Views
4 years ago

2016-14

  • Text
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schip
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Gaat
  • Bedrijf
  • Waar
  • Twee
  • Marine

De Binnenvaartkrant 18 5

De Binnenvaartkrant 18 5 juli 2016 Teus Vlot zoekt een Teus Vlot (55) is nog steeds eigenaar van het naar hem genoemde bedrijf, Teus Vlot Diesel & Marine. De leiding ervan laat hij al een aantal jaren over aan een nieuwe generatie. “Ik voel me als eigenaar nog volledig verantwoordelijk en ben er dus ook nog dag en nacht mee bezig.” Wat hem betreft gaat dat binnenkort veranderen. “Ik wil me de komende tien jaar op iets anders focussen. Ja, je zou kunnen zeggen dat ik een nieuwe horizon zoek.” Ook Teus Vlot zelf weet nog niet wat het leven hem brengt de komende jaren, maar dat maakt het wel interessant. Hij is een gelukkig mens, heeft een prachtig bedrijf opgebouwd en is getuige geweest van het mirakel dat zijn vrouw Janneke overkwam, die in 2007 na achttien jaar helse pijnen van het ene op het andere moment genezen is van een akelige ziekte. “Laat wel duidelijk zijn: ik ben niet ongelukkig en zeker niet ondankbaar. Maar ik ben toe aan iets nieuws.” Energiek Er is een onverwachte samenhang tussen wat hem privé is overkomen en de groei van zijn onderneming. Zo was de slopende ziekte van zijn vrouw jarenlang een grote stimulans voor hem om energiek zijn bedrijf op te bouwen, zoals het hem ook hielp bij het aanpassen van de woning c.q. werkplaats in Bleskensgraaf. “Mijn zoon Geert woont er nu en als ik daar kom, voel ik nog steeds trots voor alle aanpassingen die ik daar heb gedaan om Janneke met haar rolstoel te kunnen laten bewegen. Ik heb dan weer dat gelukzalige gevoel van onafhankelijkheid van allerlei zorginstanties. Ik hoefde niet te vragen om voorzieningen, ik heb ze zelf gemaakt.” In 1989 viel Janneke Vlot op haar knie. Die val bracht een kettingreactie op gang in haar lichaam, die bekend staat als posttraumatische dystrofie. Onverklaarbare pijn maakt het gebruik van ledematen onmogelijk, waardoor bloedvaten, spieren en uiteindelijk ook de ruggenwervels slechter gaan functioneren. Een vicieuze cirkel waar de medische wetenschap geen raad mee weet, en die pas op 4 maart 2007 werd doorbroken onder een gebed van voorganger Jan Zijlstra. Maar dat was niet het enige. Janneke was niet alleen genezen, het was alsof ze nooit ziek was geweest. Ze kon lopen, fietsen, alsof ze niet achttien jaar in een rolstoel of bed had geleefd. Accu Teus, Janneke en de vier kinderen konden hun geluk niet op en waren God dankbaar voor het wonder, dat de medische wetenschap versteld deed staan en nog steeds onderwerp is van onderzoek. Na enige tijd merkte Teus Vlot bij zichzelf een verrassend gevolg van de wonderbaarlijke genezing van Janneke. Haar ziek zijn was een bron geweest voor de energie waarmee hij zijn bedrijf runde. “Later besefte ik dat in de voorgaande jaren de ene accu de andere voedde en dat dat niet meer zo werkte.” Het evenwicht was weg en kwam niet meer terug. In 2009 liet hij de operationele leiding aan zijn toen 24-jarige zoon Geert. “Die werkte bij wijze van spreken al sinds z’n twaalfde mee en heeft een beetje dezelfde mentaliteit als ik. Het was crisis in de binnenvaart en de zaken gingen minder, ik kreeg de vaart er niet meer in. Ik was niet depressief of zo, had geen burn-out – gelukkig niet. Maar ik had de eindstreep gehaald, voor mij was het bedrijf ‘vol’, de ideeën waren op en ik was niet meer genoeg gefocust op het bedrijf. Af en toe wist ik niet