Views
3 years ago

2016-26-Kerst

  • Text
  • December
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Kerst
  • Wensen
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Goed
  • Feestdagen

De Binnenvaartkrant 33

De Binnenvaartkrant 33 Kerst 40 20 december 2016 ROTTERDAM bedankt u voor het afgelopen jaar en wenst u prettige feestdagen Uw bunkeradres voor Rotterdam en omgeving! Nieuwe locatie: Bunschotenweg 127 3089 KB Rotterdam 1 e Eemhaven 010-236 14 82 www.sbhheijmen.nl • www.scheepsuitrusting.nl • www.stuurstoelen.com CCM3 is een internationaal opererende onderneming gespecialiseerd in het aannemen van turn-key piping & construction, pompen en ballast water treatment systemen ten behoeve scheepvaart, industriële-plants en oil&gas industry. BEDANKT VOOR HET VERTROUWEN IN ONS Activiteiten • Turn-key projecten; • Engineering • Productie • Montage • Reparatie / ombouw • Levering van equipment • Inbedrijfstellen Markten Door de brede kennis van de organisatie, mede door een eigen Afdeling Engineering, is zij voor meerdere markten werkzaam waaronder; • Scheepsbouw • Industriëlen plant • Gas & Olie industrie • Equipment industrie: Gas- en diesel motoren, Tandwielkasten en Unitbouwers • Power industrie • Proces water industrie Biesboschhaven Noord 7a . 4251 NL Werkendam . Postbus 50 . 4250 DB Werkendam . Tel: 085-040 48 00 . Fax: 0183-60 01 92 . Email: info@ccm3.nl

