Views
3 years ago

2016-11

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Marine
  • Twee
  • Gaat
  • Schepen
  • Meter

De Binnenvaartkrant 4 24

De Binnenvaartkrant 4 24 mei 2016 EXPERTISE BV Op korte termijn zijn wij op zoek naar een SCHEEPSEXPERT KAPITÁNkormidelník! SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be TAKEN Je voert inspecties uit ten bate van de verzekeraar; Je maakt rapportages op van schades en reparaties; Je onderhoudt zowel externe als interne contacten, met onder andere verzekerden, bemiddelaars experts, scheepswerven, machinefabrieken en andere betrokken partijen. PROFIEL Je kunt goed prioriteiten stellen en werkt nauwkeurig; Je hebt kennis van scheepsdieselmotoren en machinekamer installaties; Je hebt affiniteit met de binnenvaart; Je bent klantvriendelijk, communicatief zeer sterk en bezit over goede schriftelijke vaardigheden; Je bent bereid tot het volgen van vakgerichte cursussen; Je woont bij voorkeur in het Rijnmondgebied of in het midden van Nederland; WIJ BIEDEN Een fulltime baan; Een interessant salarispakket met permanente opleidingsmogelijkheden; Een aangename werkomgeving, je werkt vooral vanuit ons kantoor in Hardinxveld; Uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden. EOC Expertise is een dochteronderneming van EOC. Zij richt zich op het uitvoeren van schade-, schepenverzekeringen u.a. Hiernaast worden er ook opdrachten uitgevoerd voor opdrachtgevers buiten onze organisatie. Binnen ons bedrijf wordt veel waarde gehecht aan de persoonlijke benadering en het meedenken met het belang van onze klanten. Er wordt gewerkt in een informele en collegiale sfeer. Bij onze maatschappij INTERESSE? Sollicitaties met motivatie en CV kunnen binnen 14 dagen na het verschijnen van dit blad worden ge stuurd naar info@eocexpertise.nl. Eventueel aanvullende informatie kan worden ingewonnen bij Dhr. R. Vissers. Acquisitie n.a.v. deze advertentie wordt niet op prijs gesteld. www.eocexpertise.nl | info@eocexpertise.nl Voor de eigen vloot (mineraal & chemie) zijn wij op zoek naar enthousiaste: (Licht)matrozen In het bezit van een geldig dienstboekje en bezig met binnenvaart gerelateerde opleiding. Aan boord van onze schepen wordt gewerkt TE WEINIG RUIMTE? Om jezelf te ontwikkelen en te ontplooien. onder Luxemburgse arbeidsvoorwaarden zoals een uitstekende vrijetijdsregeling op basis van 25 weken varen en 27 weken vrij per jaar. INTERSTREAM BARGING, ÉÉN VAN DE GROOTSTE BINNENVAARTBEVRACHTERS IN EUROPA MET KANTOREN IN GEERTRUIDENBERG, DUISBURG, MANNHEIM, HAMBURG EN LUXEMBURG, VERVOERT VOOR HAAR OPDRACHTGEVERS IN DE PETROCHEMISCHE INDUSTRIE VLOEIBARE CHEMICALIËN, MINERALE OLIËN, EETBARE OLIËN EN VETTEN OVER DE EUROPESE BINNENWATEREN. MET 250 GOED GETRAINDE EN GEMOTIVEERDE MEDEWERKERS EN EEN GEAVANCEERDE, VOORNAMELIJK DUBBELWANDIGE VLOOT VAN MEER DAN 150 SCHEPEN BEANTWOORDT INTERSTREAM VOLLEDIG AAN DE HOGE STANDAARDEN VAN HAAR OPDRACHT- GEVERS OP HET GEBIED VAN VEILIGHEID, MILIEU EN KWALITEIT. Durf je de verantwoordelijkheid en de uitdaging aan, wil je graag verder groeien, studeren en bovenal een goed salaris? Neem dan telefonisch contact op met de afdeling crewing (tel.nr. +352 2786 1335). Of mail je brief met CV naar crewing@interstreambarging.lu www.interstreambarging.com

