Views
2 years ago

2016-04

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Februari
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Maas
  • Alleen
  • Schip

De Binnenvaartkrant 12

De Binnenvaartkrant 12 16 februari 2016 Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN Kommen Sie an Bord als KAPITÄN oder Steuermann auf der Flotte der Reederei Somtrans! Reederei Somtrans ist: Eine Flotte von 30 modernen, gut gepflegten, ausschließlich eigenen Mega-Tankschiffen mit separater Wohnung und allem benötigten Komfort. Innerhalb des europäischen Binnenschiffahrtnetzwerkes transportieren wir minerale Ölprodukte und chemische Produkte. Wir bieten Ihnen Arbeitssicherheit, 100% Soziale Versicherung, Weiterbildungskurse ( Englisch, C-Zertifikat, ... ) und Aufstiegsmöglichkeiten für motivierte Mitarbeiter. Wir suchen motivierte Kapitäne und Steuermänner mit Rheinpatent bis Mannheim, Radarpatent und ADN-Zertifikat. Ein C-Zertifikat bietet einen Mehrwert. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wir suchen: Rheinpatent bis Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch Wir bieten: Hohes Sicherheitsverständnis Attraktive Schweizer Arbeitskonditionen Permanente Weiterbildung Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Gutes Betriebsklima Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung – einfach bewerben über unsere Webseite! Bewerbungen an: Jesko Wehrt Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu Wij zoeken: Rijn patent tot Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits www.fluvia.eu/jobs Wij bieden: Veiligheid hoog in het vaandel Aantrekkelijke Zwitserse arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden voor zelf ontplooiing Goede promotie kansen Comfortabele 1:1 verhouding van werktijd en vrije tijd Motiverende & inspirerende bedrijfscultuur Sollicitaties eenvoudig via onze website! tanker shipping | tank storage | tanker brokers Voor de eigen vloot (mineraal & chemie) zijn wij op zoek naar enthousiaste: (Licht)matrozen In het bezit van een geldig dienstboekje en bezig met binnenvaart gerelateerde opleiding. Aan boord van onze schepen wordt gewerkt TE WEINIG RUIMTE? Om jezelf te ontwikkelen en te ontplooien. onder Luxemburgse arbeidsvoorwaarden zoals een uitstekende vrijetijdsregeling op basis van 25 weken varen en 27 weken vrij per jaar. INTERSTREAM BARGING, ÉÉN VAN DE GROOTSTE BINNENVAARTBEVRACHTERS IN EUROPA MET KANTOREN IN GEERTRUIDENBERG, DUISBURG, MANNHEIM, HAMBURG EN LUXEMBURG, VERVOERT VOOR HAAR OPDRACHTGEVERS IN DE PETROCHEMISCHE INDUSTRIE VLOEIBARE CHEMICALIËN, MINERALE OLIËN, EETBARE OLIËN EN VETTEN OVER DE EUROPESE BINNENWATEREN. MET 250 GOED GETRAINDE EN GEMOTIVEERDE MEDEWERKERS EN EEN GEAVANCEERDE, VOORNAMELIJK DUBBELWANDIGE VLOOT VAN MEER DAN 150 SCHEPEN BEANTWOORDT INTERSTREAM VOLLEDIG AAN DE HOGE STANDAARDEN VAN HAAR OPDRACHT- GEVERS OP HET GEBIED VAN VEILIGHEID, MILIEU EN KWALITEIT. Durf je de verantwoordelijkheid en de uitdaging aan, wil je graag verder groeien, studeren en bovenal een goed salaris? Neem dan telefonisch contact op met Raymon Berkhout (+352 2786 1331). Of mail je brief met CV naar crewing@interstreambarging.lu www.interstreambarging.com

