Views
3 years ago

2016-26

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • December
  • Haven
  • Onze
  • Sluis
  • Dettmer
  • Binnenvaartkrant
  • Schip

De Binnenvaartkrant 2 20

De Binnenvaartkrant 2 20 december 2016 Elbe Rijn Lloyd B.V is een dynamisch en internationaal opererend bedrijf, gespecialiseerd in het vervoer van ladingen over de binnenwateren vanaf havens in de Benelux naar het Duitse en Oost-Europese (Tsjechië, Polen) achterland v.v. KAPITÁNkormidelník! SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be In verband met het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd van een huidige collega zijn wij op zoek naar een junior bevrachter/disponent/transportplanner m/v Functieomschrijving: - veelvuldig telefonisch contact houden met schippers en opdrachtgevers - schepen en ladingen disponeren - verwerking van de hiermee verbonden administratie Functie-eisen: - minimaal mbo opleiding - goede beheersing van de Nederlandse en kennis van de Duitse en Engelse taal - goede contactuele eigenschappen - een flexibele, commerciële en klantgerichte instelling - woonachtig in de omgeving van Ridderkerk - geen 9 tot 5 mentaliteit. - kennis van en/of affiniteit met de binnenvaart strekt tot aanbeveling. Wij bieden: - een aangename, ongedwongen werksfeer in een team bij een stabiel bedrijf. - een afwisselende job met mogelijkheden voor verdere ontplooiing. - uitstekende primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. - gelegenheid tot het volgen van cursussen Schriftelijke reacties voorzien van uw CV ontvangen wij gaarne binnen 21 dagen op het mailadres a.vanthull@elberijnlloyd.nl Hoeykens B T. 0032 479 27 25 54 T. 0031 (0)654 72 42 87 hoeykens@shipmail.nl UNSERE VORTEILEN!!!!! TONDIA B.V. vraagt voor het M.P.S. Rembrandt van Rijn Containertransport: Acropolis, Aquapolis und Metropolis MOTIVIERTEN KAPITÄN GESUCHT!!!!! MOTIVIERTEN MATROSE / STEUERMANN • Reinpatent bis min. Mannheim • Radar-, ADNR- und Funkzeugenis • Rauchen in Wonung und Steuerhaus verboten ( nur ausserhalb rauchen) WWW.HOEYKENSTRANSPORT.BE • Sicherheit des Arbeitsplatzes • Sociale Sicherheit • Prompte Bezahlung von Ihrem Lohn • Moderne Schiffe und saubere Wonung • Freundliche Atmosphäre • Freizeit, Arbeit und Lohn in Absprache 2DE KAPITEIN, STUURMAN, MACHINIST (vrije tijds regeling in overleg en geen continue vaart) Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau Voor deze functie is/zijn gewenst: • Ruime ervaring • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Patrick van Hengst. Tel: 0612344067 of email: je CV naar patrickvanhengst@me.com De juiste werknemers en werkgevers bij elkaar brengen is wat ons drijft! Swets is per direct op zoek naar: • Kapiteins • Stuurmannen • Matrozen Voor de juiste match, www.swetsgroup.nl Wij bieden jou een baan met een vast dienstverband. Met eventueel ruimte tot het volgen van opleidingen en daarmee een carrière vol variatie. Ben jij de juiste match? Stuur je CV naar werving@swetsgroup.nl of bel 085-4840292.

