Views
3 years ago

2016-13

  • Text
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Schip
  • Juni
  • Onze
  • Jaar
  • Marine
  • Binnenvaartkrant
  • Gaat
  • Binnenvaart

De Binnenvaartkrant 2 21

De Binnenvaartkrant 2 21 juni 2016 BUYCK TECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP - INSTALLATIE - REPARATIE 0167 - 52 45 65 | Heijningen | info@buycktechniek.nl WWW.BUYCKTECHNIEK.NL Gezocht Kapitein voor tankschip: • 14 dagen op / 14 dagen af • Vaargebied ARA • Rijn – Radar – ADN patent • Goede verloning Contact: Tel: +32 477479870 of Mail: os@line-group.lu ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wir suchen: Rheinpatent bis Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch Wir bieten: Hohes Sicherheitsverständnis Attraktive Schweizer Arbeitskonditionen Permanente Weiterbildung Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Gutes Betriebsklima Wij zoeken: Rijn patent tot Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits Wij bieden: Veiligheid hoog in het vaandel Aantrekkelijke Zwitserse arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden voor zelf ontplooiing Goede promotie kansen Comfortabele 1:1 verhouding van werktijd en vrije tijd Motiverende & inspirerende bedrijfscultuur Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung – einfach bewerben über unsere Webseite! Sollicitaties eenvoudig via onze website! DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be Bewerbungen an: Jesko Wehrt Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu www.fluvia.eu/jobs tanker shipping | tank storage | tanker brokers RsR Nemo Ltd. is de aanbieder van nautisch management voor de binnenvaart riviercruiserederijen. Op dit moment beheert RsR Nemo Ltd. meer dan 26 riviercruiseschepen en is met een medewerkers aantal van meer dan 220 één van de grootste nautisch management bedrijven voor de riviercruisevaart. Voor onze klanten zijn wij op zoek naar: 1e en 2e Kapitein - i.b.v. Rijnpatent min. tot Mannheim - Donaupatent is een pré - Ervaring in de passagiersvaart - Kennis van de Duitse en/of Engelse taal - Representatief uiterlijk - Goede vrijetijdsregeling en salariëring - Zwitsers contract Bent u de juiste persoon voor één van bovengenoemde functies, dan kunt u uw sollicitatie richten aan: RsR Nemo Ltd. Atlantis Building, Office 302, 3rd floor 2 Makariou Avenue CY-4000 Limassol Per mail naar: pz@rsrnemo.com Voor informatie kunt u contact opnemen op telefoonnummer +31 68331541 Acquisitie n.a.v. deze advertentie wordt niet op prijs gesteld. KAPITÁNkormidelník! SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be

