Views
3 years ago

2016-11

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Marine
  • Twee
  • Gaat
  • Schepen
  • Meter

De Binnenvaartkrant 8 24

De Binnenvaartkrant 8 24 mei 2016 DE BINNENVAARTKRANT Wij wensen Familie Borms-Delens veel succes en een behouden vaart Wij leverden het stuurhuis met hefkolom, autokraan, ankerlieren, koppelieren, draden en ankers. GEFELICITEERD.. met msc Poolster Biesboschweg 5 ∙ 4926 SJ Lage Zwaluwe Tel.+31(0) 168-484555 ∙ Fax.+31(0) 168-484224 www.ebr-bv.nl Hybride voortstuwing claimt toekomst Wij wensen msc Poolster en haar bemanning een behouden vaart. Efficiency makes the difference Waalhaven Z.z. 42 3088 HJ Rotterdam T +31 10 4865066 M +31 646 066398 E henri@hybridshippropulsion.com W www.hybridshippropulsion.com Hybrid Ship Propulsion is officieel dealer van Baumüller motoren

De Binnenvaartkrant 9 24 mei 2016 Asto bouwt dieselelektrisch containerschip MSC Poolster DOOR JAN HOEK Hr. ms. Poolster was het eerste bevoorradingsschip dat voor de Koninklijke Marine werd gebouwd. Dat schip werd in 1994 buiten dienst gesteld en verkocht aan Pakistan, waar het de naam Moawin kreeg. Sinds kort vaart er wederom een schip met de naam Poolster, in dit geval tussen Rotterdam en Antwerpen. Het gaat hier om een door Asto BV in Raamsdonksveer afgebouwd dieselelektrisch containerschip (208 TEU). Het is gebouwd voor Patrick en Isabel Borms-Delens, een schippersfamilie uit het Belgische Oupeye. Van Uden De twee Mitsubishi-dieselgeneratoren van 820 kW krijgen aan boord van het 110 x 11,40 meter grote schip weinig tijd om geen toeren te maken. De familie Borms heeft de afgelopen meer dan tien jaar gevaren voor Van Uden zonder ook maar één dag te verzaken. Patrick en Isabel zijn beiden volledig gecertificeerd schipper en varen 365 dagen per jaar en bij voorkeur 24 uur per etmaal. De door Van Wijk geleverde spudpaal lijkt dan ook een luxeartikel dat maar weinig nodig zal zijn. Het casco werd jaren geleden gebouwd in China en in verschillende secties vervoerd naar Nederland. Tijdens de crisisjaren wilde de familie Borms het schip niet laten afbouwen en het casco heeft daarom drie jaar elders gelegen; een deel in Hardinxveld en een deel bij de Wilhelminasluis in Andel. Uiteindelijk zijn de secties door Holland Shipyards in Hardinxveld- Giessendam aan elkaar gezet en kon Asto beginnen aan de afbouw van dit dieselelektrische containerschip. Aangezien de familie Borms veelal de duwbak Enya ervoor heeft, is de Poolster een dubbelschroefsschip en voorzien van een duwkop. De voortstuwing wordt verzorgd door twee door Hybrid Ship Propulsion geleverde Baumüller elektromotoren van 600 kW bij 300 toeren/minuut. Uiteraard kunnen deze elektromotoren niet zonder energie; die wordt in dit geval geregeld door twee door Koedood geleverde Mitsubishi-dieselgeneratoren van 800 kVA en een dieselgenerator van 270 kVA. Emigreen Emission Control Technologies uit Sliedrecht voorzag de in het voorschip geplaatste generator van een SCR-katalysator. De ‘groene’ Easyflow-roeren zijn, evenals het stuurwerk, geleverd door De Waal. Elektrawerkplaats Asto beschikt over een eigen elektrawerkplaats. “Het is een bijzondere uitdaging een schip dieselelektrisch te laten varen; je dient een machinekamer immers heel anders in te richten om alles kwijt te kunnen”, legt Asto-directeur Sjef Peters uit. “Dan is het absoluut een pre dat we onder eigen dak beschikken over een werkplaats die volledig is uitgerust voor het ontwerpen, programmeren en installeren van alle elektrische installaties. Dit alles in samenwerking met Oechies.” “Het bleek ook voor Patrick Borms een groot voordeel, aangezien deze schipper voortdurend zeer betrokken was bij de afbouw. Wij staan bekend om onze korte lijnen en open ‘Brabantse’ sfeer, waardoor we snel en flexibel kunnen werken en een persoonlijke band met de klant gegarandeerd is”, verzekert Peters. De hydraulische koppellieren, met een trekkracht van 60 ton, zijn geleverd door EBR uit Lage Zwaluwe, evenals de stuurhut met hefkolom, de ankerlieren en de autokraan. De MCS Poolster is een fraai gebouwd en milieuvriendelijk schip geworden, eigendom van twee schippers met zichtbare liefde voor het vak. Wie Isabel Delens op een steiger af ziet varen, weet