De Binnenvaartkrant 5 24 mei 2016 Vaarwegen liepen al meer dan één miljard euro mis Staat Duits vaarwegennet is zorgwekkend DOOR SARAH DE PRETER Het tekort aan planingenieurs in de Wasser- und Schifffahrtsverwaltung (WSV) moet krachtig worden aangepakt, luidt het dringende appèl van BDB-voorzitter Martin Staats aan de Duitse overheid. Ook dit jaar zal het vaarwegen budget door het personeelstekort bij de WSV niet volledig kunnen worden benut. De afgelopen jaren is meer dan één miljard euro teruggevloeid naar de staatskas omdat de Duitse vaarwegbeheerder niet in staat was de plannen voor vaarwegprojecten tijdig klaar te hebben. Dit is het gevolg van langdurige bezuinigingen: in twintig jaar tijd is een derde van het WSV-personeel verdwenen. Vacatures Er zijn inmiddels 150 nieuwe vacatures gecreëerd, maar de behoefte is veel groter. Het tekort zou inmiddels zijn opgelopen tot 600. Ondertussen wordt de noodzaak om kunstwerken te vernieuwen of vervangen steeds groter. De helft van alle kunstwerken op Duitse vaarwegen dateert van vóór 1950 en 10 procent zelfs van vóór 1900. Vooral op de Main, het Main- Donaukanaal en de West-Duitse kanalen is de situatie volgens Staats zorgwekkend. Uit het Netzzustandsbericht van de overheid, dat de stand van zaken beschrijft, blijkt dat 85 procent van de sluizen in slechte staat is. Hercules-opgave Daarmee staat de WSV volgens Staats voor een Hercules-opgave: “De komende tien jaar moeten we Martin Staats. minimaal honderd kunstwerken vervangen. We moeten alles op alles zetten. Alle denkbare wegen bewandelen en ook de samenwerking met private ingenieursorganisaties zoeken.” Reinhard Klingen, afdelingshoofd Vaarwegen bij het Duitse verkeersministerie, zegt dat de overheid intensiever gaat samenwerken met commerciële ingenieursbureaus. Verder denkt men na over studiefinanciering voor jonge ingenieurs die bij de WSV in dienst komen. Volgens Klingen wil de overheid ook op andere vlakken de randvoorwaarden voor de binnenvaart verbeteren en zich inzetten voor het verschuiven van lading van de weg naar de vaarwegen. Neckar- en Moezelsluizen Hij realiseert zich dat die belofte al tientallen jaren wordt gedaan, maar dat er vooralsnog weinig van terechtgekomen is. Met het nieuwe Bundesverkehrswegeplan (BVWP), de leidraad voor de Duitse infrastructuurpolitiek in de komende vijftien jaar, ligt er volgens Klingen een kans om concrete stappen te zetten. Het plan “ Reinhard Klingen (foto’s Sarah De Preter) verkeert nog in de conceptfase maar wordt voor de zomer afgetikt door de regering, waarna het in de herfst wordt behandeld in het parlement. Het concept voor het BVWP is door de binnenvaartsector goed ontvangen, aangezien er veel vaarwegenprojecten in opgenomen zijn. Niet alleen werken met een goede kosten/baten-score, maar ook projecten als de Neckar- en Moezelsluizen, die op het eerste De komende 10 jaar moeten we minimaal 100 kunstwerken vervangen ” gezicht minder rendabel zijn. “Een goed gelukt document” noemt Martin Staats het BVWP. “We zijn hier blij mee want we hebben er lang op gewacht.” Hij voegt daar nuchter aan toe dat het slechts om een intentieverklaring gaat; wat de politiek werkelijk gaat realiseren, zal over enkele jaren blijken. “ Maar wie geen intentie heeft, gaat zeker niets realiseren”, reageert Klingen. Hogere bruggen Berlijn lijkt het belang van de vaarwegen wel degelijk steeds meer te onderkennen. Zo wil men volgens Klingen “buiten het BVWP om opnieuw naar de verhoging van bruggen over de West-Duitse-kanalen gaan kijken”. Dit project heeft het BVWP niet gehaald, tot ergernis van de binnenvaartsector en de (chemische) verladers. Het verkeersministerie heeft ook een onderzoek aanbesteed naar modal shift-kansen in de Rijncorridor. Daar kampt het spoor met capaciteitsproblemen en bewoners met geluidsoverlast, terwijl de binnenvaart over vrije capaciteiten beschikt. In juli worden de eerste resultaten van het onderzoek besproken. Genoeg capaciteit Het is een opsteker voor de binnenvaart, die het gedurende de eerste maanden van het jaar moeilijk bleef hebben. 