Views
2 years ago

2016-10

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schip
  • Onze
  • Gaat
  • Waar
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 2

De Binnenvaartkrant 2 10 mei 2016 CONTAINERPLANNER BINNENVAART (M/V) Bedrijfsprofiel: H.T.S. Intermodaal B.V. is een organisatie die zich bezighoudt met de totale intermodale logistieke dienstverlening van het vervoer van zeecontainers. Wij beschikken over een moderne vloot van binnenvaartschepen en op- en overslagfaciliteiten om de kwaliteit van de logistieke dienstverlening in het hele proces te kunnen waarborgen. Rivertech houdt zich met haar team voornamelijk bezig met het nautisch en technisch management op luxe rivier cruiseschepen. Bedrijfscultuur: Het succes van H.T.S. Intermodaal B.V. wordt mede ingegeven door de bedrijfscultuur en de normen en waarden die in onze werkwijze belangrijk zijn. Wij zijn trots op de flexibiliteit, doortastendheid en slagvaardigheid die wij daardoor aan de dag kunnen leggen. Betrokkenheid in combinatie met professionaliteit maakt dat samenwerking en het leveren van kwaliteit hand in hand gaan. Het tonen van initiatief wordt gewaardeerd. Binnen ons bedrijf heerst een sfeer van no-nonsense en vertrouwen. Functieomschrijving Voor de afdeling Planning zijn wij op zoek naar een Containerplanner Binnenvaart. De werkzaamheden bestaan o.a. uit: Plannen en begeleiden van containertransporten per binnenvaartschip in binnen- en buitenland. Contacten onderhouden met opdrachtgevers en leveranciers. Verstrekken van informatie over ladingstromen aan schippers. Communiceren met terminals aangaande de transportopdrachten. Uitvoeren van operationele- en administratieve werkzaamheden. Functie-eisen MBO/HBO werk- en denkniveau. Ervaring als planner in de binnenscheepvaart is een pré. Goede communicatieve vaardigheden in de Nederlandse, Duitse en Engelse taal. Probleemoplossend denken. Stressbestendig, pro-actief en een teamspeler kunnen zijn. Beschikken over een flexibele instelling. Dienstverband Mogelijk vast dienstverband. Wij bieden Een dynamische functie met bijpassende verantwoordelijkheden. Een competitief salaris met goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Werkweek van 40 uur. In verband met uitbreiding van onze werkzaamheden zoeken wij ter versterking van ons team een: Assistent(e) nautisch manager In deze functie ben je de directe assistent(e) van de Managing Director Functie omschrijving: Organiseren, delegeren en controleren van de diverse afdelingen (Receptie, Human resources, Locks & Docks) op kantoor. Administratieve werkzaamheden zoals controleren en aftekenen facturen, Budgettering. Direct aanspreekpunt voor bovengenoemde afdelingen. Aanspreekpunt voor de Kapiteins en Corporate kapiteins Direct contact met onze filialen in Zwitserland en Cyprus Contacten onderhouden met diverse havendiensten en instellingen Functie eisen: Ervaring in een leidinggevende functie. Affiniteit met de binnenvaart is een pre Goede communicatieve eigenschappen, inlevingsvermogen en overtuigingskracht. Goede beheersing van de Engelse en Duitse taal Woonachtig in de directe omgeving van Arnhem Uw brief met CV kunt u sturen naar vacature@htsgroup.nl of per post naar: H.T.S. Intermodaal B.V. t.a.v. de afdeling HR Postbus 3000 4200 EA Gorinchem Wilt u meer weten over deze vacature neem dan contact op met de afdeling HR telefoonnummer 0183 66 88 60 of vacature@htsgroup.nl. Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld. Heeft u interesse en/of vragen ? Rivertech B.V. Delta 60, 6825 MS Arnhem, T: +31 (0)26 3620340, E: info@rivertech.nl Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wir suchen: Rheinpatent bis Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch Wir bieten: Hohes Sicherheitsverständnis Attraktive Schweizer Arbeitskonditionen Permanente Weiterbildung Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Gutes Betriebsklima Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung – einfach bewerben über unsere Webseite! Bewerbungen an: Jesko Wehrt Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu Wij zoeken: Rijn patent tot Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits www.fluvia.eu/jobs Wij bieden: Veiligheid hoog in het vaandel Aantrekkelijke Zwitserse arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden voor zelf ontplooiing Goede promotie kansen Comfortabele 1:1 verhouding van werktijd en vrije tijd Motiverende & inspirerende bedrijfscultuur Sollicitaties eenvoudig via onze website! tanker shipping | tank storage | tanker brokers KAPITÁNkormidelník! SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be

