Views
2 years ago

2017-10

  • Text
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Meter
  • Goed
  • Marine

De Binnenvaartkrant

De Binnenvaartkrant 10 9 mei 2017 Wij feliciteren Hakkers van harte met ms Noordzee Non Ferro bv Maritieme betimmeringen en interieurbouw DE BINNEN VAART KRANT Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wir suchen: Rheinpatent bis Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch Wir bieten: Hohes Sicherheitsverständnis Attraktive Schweizer Arbeitskonditionen Permanente Weiterbildung Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Gutes Betriebsklima Fluvia for Peak performance Wij zoeken: Rijn patent tot Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits Wij bieden: Veiligheid hoog in het vaandel Aantrekkelijke Zwitserse arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden voor zelf ontplooiing Goede promotie kansen Comfortabele 1:1 verhouding van werktijd en vrije tijd Motiverende & inspirerende bedrijfscultuur Für unsere erfolgreich wachsende Reederei suchen wir Schiffsführer (m/w) mit Patent bis Mannheim für einen Koppelverband in der Trockenschifffahrt (186 m x 11,45 m) Fahrtgebiet: Schichtsystem: Sozialleistungen: Rheinstrom und ARA-Raum 14 / 14 Tage oder 21 / 21 Tage Luxemburger Konditionen Gerne erwarten wir Ihre Bewerbung an: Reederei Deymann Management GmbH & Co. KG Papenwiese 5 • D- 49733 Haren (Ems) info@reederei-deymann.de / info@navitrans.lu Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung – einfach bewerben über unsere Webseite! Sollicitaties eenvoudig via onze website! Tel.: 0049(0)172 2889169 Ralph van Beek Bewerbungen an: Jesko Wehrt Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu www.fluvia.eu/jobs tanker shipping | tank storage | tanker brokers

