Views
3 years ago

2016-11

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Marine
  • Twee
  • Gaat
  • Schepen
  • Meter

De Binnenvaartkrant 18

De Binnenvaartkrant 18 24 mei 2016 Vooruitstrevend nieuw scheepsontwerp The Blue Line vo Duurzaam, efficiën Veel mensen denken na over duurzamer, milieuvriendelijk vervoer en brandstofbesparing en zoeken de combinatie met een gezonde, winstgevende bedrijfsvoering. Slechts weinigen bouwen zo grondig en weldoordacht aan een betere wereld als Patrick Hut met zijn onderneming The Blue World, die hij samen runt met Tonnie Speksnijder en Dennis Lieftink. De naam ‘The Blue World’ roept met een beetje fantasie associaties op met duurzaamheid, efficiency en vervoer over water (vergelijk the Blue Road van het Bureau Voorlichting Binnenvaart). En dat is precies waar Patrick Hut voor wil staan. Zijn motto luidt: ‘De taart groter maken voor iedereen’. Patrick Hut (l) en Tonnie Speksnijder bij de Borelli die bij ’t Ambacht droog is gezet. “De klant ontvangt van ons wat precies de carbon footprint van zijn vervoerde container is.” Veelzijdig The Blue World is een veelzijdig bedrijf. Rederij, makelaardij, logistiek dienstverlener, waterbouwer en ontwikkelaar van een nieuw scheepstype. Dat type, The Blue Line, zal de komende jaren de blikvanger worden van het bedrijf – en wie weet van de binnenvaart. TwenteMax, het eerste schip van dat type moet volgend jaar februari varen. De kiel wordt binnenkort gelegd, in Nederland, zoveel staat al vast. Patrick Hut: “Het schip is in Nederland getekend en wordt ook volledig in Nederland gebouwd.” Zoals de naam TwenteMax al doet vermoeden, is dit schip precies uitgelegd op de vaart op het Twentekanaal, hoewel het zeker mogelijk moet zijn om het scheepsmodel ook op andere vaarwegen goed tot zijn recht te laten komen. Dankzij de uitgekiende afmetingen kan de TwenteMax altijd met drie lagen containers varen. Dat kan op dit ogenblik een enkel schip, sterk afhankelijk van een ideale waterstand op het kanaal. Er is bij de keuze van materialen en het ontwerp van dit schip goed naar bijvoorbeeld vliegtuigbouwers gekeken. Zo kent het casco geen dwarsverband- maar een langsverbandstructuur en is de vorm van het casco net zo uniek als de rest van het schip. Er is overleg geweest met de inspectie (ILT), met klassebureaus en met Rijkswaterstaat. Ook het Havenbedrijf Rotterdam was bij de voorbereidingen betrokken. “Je moet goed naar elkaar luisteren als je zoiets onderneemt.” Om ruimte aan boord te besparen, is gekozen voor een kleinere stuurhut dan te doen gebruikelijk bij een schip van deze afmetingen en een woning van ‘slechts’ 100 vierkante meter. “We wilden het functioneler maken. Een zo groot mogelijke woning is niet altijd noodzakelijk.” Teneinde het maximale uit de beschikbare ruimte in het schip te halen, is het stuwprogramma gekoppeld aan de bijzondere mogelijkheden van de TwenteMax. Geen simpele koppeling, want of het schip precies diep genoeg ligt, hangt nauw samen met de stuwage van de containers die immers nooit hetzelfde gewicht hebben. Voor het type schip en de volumes die kunnen worden gestuwd, heeft The Blue World octrooi. Het schip meet 110 x 11,45 meter, heeft een laadvermogen van 3.600 ton/238 TEU en is zowel in diepgang als kruiphoogte (4,5 meter) geoptimaliseerd. Refit Belangrijk – in verband met de duurzaamheidsdoelstelling – is uiteraard de inhoud van de machinekamer. Het type kan worden gebouwd met diverse mogelijkheden van voortstuwing, van dual fuel tot dieselelektrisch. The Blue Line zal worden gebouwd met een hybride voortstuwing. Daarbij zal onder andere worden geput uit de ervaring met het bestaande containerschip Borelli, dat van 9 tot en met 19 mei bij ’t Ambacht op het droge stond als de start van een refitoperatie, die uiteindelijk bij Koedood in Hendrik-Ido-Ambacht wordt gerealiseerd in samenwerking met El-Tec uit Hattum. De Borelli is een schip van The Blue World en maakt al jaren deel 70% meer Het huidige containerschip van The Blue World, de Borelli, kan doorgaans met twee lagen containers 104 TEU naar CTT in Hengelo vervoeren. Bij zeldzame, ideale waterstanden kan een groot deel van de derde laag ook worden gevuld met een totaal van 156 TEU. De nieuwe The Blue Line kan permanent met drie lagen varen en vervoert door de slimme afmetingen en het innovatieve ballastsysteem 178 TEU. Dat is dus ongeveer 70% meer.

