Views
3 years ago

2017-05

  • Text
  • Binnenvaart
  • Februari
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Goede
  • Onze
  • Schepen
  • Schippers
  • Jaar

De Binnenvaartkrant 2 28

De Binnenvaartkrant 2 28 februari 2017 Het luxe riviercruiseschip M.P.S. ANTONIO BELLUCCI vraagt enthousiaste en gemotiveerde collega’s 1STE KAPITEIN, 2DE KAPITEIN Vrije tijds regeling in overleg. Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau. Voor deze functie is/zijn gewenst: • Ruime ervaring • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief • Beheersing van de Duitse taal • Bij de betreffende functie behoren een Rijnpatent / Radarpatent (patent op de Donau tot Budapest is een pre) Wij bieden: Een Zwitsers contract met goede voorwaarden en een uitstekend salaris. Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Patrick van Hengst. Tel: 0612344067 of email: je CV naar patrickvanhengst@me.com Van den Berg Scheepvaart B.V. ~~~~~~~~~~~~~ Gevraagd per direkt: 2de Kapitein/Stuurman eventueel stel Voor ons Koppelverband Wilhelmina / Wilhelmina II, varend tussen de Zeehavens en Basel in de droge lading,vragen wij een gemotiveerde 2de Kapitein/Stuurman event. koppel. Kapitein/Stuurman moet in het bezit zijn van een Rijnpatent minimaal Mannheim, Radarpatent en ADN. Wij hebben gescheide woningen aan boord. Nautische Crew gezocht! Geef A-ROSA een gezicht en word deel van ons team op de Rijn. Als kapitein, navigator, stuurman of matroos: aan boord van de A-ROSA cruisevloot verbinden onze teamgeest, passie en vooral het verlangen naar het schip - “Schöne Zeit”. Meer informatie op www.a-rosa.de/karriere of tel.: +41 81 - 254 38 50 A-ROSA Reederei GmbH • Kasernenstr. 92 • CH-7000 Chur • jobs@a-rosa.de Reacties aan: Van den Berg Scheepvaart B.V. Delfgauw . Tel. 0031653210924 KOM AAN BOORD VAN ONZE BUNKERVLOOT! River Tours AG in Basel ist eine moderne Reederei, die auf den Seine operiert und sich durch Ihren Service und Komfort, weiss, zu unterscheiden. River Tours AG verwaltet die gesamte nautische und technische Operation, welche sie mit einer persönlichen Atmosphere zur Ausführung bringt. Wir suchen für unser 4* Passagiersschiff Excellence Royal eine/n motivierten und fachkundigen Kapitän, Steuermann, Matrose und Maschinist, mit einer sozialen Einstellung. Wir erwarten von Ihnen: • Gute Beherrschung der deutschen und englischen Sprache • Professionelle Umgangsformen und ein versorgtes Äußerliches • Berufserfahrung in der Passagiersfahrt ist ein Pre • Gast und Service Gerichtet • Dienstbuch Die Funktion besteht aus: • Mitverantwortung für das gesamte Schiff und alle sich an Bord befindliche Personen • Mitverantwortlich für die Sicherheit und die Ausführung der gesetzlichen Bestimmungen • Unterhalt und Reinigung des Schiffes • Mitverantwortlich für das Schiff und alle sich an Bord befindlichen Personen • Verantwortlich für das Sonnendeck • Übernahme Nachtwache Dienst • Schleusenfahrt und Aussenbord-Arbeiten Fahrsaison: März bis Dezember Wir bieten attraktive Vertragskonditionen und ein angenehmes Arbeitsumfeld in einem jungen, dynamischen und internationalem Team in einer abwechslungsreichen, internationalen Umgebung. Sind Sie Stressbeständig, tatkräftig und verfügen über Teamgeist, mailen Sie uns dann unter „CV“ mit einem kurzen Begleitschreiben und einem Passfoto an: info@river-tours.ch Wir freuen uns! SINGERSTRASSE 8 . CH – 4002 BASEL Wij zoeken: • gemotiveerde medewerkers voor diverse functies (kapitein, stuurman, matroos, deksman); • ervaring op bunkerschepen is een pluspunt; • beheersing Nederlandse én Engelse taal; • in het bezit van een dienstboekje en overige certificaten (ADN, Vaarbewijs, Radar, enz.). Wij bieden: • vast contract • vaste ploegen 1 / 1 systeem; • doorgroeimogelijkheden voor gemotiveerde medewerkers. Interesse? Stuur dan vandaag nog je sollicitatiebrief, CV en kopieën van je documenten naar: admin@vinotra.nl Vinotra - Portcity III – Waalhaven zz 11 - 3089 JH Rotterdam