De Binnenvaartkrant 3 21 juni 2016 Wat leveren extra toepassingen AIS op? Data delen is oké, maar wel selectief “De voordelen van technologische ontwikkelingen overstijgen het belang van privacy.” Die prikkelende stelling bracht William Gerritsen in tijdens het jaarcongres van Koninklijke Schuttevaer dat 10 juni in Goes plaatsvond. De binnenvaartondernemer, bestuurslid van Jong- BLN, maakte deel uit van het expertpanel en oogstte het beoogde tegengas uit de zaal. Privacy was het centrale thema en de meningen daarover bleken zeer verdeeld. Gerritsen: “Ik zeg niet: “Gooi alles maar op straat”, maar ik heb er niet zo’n moeite mee om gegevens te delen. We doen dat allemaal toch al. Iedereen heeft een smartphone waarvan de locatievoorzieningen aan staan waarmee tientallen apps allerlei informatie de wereld insturen. Dat accepteren we toch ook.” Wat levert het op, is de cruciale vraag. Als gegevensuitwisseling – met opdrachtgevers, scheepvaartbegeleiders – zorgt voor extra werk, een vlottere reis, minder wachttijd bij sluizen en op terminals, is het de moeite waard. Van een groot deel van de zaal kreeg Gerritsen steun voor dat standpunt. Weerstand Van de aanvankelijke weerstand tegen AIS is ook niets meer over, aldus Ivo ten Broeke van Rijkswaterstaat. Hij is projectmanager voor River Information Services en Rijnvaartcommissaris namens Nederland. Hij benadrukte nog maar eens dat AIS geen handhavingsinstrument is. Maar het identificatiesysteem is wel geschikt voor allerlei extra toepassingen: sluisplanning door Rijkswaterstaat bijvoorbeeld en het vinden van een ligplaats. “AIS maakt het ook gemakkelijker om dingen af te stemmen in de logistieke keten. Maar de schipper bepaalt zelf of hij zijn gegevens wil delen, wanneer en met wie.” Voordeel “Data leiden een eigen leven”, zei Marc Persoons, als directeur van Periskal een veel gevraagd expert op het gebied van RIS en AIS. “Dat is moeilijk te stoppen. Deel je gegevens selectief en zorg dat je er voordeel aan hebt.” Hij gaf een voorbeeld uit de visserij, waar men van elkaar kan zien waar de schepen gevaren hebben. Als een ander drie dagen in een bepaald gebied heeft gevist, is daar nog weinig te vangen en kun je zelf beter een andere locatie kiezen. Internet van Schepen Henk van Laar, beleidsmanager bij Bureau Telematica Binnenvaart, waarschuwde dat het beheer van de gegevens in handen van de overheid moet blijven. Illegale AIS-websites als Marinetraffic zijn niet honderd procent betrouwbaar en evenmin compleet. “Privacy is een mondiaal recht dat je als mens hebt. Dat geef je niet zomaar op.” Hij begrijpt dat technologische Overijssel maakt vergroening mogelijk Overijssel zet in op de modal shift van weg naar water. Tegelijkertijd investeert de provincie in het vergroenen van de binnenvaart. Zo stelde zij, via het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart, subsidie beschikbaar voor schepen die regelmatig in Overijssel varen. Drie pilots tonen aan dat vernieuwende duurzame voortstuwingstechnieken effectief zijn. Henk van Laar (l) tijdens het expertpanel: “We staan aan de vooravond van een technologische revolutie.” Het tastbare bewijs lag donderdag 16 juni voor de wal in Kampen. Daar vond die middag het symposium ‘Duurzaam varen in Overijssel’ plaats. De Empresa is een van de drie schepen die met financiële steun van de provincie vergroend zijn. Eigenaar Aldert Hoekstra koos voor zijn uit 1963 daterende Deutz-motor voor toepassing van brandstofwateremulsie. Leverancier DBH zorgde er met Exomission voor dat de motor nu voldoet aan de CCR2-norm. De Josef-W van Arie Weyde werd uitgerust met nabehandelingstechniek voor uitlaatgassen en de Borelli van Patrick Hut ondergaat een ombouw naar hybride voorstuwing. De vergroening levert de drie eigenaren een Green Award op. Subsidie Overijssel doet nog meer, vertelde gedeputeerd Bert Boerman. Zo zijn er subsidieregelingen voor het Echtpaar Hoekstra (2e en 3e van links) ontving een Green Award. (foto EICB) ontwikkelingen onzekerheid veroorzaken. “We staan aan de vooravond van een revolutie.” BTB spreekt over ‘Binnenvaart 3.0’: het ‘Internet van Schepen’. Het is niet iets om bang van te zijn; het kan de sector vooruit helpen. Van Laars stelling luidde dan ook: “Het zelfvarende schip met een minimale bemanning kan binnen enkele jaren al in de vaart zijn. Deze revolutie gaat de concurrentiepositie van de binnenvaart enorm verbeteren.” verbeteren van de infrastructuur en voorzieningen voor de binnenvaart en de bedrijven die daar gebruik van maken. “Bijvoorbeeld voor het aanleggen of verbeteren van laad- en loskades, het realiseren van lig- en wachtplaatsen in havens of het verhelpen van knelpunten in vaarwegen. Al deze regelingen staan nog open, dus sla uw slag.” Doelpaal Oranje mag dan niet meedoen, daarom is er bij het EK heus nog wel genoeg om je aan te ergeren. Als Christiano Ronaldo een penalty tegen de paal schiet, zegt de commentator dat de paal in de weg staat. Dat is nonsens. Die paal staat toch niet vóór het doel. Alsof er geen belangrijker zaken zijn. Is het niet frustrerend genoeg dat er volslagen idioten rondlopen op deze wereld die hun verwrongen verlangen om bij een groep te horen, vertalen in agressie en zelfs anderen vermoorden? Onze beschaving gunt de moordenaar van het Britse parlementslid Jo Cox een menswaardige behandeling. De moordenaar van Pim Fortuyn loopt weer vrij rond. Hun slachtoffers werd die kans niet gegund, maar je zou zeker Jo Cox geen recht doen door wraak te nemen. Politieke moorden zijn raar. Volkomen onbetekenende mensen veranderen de loop van de geschiedenis. Die gestoorde man in Engeland heeft waarschijnlijk ongewild (neem ik aan) de Brexit voorkomen. Wij kregen door het wegvallen van Pim vier kabinetten Balkenende. In tegenstelling tot vrijwel alle andere politici die hun mond vol hebben over de binnenvaart maar er niets voor doen, begreep Pim wél er iets van. In Europoort Kringen van september 1999 schreef hij in zijn column: “De binnenvaart maakt momenteel een spectaculaire ontwikkeling door en kan in de naaste toekomst met gemak de goederenstroom absorberen, niet alleen die van het toekomstige spoor maar als het moet kan hij ook als substituut dienen voor het vervoer over de weg…” Intussen kennen we vanaf toen gezien zowel de naaste als de verre toekomst. De rest is geschiedenis. Pim werd doodgeschoten en de Betuwelijn kwam er. Pim omschreef de Betuwelijn als een ‘kostbare soapopera’. We zullen nooit weten of die er gekomen was als Pim zijn eclatante verkiezingsoverwinning had gehaald in mei 2002. Zoals we nooit zullen weten wat er was gebeurd als het Verenigd Koninkrijk echt uit de EU was gestapt. De Britse behoefte aan een ‘exit’ is niet de afkeer van de macht van Europa maar de angst voor vluchtelingen die (volgens voorstanders van het uittreden van Groot-Brittannië) ‘onze banen’ innemen. Als je die Britse hooligans bezig ziet, denk ik dat het land er alleen maar op vooruit gaat als vluchtelingen hun banen innemen. Simpel vanwege de geografische ligging blijft Groot-Brittannië als ze uit de EU stappen, gewoon bij Europa horen en er ook mee handelen. Net als de binnenvaart gewoon succesvol blijft terwijl de Betuwelijn er ligt. Tenzij de overheid de doelpaal een stukje opzijzet en zelfs Christiano Ronaldo raak schiet. EÉN POT NAT door Michel Gonlag

Binnenvaartkrant