Views
2 years ago

2016-19

  • Text
  • September
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Meter
  • Schepen
  • Gaat
  • Twee
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schip

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 13 september 2016 REEDEREI JAEGERS CHEMGAS SHIPPING J GEBR DE JONGE SHIPBUILDING SERVICES B.V. J Diverse NIEUWBOUWMOGELIJKHEDEN bij Shipyard Kladovo zoals Motorschepen, Koppelverbanden, Duwbakken, Tankers, Pontons en/of ander drijvend materiaal meerdere afmetingen zijn mogelijk. Ihr Partner auf Europas Wasserstraßen! Wij wensen Asphatrans SARL en de bemanning veel succes en een behouden vaart met mts Lapresta. www.reederei-jaegers.de www.chemgas.nl Telefon in Deutschland +49-2066-207-0 und in den Niederlanden für Flüssiggastransporte +31-10-241-22-22 Gebr. De Jonge Shipbuilding Services B.V. Koedijk 4 Nederland, 7241CL Lochem Tel. 0031 573 250 680 Fax 0031 573 250 685 Mobiel 0031 653 308 248 . 0031 653 125 543 E-mail info@shipbuildingservice.nl Shipyard Kladovo Djerdapskiput b.b. 19320 Kladovo Serbia Tel. 00381 19 801 024 Fax 00381 19 800 315 Email office@shipyardkladovo.com

De Binnenvaartkrant 15 13 september 2016 Lapresta heeft maat XXXL De firma Asphatrans Sarl, een combinatie van Jeagers Shipping en de Franse Compagnie Fluviale de Transport (CFT), introduceert de 135 x 17,50 meter en 7.000 ton grote Lapresta voor het ver voer van asfalt tussen Total Vlissin gen en Total Antwerpen. Het casco is bij Gebr. De Jonge in Kladovo gebouwd en, na 6.000 mijl achter een sleepboot, door Shipyard Trico geïnstalleerd. De Lapresta onderscheidt zich met zijn bulbsteven, grote holte en 2-deksinrichting, evenals de allround, dubbele equipment voor veiligheid om de lading met hulp van twee Konutherm/ketels en 37.000 liter thermische olie tussen de 160 en 200 graden Celcius te vervoeren. Wanneer de lading hard wordt, ben je ‘de sjaak’! Een fabriek op het water! Twee dekken “Eerst even een rondje doen?”, vraagt kapitein Hans Groot. Een uur verbazing volgt over wat nodig is om veilig gloeiend heet asfalt te vervoeren. De nadruk ligt hier op de ‘sterkteleer’, waarin radiale en axiale materiaaluitzetting hoofdrollen spelen en op de essentie van isolatie om warmte binnenboord te houden. “We hebben een geslaagde proefvaart achter de rug en zitten nu in de finetune-fase”, zegt Hans. Hij showt het stuurhuis – met de grootte van een appartementje – waaraan het Kampers-label hangt met een trap binnen de kolom naar het onderste dek. DMT heeft hier het nautische systeem (Sigma) geleverd. Touchscreens houden de functies onder controle, allround camera’s laten geen meter dek onbespied. De verblijven zijn verdeeld over twee dekken. Het is werk van Verveer Scheepsbetimmeringen. Sofa- Nova uit Rotterdam en VE-screen leverden het meubilair en interieur. Er zijn meerdere ingangen en zes slaap/woon-accommodaties, elk voorzien van eigen badkamer/ toilet. We tellen twee keukens ter voorkoming van filevorming voor het aanrecht en bewonderen het ‘mag er zijn’ privévertrek van de kapitein. Wanneer het stuurhuis in de hoogste stand staat, geeft het groen licht om zich via een beveiligde toegangsdeur door de kolom naar de stuurhut te begeven. De machinekamer heeft verdiepingen; boven staan een compressor, twee generatorsets (C4 en C7), allerlei apparatuur plus een geïsoleerde schroefcompressor. De Konutherm-ketel steekt zijn kop boven de eerste verdieping uit. Compressielucht van Atlas Copco is preventief aanwezig en heeft als taak eventueel het lossen te hervatten met een extra boost van bovendruk. Op de fundatie staan twee Caterpillars 3512 als voorstuwing, twee generators en een Cat C18 als backup voor ladingpompen, die ook meerdere functies aan kan (onder andere reserve boegschroeffunctie). Een MDO-separator houdt hier de brandstof schoon. Grijs water gaat via een afvoersysteem van Technicomar schoon overboord. Vanzelfsprekend is de energie voor het De Waal-roersysteem dubbel uitgevoerd. De voormachinekamer wordt beheerst door een tweede verticale thermische ketel en twee 1400 diameter 450 kW sterke kopschroeven van Verhaar om de pakweg 10.000 ton zware Lapresta als een veertje te doen afmeren. Ladinggedeelte In het dubbele casco staan ingezette tanks die bij verschillende temperaturen op hun fundatie kunnen schuiven en van een dik pak isolatie zijn voorzien. De tanks hebben tankhoofden ofschoon deze niet gebruikt worden voor inspectie of schoonmaken, omdat de geïsoleerde leidingstraat in bedrijf niet toegankelijk is vanwege de hitte. Op het trunkdek zijn peilkokers om het eventuele condenswater op de dubbele bodem te meten. De gehele leidingstraat is op 20 atmosfeer druk uitgelegd. Leidingen, ketels, flenzen en allerlei specifieke equipment zijn hiervoor kingsize uitgevoerd. Elke leiding heeft een expansiebocht. Bovendien zit het leidingsysteem ruim in de compensatoren. Naar elke leiding en afsluiter loopt een kleinere voor thermische olie. Er zit geen geen slob in het proces< residu wordt terug in de tanks gepompt. De gehele leidingstraat, behoudens de manifolds en bediening van tankafsluitingen, is overkapt en geïsoleerd. De vijf Bornemann-pompen staan eveneens buiten de overkapping en zijn met isolatie ingepakt, evenals de twee restpompen waarmee de leidingen geleegd worden na lossen of laden. Shipyard Trico Verdient het werkproces op de Lapresta veel studie? “We zijn tijdens de gehele inbouw aan boord geweest, inmiddels kennen we de ins and outs”, aldus Hans Groot. “Er is een aansluiting voor het laden in Vlissingen en één voor te lossen in Antwerpen. Specifiek is de warmte. De rest komt overeen met een reguliere mineralentanker.” Shipyard Trico is de uitdaging aangegaan voor de Lapresta. Het vergt lef om een dergelijk technisch en gecompliceerd project aan te pakken. Lees verder op pagina 17 >> Een bezoek aan de reeds in 1711 ontgonnen en sinds 1986 stilgelegde asfaltmijn Lapresta in Val-de-Travers (Jura) voert u tot in het centrum van de aarde, zo is via Google te vinden. Daarmee is de herkomst van de naam van het schip boven water. Wij feliciteren Asphatrans SARL van harte met mts Lapresta J GEBR DE JONGE SHIPBUILDING SERVICES B.V. J Aluminium vloeren DE BINNEN VAART KRANT

Binnenvaartkrant