meer of het maandag of dinsdag was. Op een woensdag vroeg ik aan Geert of hij de leiding wilde nemen en de vrijdag daarna heb ik bij een barbecue de leiding van de zaak overgedragen.” Iedereen in het bedrijf herinnert zich de overdrachtsspeech van Teus, waarbij hij aan Geert een zeef en een oliespuit overhandigde. Een zeef om de zin van de onzin te scheiden en een oliespuit om de harmonie tussen de manschappen, klanten en leveranciers gesmeerd te laten verlopen. Landbouw Teus Vlot was net als zijn zoon monteur toen hij eind jaren 70 startte met de reparatie van landbouwmachines in de polder. Pas in 1981 ging hij werken met scheepsdiesels bij Scheepsmachinefabriek Laan&Kooy gevestigd in de 3de Merwedehaven in Dordrecht. Nu is dat terrein bij het regionaal vuilverbrandingsbedrijf getrokken. Het bedrijf was een samenstelling van VEMOPA (Veth Motoren Papendrecht) en Laan&Kooy uit Den Oever. Dit samengestelde bedrijf ging na verloop van tijd failliet. “Ik kwam daarna direct in dienst bij Veth en het overgebleven werk werd langzamerhand overgenomen door de nieuwe BV. Veth Motoren, het huidige Veth Propulsion in Papendrecht. “Ik had alleen lts en na het faillissement in 1983 heb ik mijn praktische leerschool bij de opstart van Veth Motoren aangevuld en veel geleerd. Ook hoe een bedrijf groeide en hoe je daarmee moest omgaan. Toen ik in 1992 voor mezelf begon vanuit een loodsje in Oud-Alblas, heb ik veel gehad aan die ervaring en in feite hetzelfde gedaan. Ik was dertig en kende het klappen van de zweep: inkopen, verkopen, handel, dat heb ik bij Veth geleerd.” Na een half jaar had hij één man in dienst en in 1995 verbouwde hij zelf een werkplaats met een aangepaste woning in Bleskensgraaf. Er kwamen meer medewerkers. Bijvoorbeeld Joke, zij was de eerste, de boekhoudster. “Ik krabbelde alles in hanenpoten op een werkkaart en zij maakte er netjes een factuur of offerte van. Wat je niet kan, moet je anderen gunnen. Je hebt mensen om je heen nodig die je kan vertrouwen. Mensen die ervoor gaan. Joke werkt hier nog steeds.” In 1996 nam hij een deel van de failliete werf Lanser in Sliedrecht over. “Het was meer water dan grond.” Uniek is dat hij daarmee beschikte over een eigen haven met 205 meter kade en torenkranen. “Een eigen haven is natuurlijk een voordeel, maar je moet hem ook zelf onderhouden.” Wakker liggen Het bedrijf groeide verder en telde in 2004 75 medewerkers. Maakte hij dan nooit foute keuzes? “Ik heb weleens wakker gelegen van een verkeerde keuze. En dat overkomt je telkens weer. Meestal achteraf zie je dat je een probleem verkeerd hebt aangevlogen of zelfs helemaal verkeerd hebt ingeschat. Vooral als mensen teleurgesteld in je zijn, terecht of onterecht, daar kan je vroeg van wakker worden.” Ik herinner me een duur onderzoek van een accountant die de zwakke plekken in mijn bedrijf bloot kwam leggen. Ik kende de zwakke punten wel. Het vervolgonderzoek was nog eens zes keer zo duur en dat kon ik nog net afblazen. Naarmate je ouder wordt, zie je dingen helderder, dan herken je het eerder als iets niet goed is.” Maar het blijft voor mij een leerschool. Janneke en Teus hebben vier kinderen, en inmiddels zeven kleinkinderen. “Ik zie in hen diezelfde behoefte aan zelfstandigheid en onafhankelijkheid. Die kleine snur ker van twee die niet door opa geholpen wil worden om de trap op te gaan.” “Maar nu ik ouder word, zie ik dat het de kunst is om juist die helpende hand te accepteren en af en toe een compliment te ontvangen. Teus Vlot op het dak van de onderneming in Sliedrecht.