De Binnenvaartkrant 3 20 december 2016 ING: “Vrachtvolume en omzet groeien in 2017” In de binnenvaart groeit het vrachtvolume in 2017 verder door. De sector leunt voor een groter deel op het binnenlands vervoer. Kolenvervoer staat onder druk, maar er is groei in het containervervoer en ook de sterk fluctuerende tankvaart doet het redelijk goed. Dat voorspelt ING Economisch Bureau. Geen reden voor Hosanna, want meteen erna wordt opgemerkt: “Toch zorgt aanhoudende druk op de tarieven ervoor dat het sectorbreed financieel nog altijd niet echt goed gaat.” Dit jaar was er geen periode met uitzonderlijk lang laag water en hogere vrachtprijzen, zoals in 2015. “Hierdoor kelderden de tarieven weer en sluit de binnenvaart het jaar naar verwachting af met een omzetdaling van een kleine 5 procent”, aldus ING Economisch Bureau. Het ladingvolume ging echter wel vooruit. Voor 2017 voorzien de economen opnieuw een toename van het vrachtvolume: 2 procent. Hoewel het zwaartepunt in de branche op het internationaal vervoer ligt – goed voor 70 procent van het werk – is het binnenland een Brand verwoest passagiersschip op Maasbrachtse werf DOOR NOUD VAN DER ZEE Vrijdag 16 december is op een scheepswerf aan de Industrieweg in Maasbracht brand uitgebroken op een Duits passagiersschip. De brand ontstond aan het begin van de middag. Het vaartuig, dat voor reparatie in een droogdok lag, is volledig uitgebrand. De brandweer rukte uit met vier blusvoertuigen en een hoogwerker. De rookontwikkeling bij de scheepsbrand was enorm. Aan boord van het passagiersschip stonden gasflessen; er was dus ontploffingsgevaar. De politie zette de omgeving van ‘Roerige tijden’ voor hele maritieme sector De toegevoegde waarde van het maritieme cluster steeg in 2015 met 3,9 procent, maar de totale werkgelegenheid daalde 0,5 procent. Dat staat in de Maritieme Monitor. Dit jaar was slechter voor de sector. De “roerige tijden” waarover wordt gsproken, hebben dit jaar ook de sector hard geraakt. De recente faillissemen ten van shortsea-rederijen Abis en Flinter spreken boekdelen. groeimarkt voor de binnenvaart. Dat geldt met name het containervervoer. ING Economisch Bureau geeft “structurele problemen als versnippering en overcapaciteit” de schuld waardoor de gemiddelde winstgevendheid in de binnenvaart te wensen overlaat. En dan zijn er nog “marktimperfecties”. Die hangen volgens de onderzoekers samen met grote investeringen, verschillende scheepsmaten, voorschriften en diepgang van vaarwegen, de invloed van de waterstand en de afhankelijkheid van grondstoffenmarkten. Desondanks “is er een flink aantal binnenvaartbedrijven dat wel een goede rentabiliteit laat zien”. Containers De vooruitzichten voor de droge ladingvaart voor 2017 zijn volgens ING redelijk goed. “Zo is er internationaal nog marktaandeel te winnen in het containervervoer naar Duisburg en verder richting Zuid-Duitsland. Maar ook in Nederland is er nog ruimte voor groei dankzij het dichte netwerk van binnenhavens en toenemende files op de weg.” (foto Noud van der Zee) “Op het eerste gezicht lijken de cijfers positief, maar voor het eerst in jaren doet de maritieme sector het zichtbaar slechter dan de landelijke economie”, constateert Wim van Sluis, voorzitter van koepelorganisatie Nederland Maritiem Land. “Het is belangrijk om in het achterhoofd te houden dat deze cijfers 2015 beslaan. Voor 2016 verwachten wij een ander beeld.” En dat is een understatement. Voor het zand- en grindvervoer ziet 2017 er eveneens goed uit. De bouwsector groeit door en de bouw van de nieuwe zeesluis in IJmuiden zorgt tijdelijk voor een grote afvoer van grond. Het kolenvervoer, goed voor circa 10 procent van de totale lading die in Nederland over water wordt vervoerd, zit in een dalende lijn door de sluiting van kolencentrales. Het vervoer van erts en kolen voor de staalindustrie gaat nog wel gewoon door. Tankvaart De tankvaart deint vooral mee op de ontwikkelingen in de chemie en de oliemarkt. Met als gevolg: veel pieken en dalen. Door de lage olieprijs was er veel handel en vervoer in 2016. Over het chemievervoer is ING Economisch Bureau ook in 2017 positief. “De oliemarkt blijft door internationale onzekerheid echter een onzekere factor. Gunstig is in elk geval dat er door sluiting van een Zwitserse raffinaderij meer geraffineerd product