Views
3 years ago

2016-11

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Marine
  • Twee
  • Gaat
  • Schepen
  • Meter

De Binnenvaartkrant 28

De Binnenvaartkrant 28 24 mei 2016 Nandi Dijkstra (Mercurius) genomineerd als Jong Haventalent Nandi Dijkstra, HR-coördinator bij de Mercurius Shipping Group, is één van de drie finalis ten bij de verkiezing van het Jong Haventalent 2016. Op 23 juni wordt tijdens het jaarlijks Rotterdams Havenevenement de winnaar bekend gemaakt. Als vertegenwoordiger van de binnenvaart wil Nandi Dijkstra de jury overtuigen waarom zij het Jong Haventalent 2016 is. Daarmee probeert ze ook de binnenvaart in de spotlights te zetten. Zij neemt het op tegen Patrick van Helden (Allseas) en Robin Groen (iTanks). Verkiezingsavond Jaarlijks kiest de Jong Havenvereniging Rotterdam een Jong Haven talent. Hij of zij is een jaar lang het gezicht van jonge medewerkers in de haven. De winnaar krijgt als opdracht het geluid van de haven te laten horen en andere jongeren te enthousiasmeren voor een baan in de haven of een gerelateerde sector. De kandidaten worden voorafgaand aan de verkiezingsavond aan de tand gevoeld door de jury. Sinds dit jaar moeten de kandidaten zichzelf niet alleen bewijzen in een vraaggesprek, ze geven ook een presentatie op het Rotterdams Havenevenement. Eén keer eerder was de binnenvaart vertegenwoordigd bij de verkiezing Jong Haventalent. In 2010 was Yuri Ouweneel (destijds werkzaam bij de VT Group) genomineerd, maar ging Marie-Louise Vlaming (toen nog bij Vopak werkzaam) er met de prijs vandoor. Nandi Dijkstra hoopt dit jaar op een andere uitkomst. “Ik ga er alles aan doen om de verkiezing dit jaar te winnen en daarmee de binnenvaart op de kaart te zetten.” Nandi is 25 jaar en werkt sinds 2013 bij de Mercurius Shipping Group in Zwijndrecht. Ze is verantwoordelijk voor de werving en selectie van alle bemanningsleden van de vloot, hun loopbaanontwikkeling, de opleidingen en marketing. “Mijn takenpakket is heel divers en dat is ook wat mij aantrekt in de branche: de diversiteit van bedrijven, banen en mogelijkheden zorgt ervoor dat de haven bij iedereen past. Het enthousiasmeren van jongeren is nu ook al een onderdeel van mijn baan. Ik onderhoud contacten met scholen, bezoek open dagen en geef jaarlijks een sollicitatietraining op het STC.” Nandi Dijkstra, met haar opponenten: Patrick van Helden (Allseas) en Robin Groen (iTanks). (foto Jong Havenvereniging Rotterdam) “Ik vind het ontzettend leuk om mensen te laten zien wat voor een professionele, stoere en uitdagende werkomgeving de binnenvaart kan bieden. Als Jong Haventalent zou ik dit breder aan willen pakken en daarmee een veel groter publiek bereiken.” Twee titels, drie prijzen Het Rotterdams Havenevenement beleeft op 23 juni zijn derde editie. De feestelijke avond vindt plaats bij het STC. Het event is een initiatief van de STC-Group, Deltalinqs, Marine Club Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam en Jong Havenvereniging. Er worden twee titels en drie prijzen uitgereikt. Het Beste Havenidee, een initiatief van de Hogeschool Rotterdam, RDM Centre of Expertise, wordt dit jaar voor het eerst tijdens het Rotterdams Havenevenement uitgereikt. In de finale staan Flying Ship (Jens Deelen, Max van Sterkenburg, Remmert de Leeuw, Matthias van de Plas en Remco Trouerbach, studenten Maritiem Officier aan de Rotterdam Mainport University), Danger of entering enclosed spaces (Dave Smorenberg, Niels Ronda, Lukas Theuws, Lezan Sadiq en Dylan Zasada, studenten Maritiem Officier van de Rotterdam Mainport University) en Shipping gas with gas (Ton van de Maarel, student Logistiek en Economie Hogeschool Rotterdam) De MCR-prijs is een initiatief van de Marine Club Rotterdam. Deze netwerkorganisatie reikt een prijs uit aan een talentvolle mbo’er die een echte ambassadeur is voor de haven. De finalisten van dit jaar zitten alle dri eop het STC: Nick de Willigen (procesindustrie), Mitch den Engelsman (scheeps- en jachtbouw), Tristan den Engelsman (luchtvaart). Havenwerker van het Jaar wordt een werknemer die uitblinkt in collegialiteit, veiligheid, het bereiken van resultaten en zich een jaar lang in wil zetten als ambassadeur van de haven. De jury heeft drie finalisten geselecteerd: Ed van den Hoek van Matrans Marine Services, Karel van Riet-Paap van International Lashing Services en Mark Berendsen van Broekman Logistics. De SmartPort Scriptieprijs wordt uitgereikt aan de beste scriptie van een universitair student. De finalisten voor deze prijs zijn nog niet bekend. Recycling drijvend materieel +31 (0)38 477 29 35 Oslokade 1 8326 CH Kampen In- en verkoop van: • Schroot en metalen • Drijvende objecten • Bruikbare onderdelen Vergunt voor verwerking van ongereinigde tankers Hijsen en slopen van grote constructies met eigen drijvende bok www.hoebenrdm.nl www.phoenix-shipyard.be Herbekestraat 71 2620 Hemiksem (Antwerpen) 03/877 55 28 info@phoenix-shipyard.be Davy Cloostermans 0472/29 44 09 dc@phoenix-shipyard.be Jimmy Cloostermans 0475/83 11 73 jc@phoenix-shipyard.be Facebook facebook.com/phoenixshipyard • Algemene scheepsreparaties en nieuwbouw • Klasse • Hellingscapaciteit tot 6 schepen breed (max. 145 m l x 22 m b) • Industriële constructies: capaciteit hallen: L90 x B18 x H11 en L45 x B13 x H11 Vraag vrijblijvend een offerte op maat ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be

