Views
3 years ago

2016-11

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Marine
  • Twee
  • Gaat
  • Schepen
  • Meter

De Binnenvaartkrant 34

De Binnenvaartkrant 34 24 mei 2016 www.shipbuilding.nu Wij leverden het casco van de duwboot ‘Quattro’ en wensen Familie Sep veel succes met dit nieuwe vlaggenschip! Van der Plas Shipbuilding BV Het Tasveld 21 3342 GT Hendrik-Ido-Ambacht E-mail: vanderplas@shipbuilding.nu DE BINNENVAARTKRANT Wij wensen Parabel SA veel succes met het mdb Quattro Voelt u zich thuis op het water? Dan voelt u zich thuis bij ons! Wij bedanken Parabel SA en wensen mdb Quattro een goede vaart INSTALLATIE MACHINEKAMERS EN LEVERING VAN: You’ve got to feel it to believe it Hoofdmotor: 4x Cat C18 SCAC Boegschroefmotor: 1x John Deere 6135AFM Generatorsets: 1x John Deere 4045TFU72 1x John Deere 3029TFU72 mdb Quattro succes en veel probleemloze draaiuren dolderman.nl postbus 266, NL-3300 AG dordrecht | binnenkalkhaven 17, NL-3311 JC dordrecht tel. +31(0)78-6138277 | fax +31(0)78-6144887 | info@dolderman.nl Twin Disc Quickshift de snelst en zachtst schakelende keerkoppeling ter wereld Esco Aandrijvingen BV Ondernemingsweg 19 | 2404 HM Alphen a/d Rijn T 0172 – 42 33 33 | F 0172 – 42 33 42 E info@esco-aandrijvingen.nl | I www.esco-aandrijvingen.nl

