Views
4 years ago

2016-14

  • Text
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schip
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Gaat
  • Bedrijf
  • Waar
  • Twee
  • Marine

De Binnenvaartkrant 16 5

De Binnenvaartkrant 16 5 juli 2016 Schip vast tegen brugpijler DOOR FRANK ANTONIE VAN ALPHEN Woensdagochtend 22 juni is een motorschip tegen een pijler van de Nijmeegse spoorbrug gevaren. Na aan de Waalkade losgegooid te hebben, kreeg de opvarige Julien panne. Het schip zakte stuurloos aan de Lentse kant tegen een van de brugpijlers aan, een drietal boeien met zich meesleurend. Aan de noordelijke kant van Nijmegen dromden mensen samen om de nodige theorieën op het incident los te laten. In de versie van een woordvoerder van Rijkswaterstaat verloor het met petcokes geladen schip een roer. Al snel was Rijkswaterstaat ter plaatse om de schade aan de brugpijler op te nemen. Die viel mee. De Julien lag buiten het vaarwater tegen de pijler aan en hinderde de doorvaart niet. Twee sleepboten sleepten het schip naar de Nijmeegse Waalhaven, waar het geïnspecteerd kon worden. Verbindingssluis 16 dagen dicht De komende weken gaat Waterwegen en Zeekanaal reparaties uitvoeren aan diverse bruggen in Brugge en aan de Verbindingssluis. Er wordt gewerkt aan de Boudewijnbrug, de Coupurebrug, de Krakelebrug en de Warandebrug. In augustus start de renovatie van Duitse en Tsjechische parlementariërs willen overeenkomst Elbe de Verbindingssluis (Boudewijnsluis), die voor de binnenvaart de enige toegang vormt tot de haven van Zeebrugge. Vanaf 16 augustus is de sluis gedurende zestien dagen gestremd voor de binnenvaart. Ze krijgt onder meer nieuwe sluisdeuren. (foto Manon Bruininga) In Dresden hebben Duitse en Tsjechische parlementsleden de wens uitgesproken om de parameters voor de bevaarbaarheid van de Elbe vast te leggen in een bilaterale overeenkomst. De parlementsleden hamerden er tevens op dat het Totaalconcept voor de Elbe dit jaar eindelijk moet worden voltooid. Met dit concept gaan vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en milieuorganisaties op zoek naar duurzame oplossingen om de Elbe als vaarweg en natuurlijke rivier verder te ontwikkelen. Het is een bijzonder moeilijke oefening, die al jaren voortsleept. Afspraken nakomen Voor Tsjechië vormt de Elbe een belangrijke toegang tot de Noordzee. De Tsjechische parlementsleden willen dan ook dat de Duitse Bondsregering zich aan haar afspraken houdt over de verdieping van de vaargeul. Er zou een gezamenlijke commissie moeten worden opgericht om dit te controleren. Evenwicht De Duitse parlementsleden Arnold Vaatz en Jürgen Klimke (CDU/ CSU) ondersteunen dit voorstel. Ze gaan de ontwerpovereenkomst bespreken met het verkeersministerie in Berlijn en dan verder overleggen met hun Tsjechische collega´s. Klimke en Vaatz vinden dat economische en ecologische aspecten op de Elbe in evenwicht moeten worden gebracht. Alleszins mag dit volgens Vaatz en Klimke niet ten koste gaan van de bevaarbaarheid. Ze noemen de Elbe de ruggengraat van de havens en industriebedrijven in de regio. Wij feliciteren Wijnne Barends van harte met Sea-River Vessel Lady Anne-Lynn DE BINNEN VAART KRANT

