Views
3 years ago

2016-19

  • Text
  • September
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Meter
  • Schepen
  • Gaat
  • Twee
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schip

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 13 september 2016 PETROTRANS SA Kapitein In bezit van: • Rijnpatent • Radarpatent • ADN-CHEMIE certificaat Wij bieden u: • Werken op moderne schepen • Vrije tijdsregeling 2 w - 2 w • Aantrekkelijk loon Captain With: • Rhinepatent • Radarpatent • ADN-CHEMICS CERTIFICAT We offer you: • Modern Barges • Work regime 2 w - 2 w • Attractive salary 19, Avenue des bains . L - 5610 Mondorf-Les-Bains + 35 226 119 081 · + (32) (0)3 235 75 75 · petrotrans@live.be Für unsere Business Unit Shipping in Luxemburg suchen wir Sie ab sofort unbefristet und in Vollzeit als Rijnaarde is op zoek naar regie- en huurschepen. Vaargebied is Nederland, België, Frankrijk en Duitsland. Contactgegevens: Rijnaarde Global Trading & Logistics BV Postbus 6 6640 AA Beuningen Email: scheepvaart@rijnaarde.com Tel: 024-3435343 FAILLISSEMENTSVERKOPING BIJ INSCHRIJVING 20 T/M 27 SEPTEMBER 2016 in opdracht van de curator ARGUS MOTORSLEEP-/DUWBOOT gelegen nabij Veersedijk 161, 3441 LL Hendrik-Ido-Ambacht; kijkdag: 20 september 2016 14.00 – 16.00 uur (op afspraak, aanmelding voor 18 september 2016, 12.00 uur via info@beusekom.nl) tevens ingericht voor duwvaart met duwsteven, bj.: 1955, afm.: L26.45x6.90 mtr, diepgang: 2.75 mtr (max. 4 mtr), kruiplijnhoogte: ca. 7 mtr, motor: Smit M.A.N. 6-cilinder diesel, type: RB 426 N 12, 441 kW (600 pk), bj.: 1956, revisie/hellinginspectie: 2010/2009; trekkracht: 11 ton, waterverplaatsing: 80.6 m3, met 2 Biesbos koppellieren, cap.: 40 ton Van Beusekom B.V., Tel.: +31(0)35 699 63 73, E-mail: info@beusekom.nl www.beusekom.nl Registermakelaars | Taxateurs | Veilinghouders SCHIFFSFÜHRER TANKSCHIFFFAHRT (W/M) WER WIR SIND Als eine 100-prozentige Tochter der südafrikanischen IMPERIAL Holdings Ltd. ist die IMPERIAL Logistics International B.V. & Co. KG für die Koordination und Steuerung aller internationalen Logistikgeschäfte der IMPERIAL Holdings außerhalb von Afrika verantwortlich. Die Unternehmensgruppe ist mit 8.300 Mitarbeitern an 170 Standorten weltweit tätig. IHRE AUFGABEN • Führung eines Tankschiffes auf der Rheinstrecke zwischen Rotterdam und Mannheim, westdeutschen Kanälen und der Unterelbe • Verantwortung für den reibungslosen und termingerechten Reiseverlauf des Schiffes • Verantwortung für die an Bord befindliche Besatzung IHR PROFIL • Großes Patent (Rheinpatent), Radarpatent • ADN Basis • Kundenorientiertes Denken • Berufserfahrung in der Führung eines Tankschiffes • Fundierte MS-Office-Kenntnisse • Interesse an Berufsausbildung und Personalentwicklung an Bord UNSER ANGEBOT Wir bieten Ihnen interessante sowie anspruchsvolle Tätigkeiten in einem international wachsenden Unternehmen. Es erwartet Sie ein gutes Arbeitsklima mit individuellen Entwicklungs- und Weiterbildungsmöglichkeiten sowie langfristigen Perspektiven. Neben der Vergütung profitieren Sie bei uns von weiteren umfangreichen Sozialleistungen. INTERESSIERT? Sie sehen in dieser Aufgabe eine Herausforderung? Dann freuen wir uns auf Ihre aussagekräftige Bewerbung. Bitte reichen Sie diese per E-Mail an jkuepper@imperial-shipping.lu oder per Post an die untenstehende Adresse ein. IMPERIAL Liquid Shipping Lux S.ar.l Herr Jörg Küpper 37, Esplanade de la Moselle Résidence Casablanca L-6637 Wasserbillig Luxemburg Telefon +352 236069-20 jkuepper@imperial-shipping.lu www.imperial-international.com