De Binnenvaartkrant 13 16 februari 2016 Wachten op salomonsoordeel over Elbe DOOR SARAH DE PRETER De industrie, binnenvaart en havens aan de Elbe maken zich sinds jaren sterk voor een betere bevaarbaarheid van de rivier, maar de belangenconflicten tussen milieuvertegenwoordigers en het bedrijfsleven blijven onopgelost. Ondertussen boet de binnenvaart op de Elbe aan slagkracht in. In de eerste helft van 2015 was de Boven-Elbe druk bevaren, maar vanaf de zomer legde de lage waterstand het binnenvaartvervoer maandenlang stil. Hierdoor daalde de natte overslag in de Sächsische Häfen an der Oberelbe (SBO) naar 210.000 ton (32% minder dan in 2014). Binnen de SBO, een verbond van 5 Duitse en 2 Tsjechische binnenhavens, boekten alleen Roßlau en Riesa vorig jaar een lichte stijging op binnenvaartvlak. De containerterminal in Riesa wordt uitgebouwd. (foto SBO) Het lage water beïnvloedde ook de totale overslag in de havens, die met 2,74 miljoen ton zo’n 4% onder het niveau van 2014 bleef. Toch is havendirecteur Heiko Loroff niet ontevreden: de SBO beleefde vorig jaar het derdebeste jaar sinds 1990. Goederenstromen konden tijdens de lange laagwaterperiode succesvol naar het spoor worden verschoven. Verhard Inmiddels wordt er weer gevaren op de Boven-Elbe, het is alleen de vraag voor hoelang. Zodra het water weer zakt, gaat het mis in de binnenvaart. Loroff heeft er een hard hoofd in dat op korte termijn maatregelen worden genomen om de vaargeul te verdiepen. Sinds 2012 – toen de Elbe ver buiten haar oevers trad – eisen milieuactivisten dat de rivier ‘met rust wordt gelaten’. Al jaren tracht de Duitse overheid de belangen van het bedrijfsleven en milieuvertegenwoordigers te verzoenen. Tot nu toe zonder succes. Loroff verwacht op korte termijn geen Salomonsoordeel: de fronten zijn volgens hem zelfs verder verhard. Was de Boven-Elbe tot begin jaren ‘90 nog druk bevaren, vanaf dan zette een neerwaartse spiraal in. De Elbe is vandaag de enige Duitse rivier waarvoor geen concreet onderhoudsdoel is vastgelegd. Loroff: “Als je geen onderhoudsdoel hebt, blijft alles liggen. De schade aan de vaarweg door de overstroming in 2012 is nog steeds niet volledig hersteld.” Dure grap Zonder goede infrastructuur ook geen investeringen in vervoerscapaciteit. “Geen mens bouwt hier nog nieuwe schepen zolang er geen duidelijkheid is over de toekomst van de Elbe. In het oogstseizoen hebben we nauwelijks voldoende capaciteit.” “Ook machinebouwers en producenten van grote constructies maken zich zorgen, want ze kunnen hun producten niet over de weg vervoeren. Tijdens de laagwaterperiode van vorig jaar zijn turbines half afgewerkt naar Hamburg gebracht, om daar te worden samengebouwd. Een dure grap.’ Dichtgooien Van de Elbe hangen veel banen af, niet alleen in industriebedrijven maar ook in de havens zelf. Vaarwegen hebben immers een aanzuigende werking. “De nabijheid van een goed bevaarbare rivier is een vestigingstroef. Als productiebedrijven hun zware onderdelen niet meer via de Elbe kunnen vervoeren, gaan ze ergens anders heen. Voor onze Tsjechische havens vormt de rivier de enige toegang via het water tot Hamburg.” “Ook in Tsjechië willen bedrijven meer gebruik maken van de binnenvaart. En wat doen we in Duitsland? De Elbe dichtgooien.” Om klanten zo goed mogelijk te blijven bedienen, zet de SBO sinds jaren in op het versterken van de trimodale mogelijkheden. Dit gaat ook de komende jaren consequent door. “We zijn nog steeds oude infrastructuur uit de DDR-tijd aan het opruimen. Daarna komen we in een consolidatiefase.” Uitbreiding In de haven van Riesa is vorig jaar 40.800 TEU overgeslagen. De containerterminal in Riesa heeft zijn capaciteitsgrenzen bereikt. De uitbreiding zit in de planfase. ADVERTENTIE De havens van Dresden en Lovisice leggen zich toe op de overslag van projectlading. In de haven van Torgau wordt de kaai vernieuwd en de spoor- en weginfrastructuur gemoderniseerd. Ook in de twee Tsjechische binnenhavens investeert de SBO, met steun van de EU, in trimodaliteit. ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl Kijkje bij de nieuwe buren Begin dit jaar nam Havenbedrijf Rotterdam zijn nieuwe afloslocatie in de Madroelhaven in gebruik. Afgelopen zaterdag (13 februari) konden de inwoners van Pernis een kijkje nemen bij hun nieuwe buren. De Madroelhaven is de nieuwe thuishaven van de patrouille-/ incidentenbestrijdingsvaartuigen RPA 10, 11 en het inspectievaartuig RPA 2. Voorheen losten de ploegen elkaar af in de Lekhaven. Naast het bunkerstation van Fiwado ligt een nieuw ponton waaraan de vaartuigen kunnen afmeren. Daar lag nu de RPA 13. Bezoekers konden rondkijken aan boord. De bemanning gaf belangstellenden uitleg en beantwoordde allerlei vragen. In maart neemt het Havenbedrijf ook de Pistoolhaven in gebruik als afloslocatie. Dat wordt de thuisbasis van de RPA 3, de RPA 14 en de RPA 15. De laatste boot De RPA 15 gebruikt nu al de Pistoolhaven. Voor de andere 2 stappen de bemanningen nu nog in de 4e Petroleumhaven aan en van boord. De andere afloslocaties blijven gehandhaafd: het Duivelseiland in het Mallegat voor de RPA 1 in Dordrecht en de Buitenhaven van Maassluis voor de RPA 16. Voor het totale havengebied beschikt het Havenbedrijf over 8 vaartuigen: 5 incidentbestrijdingsvaartuigen (met bluscapaciteit), 2 inspectievaartuigen in Rotterdam en 1 inspectievaartuig in Dordrecht. Een van de bemanningsleden geeft uitleg over de navigatieapparatuur.

Binnenvaartkrant