De Binnenvaartkrant 17 5 juli 2016 Lloyd’s Register classificeert Lady A-serie van Wijnne Barends DOOR JAN JOHAN TEN HAVE De gloednieuwe Lady Anne-Lynn voor rederij Wijnne Barends is net als eerdere zusterschepen in de Lady A serie sea-rivervessels geclassificeerd door Lloyd’s Register (LR). Namens Lloyd’s Register kantoor Groningen is marine surveyor Iemke Zeijlemaker samen met collega en machinery surveyor Henk Bakker nauw betrokken bij de classificatie van deze serie. Zeijlemaker vertelt over het proces van classificatie en over hoeveel voeten het in de aarde heeft om deze schepen in de vaart te krijgen en te houden. “Namens LR zijn zo’n 28 medewerkers betrokken bij de classificatie van de Lady Anne-Lynn. En dan tel ik het certificeren van onderdelen bij onderaannemers en toeleveranciers nog niet eens mee”, zegt Zeijlemaker. Als zee-rivierschip moeten de Lady A-schepen in principe voldoen aan de regels van de zeevaart. Om ook het zoete water op te mogen, komen vereisten voor bijvoorbeeld Rijncertificering daar nog bij. “Voordat het schip de werf van GS Yard heeft verlaten, zijn wij al zo’n honderd keer aan boord geweest voor controles. Controle van het schip voor items namens de Nederlandse vlag gebeurt aan de hand van dertien controlelijsten. De werf draagt uiteindelijk 25, door ons opgestelde certificaten over bij de oplevering aan de rederij en eigenaar.” Onveilig werken Lloyd’s Register is vanaf het begin betrokken bij de bouw. Dat begint met een kick-off meeting. “Daarbij geven wij aan wat we wanneer willen zien. Ook proberen wij zo veel mogelijk op vaste dagen en tijden op de werf aanwezig te zijn; dat schept duidelijkheid voor de bouwers.” “Bij de bouw kijken wij naar het resultaat, maar ook naar de veiligheid tijdens de bouw. Wij spreken medewerkers van werven aan als zij onveilig of ongezond werken. Veiligheid van werken en resultaat zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Denk bijvoorbeeld aan de lassers, die droog en schoon moeten werken.” Vóór aanvang van de cascobouw heeft LR er al een controleronde op zitten. Voordat de eerste staalplaat de werkplaats in gaat, hebben de surveyors de tekeningen en sterkte berekeningen al gecontroleerd volgens de normen van de EU, de vlaggenstaat, de IMO en de eigen regels. “Wij werken vereisten zelf uit in gedetailleerde regelgeving voor onder meer de rompsterkte en apparatuur en staan net als alle andere klassebureaus onder toezicht van de International Association of Classification Socie ties”, vertelt Zeijlemaker. Cascobouw Tijdens de cascobouw gaan de surveyors fysiek elke sectie in voor controle van de kwaliteit van lasen slijpwerk, de waterdichtheid van de tanks en de coating van alle gecoate tanks aan boord. Ook worden de sectiestuiken grondig visueel en op aangeven van LR gecontroleerd op lasfouten binnenin de las. Dit doet een extern bureau door ultrasoon of desnoods door röntgenonderzoek. Bij de Lady A-schepen gaat het om 29 secties en 22 stuiken. Verder onderwerpen de LR-controleurs de coating van het onderwaterschip aan een grondige controle op basis van strikte milieueisen, voor anti-fouling-certificering namens de vlaggenstaat. Afbouw Vóór aanvang van de afbouw keurt LR de schema’s van alle technische installaties aan boord en tijdens de afbouw is er controle op naleving van deze schema’s. De hoofdmotor is al in de fabriek aan een keuring door Lloyd’s onderworpen en wordt bij de afbouw gecontroleerd op installatiewerk en het functioneren van alarmeringen. Alle pompen worden gecontroleerd op functioneren volgens schema en de aangegeven capaciteit. In