De Binnenvaartkrant 3 10 mei 2016 “Te weinig aandacht voor stabiliteit en sterkte bij ombouw beunschepen” Koninklijke BLN-Schuttevaer houdt zaterdag 2 juli in Zwijndrecht een bijeenkomst naar aanleiding van het rapport Risico op kapseizen van beunschepen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid Onderzoeker Lianne van der Veen van de Onderzoeksraad zal een toelichting verzorgen op het rapport. Beunschepen lopen risico om te slaan tijdens het verladen op open water, stelt de Onderzoeksraad in het rapport. Het gaat om gewone motorschepen die zijn omgebouwd tot beunschepen. Kapseizen Daarbij is volgens de raad onvoldoende aandacht voor de stabiliteit en sterkte. “De certificaten die de Inspectie Leefomgeving en Transport afgeeft aan eigenaren van beunschepen om te mogen varen, zijn geen garantie dat het schip veilig is om te werken op open water.” Aanleiding voor het rapport was het kort na elkaar kapseizen van de beunschepen Rick en Willem bij Hoofdplaat op de Westerschelde vorig jaar. De schipper van de Rick kwam daarbij om het leven. Uitzonderingen Koninklijke BLN-Schuttevaer stelt in een reactie op het rapport dat het merendeel van de beunschepen voldoende sterk en stabiel is. “Er zijn veel nieuwe beunschepen in bedrijf die aan hoge technische eisen moeten voldoen, zoals die voor alle binnenvaartschepen gelden. De beunschepen Rick en Willem waren eerder een uitzondering op de regel.” Volgens de Onderzoeksraad is het overheidsbeleid in de binnenvaart gericht op de eigen verantwoordelijkheid van ondernemers. “In de huidige wet- en regelgeving staat weliswaar dat de stabiliteit van binnenvaartschepen in overeenstemming moet zijn met het doel waarvoor schepen bestemd zijn, maar dit is niet vertaald naar expliciete eisen. Eigenaren van beunschepen en certificeerders worden onvoldoende geprikkeld om ook daadwerkelijk invulling te geven aan die open norm.” De certificaten die de Inspectie Leefomgeving en Transport afgeeft, geven volgens de Onderzoeksraad geen garantie voor de veiligheid van beunschepen bij het varen en verladen van spuitzand op open water. Laden op open water “Bij de certificering, die de Inspectie uitbesteedt aan commerciële certificeerders, wordt alleen gekeken naar die onderwerpen die zijn uitgewerkt in wet- en regelgeving. Hierdoor is voor beunschepen die spuitzand laden op open water ENGIE bouwt LNG-bunkerstation in Antwerpen De haven van Antwerpen heeft met ENGIE een 30-jarige concessieovereenkomst gesloten voor een ‘Alternatieve Energiehub’. Het bunker- en vulstation met vloeibaar aardgas (LNG) voor binnenvaart en wegtransport komt op Kaai 526 en 528. Daarnaast komen er snelladers voor elektrische voertuigen en een CNG-vulpunt. De concessie gaat in op 1 oktober 2016 en de eerste fase van het bunkerstation wordt vanaf eind 2017 operationeel. ENGIE LNG Solutions is concessiehouder en exploitant. De bouw, het onderhoud en beheer laat het bedrijf uitvoeren door zusterbedrij ven ENGIE Fabricom en ENGIE Cofely. INtoLNG Daarnaast is ENGIE initiatiefnemer van een bedrijvenconsortium dat innovatieve oplossingen, brandstofaanbod en brandstofvraag Hartelkering ontmanteld Voor het eerst in twintig jaar ondergaan de schuiven en hefcilinders van de Hartelkering groot onderhoud. Eind april/begin mei werden ze uit hun constructie getild en op een ponton naar Hollandia in Krimpen aan den IJssel gevaren voor de werkzaamheden. De scheepvaart was tijdens de hijswerkzaamheden een aantal keren gestremd. De Hartelkering is onderdeel van de Europoortkering, die zo’n 2 miljoen mensen in de provincie Zuid-Holland tijdens het stormseizoen (van 1 oktober tot half april) beschermt tegen stormvloed vanuit zee. Met het werk is gewacht tot het stormseizoen voorbij was. In juli worden de schuiven en de hefcilinders weer teruggebracht, op hun plek gemonteerd en