De Binnenvaartkrant 11 13 september 2016 Startsein voor grootste zeesluis ter wereld De bouw van de nieuwe zeesluis in IJmuiden is begonnen. Minis ter Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) gaf 7 septem ber het officiële startsein, samen met vertegenwoordigers van de provincie Noord- Holland, gemeente Amsterdam, Havenbedrijf Amsterdam en gemeente Velsen. Met 500 meter lengte, 70 meter breedte en 18 meter diepte wordt het de grootste zeesluis ter wereld. Schultz: “Deze megaklus is een prachtig voorbeeld van inventief bouwen. Er wordt gebouwd op een heel klein gebied tussen de andere sluizen in. En dat terwijl de winkel open moet blijven. De nieuwe sluis zorgt voor een betere bereikbaarheid en zet de deuren open voor de haven van Amsterdam om haar positie in Europa te behouden of zelfs te versterken tot derde haven in Europa.” Noordersluis Na bijna honderd jaar is de Noordersluis in IJmuiden aan vervanging toe. Een nieuwe grotere zeesluis moet het Amsterdamse havengebied bereikbaar maken voor de steeds grotere zeeschepen. De eerste schepen kunnen naar verwachting in 2019 schutten. De bouw en aansluitend onderhoud voor de eerste 26 jaar ligt bij het consortium OpenIJ. Het project is een samenwerkingsverband van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam, Havenbedrijf Amsterdam en de gemeente Velsen. De bouw wordt mede gefinancierd vanuit het CEF-programma (voorheen TEN-T) van de Europese Unie. Minister Schultz verrichtte de opening samen met burgemeester Dales van Velsen en vertegenwoordigers van Noord-Holland, Amsterdam en Havenbedrijf Amsterdam. (foto Rijkswaterstaat) Mijlpalen volgen elkaar op bij keersluis Limmen DOOR NOUD VAN DER ZEE Op 31 augustus is het brugdek geplaatst bij de sluis in Limmel. Een belangrijke mijlpaal voor het project waarbij de oude keersluis in het Julianakanaal wordt vervangen. De oude sluis, inmiddels meer dan tachtig jaar oud, is krap geworden. Rijkswaterstaat vervangt meteen ook de brug over de oude sluis door een nieuwe hogere brug, die een doorvaarthoogte heeft van 9,10 meter. De nieuwe brug komt 18 meter los te liggen van de keersluis. De verkeersbrug wordt volgend jaar opengesteld voor het verkeer. Hoogwaterkering De keersluis heeft als functie het hoogwater te keren. Zodra de waterstand van de Maas te veel stijgt, zakt de hefdeur van de sluis en houdt het water tegen. De keersluis beschermt zo het achterliggende land tegen het water. De nieuwe keersluis heeft geen schutfunctie. Daarom kan het kunstwerk beter een hoogwaterkering worden genoemd. Als de deur gesloten is, meren de schepen vanuit het noorden af in de Beatrixhaven in Maastricht. Schepen in het zuiden meren af ten zuiden van Maastricht, in het Albertkanaal of bij de sluis van Ternaaien. De nieuwe hoogwaterkering vervangt de oude keerschutsluis. De belangrijke Maasroute wordt beter toegankelijk voor grotere binnenvaartschepen van de Vb klasse. Dit zijn schepen met een lengte van maximaal 190 meter, een breedte van 11,4 meter en een diepgang van 3,5 meter. De Maasroute tussen Weert en Maastricht wordt daardoor aantrekkelijker voor vervoer over water en de regio in Zuid-Nederland wordt beter bereikbaar. Bovendien wordt de Maas een meer dan volwaardig onderdeel van het Europese vaarwegennet en daarmee een van de belangrijkste scheepvaartverbindingen. De brug ligt op zijn plaats. (foto Noud van der Zee) Aannemer Besix bouwt de nieuwe hoogwaterkering in Limmel. De bouw is aanbesteed via een Design, Build, Finance and Maintaincontract (DBFM). Dat betekent dat Besix en zijn medefinancier Rebel niet alleen verantwoordelijk zijn voor ontwerp en bouw, maar ook voor de financiering van dit project en het onderhoud voor een periode van dertig jaar. Projectmanager Jasper Thijs van Rijkswaterstaat: “We gaan voor 33 jaar met de aannemer in zee. Daarmee leer je van elkaar en kom je tot slimme en duurzame