Views
3 years ago

2016-13

  • Text
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Schip
  • Juni
  • Onze
  • Jaar
  • Marine
  • Binnenvaartkrant
  • Gaat
  • Binnenvaart

De Binnenvaartkrant 22

De Binnenvaartkrant 22 21 juni 2016 CATERPILLAR MOTOR? Verhelpen van elektrische storingen Revisie Onderdelen Service 24/7 Onderhoud Contact SDK Diesel Support BV Rosmolenweg 9-a 3356 LK Papendrecht (the Netherlands) +31 (0) 787 370 355 www.sdkdieselsupport.nl info@sdkdieselsupport.nl

De Binnenvaartkrant 23 21 juni 2016 Alphatron Marine: 10 procent korting voor Green Award-schepen Alphatron Marine beloont schepen met een Green Award voortaan met 10 procent korting. De korting is van toepassing op een groot aantal producten en diensten voor zowel zee- als binnenvaartschepen. De samenwerking werd begin deze maand in Athene bekrachtigd door voorzitter Dimitrios Mattheou van Stichting Green Award en directeur Luuk Vroombout van Alphatron Marine. Vroombout nam een Green Award-plaquette in ontvangst en is daarmee officieel Green Award incentive provider geworden. Alphatron Marine wil zijn steun aan veilige scheepvaart laten zien; daarom introduceert het de speciale korting voor Green Awardschepen. Het bedrijf uit Rotterdam levert hoogwaardige en innovatieve navigatie- en communicatieapparatuur. 10 procent korting Alle schepen met Green Award (zee- en binnenvaart) komen in aanmerking voor 10 procent korting op producten en diensten van Zweedse rederij neemt Canal Company over DOOR EVERT BRUINEKOOL Canal Company gaat een samenwerking aan met de Scandinavische branchegenoot Strömma. Felix Guttmann, oprichter en grootaandeelhouder van het Amsterdamse rondvaartbedrijf heeft een meerderheidsbelang verkocht aan de Strömma Group. Guttmann blijft minderheidsaandeelhouder en als directeur bij het bedrijf betrokken. Ook de andere directieleden, Peter Duwel en Arjan van der Meer, blijven in functie. Het bedrijf zal onder de Strömma-paraplu zelfstandig blijven werken. De transactie heeft geen gevolgen voor de werkgelegenheid. De Strömma Group is sinds 200 jaar actief in scheepvaart en toerisme. Strömma Turism & Sjöfart is van oorsprong gevestigd in Stockholm. Marktleider In de afgelopen jaren heeft Strömma zijn vleugels uitgeslagen, met diverse vestigingen in Zweden, Noorwegen, Finland en Denemarken. De groep heeft een vloot van tachtig schepen en zeventig bussen. Daarnaast is het bedrijf eigenaar van City Cards in Stockholm en Helsinki. De groep verkoopt zijn producten via eigen websites, online reisagenten en een eigen tak voor inkomend toerisme. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) Canal Company is marktleider in de grachten van Amsterdam. Het bedrijf is in 1984 als Canal Bike begonnen met de verhuur van honderd waterfietsen, in de toen nog vrijwel lege grachten. Via autonome groei en enkele overnames – onder andere van Holland International Rondvaart – is het bedrijf uitgegroeid tot ruim 350 medewerkers. Met de vloot van 46 schepen vervoerde Canal Company in 2015 meer dan 1,5 miljoen gasten door Amsterdam. Daarnaast is het bedrijf actief op het IJ, met de Amsterdam Harbour Cruise. Elektrische aandrijving “Strömma en Canal passen perfect bij elkaar”, zegt Gutmann. “Het is een strategische alliantie voor de lange termijn. De bedrijven kennen elkaar al geruime tijd. We JRC en Alphatron Marine (hardware en arbeid), AlphaEye remote support (bij een 3-jarig contract), VSAT-airtime (bij een 1, 2 of 3-jarig contract), onderhoudscontract (bij een 3-jarig contract) en op servicetarieven (arbeid en reizen). Daarnaast is er voor binnenvaartschepen ook korting op Alpha- FuelControl en voor zeegaande schepen op Annual Radio Survey en Annual Performance Test voor de VDR. De kortingen zijn alleen van toepassing als de diensten, aflevering en ondersteuning wordt geregeld delen een bedrijfscultuur die gebaseerd is op de combinatie van de warmte van een familiebedrijf met de professionaliteit die bij deze omvang hoort.” Uit gesprekken bleek dat veel van de onderwerpen