Views
3 years ago

2017-01

  • Text
  • Schip
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Januari
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Tijd
  • Waar

De Binnenvaartkrant 16

De Binnenvaartkrant 16 10 januari 2017 Wij feliciteren BRISE Bereederungs GmbH & Co. KG van harte met ms Cembrook Maritieme betimmeringen en interieurbouw DE BINNEN VAART KRANT MS CEMBROOK VEKA WENST BRISE BEREEDERUNGS GMBH & CO. KG EN DE BEMANNING VAN MS CEMBROOK EEN BEHOUDEN VAART. VEKA WENST GENERAL BUNKERING SERVICES BVBA EN DE BEMANNING VAN MTS CHOPIN EEN BEHOUDEN VAART. VEKA SHIPBUILDING LEVERDE HET COMPLETE SCHIP. VEKA SHIPBUILDING LEVERDE HET COMPLETE SCHIP. VEKA Shipbuilding bv | T: +31 (0)183 505 230 | info@vekagroup.com | www.vekagroup.com

De Binnenvaartkrant 17 10 januari 2017 VEKA Shipyard Lemmer bouwt cement carrier Cembrook DOOR MENNO BONNEMA Bij VEKA Shipyard in het Friese Lemmer wordt momenteel de laatste hand gelegd aan de Cembrook cement carrier. Een bijzonder project voor de Lemster werf, omdat het oorspronkelijke casco uiteindelijk is omgebouwd tot cementvervoerder voor op zee. Bij VEKA Shipyard Lemmer is aan het IJsselmeer de laatste maanden met man en macht gewerkt aan het op tijd afleveren van de cement carrier Cembrook. Het betreft een ombouwproject van een bestaand casco. Om daar het fijne over te weten te komen, spraken we op de Lemster werf af met werfmanager Maurice Kok. Laatste loodjes Zo staan we op een mistige, koude dag in december – het IJsselmeer is niet eens te zien vanaf de werfkade – bij het lijdend voorwerp: de Cembrook. Maurice Kok steekt enthousiast van wal als we hem vragen naar de ins en outs van dit project. “De Cembrook is een behoorlijk groot project voor ons hier, dat we in opdracht van de Duitse eigenaar Brise uitvoeren. We zijn er eind 2015 aan begonnen en nu werken we aan de laatste loodjes om het schip op tijd af te kunnen leveren.” “Het bijzondere is dat de Cembrook een bestaand general cargocasco was. Die casco’s hebben we in serie laten maken in Tsjechië. In 2011, om precies te zijn als 4.500-tonner. In 2013 is de brug erop geplaatst.” Meer laadvermogen Uiteindelijk gaat het schip dus niet als 4.500-tonner de zee op, maar werd er voor het schip een andere vaarroute gekozen, om (foto VEKA Shipyard Lemmer) maar in scheepvaarttermen te blijven. Kok: “Klopt. In 2015 kwamen we in contact met de grote, Duitse rederij Brise uit Hamburg. Die zijn groot in het shortsea-vervoer van cement. Zij zochten op relatief korte termijn een nieuw schip. En daarom is gekozen voor de ombouw van een bestaand casco, waardoor je een jaar aan levertijd wint.” Klein probleempje: de klant wenste een schip met meer laadvermogen. “Nou, voor ons geen probleem hoor”, antwoordt Kok lachend. “Lassen we er toch een stuk tussen.” Dat klinkt simpel, maar dat is het in de praktijk natuurlijk niet. Kok: “Natuurlijk moet je dan met een aantal aspecten rekening houden. Eerst en vooral moesten we er natuurlijk voor zorgen dat het nieuwe tussenstuk van 10 meter breed precies ging passen tussen het dwarsdoor gezaagde schip. Je meet natuurlijk alles precies en tekent alles perfect op de tekentafel uit. Maar als dan het elders gefabriceerde tussenstuk arriveert en over het ene deel van het schip wordt getild en er tussenin wordt geschoven…ja, dan ben je nog wel even zenuwachtig of alles in de praktijk echt past. Maar dat deed het dus wel en zodoende hebben we nu een carrier die 5.500 ton in plaats van 4.500 kan vervoeren.” Vier compartimenten Daarmee was het schip verlengd, maar de klus nog niet geklaard. De Cembrook moest helemaal custom made geschikt worden gemaakt als cement carrier. Wat dat precies betekent, kan Kok precies uitleggen. “Van éen groot laadruim hebben wij vier compartimenten gemaakt. Daar zitten ook de nodige machinerie en elektronica in die nodig zijn voor het laden en lossen van het cement in de vier compartimenten.” Dat laden en lossen van cement is trouwens nog een vak apart en vergde ook aanpassingen aan het laadruim. “Daarvoor hebben we samengewerkt met het Duitse IBAU, eveneens uit Hamburg. Dat bedrijf heeft de juiste expertise op het gebied van cementvervoer. Samen met hen hebben we de laaden losvloeren aangepast. Die zijn nu zó geworden dat via perslucht van onderaf het cement via buizen afgevoerd kan worden. Dat scheelt weer enorm in lostijd en -kosten.” Na de proefvaarten op zee en nog wat finetuning in de haven van Harlingen, zal de Cembrook afgeleverd worden in Hamburg. Bij een tevreden klant. Maurice Kok nog eenmaal: “Jazeker. We hebben in samenwerking met de Duitse klant en ons team uitstekend naar dit eindresultaat kunnen toewerken.” “Daarbij was het handig dat Hamburg toch niet zo ver hiervandaan was. De klant kon altijd langskomen als er vragen van onze of hun kant waren. En in direct contact kom je toch vaak tot de beste oplossingen. En snel.” Aan ms Cembrook leverden onder andere: Veka Shipbuilding B.V. Levering compleet schip. Breman Shipping Installation B.V. Airco installatie, afzuig en lucht toevoer installatie, sanitaire systeem en levering ventilatoren en roosters. Bureau Veritas Tekeningkeur, inspecties en afgave Class Certificates en Statutory Certificates. Combistralen Nederland B.V. Hydrojetten (waterstralen) en gritstralen volgens PSPC- Norm. Den Breejen & Zn. Schilderwerken B.V. Compleet schilderwerk. Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen en Interieurbouw Volledige betimmering. Minimax Brandbeveiliging B.V. Vaste brandblusinstallatie. Verhaar Omega B.V. Eén Verhaar Omega Fixed Pitch Tunnel, model OFP960-250kW bij 1500 omw/min. Werkina Werkendam B.V. Elektrische installatie, nautische installatie, telefoon en intercom installatie, bekabeling tbv. cement installatie, alarm en monitoring systeem (AMS en stalen lessenaar stuurhuis. (foto Menno Bonnema) DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL

Binnenvaartkrant