2015 was al een slecht jaar met een lange laagwaterperiode, dalende volumes en (in het segment grote schepen) capaciteitsoverschot. Dat binnenschepen in Duitsland vorig jaar toch 221 miljoen ton vervoerden – 40 procent minder dan het spoor – beschouwt Staats als een teken dat de sector zich kan laten zien. “We hebben meer dan genoeg capaciteit, maar helaas ontbreken de volumes.” Samen werken aan betere dienstverlening en prestaties >> Vervolg van voorpagina Bedrijven kozen Wijgula tot beste binnenvaartonderneming en NPRC tot best presterende bevrachter. De prijzen werden op 18 mei voor het eerst uitgereikt. Dat gebeurde in het EVO-kantoor in Zoetermeer tijdens de jubileumviering van de EVO-raad voor Binnenvaartverladers. Die bestaat veertig jaar. Met de prijs wil de EVO binnenvaartondernemers ertoe stimuleren hun dienstverlening aan klanten te verbeteren. Volgens directeur Machiel van der Kuijl heeft de vijf jaar geleden ingestelde Container Liner Shipping Award ook zo’n positieve invloed gehad op de samenwerking tussen containerrederijen en verladers. Uit het onderzoek blijkt dat verladers vooral letten op veiligheid, de betrouwbaarheid van de boeking, beschikbare laadcapaciteit, de mate van naleving van contracten en flexibiliteit tijdens de contractperiode. Ze geven aan dat ze tevreden zijn over de huidige kwaliteit van de binnenvaart. Vooral als zij nauw samenwerken met enkele geselecteerde bevrachters en binnenvaartondernemers om betere prestaties en service te krijgen. “Door het opbouwen van vertrouwen en het maken van duidelijke afspraken met vertrouwde partners is de kwaliteit van de service hoger dan bij het steeds wisselen van partners.” Milieuvriendelijker Veel bedrijven hebben aangegeven dat de binnenvaart “te weinig bezig is met het ontwikkelen van nieuwe ideeën om de dienstverlening te verbeteren”, geeft de Erasmus Universiteit aan. “De binnenvaartsector zou vooral moeten investeren in meer milieuvriendelijker schepen, omdat dit de sector een behoorlijk voordeel (kleinere carbon footprint) zou bieden bij overwegingen om van de binnenvaart gebruik te maken.” Wijgula onderscheidde zich als Wijgula werd uitgeroepen tot beste binnenvaartonderneming. EVO-voorzitter Chris Bruggink overhandigde de prijs aan de directeuren Norbert Meixner (midden) en Thijs Aarten (rechts). beste binnenvaartonderneming op de punten die verladers als belangrijkste noemden. Directeuren Thijs Aarten en Norbert Meixner van de tankvaartrederij uit Druten namen samen de prijs in ontvangst. “Met inmiddels 94 jaar vervoerservaring is en blijft het ons streven om door een betrouwbare en klantgerichte dienstverlening een langdurige samenwerking met onze klanten op te bouwen en te onderhouden”, zei Aarten. Zijn collega Meixner voegde daaraan toe: “Deze filosofie past in de totale Imperial Group waarvan we onderdeel zijn. Binnen Imperial is een paar jaar geleden besloten alle vervoer van natte lading binnen Wijgula te bundelen. Dat vervoer voeren we uit met 61 schepen.” Aanmoediging Bij de bevrachters scoorde coöperatie NPRC het hoogst op de criteria en werd daarmee winnaar van de eerste EVO-Binnenvaartprijs voor bevrachters. Directeur Stefan Meeusen zei: “Elke dag weer werken wij samen met onze klanten aan innovatie, duurzaamheid en het optimaliseren van de logistieke keten. Om daarvoor op deze manier beloond te worden, is prachtig.” “Ons motto luidt: ‘Samen kunnen we nog zoveel meer’. Daarom zie ik de prijs vooral als een aanmoediging om op de ingeslagen koers verder te gaan.” De NPRC vervoert jaarlijks circa 11 miljoen ton droge lading. De in Zwijndrecht gevestigde coöperatie bestaat uit ruim honderd binnenvaartschepen die samen goed zijn voor een laadvermogen van 200.000 ton.

Binnenvaartkrant