De Binnenvaartkrant 19 24 mei 2016 or permanent drielaags containervaart op Twentekanaal t en winstgevend uit van de containerlogistiek tussen Rotterdam en Hengelo. Het is na de Nadorias en de Prisa het derde schip in de binnenvaart dat door refit een hybride voortstuwing krijgt. De Borelli was uit het water voor reiniging, nieuwe beunkoelers, anti-fouling en een nieuwe schroef. Net als de Nadorias en de Prisa wordt de Borelli vervolgens hybride gemaakt: met elektromotoren, aangedreven door twee 400 kW Volvo Penta D13 generatorsets, in plaats van de huidige 1.250 kW Mitsubishimotor. De Borelli heeft de primeur voor het werken met gelijkstroom. “Wij denken dat daarmee het meest efficiënt kan worden gevaren. Dat gaan we dus in de praktijk merken. Uiteindelijk krijgt de klant van ons door wat precies de carbon footprint van zijn vervoerde container is”, aldus Patrick Hut. Schipper en makelaar Patrick Hut (43) uit Zaltbommel groeide op als schipperskind tot zijn vader Jan Hut diens schip verkocht en makelaar in schepen werd. Bij zijn eigen loopbaan als schipper trok het werk rondom de scheepvaart Patrick meer dan het varen alleen. Hij werkte bij een rederij al mee aan het opstellen van een kwaliteitssysteem. Een onderwerp dat hij nog steeds gebruikt bij zijn begeleiding van binnenvaartondernemers die investeren De Borelli wordt opgeknapt bij Scheepswerf ‘t Ambacht in HI Ambacht. Vorige week is het weer te water gelaten en ligt nu bij Koedood. in nieuwe schepen. Maar wat hem vooral interesseerde, was de logistiek waar de scheepvaart deel van uitmaakt. Hij begon met het organiseren van containervervoer en was betrokken bij de nieuwbouw van containerschepen. De timing met het laatste schip was niet geweldig, want toen dat in de vaart kwam in 2009, bevond de binnenvaart zich in een diepe crisis en het beloofde contract ging niet door. Met het schip – de Bontekoe, later omgedoopt tot Borelli – zette Patrick zelf door. De Bontekoe voer een jaar lang op de vrije markt tot samenwerking werd gevonden met de Combi Terminal Twente (CTT) in Hengelo. “De regionale organisatie Port of Twente is heel actief en dat heeft de ontwikkeling van die terminal goed gedaan.” CTT beschikt over vier terminals: Hengelo, Almelo, Rotterdam (de voormalige MCS-terminal in de 2e Petroleumhaven) en de spoorterminal in Bentheim, net over de grens met Duitsland. Patrick heeft het makelaarsbedrijf van zijn in 2014 overleden vader voortgezet. Met zijn activiteiten is de doelstelling maximale duurzaamheid en kwaliteit te leveren. Onder andere heeft hij met The Blue World een kwaliteitshandboek voor de sector ontwikkeld, op basis waarvan hij zaken doet met binnenvaartondernemers. De logistiek omschrijft hij als ‘booming business’, mede dankzij de samenwerking met de Combi Terminal Twente. Voor het vervoer tussen Hengelo en de zeehavens worden momenteel acht schepen ingezet: vier grote en vier kleine, waaronder de Borelli. Galapagos Naast ondernemer is Patrick Hut reiziger. Hij heeft veel gezien in met name het Verre Oosten, maar het milieukwartje viel pas goed toen hij de Galapagoseilanden bezocht, gelegen in de Stille Oceaan ter hoogte van Ecuador. Een uniek natuurgebied – waar Charles Darwin inspiratie opdeed voor de evolutieleer – waar de natuur streng wordt beschermd. “Vanaf dat moment begreep ik dat je er echt iets voor moet doen om de aarde leefbaar aan je kinderen achter te laten.” Sindsdien zoekt hij naar wegen om zijn steen bij te dragen aan een duurzamere wereld, waarbij efficiency en een gezonde bedrijfsvoering ook de onderneming duurzaam maken. Hybride voortstuwing van schepen maakt daar deel van uit. “We zullen onze ervaring met de Borelli delen met de hele sector.” Ook die taart wordt weer een stukje groter, voor iedereen. Artist Impression van de nieuwe The Blue Line op het Twentekanaal.

Binnenvaartkrant