Views
2 years ago

2017-10

  • Text
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Meter
  • Goed
  • Marine

De Binnenvaartkrant 12 9

De Binnenvaartkrant 12 9 mei 2017 For all your fixed fire fighting systems Minimax Brandbeveiliging BV · Van Maasdijkweg 67 · 3088 ED Rotterdam www.minimax.nl · tel: (0)10 24 60 106 · mail: MDR@minimax.nl Als 100 procent dochteronderneming van de Zuid-Afrikaanse Imperial Holdings Ltd. is Imperial Logistics International B.V. & Co. KG verantwoordelijk voor de coördinatie en het beheer van alle internationale logistieke ondernemingen van Imperial Holdings buiten Afrika. Onze ondernemingsgroep is met 8.300 medewerkers op 170 locaties wereldwijd actief. Voor onze Business Unit Shipping, de rederij Wijgula (Wijnhoff & Van Gulpen & Larsen B.V.), standplaats Druten, zoeken we op korte termijn een FLEET DISPONENT (M / V) BREDE SPILFUNCTIE VOOR LOGISTIEKE PROFESSIONAL MET GEVOEL VOOR COMMERCIE INHOUD VAN DE FUNCTIE Je bent samen met het disponententeam verantwoordelijk voor klanttevredenheid, rendement en een optimale planning en bezetting van de vloot van ca. 64 schepen, die vloeibare chemicaliën vervoeren. Je taken omvatten o.a.: • Bevrachting en operationele planning: - Optimalisering, coördinatie, dagelijkse communicatie met schepen en internationale klanten. • Commerciële en administratieve activiteiten: - Beoordeling en verwerking van klantenaanvragen, acquisitie. - Uitwerken van calculaties, offertes voor vrachten en contracten. - Rapportage aan de Senior Manager Liquid Shipping. Wijgula vraagt een klant- en resultaatgerichte teamspeler, die complexiteit en de dynamiek van de binnenvaart kan combineren met commercie. ANNIVERSARY 1916 - 2016 JE PROFIEL • Hbo denk- / werkniveau, bij voorkeur een afgeronde opleiding in een logistieke richting. • Beheersing van de Nederlandse, Duitse en Engelse taal. • Minimaal drie jaar ervaring als planner in de logistiek, bij voorkeur in de binnenvaart en / of met transport van (chemische) vloeistoffen. • Kennis van het goederenvervoer in de scheepvaart (tankvaart of droge lading). • Je bent flexibel, stressbestendig en ook buiten kantooruren betrokken bij de dagelijkse operatie. • Woonachtig en / of bereid te verhuizen op redelijke woon-werkverkeer afstand van de stijlvolle kantoorlocatie in Druten met uitzicht over de Waal. WIJ BIEDEN Wijgula biedt een uitdagende positie in het commerciële hart van de organisatie, die meer vergt dan het lopende houden van een operationele planning. Een financieel gezonde, trotse organisatie met veel expertise, marktleider in chemietransport, bekroond met de prijs voor Beste Binnenvaartonderneming 2016 van de EVO (verladersorganisatie). Sterke klantrelaties, een zeer flexibele vloot en een ondernemende bedrijfscultuur. Een collegiale werksfeer, jong team en internationaal speelveld. Deelname aan werkgroepen op het gebied van operatie, commercie en strategie, waarin jouw mening telt. Een fulltime functie met een goed arbeidsvoorwaardenpakket. SOLLICITEREN Wil jij een actieve rol spelen op het snijvlak van planning, operatie en commercie, stuur dan je sollicitatie per e-mail naar mevrouw B.G.J.M. van Dorst, Office Manager: b.vandorst@wijgula.nl. Voor meer informatie kun je contact opnemen met de Wijnhoff & Van Gulpen & Larsen B.V. Heer Christian Ganz Senior Manager Shipping / Liquid Postbus 24 6650 AA DRUTEN Tel: +31 487 587-622 Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld. www.imperial-international.com