De Binnenvaartkrant 29 24 mei 2016 Scheepsbouw blijft goed presteren Net als 2015 wordt ook 2016 spannend voor de Nederlandse scheepsbouw. Maar de sector heeft vorig jaar toch “buitengewoon goed gepresteerd” meldt Netherlands Maritime Technology. De branchevereniging maakte op 19 mei bekend dat de omzet met 9,4 procent was gestegen naar 8,2 miljard euro. Ook de werkgelegenheid bleef op peil, met werk voor ruim 31.000 FTE. Toch hingen heel 2015 donkere wolken boven de sector, blikt Netherlands Maritime Technology (NMT) terug. De lage olieprijzen belemmerden investeringen in de offshore en er is een wereldwijde overcapaciteit aan vrachtschepen, die tegen zeer lage vrachtprijzen vervoeren. Verder deinzen diverse scheepsbouwlanden er niet voor terug om door allerlei maatregelen hun eigen industrie voor te trekken of soms zelfs geheel af te schermen, klaagt de vereniging in haar begeleidend persbericht. Hoopvolle boodschap Voorzitter Hans Voorneveld zei: “We verwachten dat 2016 opnieuw een spannend jaar zal worden. Toch brengen we graag een hoopvolle boodschap. De maritieme sector wereldwijd staat voor de uitdaging om de complete vloot in de komende decennia te verduurzamen.” “De Nederlandse maritiemtechnologische sector heeft de oplossingen in huis om die stap te zetten”, aldus Voorneveld. “In 2015 gleed een groot aantal Nederlandse schepen met een zeer duurzaam karakter de scheepshelling af.” “We willen de toekomst van onze sector graag vormgeven in partnerschap met de Nederlandse overheid. Laten we samen de focus leggen op innovatiekracht en ondernemerschap, zodat de branche instrument is bij het genereren van werkgelegenheid en het in de praktijk brengen van verduurzaming, zowel in Nederland als in exportmarkten.” Opgeleverd In totaal zijn er in 2015 63 zeegaande schepen opgeleverd (2014: 67). De waarde van de opgeleverde schepen bedroeg 1,3 miljard euro (2014: 1,2 miljard). Van deze waarde kwam 83 procent voor rekening van exportorders. De omzet van de werven bedroeg 5 miljard euro. In 2014 was dat 4,6 miljard. De omzet van de circa 670 Nederlandse maritieme toeleveranciers bedroeg in 2015 4,2 miljard. Dat was 10 procent meer dan de 3,8 miljard in 2014. Voor de binnenvaart en visserij werden inclusief kleine zeegaande schepen vorig jaar 111 schepen opgeleverd. De orderportefeuille bedroeg op 31 december 128 schepen. In 2015 zijn 23 superjachten opgeleverd met een gezamenlijke waarde van 1,1 miljard euro. In de orderportefeuille zaten eind december 72 superjachten, goed voor een omzet van ruim 4,2 miljard. Onderzoek naar Duitse vaartrechten start binnenkort Het Duitse verkeersministerie gaat volgende maand het onderzoek naar de aanpassing van de vaartrechten aanbesteden. Het ministerie heeft aangegeven de binnenvaartbonden nauw bij dit traject te willen betrekken. De herziening van de vaartrechten is het gevolg van het nieuwe Bundesgebührengesetz, het wettelijk kader voor federale heffingen dat in 2018 wordt ingevoerd. Als ook vaarwegen onder de nieuwe wet zouden vallen, moeten het beheer en onderhoud van vaarwegen kostendekkend worden. Niet gerust Aangezien dit een onrealistisch scenario is, wordt nu een nieuw wettelijk kader opgesteld speciaal