Views
3 years ago

2016-13

  • Text
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Schip
  • Juni
  • Onze
  • Jaar
  • Marine
  • Binnenvaartkrant
  • Gaat
  • Binnenvaart

De Binnenvaartkrant 20

De Binnenvaartkrant 20 21 juni 2016 DAMEN TRADING UNIEKE KANS OM EIGENAAR TE WORDEN VAN EEN EUROPEES GEBOUWD BINNENVAART CASCO CASCO Afmetingen Diepgang Deadweight Ruim capaciteit Ruim afmetingen Container capaciteit Klasse Locatie Damen River Liner 1145 110,00 x 11,45 x 3,65 meter 3,10 meter max. ± 2620 ton ± 3285 m3 80,50 x 10,104 x 4,028 meter ± 208 TEU max. Gebouwd volgens N.S.I. en ADN Nederland Kijk ook op www.damentrading.com voor deze binnenvaart werkboten: DAMEN TRADING & CHARTERING WWW.DAMENTRADING.COM INFO@DAMENTRADING.COM | +31 (0) 183 63 95 22 Fikkers.nl ref.2512 makelaars in schepen ca. 17 x 4 x 1m. geheel aluminium 2 x Mercedes 257 KW ref.2288 Epifanes Multicover Nieuwe breed inzetbare tweecomponent epoxy primer • universeel toepasbare reparatieprimer • overschilderbaar met alle Epifanes aflakken • sterke hechting • roestwerend • sneldrogend ex -douane (scheepswerf Niestern Delfzijl 1964) ca. 25.60 x 5.36 x 1.35m. 2 x GM 125 KW HOOGE DER A 36/37 GRONINGEN TEL 050-3111404 www.epifanes.nl