De Binnenvaartkrant 13 9 mei 2017 Meer onderzoek nodig naar opwaardering vaarweg naar Heerenveen Door Jitze Hooghiemstra Het verbreden van de vaarweg vanaf het Prinses Margrietkanaal naar Heerenveen is door Provinciale Staten van Friesland van de agenda gehaald. De uitbreiding zou niet voldoende zijn onderbouwd. Daarom is aanvullend onderzoek nodig. Volgens Provinciale Staten ontbrak in een recent rapport over de Friese vaarwegen een langetermijnvisie. “Naar verwachting komt het onderwerp eind dit jaar weer op de agenda”, aldus een woordvoerder van de provincie Friesland. Onveilig De vaarroute naar Heerenveen gaat langs watersportdorp Terherne. De dorpsbewoners en recreanten zijn faliekant tegen de plannen. Volgens hen is intensievere beroepsvaart onveilig voor de mensen op het water en bovendien is er grote kans op schade aan de oevers. Daarnaast zouden eilandjes waar nu nog gerecreëerd kan worden, moeten verdwijnen. Plaatselijk Belang Terherne eiste daarom dat er meer onderzoek zou komen. Provinciale Staten liet weten het daarmee eens te zijn en heeft Gedeputeerde Staten opdracht gegeven nieuw onderzoek te doen en met een beter plan te komen. “Geluiden als zou het ermee te maken hebben dat er in Heerenveen te weinig grote bedrijven zitten en het daardoor niet interessant genoeg is om de vaarweg te verbreden, zijn ons niet bekend”, weerlegt de woordvoerder geluiden die rondzoemen in Terherne. Petitie Om de opwaardering van de vaarweg tegen te houden, werd eerder nog een petitie gestart door diverse partijen. De petitie werd door ruim 1.400 mensen ondertekend. De handtekeningen zijn 29 maart aangeboden aan Commissaris van de Koning Arno Brok. Dat gebeurde voorafgaand aan de vergadering van Provinciale Staten waarin het besluit over de vaarweg genomen zou worden. In de daaropvolgende vergadering van 12 april gaven alle fracties aan dat het plan niet waterdicht was. Verantwoordelijk Gedeputeerde Sietske Poepjes zegde daarop toe met een nieuw voorstel te komen. Wat betreft de visie gaf zij aan zich niet alleen te focussen op het Prinses Margrietkanaal, maar ook op het gewenste gebruik van zijtakken van het Prinses Margrietkanaal. Waarnder de vaarweg naar Heerenveen. Of nu ook de verbreding van de vaarweg naar Drachten alsnog in het plan wordt opgenomen, kon de woordvoerder niet aangeven. Dat voorstel werd al eerder door Gedeputeerde Staten geschrapt. Een smetteloze smeerpijp Binnenvaart helpt bij aanpak Scheldekaaien Bij de stabilisatie van de Antwerpse Schelde kaaien op Het Zuid en in Sint- Andries speelt de binnenvaart een grote rol. Naast de inzet van een drijvende betoncentrale voeren binnenschepen grond af en bouwstoffen aan. Waterwegen en Zeekanaal, hoofdaannemer Artes Roegiers en De Rycke Bouwmaterialen en Beton hebben speciaal voor het Scheldekaaienproject een betonponton ontwikkelend: een Bonton. Dat maakt ter plekke het beton voor de stabilisatie van de kaaimuur. “Aangezien de vrachtwagens die materialen van en naar de werf transporteren, steeds vaker in de file staan, zetten we sterk in op de binnenvaart”, zegt gedelegeerd bestuurder Chris Danckaerts van Waterwegen en Zeekanaal. Het Bonton levert 14.000 m³ beton. Artes Roegiers gaat 25.000m³ grond afvoeren met binnenschepen. De bouwmaterialen voor de stabilisatie van de kaaimuur worden over de Schelde aangeleverd. Binnenschepen brengen onder meer 70.000 ton breuksteen naar de bouwlocatie om het fundament te versterken. De Vlaamse minister Ben Weyts hoopt dat het initiatief opdrachtgevers, ondernemers en aannemers inspireert om ook de binnenvaart in te schakelen. Dubbelwandig tankschip gezocht De Caribben Princess ziet er smetteloos uit, althans boven de waterlijn. Onderweg naar zee en met de ebstroom mee glijdt een witte prinses van Princess Cruises verheven en majestueus door het water. Haar boeg doet denken aan de neus van een dolfijn en ze ziet er smetteloos uit, althans boven de waterlijn. Hoe het onder die waterlijn is, moet je maar afwachten, want met een Bruto Tonnage van 112.894 en 290 meter lang is ze niet het grootste cruiseschip, maar wel recordhoudster op een ander gebied. Deze prinses heeft namelijk een boete gekregen van 40 miljoen dollar, in haar soort de grootste ooit. Lozen Een federale rechter in Miami heeft de Caribbean Princess veroordeeld wegens het sinds 2005 opzettelijk lozen van onbehandeld oliehoudend bilgewater, waarbij de monitor geen olie registreerde doordat er via een bypass schoon water doorheen werd gepompt. Bovendien werd stelselmatig het oliejournaal vervalst om de vervuiling te verdoezelen. Het betrof niet alleen Amerikaanse wateren, maar ook een illegale lozing van 4.227 gallons (16.000 liter) op 23 mijl uit WERELDSCHEPEN Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. Zie www.wssrotterdam.nl de Engelse kust. Een klokkenluider heeft de malversaties aangedragen bij de US Coast Guard, die de zaak tot op de bodem heeft uitgezocht. Uiteindelijk heeft Princess Cruise Lines op 19 april 2017 volledig schuld bekend. De klokkenluidende officier ontving een miljoen dollar. Forse deuk Het is een forse deuk in het milieu-imago van de rederij, die onderdeel is van Carnival Corporation. Daaronder ressorteren ook Aida, Costa, Cunard, Holland America Line, P&O en Seabourn. Als bijkomende boetedoening worden ook zij de komende vijf jaar geïnspecteerd op een milieuvoldoeningsprogramma onder supervisie van het gerechtshof. Toch blijft de Caribbean Princess een mooi zeekasteel, waarvan ook het interieur fraai is uitgevoerd. Niet in het minst de disco in de spoiler achterop. Je kunt er komen via een schuine lopende band en overdag is het daar een oase van rust. TEKST EN FOTOGRAFIE: CEES DE KEIJZER Vinotra uw innovatieve partner voor transport en bunkering van zwarte en blanke producten actief in Rotterdam, Amsterdam, Antwerpen en de Noord-Europese waterwegen. Om aan de vraag van onze klanten te voldoen, breiden wij onze vloot uit. Beschikt u over een dubbelwandig tankschip met een capaciteit tussen 1000mt tot 4000mt voor het transport van blanke of zwarte producten? Dan zijn we op zoek naar u. Vinotra is - Betrouwbaar - Flexibel - Innovatief - Transparant - Iso 9001 en 14001 gecertificeerd Voor meer informatie neem contact op met Jan Verbergt of Koen Geeraerts op het telefoonnummer: +31 (0)85 064 60 40 (Main and AOH number) of per e-mail op info@vinotra.com Vinotra - Brugsteen 4, 4815 PL Breda mogelijkheden tot time-charter

De Binnenvaartkrant