Views
3 years ago

2016-11

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Marine
  • Twee
  • Gaat
  • Schepen
  • Meter

De Binnenvaartkrant 6 24

De Binnenvaartkrant 6 24 mei 2016 Verkoop en keuring van brandblusmaterialen RiBrandy Brandbeveiliging N.C.P. erkend REOB onderhoudsbedrijf Keuring brandblusser aan boord € 8,50 excl. BTW inclusief voorrijden en SI certificaat Ook keuringen van zwemvestjes. U belt en wij komen. Vierlinghstraat 12 e 4251 LC Werkendam tel. 0183 - 678030 of mob. 06-22248335 FAMILIEBERICHTEN geboorte • verloving • huwelijk • overlijden • dankbetuiging • in memoriam Familiebericht plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl HOLLAND SHIP CLEANING Scheepsruimen 500BAR+verven Hydrojetten 2500BAR Tel: 0617324458 BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan : (licht) matroos/ goede condities. Email: office.nl@gerwil.com T. 0527-690032 KICKERS Kleine advertentie met een verzoek, een aanbod of een mededeling. Kicker plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl of geef uw tekst direct op via onze website Gezocht Stuurman/Schipper Telescopische SPUDPALEN binnenlandse container vaart Beste Prijs ! Meer dan 100x AANKOMENDE EDITIES Upstream Crew B.V. Uw betrouwbare bemiddeling weekend vrij. loon n.o.t.k. Tel. 06-22566700 ingebouwd ! Kwaliteit door ervaring ! Inbouw bij u in de EDITIE 12 Drechtsteden Adverteren in een thema of special? voor Poolse bemanning. e: info@upstreamcrew.com t: 085-877 2324 Te Koop gevraagd : Aggregaten, Scheepsmotoren etc. Contante betaling en snelle Te Koop Gevr. Mvs 80-86m voor kanaal T+31 475 461648 info@kleinstramaasbracht.nl GEVRAAGD CCR 2 MOTOR liefst met koppeling 600 buurt NL/Belgie en Duitsland www.botermantechniek.nl Tel: 06 54 28 7373 Per direct gezocht Kapitein containerduwvaart Meerhout- Antwerpen. 7 op/7 af. Minimum vaarbewijs. Neem contact op met 010-414 00 60 of sales@binnenvaartkrant.nl afwikkeling. E:vemodieselmotoren@live.nl T: 0031-6551 868 23 TK TELESCOPISCHE tot 800 pk. Complete machinekamer ook welkom. Reactie: sleepdienstjanson@ hotmail.com E: olivieride@yahoo.com T: +32476676822 TK Radiografische bedieningen voor o.a. SPUDPALEN voor grote en Gezocht Kapitein voor mts Autolaadkranen, kleine schepen ! Beste prijs 1100 t 14 op 14 af. Ibv alle NU voor à € 425,00 EDITIE 13 Werkendam EDITIE 14 Brandstoffen van de toekomst EDITIE 15 Export schepen EDITIE 16 Amsterdam Maritime Industry Wij staan op standnummer 108 kwaliteit verhouding ! Meestal op voorraad/snelle levering ! www.botermantechniek.nl Tel. 06 54 28 7373 Te Koop Friese Kap Stapelluiken incl. handbediende luikenwagen, ruim afm 63 m x 9,25 m. Vraagprijs à € 17.500,00. Inruil schuifluiken 9 m breed bespreekbaar. Tel 0653270012 papieren, kost & reizen vrij, Ned. Condities Tel. +31611103070 Gevraagd Kapitein voor Tankschip EUROSTAR In bezit van vaarbewijs/rijnpatent/ radarpatent/ADN certificaat. Vrijetijdsregeling: 2w op 2w af. Zwitserse condities. Contact: davatrans@bluewin.ch Tel: +41 77 419 22 95 www.botermantechniek.nl Tel: 06 54 28 73 73 Roemeens én Filipijns dekspersoneel vanaf 115 Euro per dag. Johnny Saija - 06-52 68 82 52 www.alfuru.com BAS SHIPPING Sàrl LUXEMBOURG GEVRAAGD voor diverse tankers, KAPITEINS EN 2DE KAPITEINS i.b.v. van de benodigde