Views
2 years ago

2016-26

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • December
  • Haven
  • Onze
  • Sluis
  • Dettmer
  • Binnenvaartkrant
  • Schip

De Binnenvaartkrant 4 20

De Binnenvaartkrant 4 20 december 2016 Het luxe riviercruiseschip M.P.S. ANTONIO BELLUCCI vraagt enthousiaste en gemotiveerde collega’s 1STE KAPITEIN, 2DE KAPITEIN, MACHINIST Vrije tijds regeling in overleg. Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau. Voor ons motorcontainerschip JURA zijn wij op zoek naar een ervaren KAPITEIN Voor deze functie is/zijn gewenst: • Ruime ervaring • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief • Beheersing van de Duitse taal • Bij de betreffende functie behoren een Rijnpatent / Radarpatent (patent op de Donau tot Budapest is een pre) Wij bieden: Een Zwitsers contract met goede voorwaarden en een uitstekend salaris. Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Patrick van Hengst. Tel: 0612344067 of email: je CV naar patrickvanhengst@me.com ≈ Vaste vrijetijdsregeling 14/14 - 7/7 ≈ In bezit van Rijnpatent (tot Keulen) Heb je interesse in een plezierige en betrouwbare samenwerking? Neem dan voor meer informatie direct contact op met Ronald Keijzer. ☎06 51207973✉jurashipping@vaart.net VOOR ELKE KLUS BIEDEN WIJ EEN PASSENDE OPLOSSING +31(0)10 429 08 88 · www.hoogerwaard.com · info@hoogerwaard.com Vaargebied heel Europa, inclusief Rijn ref.4053 Fikkers.nl Prijs op aanvraag Als SUPERINTENDENT op de eerste plaats bij rederij Somtrans! Het moderne kantoor, gebouwd in 1996, is gelegen aan het Albertkanaal te Wijnegem bij Antwerpen. Onze medewerkers, op kantoor evenals aan boord van onze schepen, zijn steeds gemotiveerde beroepsmensen welke een hart hebben voor de scheepvaart en voor onze firma. Als superintendent ben jij het aanspreekpunt voor kapiteins van de schepen. Je bezit nautische en technische kennis ( zowel praktisch als theoretisch ). Tankerervaring is een pluspunt. Binnen en buitendienst. Talenkennis: Nederlands, Duits, Engels. HOOGE DER A 36/37 GRONINGEN TEL 050-3111404 SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be