getest, zodat de kering op tijd weer bescherming biedt tegen hoogwater. (foto Marius van den Ouden) stabiliteit geen onderwerp van onderzoek en wordt de sterkte onvoldoende gecontroleerd.” De raad doet aan de minister de aanbeveling om de veiligheid in de beunschepensector te verbeteren waarbij het van belang is dat er bij het toezicht ook gekeken wordt naar veiligheidsrisico’s en niet alleen naar de naleving van wet- en regelgeving. Tevens beveelt de raad aan om met de sector in gesprek te gaan. Koninklijke BLN-Schuttevaer laat weten “van harte bereid te zijn om hierover in afstemming met haar leden in gesprek te gaan met het ministerie”. De bijeenkomst op 2 juli is een aanzet tot de discussie over het onderwerp. Die dag komt ook de economische situatie in de markt van het zand- en grindvervoer aan de orde. De Onderzoeksraad legt in het rapport een verband tussen de markt en de kosten van veiligheid. bij elkaar brengt in de Alternatieve Energiehub. In dit INtoLNGproject nemen Havenbedrijf Antwerpen, Anglo Belgian Corporation, rederij Somtrans, Fockedey Truck, het Instituut voor Landbouw- en Visserijonderzoek, het Vlaams LNG Platform en de Danser Groep deel. Minister Melanie Schultz is de eerste en tot nu toe enige minister van Infrastructuur en Milieu. Na dit kabinet houdt ze het voor gezien. Net als Mark Rutte was ze staatssecretaris (toen nog van Verkeer & Waterstaat) in de kabinetten Balkenende I, II en III en minister in Rutte I en II. Het aardige is dat ze in haar jaren als bewindsvrouw altijd de scheepvaart bij zich heeft gehouden. Dat ze als staatssecretaris daarmee begon, was opmerkelijk, omdat haar minister in 2002 Roelf de Boer was, eerder bestuurslid van het CBRB. Maar deze VVD’er die namens de LPF in kabinet Balkenende I zat, wilde niet de indruk wekken van belangenverstrengeling. Het is natuurlijk niet eerlijk om als minister van tevoren al enige expertise te hebben. De binnenvaart is zo’n beetje de enige sector die altijd dat soort meevallertjes misloopt. ‘A blessing in disguise.’ Voor Melanie was toen ze terugkeerde op dat inmiddels uitgebreide ministerie in 2010 (ze was in 2006 rigoureus uit de politiek gestapt) de scheepvaart vertrouwd terrein en ze ontpopte zich als één van de beste ministers die de binnenvaart heeft gehad. Begin 2011 schreef ze in ‘Blue Magazine’ dat de groei van het containervervoer vooral moet worden opgevangen door de binnenvaart (zonder het eeuwige voorbehoud dat ook het spoor moet meedoen). En er werd onder haar bewind veel ondernomen dat daarmee in overeenstemming was. Hoewel het spoor en de luchtvaart bij haar achtereenvolgende staatssecretarissen op het bordje lagen en liggen, wist Melanie in een mooi evenwicht alle vervoerstakken het gevoel te geven dat ze belangrijk waren. Dat was al heel wat voor de Calimero sector. Leuk voorbeeld dat onder deze minister zowel de A4 tussen Delft en Vlaardingen werd afgerond als het Máximakanaal. Twee projecten die al sinds de jaren ‘70 (van de 20e eeuw – we moeten het niet overdrijven) om een beslissing smeekten. De wereld is echt een beetje mooiere plek geworden, voor de forensen tussen Rotterdam en Den Haag en voor Inland Terminal Veghel (en het Brabantse achterland). Niet alleen de infrastructuur heeft het goed onder deze minister, er zijn tal van impulsen geweest om bijvoorbeeld het continentale vervoer ook in het schip te krijgen. Het IDVV (dat programma van die honderd miljoen) is ook volledig onder Melanie’s bewind uitgevoerd, hoewel het programma (lees: het geld) al een tijdje klaar stond. Nu dat is afgelopen, drijft de binnenvaart een beetje uit zicht. Weer kunnen we het met haar eens zijn: het is tijd voor vernieuwing. Misschien kan haar collega van Volksgezondheid, Welzijn en Sport haar opvolgen. Die heeft alvast haar naam mee. EÉN POT NAT door Michel Gonlag

Binnenvaartkrant