De Binnenvaartkrant 3 28 februari 2017 BVB en De Binnenvaartkrant slaan handen ineen voor nieuwe website Binnenvaartcijfers eindelijk online verzameld Betrouwbaar en actueel cijfermateriaal is noodzakelijk voor onderzoek, voor discussie, voor inzicht en voor planning. Over de binnenvaart is die informatie voortaan beschikbaar op www. binnenvaartcijfers.nl. Op die website presenteren het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) en De Binnenvaartkrant een groot aantal up-to-date statistieken over de sector. De website werd woensdag 22 februari gelanceerd tijdens het Binnenvaartcafé in Rotterdam. In het World Port Center vond een Binnenvaartverkiezingsdebat plaats tussen politici. Aan het slot activeerden BVB-voorzitter Annette Augustijn en BVB-directeur Wilco Volker de website met een druk op een virtuele knop. De website is het resultaat van een samenwerking tussen het BVB en De Binnenvaartkrant, met ondersteuning van de Stichting Watertransport. Op de website zijn de belangrijkste cijfers te vinden over goederentransport in Europa, en meer specifiek in Nederland. Alle Planningstool moet wachttijden in Terneuzen beperken De scheepvaart moet zich opmaken voor wachttijden door de bouw van de Nieuwe Sluis in Terneuzen. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken is er een planningstool voor het vooraf melden om te schutten. Deze Gent-Terneuzen-informatietool is nu nog alleen te gebruiken door zeeschepen en sleepboten. Vanaf 1 juli komt er ook één voor binnenschepen. BVB-voorzitter Annette Augustijn en Binnenvaartkrant-uitgever Michel Gonlag bij de lancering van www.binnenvaartcijfers.nl. grafieken en tabellen op de website worden permanent up-to-date gehouden door een automatische koppeling met verschillende bronnen. Naast openbare bronnen als CBS en Eurostat heeft ook de IVR Havenbedrijf Gent, Zeeland Seaports, Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen, Koninklijke BLN- Schuttevaer, Vlaamse Maritieme Dienstverlening en Kust en Rijkswaterstaat ondertekenden hiertoe donderdag 23 februari de overeenkomst daarvoor. In het najaar starten de werkzaamheden voor de Nieuwe Sluis in het sluizencomplex in Terneuzen. In plaats van drie sluizen zullen dan maar twee sluizen beschikbaar zijn. Tijdens de bouw, die tot 2022 duurt, ligt de Middensluis eruit. Op die plek komt namelijk de Nieuwe Sluis. Binnenvaartschippers die willen schutten, krijgen te maken met vertragingen tijdens de bouwperiode. Met een goede planning wil Rijkswaterstaat de overlast beperken. Capaciteit benutten De sluispassage van zeeschepen wordt al sinds 2012 verplicht vooraf gepland. Zo kan het schutten vlot verlopen en worden wachttijden zoveel mogelijk vermeden of ingeperkt. gegevens (van het Rijnschepenregister) ter beschikking gesteld. Blue Road De nieuwe website is onderdeel van de brede Blue Road-campagne waar de binnenvaart zich als duurzaam alternatief voor het vervoer van goederen presenteert. Bureau Voorlichting Binnenvaart geeft al jaren het boekje Waardevol Transport uit. Een digitale internet-uitgave is een logische volgende stap voor deze publicatie. Augustijn vertelde dat het een lang gekoesterde wens was de cijfers online aan te bieden, waar ze continu actueel gehouden kunnen worden. Het BVB en De Binnenvaartkrant hebben gekozen voor een ‘groeimodel’, waarbij de komende jaren steeds nieuwe statistieken worden De passage van de binnenvaart wordt tot nu toe nog niet vooraf gepland. Met een goede planning kan de beschikbare capaciteit beter worden ingezet en weten de schippers vooraf hoe laat ze kunnen schutten, prijst Rijkswaterstaat de tool aan. “Schippers kunnen hierop hun reisplan afstemmen, door bijvoorbeeld langzamer te varen en brandstof te besparen. Een ander voordeel is dat schippers op grotere afstand van de sluis kunnen wachten op hun schutting op ligplaatsen die minder druk bezet zijn.” Binnenvaartschippers kiezen zelf of ze hun sluispassage vooraf inplannen of niet. Een binnenschip kan