Views
3 years ago

2016-11

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Marine
  • Twee
  • Gaat
  • Schepen
  • Meter

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 24 mei 2016 MARCO VAN THULL SCHIPPER VAN HET MTS KARBOUW MIJN KEUZE VOOR TVM IS GENETISCH BEPAALD. Marco van Thull vaart met het mts Karbouw in het ARAgebied en op de Rijn. De schipper: “Zowel de keuze voor de verzekeraar als mijn vak is me met de paplepel ingegeven; ik ben al de vijfde generatie die vaart. Dat doe ik als zelfstandige, waarvoor ik bewust gekozen heb. Ik draag dus ook de ondernemersrisico’s, en dek daarvan een deel af via de nodige verzekeringen. Belangrijk daarbij vind ik dat de afhandeling snel en betrouwbaar gebeurt en dat het contact goed is. Dat SON scheepsverzekeringen een gedegen partij is, zorgt ervoor dat ik mijn vak met gerust hart kan uitoefenen.” Wilt u meer weten? Neem dan contact op met de scheepvaartspecialisten SON via (0528) 29 27 80 of www.son.nl, Noord Nederland via (0528) 29 27 50 of www.noordnederland.com, TVM via (0528) 29 29 99 of www.tvm.nl Esme Marine verzorgt de reparatie, refit en nieuwbouw van uw complete accommodatie. Esme Marine 050-2061000 www.esmemarine.nl Info@esmemarine.nl Wij regelen voor u de isolatie, vloeren, wanden, plafonds, deuren, meubelen en stoffering. MATROSE, VOLLMATROSE UND STEUERMANN BINNENSCHIFFFAHRT Sind Sie ein Experte in der Binnenschifffahrt? Sind Sie ein selbstständiger Matrose, bereit, sich einer Herausforderung zu stellen und sich mit Begeisterung an die Arbeit zu machen? Suchen Sie Sicherheit und wollen Sie in einem festgelegten Dienstturnus arbeiten, dann suchen wir Sie! Profil Matrose Binnenschifffahrt: Besitz eines Schifferdienstbuchs mit zumindest dem Funktionseintrag Matrose auf dem Rhein Fahr- und Urlaubsschema ist 3/3 oder 4/4 Wochen an und von TOS ist ein innovatives, starkes und stabiles Familienunternehmen mit Büros in unter anderem: Rotterdam, Niederlande +31 10 436 62 93 Gdynia, Polen +48 58 783 03 80 Děčín, Tschechien +420 412 51 01 81 GO TOS, GO PROFESSIONAL WWW.TOS.NL Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs. Ook leveren wij dek PC met ons nieuwe Green Light automatische pompbedieningssysteem. 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727