oplossingen. Een serieuze zaak, want het keermiddel zorgt voor droge voeten achter de sluis en moet het dus altijd doen als water komt.” Het is de eerste keer dat de natte afdeling van Rijkswaterstaat via deze constructie een dergelijke opdracht heeft afgegeven. Minimale hinder De voordelen van zo’n DBFMcontract werken op veel gebieden door. De scheepvaart ondervindt minimale hinder van de werkzaamheden. Dat was zo bij het plaatsen van de nieuwe brug en is straks ook weer het geval bij het inhangen van de 50 meter brede stalen hefdeur. Het werk aan de hoogwaterkering wordt veelal ’s nachts en in de weekends uitgevoerd. Dan is het minder druk. Het halve kanaal wordt gestremd. In de ene doorvaartopening is het aannemersbedrijf Besix aan het werk en in de andere kunnen de schepen doorvaren. Daarvoor is wel een regeling opgesteld. In het weekend van 24 en 25 september wordt de hefdeur in de torens van de kering geplaatst en daardoor zijn de Maas en het Julianakanaal meerdere keren (deels) gestremd. Werkbezoek Directeur-Generaal Bereikbaarheid Het BVB heeft woensdag 31 augustus een kleinschalig werkbezoek georganiseerd voor Mark Frequin, directeur-generaal Bereikbaarheid van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Met een select gezelschap heeft hij een paar uur meegevaren aan boord van het ms Linda. Zo kon hij wegwijs gemaakt worden in het reilen en zeilen in de binnenvaart en bijgepraat worden over actuele zaken. Maandag 12 september was Salima Belhaj te gast, Tweede Kamerlid van D66. Dit was een regulier werkbezoek en vond plaats vanaf de Verkeerscentrale in Dordrecht. Na een rondleiding daar ging het VOORTOUW Nieuws van het BVB www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl gezelschap al varende aan boord bij schepen om nader kennis te maken met de branche. Het werkbezoekenseizoen loopt op zijn einde. Met diverse reguliere en een aantal specifieke werkbezoeken kijkt het BVB terug op een succesvol seizoen. Alle bemanning en ondernemers die de gasten aan boord ontvingen, danken we hartelijk voor hun gastvrijheid. Wereldhavendagen wederom groot succes In het eerste weekend van september vonden de Wereldhavendagen in Rotterdam plaats. Ruim 380.000 bezoekers kwamen naar het havengebied. Ook de Westerkade, waar het BVB samen met het EICB de binnenvaart presenteerde, werd druk bezocht. Het BVB heeft het weekend benut om drie nieuwe binnenvaartposters te presenteren: van de Veerhaven IV, de Shalimar en de Forenso. Alle zijn wederom te bekijken in the Blue Road-app met de nieuwste techniek: Augmented Reality. Samen met de andere drie versies (een containerschip, een spits en een zandzuiger) trokken de posters veel bekijks van jong en oud. Ruim 600 posters zijn gedurende het weekend uitgedeeld. Wat daarnaast natuurlijk altijd heel erg aanspreekt zijn de schepen die te bezoeken zijn. Op vrijdag was dat het duurzame containerschip Martinique van de familie Schut-Oomen. De vrijdag is de ‘jongerendag’. Dan doen veel scholen mee met het jongerenprogramma, dat door de organisatie van de Wereldhavendagen verzorgd wordt. De leerlingen krijgen opdrachten mee en nemen deel aan expedities, zoals het bezoeken van het binnenvaartschip. Maar ook steeds meer andere bezoekers komen op de vrijdag om de grote drukte te ontlopen. Zaterdag en zondag konden mensen de For-Ever bezoeken die Heineken-bier filevrij vanuit Alphen aan den Rijn naar Rotterdam en Antwerpen vervoert. Ruim 3.600 man ontving de familie Van der Knaap deze twee dagen aan boord. In de tent op de kade was hier ook aandacht voor, onder andere middels een informatiedoek dat Nedcargo beschikbaar had gesteld. Hierop stond uitleg over hun nog te bouwen, innovatieve en duurzame schip de Gouwenaar 2. Deze zal dieselelektrisch aangedreven gaan worden. Dat gaf veel technische vragen, die de medewerkers van het EICB goed konden beantwoorden.

Binnenvaartkrant