gelijk dat zij, evenals echtgenoot Patrick, haar mannetje staat. En dat is met bijna 5.000 vaaruren per jaar maar goed ook. Asto Asto is een prima partner voor allerlei schepen; van containerschepen als de Poolster tot en met poeder-, chemie- en mineralentankers. Maar ook voor de (af)bouw van een dieselelektrisch (dag)passagiersschip draaien de vakmensen van de aan de Bergse Maas gelegen scheepswerf hun hand niet om. Op dit moment wordt de Zilvermeeuw 8 afgebouwd. Dit vlaggenschip van Rondvaartbedrijf Zilvermeeuw gaat de tweede helft van mei varen in het nabijgelegen Nationaal Park de Biesbosch. Dat houdt in dat deze Zilvermeeuw bijzonder milieuvriendelijk is met nagenoeg geen uitstoot en bijzonder stil vaart. Ook de geringe diepgang past bij de kreken van het bijzondere natuurgebied. Met andere woorden: Asto bouwt op dit moment de duurzaamste partyboot van Nederland. Een heel andere opdracht voor de Veerse scheepswerf is een grondige refit van de Augina, een 1.100 ton metend schip van 73 x 8,20 meter dat in 1963 gebouwd is. De even oude ABC-hoofdmotor van 600 pk wordt vervangen door een splinternieuwe Mitsubishi van 862 pk. Andere werkzaamheden zijn onder andere vernieuwing van de keerkoppeling, het stuurwerk, autokraan, grote ballastpomp en de generatorset. Vanaf eind mei kan de Antwerpse familie Tas weer varen met hun schip, dat door de zeer gunstige tonnenmaat voldoende werk heeft. Motorschip Dianthus wordt half mei aan de afbouwkade in Raamsdonksveer verwacht. Asto is een slagvaardig en vakkundig allround bedrijf met een team van 25 in Nederland opgeleide medewerkers dat zijn open Brabantse sfeer hoog houdt. Net als zijn naam van klantgerichte innovatieve totaaloplosser die garant staat voor kwaliteit, efficiency en veiligheid. “Als de klant tevreden is, zijn wij het ook.” Met deze vier uiteenlopende opdrachten heeft Asto dit wederom bewezen. (foto Asto) Aan MSC Poolster leverden onder andere: Machinefabriek en Handelsmij. Asto B.V. Complete afbouw en afbouwbegeleiding Lloyd’s Register EMEA Classificatie Koedood Dieselservice B.V. 2x Mitsubishi type S6R-MPTAW-4 Generatorset 603 kWe @ 1800 rpm. 1x Mitsubishi type 6D24-TL Generatorset 192 kWe @ 1800 rpm. Emigreen Minox systeem voor alle 3 de generatorsets Emigreen B.V. Emigreen Minox systeem voor alle 3 de generatorsets Alphatron Marine B.V. 3 x JMA 610 Rivierradars, MFM Line en AIS Combi Isolatie B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen DBS Scheepsservice Aluminium machinekamervloeren voor-en achterschip Tresco Engineering bvba Navigis kaartsysteem Sip Marine B.V. 2 x 5-blads High skew SIP Marine voortstuwingsschroeven De Waal Machinefabriek B.V. Stuwa Schroefasintallatie met schroefasrem, Stuwa Schroefasseals, EasyFlow roersysteem en stuurmachine Damen Marine Components Straalbuizen Blokland Non-Ferro B.V. U-bundelkoelers en oliekoelers De Jong Marine Service B.V. Afsluiters en appendages Verhaar Omega B.V. 2 x stuurrooster installaties type VBS1000SR + E-motor 282Kw bij 1800 rpm. WindeX Engineering B.V. Airconditioning voorbereiding overdrukinstallatie, afzuiging accommodatie, RVS klaproosters en ventilatoren Minimax Brandbeveiliging B.V. Vaste brandblusinstallatie Oechies Elektrotechniek Complete electrische installatie Hybrid Ship Propulsion 2 Baumuller type DST2-XY, 600kW (per motor) Aansturing geleverd + uitlezing in stuurhut RAFA Scheepsramen B.V. Ramen Amco Compressoren B.V. Compressoren All Pumps Holland B.V. Victor pompen pakket G.H. Francois BVBA Scheepsmateriaal Hoko Installatiebedrijf Complete sanitaire installatie EBR Marine Constructions Stuurhuis met hefkolom, ankerlieren, ankers, kettingen en een autokraan. De Leeuw en van Vugt B.V. Scheepsinterieurbouw Complete betimmering incl. stuurhuis Speedheat Breda Vloerverwarming Dik den Hollander Maritiem B.V. Complete stoffering van woning en stuurhuis RuGotech Pijpleidingen B.V. Complete leidingwerk machinekamer achterschip Blommaert BvbA Voormast type Improval Boordlichtvleugels type Portello Heklichtbeugel typa Arizona Achtermast type Prolight Stuurhuttrap Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Spudpalen Dockmarks Signs B.V. Belettering DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL

Binnenvaartkrant