij het BVB in stand 224 en pak zelf het roer. Een leuke beleving voor jong en oud. Blue Road Dag De binnenvaartorganisaties verzorgen op woensdag 10 mei een gevarieerd en interessant programma op the Blue Road Dag in het KennisTheater in Hal 2 (op de bovenverdieping). Tijdens dit programma worden u actuele onderwerpen aangeboden. Van 13.30 uur tot 20.00 uur zijn er informatiebijeenkomsten op het gebied van bijvoorbeeld infrastructuur, ICT, vergroening, arbo en personenvervoer. Dus wilt u op de hoogte blijven van wat speelt of wilt u zich meer verdiepen in een onderwerp? Kom dan langs tijdens één van de sessies in het Kennistheater op de eerste verdieping van de Evenementenhal. De toegang is vrijblijvend; u hoeft zich dus niet vooraf aan te melden. Ook het BVB zal twee sessies verzorgen: 14:30 uur Meer vervoer over water, hoe? Spreker: Miranda Volker, Bureau Voorlichting Binnenvaart 16:00 uur Personeel gezocht, m/v Spreker: Wilco Volker, Bureau Voorlichting Binnenvaart Toegang tot het kennistheater en de beurs is gratis. Op de website van de beurs kunt u zich registreren, waarna u een entreebewijs in uw e-mail krijgt. Graag tot op de beurs! Kantoor BVB In verband met de beurs in Gorinchem zal de bezetting van het BVB op kantoor beperkt zijn. Het kan dus zijn dat we minder goed bereikbaar zijn. Excuses daarvoor.

De Binnenvaartkrant