De Binnenvaartkrant 5 20 december 2016 Shortsea containervervoer keert terug in Amsterdam DOOR EVERT BRUINEKOOL Zeven jaar nadat de Grand Alliance de containerdienst op de Amsterdamse ACT-terminal stopte, wil HCT samen met moederbedrijf TMA Logistics nieuw leven in het containervervoer naar Amsterdam blazen. “Vanaf april 2017 is er een eigen reguliere shortsea container-en breakbulkdienst”, bevestigt Michael van Toledo, manager van Holland Cargo Terminal. Amsterdam Container Terminal (ACT), voordien Ceres Paragon geheten, sloot op 1 januari 2013 definitief zijn deuren. HCT is een multi purpose terminal, gespecialiseerd in de op- en overslag van containers, breakbulk, roll-on/roll-off- en projectlading. Op zijn website stelt het bedrijf: “Met ons unieke docking station kunnen wij direct uw lading van trailer in containers of andersom verzorgen.” De karakteristieken van de terminal: 55 hectare met een kadelengte van 1.500 meter. Een beschikbare CM onderzoekt kartels in Rotterdamse haven >> Vervolg van de voorpagina Bestuursvoorzitter Chris Fonteijn, zegt: “De ACM zet zich in voor eerlijke concurrentie in sterke havens. Aan de ene kant ben ik blij dat een ruime meerderheid de concurrentieregels kent én naleeft. Aan de andere kant vind ik het zorgelijk dat een te grote minderheid de basisregels onvoldoende kent. Dat wil ik samen met het Havenbedrijf, Deltalinqs en andere havenpartijen aanpakken. Meer kennis en een verankering van de regels is belangrijk voor de naleving.” Basisregels De Vrije Universiteit heeft in opdracht van de ACM onderzoek gedaan naar de kennis van de concurrentieregels bij bedrijven én of ze die ook naleven. Het gaat onder meer om ondernemingen in overslag, opslag, transport en dienstverlening in de havens. De verschillende branches zijn uitgesplitst maar in het rapport onleesbaar gemaakt. De onderzoekers interviewden bijna 400 commercieel verantwoordelijken uit de kraancapaciteit van twee gantrykranen tot 60 ton, een Liebherr 500 en mobiele kranen van 100 tot 800 ton. De elf grote havenkranen van ACT zijn in de afgelopen jaren allemaal verkocht. Binnenvaart Van Toledo bevestigt dat de plannen in een vergevorderd stadium zijn. Ze zullen zeker een spin-off voor de binnenvaart hebben. Maar details wil hij nog niet geven. “We hebben voorlopig een mediastop afgekondigd voor het shortsea-verhaal. We verwachten begin volgend jaar meer te kunnen vertellen. Het is nog volstrekt onduidelijk welke havens we gaan aanlopen; zeker is dat het in Engeland gaat worden. Voor de binnenvaart kan het zeker het één en ander gaan betekenen.” Positief Vaststaat dat er een positieve ontwikkeling is voor het containervervoer voor de Amsterdamse haven. In de toekomst zullen meer containers vervoerd worden. haven en transport-sector. Volgens de ACM kennen veel bedrijven de basisregels onvoldoende. Zo zou circa 20 procent niet weten dat prijsafspraken verboden zijn. Meer dan de helft (55 procent) van de bedrijven weet niet dat het verboden is om onderling afspraken te maken over de verdeling van klanten. “Daarnaast blijkt dat 30% van de bedrijven in meer of mindere mate neigt tot het maken van kartelafspraken of dat al gedaan hebben.” Negatieve invloed De minderheid van bedrijven die “mogelijk de fout in gaat”, heeft een negatieve invloed op de handel van alle bedrijven in de haven – ook degene die wél op een eerlijke manier concurreren, stelt de ACM. “Kartels verhogen de prijzen, verlagen de kwaliteit en beperken innovatie. Dat kost uiteindelijk lading. Ook schaden zij de internationale concurrentiepositie van de havens.” De ACM gaat in gesprek met de sector om samen verder te werken De tijd van de Ceres-terminal is al lang voorbij. Nu blaast HCT de terminal nieuw leven in. (archieffoto E.J. Bruinekool Fotografie) Het moederbedrijf TMA Logistics heeft meerdere vestigingen in Nederland en België. Die bieden full-service oplossingen voor land-, aan “een integere haven, ook op het gebied van eerlijke concurrentie”. Daarom heeft de waakhond het Havenbedrijf Rotterdam en brancheorganisatie Deltalinqs uit - genodigd daar aan mee te werken. Op 11 januari organiseren het Havenbedrijf Rotterdam en Deltalinqs een bijeenkomst over eerlijke concurrentie. De ACM is daar bij aanwezig. Er is ook een website gelanceerd (www.acm.nl/haven) met daarop de basisregels van de Mededingingswet. Verder treedt de ACM op tegen kartels: prijsafspraken, marktverdeling, afspra ken bij aanbestedingen en het delen van concurrentiegevoelige informatie. Op dit moment loopt in de haven een aantal onderzoeken naar verboden kartelafspraken. De ACM kan boetes opleggen als bedrijven zich niet aan de regels houden. zee- en luchtvervoer, stuwadoors, goederenoverslag, projectlading, opslag en douaneafhandeling. De meeste diensten worden geleverd door werkmaatschappijen als Thor Shipping & Transport (TST), MEO en ACS. Met aangepast duwverband naar Jade Weser Port? De Jade Weser Port, Duitslands enige getijdenonafhankelijke deepsea-haven, is nu alleen ontsloten via de weg en het spoor. De haven is niet aangesloten op het vaarwegennetwerk. Met een containercapaciteit van 2,7 miljoen TEU en toenemende verstopping van de wegen kan dit in de toekomst tot problemen leiden. Een werkgroep stelde vijftien jaar geleden al vast dat de aanleg van een kanaal voor de binnenvaart economisch zinvol zou zijn, maar daar is nooit iets van terechtgekomen. Het instituut voor maritieme technologie en transportsystemen aan de Universiteit Duisburg-Essen (DST) en classificatiebureau DNV- GL hebben een alternatief onderzocht: een scheepstype dat zowel over zee van de Jade naar de Weser als op de rivieren kan varen. Klassieke coasters zijn hier niet geschikt voor. Het project, waarbij ook veel bedrijven waren betrokken, is gesubsidieerd door het ministerie van economische zaken. Knelpunt Mittel-Weser De resultaten zijn onlangs in de Jade Weser Port gepresenteerd. Het concept is gebaseerd op een duwverband, waarbij op zee en op de rivier verschillende duwbakken worden ingezet. Dit wordt mogelijk door een speciale koppeling tussen de duwboot en de bakken. In het directe achterland van de Jade Weser Port blijft de Mittelweser een knelpunt. Aanvankelijk wilde de overheid de rivier fors verruimen maar die plannen gaan vanwege de kosten niet door. In theorie kunnen 110 meter lange schepen de rivier bevaren, maar op veel locaties geldt éénrichtingsverkeer. Dat maakt het volgens reders niet rendabel om op de Mittelweser grote schepen in te zetten. In de Jade Weser Port – een gezamenlijk project van de deelstaten Nedersaksen en Bremen – startten in september 2012 de overslagactiviteiten. De eerste jaren werden er amper containers behandeld, maar inmiddels trekt het aan. Nu zit de containeroverslag nog maar op 450.000 TEU en het kan nog zeker tien jaar duren voor de containerterminals op volle toeren draaien. Binnenvaart hoeft lange vrachtwagen niet te vrezen, zegt wegvervoer Binnenvaart en spoor hoeven niet te vrezen voor ladingverlies door de inzet van extra lange vrachtwagens op de Duitse wegen. Dat blijkt uit een eindrapport van de Duitse dienst voor wegvervoer (BAST). Op de speciale site geeft de ACM uitleg over wat wel en niet mag. Deze maand loopt een grootschalige proef met lange vrachtwagens ten einde. Hieraan namen de afgelopen jaren zestig expediteurs deel met zo’n 160 voertuigen. Volgens BAST is tijdens de proefperiode geen goederenverschuiving van spoor en water naar de weg opgetreden. Dit zou ook in de toekomst niet te verwachten zijn. Spoor en binnenvaart zijn sterk in het vervoer van massagoed over lange afstanden. Lange vrachtwagens worden voornamelijk ingezet voor lichte goederen en kunnen niet overal komen. De Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt wil lange vrachtwagens ook na afloop van de proefperiode toelaten op delen van het Duitse wegennet. Hij is hiervoor regelgeving aan het voorbereiden.

Binnenvaartkrant