papieren Voor info bel naar: 0035-2661280243 of mail naar: leon@basshipping.eu BUYCK TECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP - INSTALLATIE - REPARATIE 0167 - 52 45 65 | Heijningen | info@buycktechniek.nl WWW.BUYCKTECHNIEK.NL Ruijtenberg Maritieme Logistiek Gevraagd op mcs Cornelis-R: Stuurman Wij zijn op zoek naar een enthousiaste, flexibele, Nederlands sprekende stuurman die ons team komt versterken en aanvullen, systeemvaart. Bent u in bezit van de benodigde papieren? Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Kees Ruijtenberg tel: 06-51513135 TE KOOP Sleep/duwboot “Rimar”. Bwjr: 1958 (Damen Hardinxveld) L: 12.70 m. Br. 3.55 m. Diepg: 1.55 m. Motor Caterpillar 334D 225 p.k. Stuurw: Hydraulisch, 1 roer. Generator: Deutz 8 KW. 2 koppellieren, enkele duwsteven. Centr.Verw: Kabola 7 KW (2014). Radar: Swiss 364 C (lcd scherm kleur). 2 x Marifoon, AIS, bochtaanwijzer, echolood. Victron lader, 24 volt 56 amp. Victron combi,12 volt, 70 ampere, 1600 Watt. Certificaat: SI-C vernieuwd in Nov. 2015. Vraagprijs € 79.500,-- ex. BTW. Sleep/duwboot verkeert in uitstekende staat van onderhoud. Ponton bwjr: 2013. L: 18.00 m. Breedte: 6.00 m. Diepgang 0.25 m. 2 spuds elk 6.00 m. met handlieren. Dikte: 4 mm. Tekening aanwezig. Geen S.I. Vraagprijs € 57.500,-- ex BTW Tel: 06-53163480 Email: aquatrans@gijsdaanen.nl Alle angekündigten Lehrgänge finden immer statt. Versprochen! Atlas Trainingscenter Königstr. 59 47198 Duisburg (Homberg) Tel. +49-160/94844138 direkt gegenüber dem WSA Duisburg-Rhein Intensivlehrgänge für alle Patente Radarpatentlehrgänge ADN-Lehrgänge FGS-Sachkunde Lehrgänge vor Ort buchbar www.atlas-schiffahrt.de Hoeykens J-B T. 0032 479 27 25 54 T. 0654 72 42 87 hoeykens@shipmail.nl Containertransport: Acropolis, Aquapolis und Metropolis MOTIVIERTEN KAPITÄN GESUCHT!!!!! MOTIVIERTEN MATROSE / STEUERMANNE mit oder ohne Elbe oder Rhein patent gesucht • Reinpatent bis min. Mannheim • Radar-, ADNR- und Funkzeugenis • Rauchen in Wonung und Steuerhaus verboten ( nur ausserhalb rauchen) WWW.HOEYKENSTRANSPORT.BE UNSERE VORTEILEN!!!!! • Sicherheit des Arbeitsplatzes • Sociale Sicherheit • Prompte Bezahlung von Ihrem Lohn • Moderne Schiffe und saubere Wonung • Freundliche Atmosphäre • Freizeit, Arbeit und Lohn in Absprache

De Binnenvaartkrant 7 24 mei 2016 Toeberekening externe kosten pakt nadelig uit voor vervoer over water CPB oppert heffing op binnenvaart Het Centraal Planbureau oppert (een groter deel van) de externe kosten die het vervoer van goederen veroorzaakt, door de veroorzakers te laten betalen. Dat zou volgens het CPB betekenen dat de binnenvaart flink meer moet opbrengen dan de 4 procent die nu in de kostprijs zit. Dat staat in de deze maand verschenen publicatie Kansrijk Mobiliteit. “Mobiliteit gaat gepaard met kosten voor het gebruik van transportinfrastructuur en overlast voor anderen (externe effecten). De gebruikers van het mobiliteitssysteem betalen echter in verschillende mate voor de kosten die hun mobiliteitsgedrag veroorzaakt”, schrijft het CPB. Vrijgesteld Personenauto’s en trucks betalen volgens het planbureau een relatief groot deel van de kosten die ze veroorzaken. Vervoer over het water en door de lucht doen dat niet; die zijn bijvoorbeeld vrijgesteld van