Views
3 years ago

2017-05

  • Text
  • Binnenvaart
  • Februari
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Goede
  • Onze
  • Schepen
  • Schippers
  • Jaar

De Binnenvaartkrant 6 28

De Binnenvaartkrant 6 28 februari 2017 FAMILIEBERICHTEN geboorte • verloving • huwelijk • overlijden • dankbetuiging • in memoriam Familiebericht plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl Langzaam ben je van ons weggegleden. Elke dag een beetje meer. Telkens werd je weer iets ontnomen. Dat deed jou en ons heel zeer. Het is een gemis, een stille pijn. Dat je nooit meer bij ons zult zijn. Verdrietig, maar vol mooie herinneringen, hebben wij afscheid moeten nemen van mijn lieve man, onze zorgzame vader, schoonvader en trotse opa Frederik Leinenga Freek * Hoogezand-Sappemeer, † Nieuwegein, 1 oktober 1941 21 februari 2017 Correspondentieadres: Freeka Leinenga-Kamst Ir. F.W. Conradstraat 56 3433 AM Nieuwegein Freeka Diana en Dick Romy en Joris Joyce Klaas en Shirley Esmee Ferron De crematieplechtigheid heeft inmiddels TE KOOP? INFORMEER NAAR DE ADVERTENTIE MOGELIJKHEDEN +31(0)10-414 00 60 SALES@BINNENVAARTKRANT.NL Ein selbständiger Schiffsführer gesucht für TMS PACO, 86 x 9,60. Rheinpatent mindestens bis Mannheim, ADN, RADAR, FUNK und Tankschifferfahrung erforderlich. Gute Bezahlung auf Rechnungsbasis. Arbeitssystem 21 x 21, A2- Fahrt, Rhein- und Kanal - Fahrt. Kontakt: wieslaw. marcinkowski@gmx.net oder Telefon: +49 172 95 27 932 oder +48 512 24 45 22 Gezocht! Enthousiaste Kapitein voor goed uitgerust kvb van 172 x 9,5 m. Vereisten: Rijnpatent tot Mannheim, Radarpatent, Rijbewijs, Niet-roker. Wij bieden: fijne werksfeer, goede arbeidsvoorwaarden, vrij reizen, vrij kost en 14/14-regeling. Bel: 06-53 89 58 43 Gezocht: Rondvaartschipper (m/v) i.b.v groot vaarbewijs, bekend TK TELESCOPISCHE SPUDPALEN voor grote en kleine schepen ! Beste prijs kwaliteit verhouding ! Meestal op voorraad/snelle levering ! www.botermantechniek.nl Tel. 06 54 28 7373 Te Koop: Poederstoftanker ALETTA, 892 ton. Zeer goed uitgerust, w.o. spudpalen, mooie woning, 3 slaapkamers. Met contract. Tel. 06-51434441 Gemotiveerde ervaren Filipijnse bemanning in Amsterdam is pre. Meer informatie of solliciteren? Upstream Crew B.V. Uw betrouwbare bemiddeling Afdrachten en verzekeringen Kijk op www.blueboat.nl of voor Poolse bemanning. conform wetgeving. Vanaf Euro 117,00 per dag, lange periode. Barko UG Duisburg. Tel. +49-3222- neem contact op via: pz@blueboat.nl of bel 020-8204545 e: info@upstreamcrew.com t: 085-877 2324 Gezocht: Schippers(echt) 1096-896. Gezocht Matroos/LL matroos paar Of : + 31-1025-799-22 (tijdverschil + 7 uur) E : sales@barkocrewing.eu www.barkocrewing.eu op droge lading. Max 20 jaar, loon cao Tel 06-44191545 Op zoek naar een prettige én voordelige leverancier voor Voor het beunschip Gelderland (1000t) Vaargebied is BenedenRijn, Maas en IJssel. Nadere info: Vonk bv 026-4432402 Praca dla kapitana na tankowiec PACO, 86 x 9, 60. Patent reński do Mannheim, ADN, RADAR, RADIO i doświadczenie na tankowcu Roemeense óf Filipijnse matrozen? Johnny Saija, 06-52 68 82 52 www.alfuru.com Gesucht Schiffsführer auf N-Tanker Patent min Mannheim. ADN Mail: scan40@gmx.net wymagane. Własna dzialalność Vaart u regelmatig via de Tel: D+ 4915786404329 Lux lub zatrudnienie w Polsce. Bardzo dobre warunki płacowe. System pracy 21 x 21. Kontakt: wieslaw. marcinkowski@gmx.net lub +48 512 24 45 22 Kreekraksluizen? Pik daar dan een exemplaar van De Binnenvaartkrant mee. Ook nu er geen sluispersoneel meer is, ligt de krant daar voor u klaar ! +352621709263 Gezocht