het stuurhuis keuren de surveyors alle navigatie- en besturingsapparatuur aan de hand van de IMO SOLAS-eisen. Tijdens de cascobouw gaat marine surveyor Iemke Zeijlemaker elke sectie in. (foto’s Jan Johan ten Have) Aan Sea-River Vessel Lady Anne-Lynn leverden onder andere: GS Yard B.V. Bouw casco en levering compleet schip (Turn-key project) Pon Power B.V. 1 x Caterpillar marine diesel engine for propulsion, model 3508C DITA with Unrestricted Continuous power output of 746 bkW (= 1000 bhp), at 1600 rpm.1 x Caterpillar marine generator set, model C6.6 ACERT DITA with prime generator power of 125 ekW (= 156 kVA at Cosphi 0,8), 50 Hz. 1 x Caterpillar marine generator set, model C4.4 DITA with prime generator power of 65R ekW (= 81 kVA at Cosphi 0,8), 50 Hz Lloyd’s Register EMEA Classificatie Reintjes Benelux bvba 1 x Reintjes keerkoppeling, type WAF 572 L / 7,474:1 RH Marine Group Compleet nautisch pakket. Van der Velden marine Systems NFU bedieningssysteem en alarmpaneel incl. roerstandaanwijzers, ram type stuurmachine BST 064-45 plug-and play met hydraulic powerpack HPP-280/0-2- 2/7,5 kW/LS, stuurmachine-aandrijving 1DW45, 1 stuks Barke high lift flaproer type 260 BRA 22-26-10-CC-LRS. Veth Propulsion B.V. 1 Veth-Jet, type 4-K-1000V (265 kW / 1800 rpm), 1 Scania motor en 1 Veth Generatorset. DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL Verder is het aantal controles legio: leidingenwerk, brandblussysteem, ventilatiesysteem, stuursysteem, bilgesysteem, brandstofsysteem en aandrijving…niets ontkomt aan de controlerende ogen van de Lloyd’s surveyors. Het belang van dit werk is evident, maar wat is het gevoel van werfmedewerkers hierbij? “De waardering verschilt van werf tot werf. Hier bij GS Yard is de verstandhouding uitstekend. We werken met elkaar aan veilige en kwalitatief hoogwaardige schepen. We hebben hier als classificatiebureaus zelfs ons eigen kantoor waar we rustig kunnen werken, dat tref je zeker niet overal. Dat is voor ons absoluut een meerwaarde, want ons werk is voor een aanzienlijk deel administratief: het registreren en vastleggen van data. En dit neemt nog altijd toe, door steeds complexere technologie en toenemende regelgeving voor veiligheid, mede met het oog op onder meer preventie van (verzekerings-) claims.” Proefvaart Tijdens de proefvaart gaan zowel de marine als de machinery surveyor van LR aan boord mee om alles te testen wat alleen tijdens het varen getest kan worden. Zo worden er stuurproeven gedaan, evenals het beproeven van de ballasttanks. De ankers op sterkte en snelheid van binnenhalen. Verder vinden er metingen plaats van het geluidsniveau in machinekamer, stuurhuis, accommodatie en bij de deuropening van het stuurhuis.” “Ook maakt het schip een crashstop en wordt het getest op het functioneren van noodsystemen, zoals noodgeneratoren, noodverlichting en werking van essentiële navigatiemiddelen bij een blackout van het schip. Ook keurt LR het schip tijdens de proefvaart voor de Energie Efficiency Index, het ‘energielabel voor zeeschepen’ dat steeds strenger wordt, zowel voor nieuwe als bestaande schepen. Inspectie Als het schip alle tests, keuringen en certificeringen goed heeft doorstaan, krijgt het groen licht om de werf te verlaten. Ook in de vaart, blijft LR de schepen die onder haar classificatie varen in de gaten houden. Surveyors komen jaarlijks aan boord voor een reguliere check en twee keer per vijf jaar gaat het schip het dok in voor een grondige inspectie. Voor de Lady Anne-Lynn is het voorlopig nog lang niet zo ver; die moet de maidentrip nog maken.

Binnenvaartkrant