brandstofaccijnzen. Maar de luchtvaart betaalt wel voor de infrastructuur die ze gebruikt; de binnenvaart doet dat nauwelijks. “Het niet volledig betalen voor de veroorzaakte schade leidt ertoe dat sommige vervoerswijzen te veel worden gebruikt. Hierdoor is niet alleen de milieuschade groter, maar het gaat ook ten koste van de maatschappelijke welvaart (…) Hierdoor wordt er bijvoorbeeld meer gebruikgemaakt van transport dan wenselijk is en wordt er te weinig gedaan om schade en vervuiling te voorkomen, bijvoorbeeld bij de scheepvaart en het goederenvervoer per spoor.” Brandstofheffing Daarom suggereert het CPB de invoering van heffingen op de brandstof. De hoogte zou afhankelijk moeten zijn van de externe kosten (infrastructuur, milieuschade, ongelukken, et cetera) per modaliteit. Dan zouden de verschillen kleiner worden – ten gunste van het wegvervoer. “Voor het spoorvervoer kan de Nederlandse overheid dit doen, maar voor de lucht- en scheepvaart is het vanwege internationale verdragen niet mogelijk voor Nederland om eenzijdig brandstofheffingen in te voeren.” In het wegvervoer komt ongeveer 40 procent van alle externe kosten in de prijs tot uitdrukking, heeft het CPB berekend. Bij het spoor is dit 30 tot 40 procent en bij de binnenvaart slechts circa 4 procent. “Dat geeft aan dat er bij deze modaliteiten ruimte is voor hogere heffingen, wat kan leiden tot een toename van de maatschappelijke welvaart. Het internaliseren van externe kosten van het vervoer over de binnenwateren, bijvoorbeeld via het invoeren van een accijns op dieselolie, kan vanwege de Akte van Mannheim (‘Rijnvaartakte’) alleen in internationaal verband.” Fijnstof Vervoer over water mag dan veruit de laagste CO 2 -uitstoot hebben. Het CPB kijkt naar de uitstoot van stikstofoxiden en fijnstof door de Nederlandse verkeers- en vervoerssector. “De helft hiervan komt voor rekening van het binnenvaart- en railvervoer. Binnenvaartschepen en dieseltreinen stoten per tonkilometer meer stikstofoxiden en fijnstof uit dan het vervoer over de weg. Dat verschil zal de komende jaren toenemen, omdat vrachtwagens onder invloed van Europese emissienormen sneller schoner worden dan dieseltreinen en binnenvaartschepen.” Waar zijn de dappere lobbyisten? DOOR SARAH DE PRETER Door een hoofdelijke stemming in het Duitse parlement waren op de Binnenvaartavond van de BDB in Berlijn helaas geen parlementsleden aanwezig. Alleen Gustav Herzog kon zich als vertegenwoordiger van de Parlementaire Groep Binnenvaart een uurtje vrijmaken. Zijn boodschap aan verkeerspolitici: “Zorg dat je voldoende budget krijgt. Wie een industriestaat wil blijven, moet in infrastructuur investeren.” Met de publicatie van het lang verwachte Netzzustandsbericht door het Duitse verkeersministerie zien binnenvaartvertegenwoordigers zwart-op-wit bevestigd wat ze al jarenlang beweren: het Duitse vaarwegennet is in verval. Zowel Herzog als BDB-voorzitter Martin Staats gaven aan dat de toestand van veel kunstwerken in de praktijk nog schrijnender is dan op papier. Staats: “Op het Main-Donaukanaal hebben veel sluizen van slechts veertig jaar oud nu al het einde van hun technische levensduur bereikt. Het kan niet zijn dat een industrieland als Duitsland zijn vaarwegen laat verkommeren.” Achter in de rij Als