Views
4 years ago

2016-13

  • Text
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Schip
  • Juni
  • Onze
  • Jaar
  • Marine
  • Binnenvaartkrant
  • Gaat
  • Binnenvaart

De Binnenvaartkrant 18

De Binnenvaartkrant 18 21 juni 2016 Wij feliciteren GSS Marine Services van harte met Shoalbuster Wil S DAMEN MARINE COMPONENTS DE BINNEN VAART KRANT Wij leverden de schroefassen met onze capaciteit tot 12 m. en 12,5 ton. Machinefabriek BGW B.V. wenst de eigenaar een behouden vaart met de Wil S. Machinefabriek BGW Daltonstraat 5 3316 GD Dordrecht Nederland Tel : +31(0)78-6179616 Fax: +31(0)78-6171909 info@machinefabriekbgw.nl wenst de bemanning van Shoalbuster Wil S veel succes en een behouden vaart. Straathof Controls weet wat scheepvaart beweegt! Leverancier van ZF motorbedieningen Tel: 0321-382315 ∙ info@straathofcontrols.nl ∙ Dronten ∙ Holland

De Binnenvaartkrant 19 21 juni 2016 Shoalbusters zijn een succes van Damen Hardinxveld-Giessendam Wil S aanwinst voor GSS Marine Services De Wil S is een shoalbuster, gebouwd door Damen Shipyard Hardinxveld-Giessendam voor GSS Marine Services. De werf heeft het type schip ontworpen voor diverse werkzaamheden: slepen, afmeren, duwen, ankeren en ondersteuning van baggerwerkzaamheden. Een shoalbuster is een mix van een vlet en een ponton. De pontons werden bij het werk aan de kustverdediging steeds meer uitgerust als werkschip ter ondersteuning van de baggerwerken. Een ponton heeft van zichzelf echter geen geschikte vaareigenschappen om flexibel te kunnen worden ingezet. Daarom werd er door de Nederlandse scheepswerf Damen een mengvorm tussen een ponton en een vlet ontworpen, die als naam De Caterpillar hoofdmotoren van de nieuwe shoalbuster. De Wil S is 32,37 meter lang en 9,35 meter breed. De voortstuwing komt van twee Caterpillar 3512C TA/HD diesels, elk 1.305 kW (1.750 PK) bij 1.600 omw/ min die een dubbele schroef van Promarin via een WAF773 keerkoppeling van Reintjes. ‘shoalbuster’ kreeg. ‘Shoal’ is Engels voor ‘ondiepte’. De shoalbuster is een vaartuig dat al wereldwijd succesvol wordt ingezet. Van de vlet heeft de shoalbuster de vormen gekregen waardoor de vaareigenschappen beter zijn. Van het ponton heeft de shoalbuster het draagvermogen meegekregen. Een bijzondere, veelzijdige combinatie die dus aan is geslagen in de markt. Kwaliteitsdiensten Het is niet de eerste shoalbuster voor GSS Marine Services, een Brits bedrijf dat is opgericht om kwaliteitsdiensten te leveren aan de Royal Navy. Dat doet GSS nog, al is de range aan civiele diensten tegenwoordig zeer uitgebreid. GSS Marine Services is de belangrijkste partner van de Faslane Facility, de basis voor atoomonderzeeërs van de Britse marine. Civiele werken van GSS Marine Services zijn het onderhoud van Managing director van GSS Marine Service Jan Peute ontving een cadeau van de scheepswerf. Hij en zijn dochter Leanne – die het schip heeft gedoopt – tonen de cadeaus. Een mooi schilderij van de Wil S en de flessenhals van de Champagnefles namens Damen Shipyard Hardinxveld-Giessendam. kades, het installeren, repareren en onderhouden van navigatiesystemen als boeien en bakens en van veel andere drijvende onderdelen die voor de scheepvaart belangrijk zijn. Bovendien is het bedrijf gespecialiseerd in milieugevoelige gebieden (zoals rondom nucleaire centrales). Nederlandse vlag De Wil S vaart onder Nederlandse vlag en is goedgekeurd door de Nederlandse Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) van het ministerie voor Infrastructuur en Milieu en gecertificeerd door Bureau Veritas. Het schip werd in april gedoopt door Leanne Peute, dochter van Jan Peute, de managing director van GSS Marine Services. The shoalbuster Wil S werd overhandigd door projectleider nieuwbouw Peter Baas aan de nieuwe eigenaar GSS Marine Services, vertegenwoordigd door Jan Peute. Aan shoalbuster Wil S leverden onder andere: Damen Shipyards BV Afbouw. Damen Marine Components 2x Damen Optima straalbuizen diameter 2262 mm met een geheel rvs binnenzijde, 2x roeren en 2x schroefaskokers. Pon Power B.V. 2 x 1 - CATERPILLAR MA- RINE PROPULSION ENGINE, MODEL 3512C TA HD, Continuous Rating 1305 kW (1750 hp) at 1600 rpm. 1 x 1- CATERPILLAR MA- RINE ENGINE FOR HYDRAULIC PUMP DRIVE, MODEL C-18 TA, Continuous Rating 357 kW (480 hp) at 1800 rpm. 2 x 1 - CATERPILLAR MARINE DIESEL GENERATOR SET, (each) consisting of: 1 - CATERPILLAR MARINE DIESEL ENGINE, MODEL C-04.4 TA, 1 - LEROY- SOMER MARINE GENERATOR, MODEL LSAM 44.2 S7, Prime Power Rating: 106, 875 kVa (50Hz). Machinefabriek BGW B.V. 2 schroefassen met onze capaciteit tot 12M en 12,5ton. Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH 2x 4-bladsschroeven, diameter 2250mm, skew design. Reintjes Benelux bvba 2 x Reintjes keerkoppeling, type WAF 773 L / 6,440:1. RH Marine Group B.V. GSM GLOBESURFER- III, IRIDIUM SC-4000, AUTOPILOT AP-70 en EPIRB TRON-60S/GPSI. Den Breejen & Zn. Schilderwerken B.V. Schilderwerk. Straathof Controls Motorbediening. Strago Electro installatietechniek B.V. Electrotechnische installatie en alarmsysteem. Franssen Groep Isolatie van accommodatie, machinekamer en uitlaatgassen. Hilto, Technische handeldelsonderneming B.V. Draadfittingen, pijpnippels, slangtules, lasbochten 2S en 3S DIN, lasverlopen DIN, elbows ANSI, reducers ANSI, lasnokken, vlakke lasflenzen, blindflenzen, draadflenzen, schotflenzen, pijpbeugels en draadbuis. Heinen & Hopman Rotterdam Airconditioning, ventilatie, raamontwaseming en machinekamerventilatie. HS Marine S.r.l AKC 210/16 HE4 telescopic knuckle boom crane, able to lift a load of SWL 8T at 16m outreach by hook at boom end. DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL Vaarpapier overboord met SAB Eind maart etaleerden we de moderniseringsslag van de Stichting Afvalstoffen en Vaardocumenten Binnenvaart SAB) bij de inzameling en verwerking van afvalstoffen. Minstens zo belangrijk zijn de ICT-ontwikkelingen bij de ook door de SAB verzorgde uitgifte en registratie van vaardocumenten. Tot nu toe moet ieder bemanningslid zelf zijn eigen papieren dienstboekje netjes bijhouden. INNOVATIEVE BINNENVAART door Frans de Mol Alle ingevulde gegevens worden per post naar de SAB gestuurd of aan de balie aan de Rotterdamse Waalhaven afgeleverd. Nog steeds moeten de meeste bemanningsleden jaarlijks hun dienstboekje per post of via een persoonlijk bezoek aan het SAB-kantoor laten afstempelen. Ook de schipper heeft bij het bijhouden van zijn vaartijdenboek te maken met fors wat schrijfwerk. Hij moet de werktijden van al zijn bemanningsleden correct registreren. Dat moet allemaal foutloos aansluiten bij de gegevens in de individuele dienstboekjes. SAB checkt en verwerkt al die ingevulde documenten. Als het aan SAB-directeur Cees Kleiberg ligt heeft die papierwinkel zijn langste tijd gehad: “Dit is toch eigenlijk niet meer van deze tijd. Ik kan me niet voorstellen dat het nautisch personeel hierop zit te wachten. Ook voor ons eigen SAB-personeel is dit zo langzamerhand knap ouderwets en allesbehalve efficiënt. En dan heb ik het nog niet over de onvermijdelijke lees- en schrijffouten.” Digitale pilot In 2014 startte de SAB een pilotproject. Bemanningsleden ontvangen nu ook een persoonlijk vaarpasje in hun papieren dienstboekje. De schipper krijgt voor aanvang van iedere reis de pasjes van al zijn bemanningsleden. Hij verwerkt ieders gewerkte uren in het digitale vaartijdenboek. Daarmee wordt het gelijktijdig vastgelegd op de individuele vaarpasjes. De SAB kan de gegevens meteen online inzien en verwerken. De schipper en de bemanning hoeven niet langer hun zaken te regelen per post of aan de balie. Bovendien registreert ‘het systeem’ automatisch de ervaringsdagen en geeft het aan op elk moment een bemanningslid gekwalificeerd is voor een zwaardere functie (deksman-matroos-lichtmatroos-volmatroos-stuurman-schipper) . Een bemanningspas geeft de mogelijkheid om in te loggen bij de SAB waardoor ieder over zijn eigen data kan beschikken zoals behaalde diploma’s, vaartijd en bevoegdheden (zoals handling gevaarlijke stoffen). De pasjes kunnen ook gekoppeld worden aan interne rederijvoorschriften, zodat de schipper altijd kan zien aan welke eisen zijn personeel voldoet. Ook wordt gedacht aan veiligheidscodes zoals biometrische gegevens. Daarmee kan het vaarpasje gebruikt worden als ‘toegangssleutel’ voor bedrijfsruimtes en haventerreinen. Portkey-autoriteit Deltalinqs heeft hiervoor veel belangstelling. Cees Kleiberg: “We zijn bewust begonnen met een beperkte groep. De ervaringen zijn zeer positief. Eind 2014 hadden we een grote meeting met alle betrokken partijen: handhavers, reders, schippers en bonden. Iedereen was enthousiast en wilde beslist dóórgaan. Samen met STC en EICB zijn we druk bezig. We hebben ook in Brussel de handen op elkaar weten te krijgen. Waarschijnlijk krijgen we dit jaar een mooi bedrag uit het Prominent-programma van de EU. Eind 2016 willen we een nieuwe pilot uitrollen. Brede Europese invoering in 2020 is haalbaar.”

Binnenvaartkrant