De Binnenvaartkrant 15 24 mei 2016 Duitse binnenvaart hekelt ‘wereldvreemde’ kijk van Brussel op de sector Brussel trekt steeds meer zeggenschap over de binnenvaart naar zich toe en dient daarbij niet altijd de belangen van de sector, vinden ze in Duitsland. Daar wordt deze ontwikkeling met argusogen gevolgd. Neckarsluizen vanaf 2019 op afstand bediend In Neckarsteinach is de bouw van een nieuwe bedieningscentrale begonnen voor de twaalf sluizen tussen Mannheim-Feudenau en Hirschhorn. Vanuit het gebouw worden in de toekomst 52.000 schuttingen per jaar uitgevoerd. Het wordt een van de grootste bediencentrales in Duitsland. Heinz-Josef Jöris, afdelingshoofd Vaarwegen bij de Duitse vaarwegbeheerder, noemt het project een mijlpaal in de modernisering van de Neckar. Over de rivier worden steeds meer containers vervoerd. In de bedieningscentrale gaan – in ploegen – 24 personen aan de slag. Naast de sluizen bedienen ze op afstand zes stuwen op de Neckar. “Wereldvreemd” en “onrealistisch” vindt BDB-voorzitter Martin Staats de geplande emissienormen voor scheepsmotoren die de Europese Commissie wil invoeren: de Motorenrichtlijn NRMM. Ook al is de oorspronkelijk voorgestelde en zware Euro 6-norm van tafel, voor de Duitsers blijven de voorstellen alsnog onacceptabel. “Om aan de eisen te voldoen heb je roetfilters nodig die nog niet bestaan, of extreem duur zijn”, aldus Staats, die de Duitse vertegenwoordigers in Brussel oproept om op de rem te gaan staan waar ze maar kunnen. Grote sprong “De binnenvaart is nog steeds de verkeersmodus die de minste schadelijke stoffen uitstoot. We Complex De bouw van de centrale is technisch zeer complex, zegt Jörg Huber, hoofd van het Wasser- und Schifffahrtsamt in Heidelberg. “We moeten oude kunstwerken met zeer moderne besturingstechnologie veilig en bedrijfszeker met elkaar verbinden.” Het WSA pakt dit integrale project op in samenwerking met experts van de vakafdeling machinewezen in Koblenz. 5 miljoen euro De bouw van de centrale gaat zo’n achttien maanden duren. In 2018 wordt de technologie voor de afstandsbediening geïmplementeerd. Vanaf 2019 worden de sluizen in Heidelberg, Ladenburg en Wieblingen aan het netwerk gekoppeld en gaat de centrale in bedrijf. Daarna worden de andere sluizen in het netwerk opgenomen. Het project kost 5 miljoen euro. werken actief aan het terugdringen van de emissies. Maar als we zo’n grote sprong moeten maken met onze motoren hebben we meer subsidie nodig.” Volgens Reinhard Klingen van het Duitse verkeersministerie zijn er mogelijkheden om een extra subsidiepot te creëren, op voorwaarde dat dit binnen de Europese kaders past. “Dat moet je onderzoeken. Je moet exact weten wat Brussel gaat doen. Mijn persoonlijke mening is dat de binnenvaart wel degelijk ondersteund moet worden. De huidige voorstellen zijn inderdaad niet realistisch.” Blokkeren Ook de nieuwe richtlijn voor de erkenning van beroepskwalificaties in de binnenvaart die de Europese Commissie voorstelt, stuit in Duitsland op kritiek: enkele weken geleden trok de binnenvaartorganisatie BDS hierover al aan de bel. De plannen zouden het veiligheids- en kwaliteitsniveau in de binnenvaart in gevaar brengen. Dat vindt ook de BDB. Die bond kijkt sceptisch naar de Nederlandse wens om de toelating tot het patentexamen te versnellen. Volgens Staats is dit vanuit veiligheids- en kwaliteitsoogpunt niet in het belang van de sector. Het Duitse verkeersministerie deelt die opvatting. Klingen: “Het verlagen van het kwaliteitsniveau is voor ons erg moeilijk te accepteren. Mogelijk organiseren we een blokkerende minderheid als men ons niet tegemoet komt.” (foto WSA Heidelberg) Blauwe golf rolt door Stap voor stap verbetert de informatie-uitwisseling tussen de Nederlandse vaarwegbeheerders en de scheepvaart. Maar er valt nog wel een aardige wereld te winnen. Dat vinden die vaarwegbeheerders zelf ook. Op 1 januari van dit jaar hebben Rijkswaterstaat, provincies en de grote havenbedrijven daarom met Blauwe Golf Verbindend een nieuw samenwerkingsverband opgezet. Gericht op het aanbieden van snellere passagetijden en het leveren van betere informatie over INNOVATIEVE BINNENVAART door Frans de Mol openingstijden van bruggen en sluizen en de beschikbaarheid van ligplaatsen. Onlangs konden we al melding maken van een van de Blauw- Golf-initiatieven: de start van het Binnenvaart Ligplaats Informatie Systeem (BLIS) door het Rotterdamse Havenbedrijf en de plannen van Havenbedrijf en Rijkswaterstaat om dit systeem ook in te voeren. Binnen Blauwe Golf zijn inmiddels ook stappen gezet die het oponthoud door brugopeningen omlaag moeten brengen. Voorlopers De Provincie Noord-Holland startte in 2014 met een project voor uitgekiende openingstijden op de Westelijke Staande Mastroute. Deze route wordt niet alleen gebruikt door de beroepsvaart maar is ook populair bij de recreatievaart. Op het traject tussen de bruggen onder de autosnelwegen A9 bij Amsterdam en de A44 bij De Kaag/Leiden zijn de brugopeningen aangepast. Bart Bosman, Verkeersmanager Noord-Holland: “Hierdoor kunnen de schepen in konvooi dit traject nu binnen 4,5 uur afleggen. Dat kostte in het verleden ruim negen uur. Ook het wegverkeer pakt winst. Weliswaar gaan diverse bruggen vaker open, maar de automobilisten hebben per jaar toch 50.000 voertuigverliesuren minder.” Noord-Holland wil uiteindelijk alle 150 bruggen op haar vaarwegen in het systeem opnemen. Nu zijn dat er nog veertig, vooral op de Staande Mastroutes. De Provincie Zuid-Holland is voorloper bij het aanbieden van ultra-actuele informatie aan vaarweg- en weggebruikers over de op zeer korte termijn verwachte brugopeningstijden. Bijvoorbeeld informatie dat een bepaalde brug over tien minuten bediend wordt en dan vijf minuten open blijft. Dat is extra belangrijk voor speciale groepen weggebruikers zoals ambulances, bussen en brandweer. In urgente situaties kan snel communicatie plaatsvinden opdat de brugoperator een geplande brugopening kan verschuiven. De provincie heeft inmiddels alle relevante data gebundeld in één informatiesysteem en schakelt marktpartijen in om dit te benutten bij navigatiesystemen en apps. Doorgeven De verschillende vaarwegbeheerders willen tempo maken en de goede ervaringen van de verschillende projecten aan elkaar doorgeven en toepassen. Rijkswaterstaat-beleidsadviseur Paul van der Maat, projectsecretaris van het landelijke Blauwe-Golfteam, zegt: “We werken intensief samen, zijn enthousiast en hebben van het Platform Beter Benutten voldoende financiële armslag gekregen om door te pakken.” “Tot nu toe waren het vooral de Havenbedrijven Amsterdam en Rotterdam, de Provincies Zuid- en Noord-Holland die deze kar trokken. Maar we willen snel toewerken naar een landelijke dekking. We hebben veelbelovende contacten met de andere provincies en diverse gemeenten.” “Ook met de binnenvaartbranche, de recreatievaart en mogelijke leveranciers van systemen, apps en dergelijke werken we nauw samen. Ook zij willen graag meedenken en -doen. Zo is ook de ANWB zeer geïnteresseerd.” Kortom stap voor stap wordt ook de komende jaren extra winst gepakt.

Binnenvaartkrant