De Binnenvaartkrant 21 21 juni 2016 Zijn magere jaren op komst voor Noordzeehavens? “Achterlandnetwerk moet sterker worden” DOOR SARAH DE PRETER Zijn de gouden tijden voor de zeehavens tussen Hamburg en Le Havre en hun achterlandvervoer voorbij? Duisport-directeur Erich Staake schetste vorige week bij de Kamer van Koophandel in Duisburg een somber toekomstbeeld, maar hij ziet ook kansen: digitaliseren en sterker samenwerken. Staake staat achttien jaar aan het hoofd van de haven van Duisburg, die onder zijn leiding uitgroeide tot de grootste binnenhaven van Europa. Na jaren van groei zag Duisport in 2015 de overslag dalen. Hetzelfde scenario dreigt voor de bereikbaarheid van de haven: Noordrijn-Westfalen (NRW), dé logistieke motor van Duitsland, kreunt onder verouderde infrastructuur en het draagvlak onder burgers voor grote infrastructuurprojecten wordt kleiner. Investeren in wegen-, spoor- en binnenvaartinfrastructuur is volgens Staake van vitaal belang. “Het gaat om de toekomst van Duitsland. Dit vereist een gezamenlijke krachtinspanning. Publieke middelen moeten op de juiste plekken worden ingezet.” Bij de verdeling van de financiële middelen voor het nieuwe Bundesverkehrswegeplan kreeg NRW onlangs het grootste deel van de koek. Niet meer dan logisch, vindt Staake. “We zijn jarenlang stiefmoederlijk behandeld, terwijl tweederde van de containerstromen die Duitsland binnenkomen of verlaten via NRW gaat. Waar anders dan hier moet men investeren? Ik wil echter niet ondankbaar klinken: het is een eerste stap.” Kranen staan stil Maar komt die stap op tijd? Staake is sceptisch over de ontwikkeling van het achterlandvervoer vanuit de Noordzeehavens. Vooral in de “ containersector zijn de gouden jaren voorbij. “In Zeebrugge en Rotterdam zien we stilstaande kranen. Als dit zo doorgaat, dreigt Maasvlakte II een grote misinvestering te worden.” Hij verwacht dat de containeroverslag tussen Hamburg en Le Havre ook dit jaar afneemt. Naast de wereldeconomie stagneert immers ook de containerisatie: zowat alles wat in een container kan worden vervoerd, zit er inmiddels in. Nieuwe stimulansen voor de containersector ziet Staake op korte termijn niet. De overcapaciteit en dalende vrachtprijzen in de zeevaart zetten ook het achterlandvervoer onder druk. “Het wordt onderhand avontuurlijk om een container van Rotterdam naar Duisburg te brengen.” Concurrentie groeit En er is meer aan de hand: via het Europese Junkerplan stroomt momenteel veel geld in de verruiming van de Zuid-Europese zeehavens. Ook aan de Oostzee zijn sterke containerhavens in aanbouw. Zo gaat China de haven van Klaipeda uitbouwen tot een diepte van 17 meter. Staake: “En als de Chinezen dat doen, dan gaat het snel.” Duisburg heeft de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in multimodale verbindingen naar bestemmingen in heel Europa. Dat neemt niet weg dat de haven sterk aangewezen blijft op de Noordzeehavens, die op middellange termijn rekening moeten houden met meer Hier is iets niet goed gegaan Foto: Erich Staake (links) was vorige week gastspreker bij het Branchenforum Schifffahrt, Hafen, Logistik in Duisburg.(foto Sarah De Preter) ” concurrentie. “Het hele Oostzeegebied was vroeger achterland van Hamburg. Inmiddels is wel duidelijk via welke route Rusland in de toekomst zal im- en exporteren. Qua terminalnetwerk en vervoerswegen hebben we nog steeds een voorsprong, maar als de Noordzeehavens niet willen stagneren of wegzakken, moet ook het achterlandnetwerk worden versterkt.” Logistieke samenwerking Onbegrijpelijk vindt Staake dat containerbinnenschepen in de Rotterdamse haven zo veel vertraging oplopen, terwijl de containervolumes dalen. “Hier is iets niet goed gegaan en het hele achterlandsysteem wordt erdoor geraakt.” Over netwerken en logistieke samenwerking wordt volgens de havendirecteur veel gepraat, maar er gebeurt weinig. Een oplossing ziet hij in multimodale vervoersketens waarin de transportmodi hun specifieke voordelen uitspelen. “Er gaan nog steeds veel goederen over de weg die niet onder tijdsdruk staan en dus ook met binnenschepen kunnen worden vervoerd. Maar is de logistiek bereid om samen te werken? Dat wordt een uitdaging.” Europees beleid De verkeerspolitieke keuzes die in Brussel worden gemaakt…een treurspel, zegt Staake. Zo is het nog steeds niet gelukt om in heel Europa één tolsysteem voor wegvervoer te implementeren. De modal shift van weg naar spoor verloopt te moeizaam. Hij waarschuwt: “We hebben maar één Rijn, en bij laag water heeft de binnenvaart problemen. Onze kanalen kennen helaas beperkingen. De aanpassing van het kanaalsysteem voor 3-laags containertransport lijkt me een enorme uitdaging. Ik verwacht “ niet dat het gaat gebeuren.” “We moeten op spoorvlak vooruitkomen. In Zwitserland is de Gotthardtunnel klaar, terwijl bij ons de aansluiting op de Betuwelijn op zich laat wachten. De realisatie van die lijn was de juiste maatregel om de modal split te beïnvloeden: er gaan veel goederen overheen. We moeten opletten dat over de Brabantlijn naar Antwerpen goederentreinen kunnen blijven rijden. Als Nederland er alleen nog personenvervoer toelaat, hebben we een ernstig probleem.” “ Betuwelijn was juiste maatregel om de modal split te beïnvloeden Balans is zoek De Betuwelijn is een van de infrastructuurprojecten die in Duitsland met veel burgerverzet gepaard gaan, vaak aangewakkerd door milieuorganisaties. Nergens liggen meer brown fields (terreinen met ernstige bodemverontreiniging) dan in het Ruhrgebied, die zich uitstekend lenen voor reconversie tot logistieke zones. Niet het plannen van dergelijke projecten is een probleem, wel de realisatie. Staake: “Als zo’n terrein één jaar braak ligt, is er fauna en flora ontstaan waarvan vrijwel meteen gevonden wordt dat men die moet beschermen. Dit brengt onze logistiek en economie in gevaar. We móéten dit onderwerp bespreekbaar maken.” “Ik heb niets tegen burgerparticipatie. Het is juist belangrijk dat de mening van burgers wordt meegenomen in het politieke debat. Ook de milieuorganisaties hebben bestaansrecht. Maar het kan niet zo zijn dat alles om particuliere belangen draait. Niemand heeft het over de economische schade die dergelijke burgerprotesten veroorzaken. De balans is zoek.” Het wordt avontuurlijk om een container van Rotterdam naar Duisburg te brengen ” ” Blik op kansen Staake stipte ook het lage innovatiegehalte van de binnenvaart- en spoorsector aan. In het wegvervoer speelt de trend naar zelfrijdende vrachtwagens met elektromotoren. “Op die manier zal de modal split verder ontwikkelen in het voordeel van het wegvervoer. Met het oog op duurzaamheid en bereikbaarheid moeten we de middelen die we hebben, investeren in gecombineerd vervoer.” In de haven van Duisburg lopen diverse projecten om het goederenvervoer te verduurzamen. Er wordt een LNG-hub gebouwd en het verkeersmanagementsysteem voor vrachtwagens wordt uitgebreid naar binnenvaart en spoor. Verder gaat Duisport een virtueel depot voor lege containers ontwikkelen. Digitale netwerken zijn volgens Staake belangrijk om de kostendruk in het achterlandvervoer te verlagen. “We zijn hierover ook met de zeehavens in gesprek. We moeten de blik op kansen richten door sterker samen te werken.”

Binnenvaartkrant