gevolg van inspraakprocedures en de rechtszaken die daaruit voortvloeien, komen veel grote infrastructuurprojecten in Duitsland maar moeizaam op gang. Het duurt vaak zes tot zeven jaar om van het eerste idee naar de uitvoeringsfase te komen. Volgens Herzog moet de investeringsversnelling die het huidige kabinet heeft ingezet zo lang mogelijk worden vastgehouden. Hij wees op de snoeiharde concurrentie tussen de ministeries bij de verdeling van publieke middelen. De staatsuitgaven voor pensioenen en het leger lopen op. Volgens Herzog mag dit niet ten koste gaan van de transportinfrastructuur. “Verkeerspolitici mogen niet achter in de rij aanschuiven. Wie een industrienatie wil blijven, moet in transportinfrastructuur investeren.” De paneldiscussie tijdens de binnenvaartavond in Berlijn. (foto Sarah De Preter) Personeelstekort Van de genoemde investeringsversnelling kunnen de vaarwegen vooralsnog niet profiteren. Het jaarlijkse budget blijft met zo’n 640 miljoen euro ruim onder de werkelijke investeringsbehoefte. Alleen al om het vaarwegennet in zijn huidige toestand te behouden, is jaarlijks 1 miljard euro nodig. Dan heeft men nog geen enkel nieuw kunstwerk gebouwd. Vorig jaar bedroeg het vaarwegenbudget 675 miljoen euro. Door het ingenieurstekort bij de Duitse vaarwegbeheerder (WSV) kon slechts 400 miljoen euro worden benut. Dit gaat nu al enkele jaren zo. Herzog riep verkeerspolitici en begrotingsexperts op om in nauwe samenwerking het personeelstekort bij de WSV versneld weg te werken. Dappere ondernemers Zijn appèl aan het bedrijfsleven om de politiek daarop aan te spreken, werd prompt beantwoord door Gerd Deimel. De woordvoerder voor Verkeersinfrastructuur binnen de Bond van de Chemische Industrie (VCI) zei dat zorg voor het klimaat in de toekomst steeds belangrijker wordt. “Alleen met spoor- en zeker binnenvaartvervoer kunnen we de CO 2 -uitstoot verminderen. De WSV moet versterkt worden en ingenieurs moeten dáár worden ingezet waar we ze nodig hebben.” Deimel pleitte voor extra overslagterminals en transparante transportprocessen. En er zijn “dappere ondernemers en havendirecteuren” nodig om zich in te zetten voor de binnenvaart. Vooral op de Rijn en de kanalen ziet Deimel nog kansen voor de binnenvaart. “Op voorwaarde dat bottlenecks worden weggewerkt.” Herzog beaamde: “Alleen dán lukt de modal shift. Maar we moeten niet alleen iets goeds voor de binnenvaart doen. Het wegvervoer moet zich netjes gaan gedragen. Is het normaal dat Oost-Europese chauffeurs hun weekend doorbrengen op parkeerplaatsen?” Elbe Als dappere havendirecteur profileerde zich Karl-Heinz Ehrhardt van de haven in Magdeburg. Hij is betrokken bij de totstand koming van het totaalconcept voor de Elbe, waarin economische en milieukundige belangen op elkaar worden afgestemd. Het plan laat al jaren op zich wachten, maar volgens Ehrhardt wordt er nu wel constructief doorgewerkt. Weinig bevorderlijk vindt hij de aankondiging van de nieuwe deelstaatregering in Sachsen-Anhalt om een eigen concept voor de Elbe op te stellen. “Hoe moet dat werken?”, vroeg Ehrhardt zich af. De regering in Sachsen-Anhalt is tegen maatregelen om de Elbe beter bevaarbaar te maken. “Het gevolg is dat de industrie zal wegtrekken”, voorspelde Ehrhardt.

Binnenvaartkrant