naar de Bovenrijn wordt vervoerd.” In 2017 zullen de laatste enkelwandige tankers uit de markt verdwijnen. “Het positief effect hiervan op de tarieven is echter beperkt omdat er nog altijd nieuwe en grotere tankers in de vaart komen”, aldus ING. de werf met linten af. Uit voorzorg gaf de brandweer een NL-alert uit voor de inwoners van het aangrenzende dorp Wessem. De inwoners kregen het advies ramen en deuren te sluiten. Meetploegen constateerden na metingen, dat bij de brand geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen waren. Daarop werd het NL-alert ingetrokken. Bij de brand heeft niemand letsel opgelopen. Rond 13.30 uur had de brandweer de scheepsbrand onder controle en korte tijd later werd het sein ’brand meester’ gegeven. De oorzaak van de brand is nog onbekend. De politie heeft de zaak in onderzoek. De lage olieprijs heeft uiteenlopende effecten binnen de verschillende sectoren van de maritieme cluster. Zo kampt de offshore met dalende opdrachten door het wegvallen van investeringen door olie- en gasbedrijven. Ook de scheepsbouw en de maritieme toeleveranciers ondervinden daar de nadelen van. Voor de zeevaart, binnenvaart en visserij leidden de dalende olieprijzen juist tot lagere brandstofkosten. “Dit zegt echter niets over de winstgevendheid”, merkt Nederland Maritiem Land op. “Door overcapaciteit in de zeescheepvaart en binnenvaart, gecombineerd met een amper groeiende wereldhandel en zwakke Europese groei, is er al sinds de start van de crisis in 2008 sprake van zeer lage en voor veel ondernemingen verlieslatende vrachttarieven. Tot nu toe blijft herstel van de tarieven uit.” Boegeroep We waren toevallig in Limburg en wandelden door het Herkenbosch vlakbij Roermond met onze hond, een bearded collie, (af en toe) luisterend naar de schitterende naam Ruby. Het natuurgebied maakt deel uit van het Nationaal Park Meinweg. Je moet nog oppassen waar je loopt, want er huppelen daar heuse herten en wilde zwijnen rond, er zitten addertjes onder het gras en kikkers in de vennen. Echt paradijselijk. Ruby was helemaal door dolle heen en rende van hot naar her, waar mogelijk in het struikgewas duikend als zij daar iets zag bewegen. Op het moment dat ik me realiseer dat er dwars door het struikgewas metalen treinrails liggen, volkomen overwoekerd door het groen waar we allemaal zo dol op zijn, geeft Ruby een gil. Ik zie vonken en onze trouwe viervoeter duikt dertig meter verder uit het struikgewas en neemt de benen. Ze bevindt zich nu aan de andere zijde van het schrikdraad, waar zoals wij proefondervindelijk ontdekken meer stroom op staat dan goed voor ons is. Als de Belgen nou maar niet denken dat er dan ook elektrische locomotieven op de IJzeren Rijn kunnen rijden. Want dat is onmiskenbaar het spoor waar we volkomen toevallig over zijn gestruikeld. De IJzeren Rijn waar we nog maar eens een onderzoeksrapportje tegenaan gooien om te kijken of we die spoorlijn nieuw leven in kunnen blazen. Dit in het kader van vergroening van goederenvervoer. Ik hou ook van assonanties: BOEGEROEP bijvoorbeeld. Wel toepasselijk hier. Wat een dissonantie, die spoorlijn in de natuur. In het hart van het nationaal park kun je zien dat infrastructuur en milieu echt niet samengaan. Toch hebben we één minister voor beide. En die haalde vorige week malle fratsen uit om beide ‘heren’ te dienen. Ze gaf haar Vlaamse collega de zegen om tracé’s voor te stellen voor de IJzeren Rijn. Tja, dat vervoer moet toch groener, dus dan maar met de trein (alsof je dan geen BOB nodig hebt). Nou zijn er meer wegen die naar Rome leiden, en in België zet de overheid een hele verzameling pannetjes op het vuur om dat goederenvervoer te vergroenen. In België moeten camions tol betalen. Hoewel nog niet grondig onderzocht, wijst nattevinger-werk uit dat dit een gunstig effect op de modal shift voor de binnenvaart heeft. Zou geen kwaad kunnen om dit ook in Nederland uit te proberen. Dus gebruikt onze minister de gelegenheid haar Vlaamse collega op het matje te roepen want truckers rijden nu om door Nederland om de Belgische tol te vermijden. Tol in Nederland? Nee hoor, dan moet je kleur bekennen en keuzes maken. Copernicus is al 473 jaar dood, maar kijk eens om je heen: in Nederland is de aarde nog steeds plat. Fijne Kerst. EÉN POT NAT door Michel Gonlag

Binnenvaartkrant