De Binnenvaartkrant 19 5 juli 2016 nieuwe horizon Niet denken dat alles wat je doet maar normaal is.” Evenwicht Teus relativeert graag tijdens het gesprek. Ook zijn eigen succes. “Ik denk dat elke ondernemer zijn succes in evenwicht moet brengen met de verantwoordelijkheid die dat met zich meebrengt. Dan ben ik wel die Hollander, de boer uit de polder, met de voeten in de klei. Met als nadeel dat je heel slecht een sprongetje van vreugde kan maken. Dat is wel jammer.” Dat Geert Vlot de operationele leiding overnam in 2009, weerhield Teus er zeker niet van het bedrijf verder uit te bouwen. Zo werd Cornerpoint overgenomen, het bedrijf van de heren Hoek en Punt, dat wereldwijd motoronderdelen distribueert. Vier man werken daar in de handel. De markt verandert. “Monteurs van nu leren niet meer van een Lister tot Werkspoor te repareren. Er is steeds meer specialisme nodig. We hebben tegen elkaar gezegd: we moeten focussen en ons specialiseren. Niet langer tien motormerken – waar we veel van wisten – maar ons concentreren op twee merken waar we echt álles van weten.” Van oudsher was dat Scania, en het dealerschap van Cummins werd aangetrokken. Dat was een lange weg, maar toen het eenmaal zo ver was, kreeg Teus Vlot Diesel & Marine ook de mogelijkheid om DMS uit Ridderkerk over te nemen, inclusief twintig jaar expertise in Cummins-motoren. “Dat werd aangevuld door de overname van De Ruyter Service, die Cummins-generatoren verkocht. Zo kunnen we toch een breed scala bieden. De kennis en kunde zijn in huis.” “Laat wel duidelijk zijn: ik ben niet ongelukkig en zeker niet ondankbaar. Maar ik ben toe aan iets nieuws.” Vliegende keep Twee jaar geleden kwam Wout van Wijnen bij Teus Vlot werken. Zoon Geert ging DMS in Ridderkerk leiden en Wout van Wijnen nam de leiding van Teus Vlot Diesel & Marine in Sliedrecht over. Wout was een oude bekende, van wie in 2004 het scheepselektrobedrijf was overgenomen. “We hebben nu twee bedrijven, die samenwerken, een onderdelenmagazijn delen en monteurs uitwisselen. Ik ben de vliegende keep.” Naast die laatstgenoemde functie houdt Teus Vlot zich bezig met het interim-management als bedrijven hem daarvoor vragen, wat regelmatig voorkomt. “Als ze mijn eigenwijzigheid op prijs stellen.” Hij was anderhalf jaar voor 50 procent eigenaar van een baggerbedrijf in Giessen. Een aandeel dat hij terug verkocht toen de structuur in het bedrijf een stabiele toekomst bood. Teus is geen stilzitter. Er is ook aandacht voor de in 2011 opgerichte Teus Vlot Foundation. “Als ik zie dat wanhopige mensen met kinderen voor het hek staan en worden teruggestuurd, uitgebuit... bootjes die omslaan. Je kan het niet veranderen, maar we proberen een druppel op de gloeiende plaat te zijn.” Helpen met de handel in Afrika, het slaan van waterputten, bouwen aan een school. “We supporten een man die met zijn vrouw en twee kinderen naar de Filippijnen is gegaan, daar in een hutje woont en de lokale bevolking helpt het land opbouwen. We hebben projecten in Indonesië, Moldavië, Brazilië, werken via stichtingen die lokaal bekend zijn, maar ook bijvoorbeeld met Mercy Ships en Compassion.” Goed afsluiten Maar voor zichzelf heeft hij nog geen echt doel kunnen stellen. “Ik zoek de uitdaging. De Teus Vlot Group is een hartstikke spannend bedrijf. Elke dag is absoluut anders. Maar voor mij is het bedrijf compleet, mijn kunnen als monteur is op, misschien voel ik daardoor de ongedurigheid.” “Ik wil het goed afsluiten, de eindeloze druk van een eigen onderneming moet draagbaar zijn en blijven voor mijn zoon en mijn personeel. En de klanten moeten ons het werk blijven gunnen. Dat is de afronding waar ik nog voor sta.” Teus Vlot Dredging heet nu TV Dredging Holland Shipyards Group heeft per 1 juli de activiteiten van Teus Vlot Dredging BV overgenomen. Holland Shipyards Group zal in de nieuwe situatie aanvullende kennis en faciliteiten op het gebied van scheepsbouw bieden. Tevens vergroot het de internationale slagkracht. De naamsverandering kan de internationale herkenbaarheid vergroten. De Teus Vlot groep richt zich meer op service, reparatie, revisie, levering van dieselmotoren, onderdelen, elektrische installaties aan boord van schepen en het uitvoeren van verspanende werkzaamheden. Teus Vlot Dredging houdt zich al jaren bezig met het ontwerpen, bouwen en repareren van onder andere hopperzuigers, winzuigers, cutterzuigers, complete bagger- en pompinstallaties. Door de samenvoeging met de scheepsbouwactiviteiten van de Holland Shipyards Group kan de organisatie het aanbod binnen de baggersector aanzienlijk uitbreiden. Door de engineeringscapaciteiten binnen Holland Shipyards Group verwacht de organisatie ook grotere en complexere projecten te kunnen behandelen. Holland Shipyards Group verwacht ook internationale projecten in diverse regio’s gemakkelijker op te pakken. TV Dredging hoopt ook de bestaande klanten en de Nederlandse markt efficiënt te kunnen blijven bedienen, zowel reparatie als nieuwbouw. Binnen TV Dredging zullen Extra controles riviercruisevaart Dit jaar controleert de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (Inspectie SZW) extra aan boord van riviercruiseschepen die de Rotterdamse haven bezoeken. Dat gebeurt in samenwerking met de Zeehavenpolitie Rotterdam en andere handhavers. Het doel van de controle is het voorkomen van slechte werkomstandigheden en eventuele uitbuiting van personeel. Half juni was er een grote controle op een riviercruiseschip in de Rotterdamse haven. een actieve rol vervullen: algemeen directeur Co Kieboom, Aalt Boonen (sales), Marco de Ruijter (projects & opera tions) en Bert de Ruijter (reparaties). TV Dredging BV is gevestigd aan Beatrixhaven 13 in Werkendam. Daarbij constateerde ISZW dat buitenlandse arbeidskrachten mogelijk illegaal aan het werk waren. Daarnaast stelden de inspecteurs vast dat de Arbeidstijdenwet was overtreden. Het personeel werkte sinds het begin van het seizoen zeven dagen in de week en gemiddeld twaalf uur per dag. Ook werden er aanwijzingen voor onderbetaling gevonden. De Inspectie stelt een nader onderzoek in tegen de werkgever. ADVERTENTIE ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant