Views
3 years ago

2016-13

  • Text
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Schip
  • Juni
  • Onze
  • Jaar
  • Marine
  • Binnenvaartkrant
  • Gaat
  • Binnenvaart

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 21 juni 2016 Weg met roest en vliegroest ADVERTORIAL Er wordt een explosieve groei van Ranex Rustbuster waargenomen: steeds meer beroepsgroepen ontdekken het gemak van het roestverdrijvende middel. Inmiddels is het antiroestmiddel verkrijgbaar in diverse Europese landen. Het dealernetwerk is gegroeid naar 60 dealers. Vliegroest en vaste roest kunnen in een handomdraai worden verwijderd. Schoorsteen schip met roest en roeststrepen. Handelsonderneming Weerstand Europees importeur voor Ranex Rustbuster. Telefoon +31(0)6 553 08639 / +31 (0)6 437 90212. e-mail info@ranexrustbuster.com website www.ranexrustbuster.com. Als een olievlek verspreidt het dealernetwerk zich over Europa. Naast Nederland, België, Spanje, Frankrijk en Denemarken is het product inmiddels ook in Polen en in diverse Baltische staten verkrijgbaar. Steeds meer schilders, scheeps werven en schippers ontdekken het ei van Columbus voor roest. Het is eenvoudig toepasbaar in alle industrieën waar roest, roestslijpsel, vliegroest en kalkaanslag een probleem vormen. Het is mogelijk om zonder schuren of stralen toch eenvoudig een roestvrij oppervlak te verkrijgen. Schilders en schoonmaakbedrijven ontdekken hoe eenvoudig en effectief Ranex Rustbuster te gebruiken is. Vaak wordt in de scheepsbouw tot het laatste moment nog gewerkt en geslepen. Vliegroest en deeltjes metaal die via de lucht op de lak komen, zijn altijd een probleem geweest: de deeltjes hechten zich in de lak en veroorzaken roestplekken. Schoonmaakbedrijven en schilders hebben met Ranex Rustbuster de oplossing in handen om dit pro bleem eenvoudig aan te pak ken. De vloeistof wordt met een borstel of verfspuit aangebracht op de roest en na zo’n 30 minuten is de vliegroest en het slijpsel volledig opgelost. “Eenvoudig en effectief, dat is het bijzondere aan Ranex Rustbuster. Het is voor vele toepassingen geschikt”, vertelt Gerbrig Weerstand, woordvoerster van Ranex Rustbuster. “Naast het verwijderen van Schoorsteen na roestbehandeling. vliegroest is het product bijzonder geschikt voor het verwijderen van zware roest. De stof die na een droogtijd van 24 uur overblijft, is een gunstig ijzerfosfaat en dat is een inactieve stof. Dit biedt zelfs zes weken lang bescherming tegen roest aan het staal. Daarnaast hechten de nieuwe verfsystemen uitstekend op het behandelde staal. Je kunt de vloeistof probleemloos gebruiken op gelcoat van polyester schepen, maar ook op RVS, chroom en koper, veroorzaakt de roest- en kalkoplosser geen enkel probleem. Het resultaat is een prachtig roestvrij oppervlak”, vertelt Weerstand. Blank staal Henry Span, eigenaar van Span Schilderwerken, gebruikt Ranex Rustbuster steeds vaker. “Vliegroest verwijderen was vroeger een grote klus, nu doen we dat snel en eenvoudig.” Regelmatig schildert Span met zijn team grote schepen en suppliers. Nadat het schip geschilderd is, wordt er vaak nog in de omge ving of aan het schip gewerkt. Het resultaat is altijd hetzelfde: roestspikkels op de verf. “Voordat de schepen afgeleverd worden, lopen wij het verfsysteem na en verwijderen we de vliegroest”, vertelt Span. “We spuiten zo dun mogelijk, gewoon met de verfspuit, Ranex Rustbuster op de romp. Kleine hoekjes en gaatjes doe je met de kwast. Na een paar uur spuit je de romp af met gewoon water; het schip zit weer strak in de lak, maar nu zonder de hinderlijke strepen of roestspikkels”, vertelt Span. Een andere enthousiaste gebruiker is Bart Hannink, eigenaar van Dynamic Boatservice en Straalbedrijf. Luik berging aan dek met vliegroest. (foto’s Ranex Rustbuster) Hij gebruikt Ranex Rustbuster vooral na het gritstralen op locatie: “Als je buiten door middel van natstralen stalen schepen straalt, roest het blanke staal van de schepen binnen enkele uren weer. Ik lever extra service naar de klant door het schip met Ranex Rustbuster te behandelen. De klant heeft hierdoor een goede ondergrond voor het schilderen en je hoeft niet direct aan de gang.” Hannink werkt tijdens het stralen met een natstraal-installatie. Deze methode voorkomt stofoverlast voor naburige schepen op locatie in jachthavens. Ranex Rustbuster is een betrouwbare en effectieve manier voor het verwijderen van roest en vliegroest, zonder stralen of schuren. Steeds meer branches ontdekken de voordelen: de scheepvaart, offshore, visserij, bouw, oldtimersbranche met restauratie van auto’s en inmiddels ook de fiets- en bromfietsenmarkt. Een bijkomend voordeel van de vloeistof is dat het soortelijk gewicht 1.2 Luik berging na roestbehandeling. is en een lage oppervlakte spanning heeft. Het zakt door vocht heen en komt bij de bron waar de roest ontstaat. Door de vloeibaarheid komt het product op moeilijk bereikbare plekken zoals holle buizen, lasnaden, tussen dubbelingen en is daardoor ook bijzonder geschikt voor het ontroesten van brandstoftanks. Roest en kalkaanslag verdwijnt waar Ranex Rustbuster verschijnt. Totaal oplossingen voor reinigings-, restauratie- en conserveringstechnieken in de maritieme en industriële sector, de bouw en particulieren. VOOR NA Recoclean is een onderneming gevestigd te Antwerpen en gespecialiseerd in het bieden van totaal oplossingen aangaande reinigings-, restauratie- en conserveringstechnieken voor de particulier, bouw, industrie en maritieme sector. Schilderen, hogedruk wassen, gritstralen, hydrojetten, pistoolspuiten, droogijsstralen, torbo, decaperen, wervelstraaltechnieken en pealing. POWERED BY Recoclean heeft via zijn aandeelhouders en leidinggevenden reeds gedurende vele jaren zijn sporen verdiend in de dienstverlening naar de productie bouw, industrie, maritiem, off shore en aanverwante sectoren. Recoclean heeft de troef om binnen 24u grote ploegen van gespecialiseerde en gemotiveerde arbeiders te kunnen inzetten op uw werven. Wij beschikken over een eigen werkplaats en goed onderhouden materiaal en zijn VCA gecertifi ceerd. • Maritieme en Industriele straalen schilderwerken • Hydrojetten tot 3000 bar • Industriele reiniging • Scheepsbelettering on site Zeevaartstraat 2 | 2000 Antwerpen | info@recoclean.be | Tel +32 (0) 3 233 49 63 | Fax +32 (0) 3 233 81 39 | www.recoclean.be

De Binnenvaartkrant 11 21 juni 2016 De nieuwe trots van Maritieme Academie Harlingen Eerste full mission binnenvaartsimulator Projectleider Jörn Boll demonstreert de simulator. (foto’s Menno Bonnema) DOOR MENNO BONNEMA De Maritieme Acadamie in Harlingen heeft de nieuwste full mission binnenvaartsimulator. Die moet er voor zorgen dat leerlingen op een betere, snellere en veiliger manier de kneepjes van het vak onder de knie krijgen. Directeur Arjen Mintjes en projectbegeleider Jörn Boll vertellen wat het nieuwe lesmiddel zo waardevol maakt. Het heeft zeker wat voeten in de aarde gehad, wil directeur Arno Mintjes van de Maritieme Academie in Harlingen wel toegeven, voordat de full mission simulator in Harlingen ‘geland’ was. “Jazeker, dat kun je wel stellen. Maar van zulke grote investeringsprojecten weet je dat die niet zomaar hun beslag krijgen.” 850.000 euro De totale investering voor de full mission binnenvaartsimulator bedraagt ruim 850.000 euro. Een deel van dat bedrag is opgehoest door de provincie Friesland vanuit de investeringspot Wurkje foar Fryslan (Werken voor Friesland). De noordelijke provincie zag wel potentie in het project en is er ook van overtuigd dat de Academie in Harlingen zich op deze manier op een positieve manier landelijk profileert. Uiteindelijk levert het de school in de toekomst ook vier extra werkplaatsen op, zo is de verwachting. Directeur Mintjes beaamt dat met de komst van de simulator een boost gegeven kan worden aan het onderwijs voor de binnenvaart. “Zeker. Voor de zeevaart bestaat er al zo’n simulator en wij zien wat je daar mee kan doen. En een virtuele simulatie-omgeving is tegenwoordig op vele terreinen onmisbaar. Kijk ook maar naar de luchtvaartindustrie.” Gaming industrie In het hele project rond de totstandkoming van de full mission binnenvaartsimulator heeft de Maritieme Academie een voortrekkersrol gespeeld. Naast de provincie Friesland participeerden ook de Verenigde Tankrederij, de Vereniging van Zand & Grindschippers. Een partij die zeker ook genoemd moet worden in dit verband is VSTEP, het in Rotterdam gevestigde bedrijf dat gespecialiseerd is in het ontwerpen van virtuele trainings- en simulatiehulpmiddelen. Mintjes: “Daar zitten mensen afkomstig uit de gaming industrie. Zij weten een bijna levensechte visualisatie neer te zetten in de simulator. Dat spreekt onze leerlingen natuurlijk ook erg aan.” “De meesten daarvan zijn al wat gewend wat dat betreft: de games die ze thuis spelen, dat niveau willen ze hier ook zien. Welnu, dat kunnen we ze bieden!” Uniform opleidingsniveau De eerste reacties van de leerlingen zijn inderdaad erg positief. Het lijkt de ideale manier om via een simulatieprogramma veilig veel kennis op te doen van het manoeuvreren met een binnenvaartschip. Het uiteindelijke doel is om op deze manier ook examens te kunnen afleggen. Maar de ambities van Mintjes en ‘zijn’ school in Harlingen blijken verder te reiken. Mintjes: “Met zo’n simulatieprogramma willen we een bepaalde standaard neerzetten, die er voor zou kunnen zorgen dat er binnen Europa een zelfde opleidingsniveau ontstaat. Wat daar het voordeel van is? Dat is heel simpel: dan weet je zeker dat iemand die bijvoorbeeld in Polen is opgeleid over dezelfde skills beschikt als iemand uit België of Nederland.” Realistisch Het wordt tijd om de full mission simulator zelf te bekijken. Projectbegeleider Jörn Boll is inmiddels ook aangeschoven. Hij is de man die echt alles over de simulator weet; hij is ook al sinds het begin bij het project betrokken. Hij vertelt dat het programmeren van de simulatiesoftware in oktober vorig jaar is gestart. Op dit moment zit het programma in fase 4, de eindfase. Er wordt langzamerhand toegewerkt naar een steeds realistischer nabootsing van de werkelijkheid. Boll: “Op dit moment voegen we bijvoorbeeld nog meer verschillende schepen toe aan het programma.” Terwijl Boll enthousiast vertelt, lopen we ondertussen naar de aparte dependance waar de simulator staat opgesteld. Boll: “Het hele simulatiepakket bestaat in totaal uit vier bruggen, waarvan drie voor training en één full mission.” Panoramische blik De ruimte waar de full mission simulator staat opgesteld, maakt indruk. Middenin staat een ‘echte’ lessenaar, met alles erop en eraan. Die wordt omringd door tien levens grote LCD-schermen, die, eenmaal aangezet, een panoramische blik verschaffen van de virtuele wereld om je heen. Het is inderdaad levensecht. In het programma van de simulator zijn inmiddels de meeste vaarwegen van Nederland ingevoerd. Daarbij zijn de wateren rondom Harlingen (Van Harinxmakanaal), Rotterdam (havengebied) en Amsterdam (Noordzeekanaal) tot in detail uitgewerkt. Als Boll de simulator in werking stelt, start onze reis. In dit geval op een containerschip, varend van Harlingen naar Leeuwarden. Het is indrukwekkend. Nieuwe brug Toch lijkt er nog iets te missen. Tot Boll het audiokanaal openzet. Nu horen we ook de motoren. En warempel: als je de gashendel verder openzet, neemt ook het sonore geluid van de motoren toe. Als we Franeker naderen, wordt ook een ander voordeel van de De lessenaar is zeer realistisch. simulator duidelijk. In het programma blijkt de nieuwe brug van Franeker al verwerkt te zijn, inclusief de aanpassing van de scherpe bocht er vlak voor. Boll vertelt enthousiast: “Wij hadden het vorige ontwerp van de nieuwe brug aan de simulatie toegevoegd en kwamen toen tot de ontdekking dat dat model toch wel wat problemen voor de scheepvaart ging opleveren. Met dat verhaal zijn we naar de provincie gegaan. Die heeft vervolgens nog aanpassing gedaan.” “Hetzelfde verhaal voor het afvlakken van die scherpe bocht. Via de simulator kun je perfect nabootsen wat de gevolgen zijn voor bepaalde scenario’s. Zo kun je dus op voorhand voorkomen dat je de verkeerde beslissingen neemt.” Het is de bedoeling dat de full mission binnenvaartsimulator met ingang van komend schooljaar ingezet wordt in het lesprogramma.

Binnenvaartkrant