Views
3 years ago

2016-26-Kerst

  • Text
  • December
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Kerst
  • Wensen
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Goed
  • Feestdagen

De Binnenvaartkrant 31

De Binnenvaartkrant 31 Kerst 42 20 december 2016 hybrid marine WORLD EXPO 2017 REGISTER NOW FOR YOUR FREE EXHIBITION PASS! Hosting Marine Maintenance World Expo, the global exhibition dedicated to vessel maintenance and repair technologies and services The world’s only exhibition and conference dedicated to electric and hybrid marine propulsion technologies, components and solutions! 6 - 8 JUNE 2017 AMSTERDAM, THE NETHERLANDS DISCOVER THE VERY LATEST AND NEXT-GENERATION ELECTRIC & HYBRID MARINE PROPULSION TECHNOLOGY GET THE DATES IN YOUR DIARY NOW! 3,000 attendees and 250 conference participants in 2016 www.ElectricandHybridMarineWorldExpo.com

De Binnenvaartkrant 30Kerst 43 20 december 2016 Kerstcadeautje aan de binnenvaart De foto heeft door het spel van licht en donker veel weg van een Kerstplaatje. Ze laten de feestelijke opening van het verbrede Breeddiep zien, een (Kerst-) cadeautje aan de binnenvaart. Dat gebeurde woensdag 7 december. Het mts Vlaardingen van de Verenigde Tankrederij voer als eerste door de voor de binnenvaart belangrijke verbinding. De breedte van de vaarweg tussen het Calandkanaal en de Nieuwe Waterweg groeide van 75 naar 350 meter. Met de verbreding gaat een wens van de binnenvaart in vervulling om de doorvaartcapaciteit van en naar de Maasvlakte te vergroten. Het uitbaggeren is gezamenlijk betaald door het ministerie van Infrastructuur & Milieu, Rijkswaterstaat en Havenbedrijf Rotterdam. De kosten bedragen circa 16 miljoen euro. De verbreding van het Breeddiep heeft tien maanden in beslag genomen. Tijdens de werkzaamheden kon de binnenvaart gewoon gebruik blijven maken van de passage. De opdrachtgevers zijn erg te spreken over aannemer Van Oord die het project zonder ongelukken en ruim binnen afgesproken budget en tijd uitvoerde. De doorgang ontstond begin jaren 70 bij de aanleg van het Calandkanaal. Rijkswaterstaat had de verbinding nodig om zijn werkschepen door te laten varen. Vervolgens deed de binnenvaart met succes beroep op de Akte van Mannheim en mocht die ook gebruik maken van het Breeddiep. Door de nauwe breedte en de verraderlijke stroming kregen de vaarweggebruikers hier altijd extra aandacht van de verkeersbegeleiders van het Havenbedrijf. Jaarlijks maken zo’n 50.000 schepen gebruik van deze passage. Dat zijn voor het grootste deel binnenschepen. Veel van het vrijgekomen baggermateriaal heeft een nieuwe bestemming gekregen in de zogenoemde ‘Groene Poort’ in de Nieuwe Waterweg tegenover Rozenburg. Het materiaal is gebruikt als langsdam om daarachter natuurlijke oevers te laten ontstaan. (foto Paul Martens Fotografie) In 2013 tekenden Wereld Natuur Fonds, Rijkswaterstaat, Rotterdam en het Havenbedrijf een samenwerkingsovereenkomst voor ‘De Groene Poort’ om met vrijkomende materialen natuurlijke oevers langs de Nieuwe Waterweg te ontwikkelen.

Binnenvaartkrant