straks ook nog steeds per toegevoegd. Tevens zijn via de website de meest actuele rapporten over de Europese binnenvaart te downloaden. Binnenvaartkrant-uitgever Michel Gonlag vertelde met de site de promotie en transparantie van de bedrijfstak te steunen. “Binnenvaart is één van de weinige bedrijfstakken waarbij de cijfers meteen heel overtuigend zijn.” Hij voegde eraan toe dat de site zo actueel mogelijk is, ook al gaat het vaak “over de cijfers van 2014 of 2015. Dat zijn toch de meest actuele cijfers die beschikbaar zijn. Real time is bij dit soort statistieken helaas niet mogelijk. Zodra er nieuwe vrijkomen, publiceren we die ook weer op www.binnenvaartcijfers.nl.” marifoon aangemeld worden bij sluis Terneuzen. Het schip wordt dan ingedeeld op de eerst mogelijke vrije positie. 200.000 euro De planningstool wordt gebouwd in opdracht van het Havenbedrijf Gent, Zeeland Seaports, Maritieme Dienstverlening en Kust en Rijkswaterstaat. De bouw van de tool kost 200.000 euro en wordt voor de helft gefinancierd door het project Nieuwe Sluis Terneuzen. Bij de voorbereidingen zijn ook Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen, Koninklijke BLN- Schuttevaer, het Loodswezen, de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit, de Schelderadarketen en Waterwegen en Zeekanaal betrokken. Uitstoot Lees je ineens dat de ESO drie planeten heeft ontdekt, waarop leven zoals op aarde mogelijk is. Ik wist helemaal niet dat de ESO daarnaar op zoek was. Wat een dramatisch andere focus dan het welvaren van de schipper. Hebben we onze eigen planeet zo vervuild dat we naar een andere willen? Zou een extra roetfiltertje niet meer genoeg zijn om de Aarde te redden? Geen paniek, ESO staat hier voor European Southern Observatory, jongens en meisjes die fantaseren over verre ruimtereizen. Onze eigen Europese Schippers Organisatie blijft met beide benen op de grond. Volgende nieuwsbericht, vorige week in het AD: Vervoer vervuilt meer dan gedacht. In opdracht van milieuorganisaties heeft CE Delft voor het eerst onderzocht wat de CO 2 -uitstoot van scheepvaart en luchtvaart is. Om te voorkomen dat dit aandeel blijft groeien, bevelen de organisaties vliegtax en kilometerheffing aan. Reactie? Ik weet niet waar ik moet beginnen. ‘Voor het eerst’ worden lucht- en scheepvaart op één hoop gegooid. Dat is inderdaad origineel. Ergens wel logisch dat het nooit eerder is gedaan, want je schiet er niks mee op. Dan: CO 2 is geen vervuiling. Alleen komt het bij veel energieverbruik in zulke ontzaglijke hoeveelheden vrij dat de atmosfeer uit evenwicht raakt. De milieugroepen komen niet met maatregelen voor de scheepvaart. Dat blijft natuurlijk ook lastig als je wilt dat de totale uitstoot van mobiliteit op de planeet afneemt. Want daar gaat het over bij CO 2 - uitstoot. Echte vervuiling is vaak een lokaal probleem. We leven echter allemaal in dezelfde atmosfeer (tenzij we natuurlijk naar een andere planeet verhuizen) dus CO 2 -uitstoot is geen Nederlands probleem. Je bereikt al heel veel als je erin slaagt binnen die wereldwijde mobiliteit zelfs zonder de economie of de welvaart schade toe te brengen, een verschuiving te realiseren. Dat moet je niet aan de overheid overlaten. Prima dat de binnenvaart wil lobbyen in Brussel, maar je moet niet denken dat je Europese Commissieleden kan laten ontsporen terwijl 50 doorgewinterde spoorlobbyisten bij ze op schoot zitten. Zet die lui in hun doorgewinterde hemd en doe het zelf. Zoals het bedrijfsleven (ik mag hier zelfs ‘we’ zeggen) de nieuwe website binnenvaartcijfers.nl heeft opgezet. Kijk, wij hebben de luchtvaart buiten beschouwing gelaten. Je moet geen appels met biefstuk vergelijken om te weten dat een appel goed is voor het milieu en een biefstuk niet. Trouwens, wie wil er afhankelijk zijn van de overheid? Voor je het weet krij gen boze witte (of gebleekte) mannen het voor het zeggen. Dan zou je toch heus op een andere planeet willen wonen. EÉN POT NAT door Michel Gonlag

Binnenvaartkrant