De Binnenvaartkrant 35 24 mei 2016 Dina, zus van topman Kommer, verzamelde een bedrijfsmuseum bij elkaar Hoedster van de Damen-collectie DOOR EVERT VAN BRUINEKOOL Verwoed verzamelen. De geschiedenis van Damen Shipyards in een kamer van zeventien bij zes meter. Brandwerende kasten en een kluis voor de echt oude documenten. Netjes gestapelde vakken met foto’s en rijen lades met relatiegeschenken. Dina Damen, dochter van Jan Damen, de oprichter van het bedrijf, vertelt enthousiast hoe het begon met haar passie. Als kind liep Dina Damen al op de werf en bracht ze broodjes en soep naar de werknemers van haar vader Jan Damen, die samen met zijn broer Marinus in 1927 het bedrijf startte. Als 13-jarig meisje maakte Dina de berekening van de urenboekjes op zaterdagmiddag om de scheepsbouwers te kunnen betalen. “Toen werd er op zaterdagmorgen nog gewerkt.” Niets weggooien Gaandeweg is de passie van bewaren en verzamelen ontstaan. Later ontstond het idee bij Dina om er ook daadwerkelijk iets mee te gaan doen. Tot haar 61e werkte zij op de financiële afdeling van het ondertussen door haar broer Kommer overgenomen bedrijf. “Ik zei altijd tegen de mensen: ‘Gooi niets weg, ik bepaal zelf wel of iets weg gegooid wordt.’” Zo kwam haar zolder vol te liggen. Niemand had het verwacht. Dina zette door en bouwde een museumcollectie op met 89 jaar geschiedenis van Damen. De honderden relatiegeschenken, duizenden documenten en foto’s werden allemaal gedocumenteerd en gearchiveerd. Wapenschildjes, schalen, gereedschap, scheepsmodellen en alle publicaties van Damen. Zelfs de oude Rolleiflex-camera van Jan Damen staat in de schappen. Ook de oude Apple III staat in de vitrine met daarnaast de ouderwetse floppy’s met administratie. Zowel de 8 inch-floppy’s uit begin zeventiger jaren, maar ook de 5 1/4 inch diskette en de 3,5 inch diskette. Het handgeschreven kasboek waar het mee begon, ligt open op tafel. “Niemand nam de passie serieus; iedereen dacht: ‘Dat gaat wel over.’ Ik heb ook het archief van mijn vader onder mijn hoede genomen. Er zitten veel oude foto’s bij en de Dina Damen bij de typemachine van haar vader. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) hele administratie van 1927 tot 1969. Kasboekjes uit de beginjaren geven een geweldig beeld over wat er gebeurde op de werf, zeker samen met de foto’s”, vertelt Dina. In 2013 kwam Tom Schreuders erbij. Hij was net met pensioen gegaan. De hoeveelheid werk was groot. “De verzameling werd centraal ondergebracht in de aanbouw bij de net opgeleverde parkeergarage. Het was bij elkaar wel een container vol met spullen”, zegt Schreuders. Hij pakte alles uit en inventariseerde alle zaken, Oprichters Jan (rechts) en Marinus Damen. (archief Damen) waarna ze een plekje kregen in de nieuwe ruimte. Typemachine Op de vraag: wat ze nu het leukste vindt uit de verzameling, antwoordt Dina stellig en direct: “De typemachine van mijn vader. Hier typte hij de offertes op en later ging ik erop door.” Vanaf begin zestiger jaren werkte zij zelf op de administratie. De leukste herinnering stamt uit 1969: “De telmachine voor de administratie kon het miljoen niet aan: één rij cijfers tekort.” Voor Tom ligt het anders. Die vindt een serie luchtfoto’s het mooiste onderdeel van de collectie: “De opbouw van het terrein in Gorinchem van 1969 tot 1975. Die laat de resultaten van de visie van Kommer Damen zien: een enorme groei. De visie van Kommer Damen van veertig jaar geleden met de Pushy Cat 42 is vandaag de dag nog steeds de basis van het bedrijf. We zijn één grote familie.” Wel een familie van 9.000 werknemers en wereldwijd 32 vestigingen, met een omzet ruim boven de miljard. Exposities Toen de collectie op orde was, kwamen de eerste exposities: over visserijschepen, openbaar vervoer over water – over ferry’s en veerboten die door Damen werden gebouwd. De Zeldenrust was daar een voorbeeld van: het in 2014 door Stichting Voetveer Zeldenrust gerestaureerde veer voer over de Maas. Bouwnummer 177 werd door Damen in 1947 gebouwd. Inmiddels is er een expositie over de KNRM naar aanleiding van het door Damen gebouwde nieuwste schip van de reddingsmaatschappij. Na de in het begin van dit jaar ingerichte overzichtsexpositie in Zuid-Afrika zijn er inmiddels plannen voor exposities in China en het Midden-Oosten. De verkoopafdeling weet inmiddels de weg naar Dina en Tom te vinden. Als zij een onderwerp willen belichten, komen zij bij het Damen-archief voor aanvulling met historisch materiaal. “Klanten komen vaak een kijkje nemen, iedereen is hier welkom”, zegt Dina. Het idee dat het oude rommel is en niets oplevert, is inmiddels verdwenen. DE BINNENVAARTKRANT is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op ca. 650 plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag VERSPREIDPUNTEN U kunt onze ca. 650 verspreidpunten vinden op www.binnenvaartkrant.nl ADRES REDACTIE EN ACQUISITIE ‘s-Gravenweg 37A 2901 LA Capelle aan den IJssel T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 klantenservice@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl REDACTIE Martin Dekker (Hoofdredacteur) M 06-22871516 redactie@binnenvaartkrant.nl Michel Gonlag (Eindredacteur) M 06-53244445 redactie@binnenvaartkrant.nl Sarah De Preter M +31(0)6-22701893 redactie@binnenvaartkrant.nl ACQUISITIE Eline Geneugelijk Ken Rijkers Vanessa Lingsveld SECRETARIAAT Karin Hell (Office Manager, Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) LAYOUT Steven Chiang San Lin AAN DIT BLAD WERKTEN MEE Evert Bruinekool Frank Antonie van Alphen Jan Hoek Jan Johan ten Have Jitze Hooghiemstra Johan de Witte Menno Bonnema Noud van der Zee DRUK Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten.

Binnenvaartkrant