Matroos/LLmatroos, voor drogelading. vaargebied NL/B week/ weekend of 10dgn/4dgn. Reactie aan : Overweegt u een HERMOTORISERING? Shipfix Techniek \’s-Gravendeel is uw BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Letland SIA ms.hendrika@vaart.net Gezocht: Leerlingmatroos merkonafhankelijke leverancier biedt u per direct aan : (licht) Zondag vrij. en inbouwer voor al uw matroos/ goede condities. T: +31 647018640 boegschroef- en Email: office.nl@gerwil.com, E: wilhelmina.arina@gmail. voorstuwingsmotoren en T. 0527-690032 com KICKERS Kleine advertentie met een verzoek, een aanbod of een mededeling. Kicker plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl of geef uw tekst direct op via onze website Wij zijn opzoek naar een enthousiaste leerling-matroos die bereid is te leren en te investeren in de toekomst. Wat wordt van je verwacht; • Dienstboekje met tenminste stempel lichtmatroos. • Bereid te leren en inzet te tonen. • Een positieve instelling. • Betrouwbaarheid Wat bieden we jou; • Schooldagen vrij zonder verplichting terug in te halen. • Week op week af vaarsysteem • Goed onderhouden en nette schepen • Kerst en oud en nieuw vrij • 1 extra vakantieweek. • Goede werksfeer. Kooijweg 34 . 8715 EP Stavoren . Tel: 0514-681433 info@adegroot-stavoren.nl . www.adegroot-stavoren.nl Een behouden vaart begint met een goede uitrusting! NCP erkend REOB onderhoudsbedrijf voor verkoop en keuring van brandblusmaterialen en zwemvesten. incl. voorrijden Keuring brandblusser aan boord: €8,50 excl. btw Simplus Brandblusapparaten bv Dordrecht 078 652 07 52 Werkendam 0183 67 80 30 aggregaten. Werkschip Janny plaatsgevonden. Per direct gevraagd www.shipfixtechniek.nl Te Koop gevraagd : PER DIRECT: Schipperspaar/ info@shipfixtechniek.nl Tel. 06-15204640 Aggregaten, schipper 800 tonner zand/ Scheepsmotoren etc. grind weekeinde vrij, Goed Ook loop en sloop motoren. salaris. Beneden Rijn/ Zwolle, Contante betaling en snelle Meppel. Info 06-53388679 afwikkeling. E: vemodieselmotoren@live.nl Gezocht : Schepen 600 ton T: 0031-6551 868 23 tot 1000 ton met één ruim en strakke ijzeren vloer voor vast Gezocht Kapitein werk in België. Op MTS: Relationship. Tel. +32 499 731 631 14 op 14 af Lux: cond. Tel: 0031653924619 Gezocht Matrozen Op MTS : Relationship. HOLLAND SHIP CLEANING 3 weken op 3 weken af. Scheepsruimen 500 BAR + Lux:cond. verven Hydrojetten 2500 BAR Tel: 0031653924619 Tel. 0617324458 Schipper op ms Mossela 1700 ton ibv Rijnpatent, radarpatent Fa. Buitendijk, H.I. Ambacht Tel. 078-6812866, 078-6814982 U ZOEKT EEN KAPITEIN? INFORMEER NAAR DE ADVERTENTIE MOGELIJKHEDEN +31(0)10-414 00 60 SALES@BINNENVAARTKRANT.NL Gevraagd KAPITEIN op MTS Sibo BUYCK TECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP - INSTALLATIE - REPARATIE 0167 - 52 45 65 | Heijningen | info@buycktechniek.nl WWW.BUYCKTECHNIEK.NL OVERALLS SPIJKERBROEKEN 5 VOOR € 99 10 VOOR € 159,50 10 PAAR WERKSOKKEN € 87,50 + 5 PAAR GRATIS ZIE ONZE SITE: AANBIEDINGEN PRIJZEN ZIJN EXCLUSIEF BTW www.terwijn-zwolle.nl terwijn-zwolle@hetnet.nl tel. 038-4651728 | 06-14 999 707 Beurs-World Trade Center. Beursplein 37 Rotterdam. Telefoon: 010 - 405 2000 Mail: casco@gebrsluyter.nl www.gebrsluyter.nl -2 weken op / 2 weken af -Bezit ADN /C certificaat is een pre -voornamelijk vaargebied ARA Tel. nr: 06-53976356