De Binnenvaartkrant 32Kerst 41 20 december 2016 Deelnemers Havendebat zijn het roerend eens: Overcapaciteit blijft het grote probleem DOOR JOKE HEIKENS De crisis in de scheepvaart die maar voortduurt, komt door overcapaciteit. Daar waren alle partijen het over eens tijdens het Havendebat, op 15 december in Rotterdam. Dat alle partijen daar schuld aan hebben, daar waren de deelnemers het ook over eens, zij het soms schoorvoetend. ABN AMRO stak als enige de hand in eigen boezem. ‘Rederijen moet worden toegestaan prijsafspraken te maken om een gezonde bedrijfsvoering te garanderen’, was de stelling van Tineke Netelenbos van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders. Dit was blijkbaar vooraf niet helemaal goed gecommuniceerd, want Netelenbos zelf stond al niet achter die stelling. Een ruime meerderheid van alle aanwezigen was het met haar eens. Prijsafspraken Netelenbos: “Er zijn grote problemen in onze sector; bijna geen rederij maakt nog winst sinds 2008. Veel rederijen bestaan nog doordat zij en de banken dachten dat ze alleen even door de crisis heen moesten.” “Door de toenemende milieueisen zullen rederijen omvallen. Investeren kan niet zonder winst of leningen van banken en er moet een masterplan komen zodat verladers beter betalen.” “Prijsafspraken lossen de overcapaciteit niet op”, zei Kim van Neer van DSM. “De prijzen zijn niet het Tineke Netelenbos: “We moeten investeren in betere rail- en vaarverbindingen. Niet alleen meer asfalt, maar alle infrastructuur.” (foto’s Joke Heikens) probleem, want die bepalen wij ook niet, maar dat doet de markt.” Joris Venema van Shortsea: “Er zou een eerlijker verdeling moeten komen, bijvoorbeeld een minimum.” Rudmer Kemper van Avebe legt de schuld bij de rederijen: “Ik heb gezegd dat het wel wat omhoog mocht, maar in de praktijk schrijven ze zich toch weer laag in op tenders. Ik wil niet meer betalen dan mijn concurrent, maar tegelijk moeten rederijen wel blijven bestaan. Daar is een gezonde bedrijfsvoering voor nodig.” Zwarte piet ‘Verladers krijgen onnodig vaak de zwarte piet toegeschoven als het gaat over de prijzen van transport. De vraag is niet het probleem, maar het aanbod.’ Dat was de stelling van Lennart Heip van Dow Chemicals. “Rederijen hebben zonder overleg grotere schepen besteld om zo lagere slotkosten te krijgen. Maar dat werkt alleen als de containers vol zitten. Wij hebben daar als verladers nooit om gevraagd, die grotere schepen zijn voor ons ook een nadeel, doordat er minder afvaarten en minder flexibiliteit is.” Sijbrand Pot van Contargo Trimodal Network is het ermee eens: “Als wij alsmaar grotere schepen inzetten omdat mijn TEU-prijs dan (theoretisch) lager zou zijn en we vullen die schepen maar voor de helft, dan bestaan wij over drie, vier jaar niet meer. Maar bij rederijen kan dat wel en dan zijn we hier aan het discussiëren over prijsafspraken?” “Het is heel legitiem dat één of twee rederijen met een groter schip komen om de kosten te verlagen, maar de rest gaat dat ook meteen doen.” Die kans krijgen ze omdat de banken voor de financiering zorgen. Bart Banning, sectorbankier Transport & Logistiek bij ABN AMRO: “De banken zijn hieraan ook schuldig; wij steken de hand in eigen boezem. Het aanbod van kapitaal was vooral de drive voor grote schepen. De rederijen vroegen er niet om, maar de schepen werden gebouwd, omdat het kapitaal er was. Dat was een ongezonde volgorde.” Data uitwisselen ‘Forceer logistiek dienstverleners meer data uit te wisselen’, stelde Marten van der Velde van Portbase. “Als je iets bij Bol.com bestelt, kun je iedere seconde weten waar je pakketje is. Dat maakt je eindklant blij. Loners die geen data willen uitwisselen, horen niet in een logistieke keten thuis.” duurzaamheid. Als we niet vanuit de keten denken, halen we dit nooit.” Joop Mijland van BCTN, exploitant van zes inland containerterminals zei: “Het scheelt als je vooraf weet dat de inhoud van die “ Door de toenemende milieueisen zullen “ Ik wil niet meer betalen dan mijn concurrent rederijen omvallen ” ” container met de binnenvaart mee moet en die andere met het spoor. Het gaat om het onderscheidend vermogen. Als je als bedrijf aan de data-uitwisseling meedoet, bied je service aan je klanten die ze willen.” Achterland Stephan Satijn, wethouder Economische Zaken van Venlo, stelde: ‘Zorg ervoor dat het achterland goed door Rotterdam bediend wordt.’ “Het houdt niet op bij Rotterdam, daar begint het.” Peter ten Broek van Havenbedrijf Rotterdam: “Wij zijn bezig om verbindingen op te stellen waardoor we het achterland beter kunnen bedienen. Samenwerking met andere modaliteiten, maar ook met andere landen is belangrijk. Daar zijn we over in gesprek.” Netelenbos: “Betere rail- en vaarverbindingen zorgen voor betere verzorging. Daar moeten we in investeren. Niet alleen meer asfalt, maar alle infrastructuur.” Seago Line won de Containerliner Shipping Award 2016. Dit vijf jaar oude bedrijf werd als Europese tak van Maersk opgericht en won door de toegevoegde waarde die dit bedrijf biedt. “Vooral de service waar het bedrijf zich de afgelopen jaren uitsluitend op richt, maakt dat ze boven de andere rederijen uitstaken”, zei Martin Commandeur (links op de foto). De voorzitter van de Raad van Zeeverladers van de EVO vervolgde: “Leiderschap tonen en het coachen van je medewerkers tot winnaars, dat maakt dat Seago Line deze prijs wint.” Bart Banning van ABN AMRO ziet meer in het uitwisselen van informatie: “Meer samenwerking in de keten helpt iedereen vooruit, ook wat betreft het klimaatakkoord en

Binnenvaartkrant