voor de vaarwegen. Binnenvaartvertegenwoordigers en verladers zijn er niet gerust op. Ze vrezen dat de vaartrechten flink stijgen. Tijdens de binnenvaartavond van de BDB in Berlijn verzekerde Reinhard Klingen van het verkeersministerie dat vaarwegen ook in de toekomst voor het overgrote deel vanuit de algemene middelen worden gefinancierd. Binnenkort is de aanbesteding van het onderzoek naar de vaartrechten. “We hebben de binnenvaartorganisaties bij de voorbereiding van deze aanbesteding betrokken en zullen dat ook blijven doen”, aldus Klingen. Inkomsten “Een nieuw vaart rechtensysteem mag de concurrentiepositie van de binnenvaart niet in gevaar brengen.” Het verkeersministerie deelt de mening van de binnenvaartbonden dat inkomsten uit de binnenvaartrechten direct en uitsluitend in vaarwegprojecten moeten worden geïnvesteerd. “Maar daar moet de sector zélf mee de schouders onder zetten en de begrotingdeskundigen van overtuigen.” Een ledlamp-tanker? Een schip met aan stuurboord en aan bakboord een energielabel, zoals dat ook op verpakkingen van lampen is aangebracht? Dat is geen alledaagse verschijning en het valt dan ook op. Ledlampen, waarbij ‘led’ de afkorting is van ‘licht emitterende WERELDSCHEPEN Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. Zie www.wssrotterdam.nl diodes’, hebben de één na hoogste kwalificatie: A+. Die is de chemicaliëntanker Bow Sea kennelijk ook toebedeeld. Het schip is van Odfjell Asia en vaart weliswaar onder de vlag van Singapore, maar Odfjell Management AS in het Noorse Bergen voert het technisch beheer en is in feite de eigenaar. Rightship In het algemeen zijn Noren bovengemiddeld milieubewust en zo is Odfjell milieugericht bezig met het opwaarderen van de voortstuwingssystemen van negentien van zijn schepen. De nieuwe technologie is bedoeld om de energieefficiëntie te optimaliseren. De onder Noorse vlag varende en twintig jaar oude Bow Clipper was de eerste. Onder de schepen die volgden is deze Bow Sea. Nog maar tien jaar oud werd het schip uitgerust met vernieuwde energieefficiënte schroefbladen en een roerbulb. Het onderging ook technische opwaarderingen aan de hoofdmotor, turbocompressoren en de aandrijfasgenerator. De gezamenlijke opwaarderingen reduceren het brandstofverbruik en navenante emissies tot 20 procent. Hiermee behoren deze chemicaliëntankers tot de meest energie-efficiënte schepen ter wereld en verwerven ze daarmee de hoogste score op de Rightship energiekwalificatie: A+. Chemicaliën Odfjell beheert een omvangrijke vloot van zo’n tachtig chemicaliëntankers. De Bow Sea (49.592 dwt en 183 meter lang) heeft veertig ladingtanks en vervoert naast allerlei chemicaliën ook vaak plantaardige oliën, zoals raapzaad-, soja-, zonnebloem- en palmolie. Het schip kwam van Gdansk naar Rotterdam en loste deze reis op vijf verschillende ligplaatsen diverse partijen chemicaliën. De eerste bij Vopak in de 3de Pet, waarna werd verhaald naar Vopak in de Chemiehaven. Vervolgens weer terug naar Vopak 3de Pet en daarna naar Shell in de 1ste Pet. De laatste ligplaats was STR in de 2e Werkhaven, waarna het schip vertrok met bestemming Antwerpen. tekst en foto’s: Cees de Keijzer van www.wssrotterdam.nl

Binnenvaartkrant