De Binnenvaartkrant 7 28 februari 2017 CBRB pleit voor eerlijke rol bevrachters “Niet de marktwerking verstoren” Bij het CBRB viel het betoog dat CDA-politicus Martijn van Helvert in deze krant hield voor een transparante binnenvaartmarkt niet goed. De bevrachter wordt volgens het bestuur en de directie van het CBRB in een verkeerd daglicht gesteld door het Kamerlid. “Zo zit die markt niet in elkaar”, aldus CBRB-voorzitter Paul Goris. “We moeten dit nuanceren, ook tegenover de schippers. Dit is geen zaak van zullie tegen hullie.” “Het is een vrije markt en de bevrachter staat voor een groot aantal diensten die hij zowel aan de schipper als aan de verlader verleent”, vertelt Dirk van der Plas, directeur van DAP Barging en voorzitter van de Ledengroep Droge Lading bij het CBRB. Hij legt uit dat het werk van de bevrachter in de binnenvaart varieert van het contact met de schippers en de transportovername van de verlader, waarmee ook veel verantwoordelijkheden worden overgenomen. Een veelheid aan taken die volgens hem onmogelijk eenvoudig kunnen worden voorzien van een prijskaartje. Paul Goris valt hem bij: “De bevrachter heeft ook een marketingfunctie voor de binnenvaart, geeft geld uit om de contacten met verladers te leggen om goederenstromen vroegtijdig te leren kennen, in het schip te krijgen en daar de planning op af te stemmen. Hij werft daarmee werk voor de schippers. Werk dat hij ook nog voorfinanciert, want de schipper krijgt op tijd betaald, maar de bevrachter moet soms maanden op zijn geld wachten.” Vergelijking Van der Plas: “Een verlader besteedt vaak over een langere periode voor een vaste prijs het transport uit en de bevrachter neemt het risico over dat er voor die prijs ook vervoerd wordt. Tijdens de crisis en tijdens laagwaterperiodes ontvangt de bevrachter minder dan hij de schipper betaalt. Dat is het risico dat je loopt in een vrije markt.” Deze ontzorging van de binnenschipper en de verlader mist Van der Plas in het verhaal van Martijn van Helvert. Het Kamerlid vergelijkt de positie van de bevrachter in de binnenvaart met die van de huizenmakelaar en de verzekeringsagent. Twee markten waarin de afgelopen jaren de tussenpersoon transparanter moest gaan werken. “Een vergelijking die niet opgaat”, vindt Jan Vogelaar, adjunct-directeur van het CBRB en oud-schipper in de droge lading. “De behoefte aan transparantie in de huizenmarkt en verzekeringen is dat de consument beschermd moet worden. Dat kun je niet één op één vergelijken met een zakelijke samenwerking tussen bevrachters en schippers.” Dirk van der Plas: “Een makelaar in huizen hoeft niet voor een ander huis te zorgen als een verkoper afhaakt. Een bevrachter heeft wel een vervoersplicht.” Paul Goris: “Ik denk dat je de marktwerking verstoort als je de bevrachter verplicht om volledige openheid van zijn boeken te geven. Niet omdat wat daarin staat onrechtmatig is, maar omdat de onderhandelingen met zowel de verlader als de schipper bij die vrije markt horen.” Hij stoort zich eraan dat het CBRB na het vertrek van de Ledengroep Varende Ondernemers naar Konin klijke BLN-Schuttevaer wordt neergezet als ‘een bevrachtersclub’. “Dat is onzin. Wij hebben een veel breder ledenbestand dan dat, ook met schippers, operators en rederijen.” Om terug te komen op die transparantie: je kan geen volledige transparantie vragen van één partij in een markt, want dan verstoor je het marktmechanisme. Die vrije markt werkt ook aan twee kanten: een schipper kan net zo goed zelf kiezen voor wie hij vaart. Goede marktwerking zorgt immers al voor transparantie.” Vergroening Alle partijen zijn voorstander van vergroening van de binnenvaart. Een thema dat Martijn van Helvert in verband brengt met de noodzaak van transparantie. In het najaar van 2016 vertelde een schipper dat de opdrachtgever voor een transport de bevrachter extra had betaald voor de milieu-aanpassingen die