waar Canal Company mee bezig is, ook spelen bij Strömma. Guttmann legt uit: “De overgang naar elektrische aandrijving. Amsterdam verplicht ons over te schakelen naar milieuvriendelijker voortstuwing. Voor kleine schepen tot 12 meter kan het zonder probleem. Voor de grote passagiersschepen moet er nog veel ontwikkeld worden.” “Nu kunnen we kennis delen, elkaar versterken en samen ontwikkelen. Ook met de moderne wereldwijde online distributiesystemen en technologische ontwikkelingen staan we samen sterker.” Directeur Jan Fransen van Green Award, CEO Luuk Vroombout van Alphatron Marine Group, Green Award-voorzitter Dimitrios Mattheou en president Takayoshi Tsuchida van JRC (vlnr) tijdens de bekendmaking in Athene. Gentse modal shift slaat aan Het Havenbedrijf Gent zet met succes in op de verduurzaming van het goederenvervoer van en naar het achterland. In 2020 moet 15 procent van alle transporten over het spoor gaan, 50 procent via de vaarwegen en 35 procent over de weg. Het beoogde binnenvaartresultaat is vorig jaar al overschreden: 50,2 vanuit Alphatron Marine’s Center of Excellence in Rotterdam. “Milieuvervuiling door de scheepvaart en schadelijke gevolgen voor volksgezondheid worden met de dag ernstiger, vooral doordat de scheepvaart de ruggengraat is van onze wereldeconomie”, zei Luuk Vroombout, medeoprichter en CEO van Alphatron Marine. “Verschillende problemen moeten aangepakt worden om de scheepvaart bewuster te maken. Alphatron Marine is verheugd om samen met Stichting Green Award deze erkenning te bieden aan de ondernemers die voor duurzame milieuvriendelijke schepen kiezen.” “Wij geloven dat zulke groene initiatieven de sleutel zijn voor de waarborging van de gezondheid van onze planeet. Vandaag, maar ook over twintig jaar.” Damse Vaart is beschermd erfgoed De Vlaamse regering heeft de Damse Vaart tussen Brugge en Sluis voorlopig beschermd als onroerend erfgoed. Dit kan in de toekomst worden omgezet in een definitieve bescherming. In een interview met Focus WTV onderstreepte Geert Bourgeois, de Vlaamse minister van Onroerend Erfgoed, de historische en landschappelijke waarde van de Damse Vaart. Ook bruggen en sluishuisjes vallen onder de bescherming. Alleen het kruispunt met het Schipdonkkanaal valt niet onder procent van alle achterlandtransporten gingen via het water. Ook het spoorvervoer zat in de lift en kwam uit op ruim 10 procent. Het wegvervoer nam af naar net iets minder dan 40 proent. Dat blijkt uit de jaarlijkse modal split-analyse die het Havenbedrijf sinds 2009 maakt. de bescherming omdat de overheid de ontwikkeling van de binnenvaart op het Schipdonkkanaal niet wil belemmeren. Zeebrugge De afgelopen jaren is veel gediscussieerd over een mogelijke verbreding van het kanaal om de haven van Zeebrugge beter aan te sluiten op het Europese vaarwegennet. Bij gebrek aan draagvlak zijn die plannen in de ijskast gestopt. Als alternatief wil de overheid onder meer de estuaire vaart in Zeebrugge meer ruimte geven. DE BINNENVAARTKRANT is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op ca. 650 plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag VERSPREIDPUNTEN U kunt onze ca. 650 verspreidpunten vinden op www.binnenvaartkrant.nl ADRES REDACTIE EN ACQUISITIE ‘s-Gravenweg 37A 2901 LA Capelle aan den IJssel T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 klantenservice@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl REDACTIE Martin Dekker (Hoofdredacteur) M 06-22871516 redactie@binnenvaartkrant.nl Michel Gonlag (Eindredacteur) M 06-53244445 redactie@binnenvaartkrant.nl Sarah De Preter M +31(0)6-22701893 redactie@binnenvaartkrant.nl ACQUISITIE Eline Geneugelijk Ken Rijkers SECRETARIAAT Karin Hell (Office Manager, Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) LAYOUT Steven Chiang San Lin AAN DIT BLAD WERKTEN MEE Evert Bruinekool Frank Antonie van Alphen Jan Hoek Jan Johan ten Have Jitze Hooghiemstra Johan de Witte Menno Bonnema Noud van der Zee DRUK Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten.

Binnenvaartkrant