De Binnenvaartkrant 11 9 mei 2017 Werkendamse waterbouwer stopt alle kennis en ervaring in multifunctioneel schip Ms Noordzee is nieuwe vlaggenschip Hakkers Hakkers heeft een nieuw schip: ms Noordzee kan ingezet worden voor hei-, hijs- en baggerwerken. In en op het multifunctionele vaartuig heeft de Werkendamse waterbouwer alle kennis en ervaring verwerkt die het familiebedrijf de afgelopen tientallen jaren heeft opgedaan. Het casco werd gebouwd door plaatsgenoot Shipyard Jooren. De afbouw deed Hakkers zelf, met steun van diverse leveranciers en onderaannemers. De coördinatie daarvan was in de vertrouwde handen van Leo van Heukelum. Hij kent Hakkers en de eisen aan de eigen schepen als geen ander. Van Heukelum kwam 49 jaar geleden – hij was toen 15 – bij het bedrijf werken. “We hebben de afgelopen achttien jaar al onze nieuwe vaartuigen zelf afgebouwd, hier in onze eigen Hakkers-haven. We hebben de kennis in huis en kunnen de schepen zodoende naar eigen ideeën en specificaties bouwen.” Functioneel en flexibel De Noordzee is 66,50 meter lang, 15 meter breed en heeft een holte van 3 meter. Bij het ontwerp en de uitrusting is veel aandacht besteed aan functionaliteit, veiligheid, ergonomie en duurzaamheid. Van Heukelum vertelt: “We hebben ervoor gekozen het stuurhuis en de accommodatie voorop te plaatsen, zoals je ook in de zeevaart veel ziet. Daarmee heb je een veel beter zicht naar voren. Met vier spudpalen, een grote, hoge kraan, stapelballast en vaak ook nog materialen aan dek staat er veel in de weg als het stuurhuis zich achterop bevindt.” buizen enzovoort. De laadcapaciteit is fors: de ijkbrief vermeldt 1.892 ton. Spudpalen van 30 meter Hakkers werkt op de grens van water en land. Alle voorkomende waterwerken verzorgt het bedrijf: heien, hijsen, baggeren. Voor al die activiteiten is de Noordzee geschikt. “Hebben we een baggerklus, dan kan er aan de achterkant een grote dipper worden geplaatst. Daar is het schip op voorhand constructief op uitgelegd. Dat gewicht kan het aan en ook de stabiliteit is er ruim genoeg voor.” Het schip beschikt over vier spudpalen; twee van 25 meter en twee van maar liefst 30 meter. “Een gigantische lengte. Daarmee kunnen we in het hele havengebied van Rotterdam palen. Zelfs op de Maasvlakte, waar het 23 tot 24 meter diep is. Er zijn maar weinig schepen die dat ook kunnen.” De spudpalen werken samen met het Dynamic Positioning-systeem. Zodoende kan de Noordzee uiterst nauwkeurig op zijn plek worden gelegd. Tot op 10 centimeter. Fluisterstil De voortstuwing is dieselelektrisch. “In het kader van vergroening”, legt Van Heukelum uit. “We willen met zo min mogelijk liters brandstof het maximale uit het schip halen. En dat is dan ook gunstig voor de uitstoot.” Op ergonomisch gebied is veel aandacht besteed aan het geluid (foto’s Hakkers) aan boord. “Dat is ongekend laag”, zegt Van Heukelum met trots. “Mede doordat de generatorsets voor de voortstuwing achterin staan en het stuurhuis en de verblijven voorop zijn.” “Het is bijna fluisterstil. In de slaapkamers en het stuurhuis is bij de proefvaart maximaal 49 decibel gemeten. En dat mag respectievelijk 60 en 70 zijn…” “Ook de uitlaten zijn veel stiller dan normaal: die produceren slechts 61 decibel, en dan wel op vol vermogen.” Met de Noordzee is Hakkers in staat grotere werken aan te nemen. In binnen- en buitenland. “Dit schip verkoopt zichzelf. Als de mogelijkheden ervan meer bekendheid krijgen, zul je zien dat er steeds meer aanvragen voor komen.” Op zee De eerste klus was in Vlissingen: het plaatsen van palen voor het scheepsdok van Scheepswerf Reimerswaal op de nieuwe locatie van dat bedrijf. Vorige week vertrok de Noordzee naar het Calandkanaal waar Hakkers bezig is met de bouw van ligplaatsen. De nieuwe aanwinst mag en kan ook op zee worden ingezet. Hakkers heeft een certificaat bemachtigd voor het werken binnen de 5-mijlszone. Dat leverde ook de inspiratie voor de naam van het vaartuig. Van Heukelum zegt: “Onze kleine zelfvarende schepen hebben namen van Nederlandse rivieren. Zoals de Vecht en de Amer. Dit is het eerste schip in onze vloot dat buitengaats kan. Als je de Nieuwe Waterweg uitvaart, kom je als eerste op de Noordzee…“ De Noordzee is uitgerust met een kraan van 250 ton. Die kan niet alleen hijsen, maar in combinatie met een zogeheten makelaar ook heien. Het is een bestaande kraan, die Hakkers liet ombouwen bij Woltman in Giessenburg. Die kraan is overigens niet vast gemonteerd op het schip. “Onze filosofie is altijd geweest dat je zo flexibel mogelijk moet zijn. En dat houden we ook hier in ere. Die kraan moet ook op land ingezet kunnen worden.” Tegelijkertijd kan de Noordzee ook lading vervoeren: constructies, Aan ms Noordzee leverden onder andere: Shipyard Jooren Bouw casco, leidingsysteem, aluminium vloeren. Berg Maritieme Meetsystemen B.V. Brandstof, ballast, drinkwater tankmeting. Brandstof verbruiksmeting motoren. Blokland Non Ferro BV U-Bundelkoelers. Cornet Service BV Casco buitenom, complete schip binnen in, stralen en coaten van de tanks en spuit en schilderwerk machine/pompkamers. Dacom Werkendam B.V. Travelvision Q7 Duo satellietantenne, gelijktijdig Astra 1 en 3 Telefooncentrale Camera systeem. Discom B.V. Uitlaatdempers. Hoko Installatiebedrijf Sainitair installatiewerk. Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen en Interieurbouw Volledige betimmering. Lloyd’s Register EMEA Algehele classificatie. Machine- en Lierenfabriek C. Kraaijeveld B.V. Spudlieren. Motrac Hydraulics B.V. 4x Elektrisch aangedreven hydraulische powerpacks en vier liermotoren met ventieltechniek ten behoeve van de spudpalen. RAFA SCHEEPSRAMEN B.V. Scheepsramen. Verhaar Omega B.V. - Twee stuks Omega V-Pod type 600 350 kW, incl Freq regelaars. - Eén Stuurroosterinstallatie type VBS1000sr + E-motor 320 kW incl Freq regelaar. Visscher Scheepsreparatie B.V. - 3x Volvo Penta D13MG 360kW @ 1500rpm generatoren. - 1x Volvo Penta D5MG 92kW @ 1500rpm generator. - Alle generatoren ingebouwd. Werkina Werkendam B.V. - Complete elektrische installatie. - Volledige Power Management Systeem. - Besturingssysteem t.b.v. de 4x 50 Tons spudpalen. - BSS elektronische ballastsysteem. - BSS tankmeetsysteem. - RHM nautische pakket. - Dynamic Positioning Systeem. - Zelf richtende antennesysteem. - Complete CCTV systeem. - Ecdis kaartplotsysteem. - AC- en overdruk installatie. WindeX Engineering B.V. - Airconditioning. - Overdrukinstallatie. - Ventilatie systeem. - RVS Klaproosters. - Ventilatoren. Zwets Werkendam Complete pompenpakket incl. appendages en gasoliehaspels. DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL

De Binnenvaartkrant