hij aan zijn schip had gedaan, maar dat hij daar zelf niets van had teruggezien. Dat bracht een bal aan het rollen, die wellicht uiteindelijk tot een wetsvoorstel leidt voor meer transparantie bij bevrachtingen in de binnenvaart. Directeur Robert Kasteel van het CBRB: “Dat is een op zichzelf staand geval, bepaald niet gangbaar bij de bevrachters. Als de verlader dit merkt, ligt die bevrachter er ook meteen uit. Zijn rol is uitgespeeld. Maar het is te kort door de bocht om op basis van één – onbe wezen – casus een hele sector weg te zetten.” Wat steekt bij bevrachter Dirk van der Plas is dat de uitspraken van het Kamerlid een basis van wantrouwen tussen schippers en bevrachters suggereren. “Zo’n voorbeeld betekent natuurlijk niet dat je alle bevrachters over één kam kunt scheren. Bij DAP Barging varen meer dan dertig schippers vast, zonder een contract, op basis van vertrouwen. Sommigen al meer dan twintig jaar. En ik weet zeker dat veel bevrachters een uitstekende relatie hebben met de schippers die voor hen varen.” Paul Goris: “Ook wij vinden dat het geld dat schippers ondersteunt bij milieu-investeringen – om de onrendabele top van die investeringen te financieren – ook daadwerkelijk bij de schipper terecht hoort te komen. Dit voorval is een kwalijke zaak. De bevrachter die dit doet, gaat voor gaas.” Volgens Dirk van der Plas is het sowieso uitzonderlijk dat een verlader bereid is te betalen voor milieuvoorzieningen aan boord van binnenschepen. “Hij wil zekerheid van vervoer en dat is wat de bevrachter of een coöperatie hem biedt, met alle risico’s die daarbij horen.” Kramer start binnenvaartservice Maasvlakte-Eemhaven De Kramer Group start een binnenvaartservice tussen de Maasvlakte en de Eemhaven. Aan de Eemhaven, op de voormalige City Terminal van ECT, gaat het bedrijf – onder meer bekend van Rotterdam Container Terminal op de Maasvlakte – een reeferservicecentrum bouwen. Op maandag 27 februari ondertekende André Kramer een overeenkomst met Allard Castelein, CEO van Havenbedrijf Rotterdam. Het gaat met name om volle koelcontainers. De Kramer Group krijgt de beschikking over een bedrijfsterrein van in totaal 5,5 hectare en een kademuur van bijna 200 meter. Het Havenbedrijf zal een binnenvaartkade laten bouwen. De Kramer Group stopt met haar activiteiten op de locaties Reeweg en Eemhavenweg. Reeferservice Ter vervanging van het empty depot op de Reeweg creëert de Kramer Group een reeferservicecentrum. De dienstverlening op dit centrum reikt verder dan op het empty depot. Dus niet alleen koelcontainers repareren, schoonmaken en stallen maar er vindt ook inspectie en beveiliging plaats. Kramer-dochters Seamark Reefer Service en AM-Solution verzorgen hier specifieke dienstverlening voor de koelcontainers. Naast een administratiekantoor voor de planning en rapportage zal het depot ook fungeren als opleidingscentrum. City Terminal De nieuwe activiteiten van Kramer op de voormalige City Terminal van ECT passen in het streven van het Havenbedrijf om hier een zogenoemde ‘multi-user’ omgeving te creëren waarbij meerdere, zo veel mogelijk elkaar aanvullende logistieke dienstverleners, gezamenlijk gebruik maken van een centrale weg en entree. Het gebied wordt ontwikkeld tot een efficiënte multimodale draaischijf voor kustvaart, binnenvaart, spoor- en wegvervoer. De herindeling is deels ingegeven door het vertrek van ECT van de City Terminal vorig jaar. Aan dit complex aan terreinen langs de ADVERTENTIE Eemhaven/Beatrixhaven en de Willem-Alexanderhaven onstond ECT 51 jaar geleden. ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant