Views
2 years ago

2016-01

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Januari
  • Schippers
  • Binnenvaartkrant
  • Kolen
  • Onze
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 8 12

De Binnenvaartkrant 8 12 januari 2016 H.T.S. Aqua B.V. Gezocht: Stuurman / 2 e kapitein H.T.S. Aqua B.V. is op zoek naar een Nederlandssprekende stuurman / 2 e kapitein voor op één van haar containerschepen. We zoeken een stuurman / 2 e kapitein die: - 4 dagen in de week variabel inzetbaar is; - In het bezit is van een Rijnpatent tot Keulen en groot vaarbewijs 1 & 2. Vaargebied: Nederland, België en Duitsland. Gevraagd Kapitein Mts Forens 2 Patent tot Mannheim- Iffezheim Vaarsysteem 14-14 Arbeidsvoorwaarden – Luxemburg Mail: office@amphora.lu Scheepvaartbedrijf Semmy BV KAPITEIN / STUURMAN Wij zoeken voor het kvb Kruier een kapitein of stuurman met patent die ons team wil komen versterken. Vaarsysteem 14/14 F.J. Semplonius +31653535673 cv sturen naar fjsemplonius@gmail.com Interesse? Stuur uw sollicitatiebrief inclusief CV naar vacature@htsgroup.nl of per post naar: HTS Aqua B.V. t.a.v. de afdeling HR Postbus 3000 4200 EA GORINCHEM Wilt u meer weten over deze vacature neem dan contact op met de afdeling HR op het telefoonnummer: 0183-668860. www.htsgroup.nl 4 PERSONEN TE HUUR: DIRECTIEVAARTUIG Ook geschikt voor langere reizen (Frankrijk-Belgie), zowel in de zomer als in de winter. Telefoon: 06-51125174 Princess Rivercruises AG zoekt voor MS Rhine Princess en MS Rhein Prinzessin: Stuurman met Patent Machinist, Matrozen Vaargebied: Nederland, België, Rijn en Moezel. Wij bieden: Uitstekende arbeidsvoorwaarden, Zwitsers arbeidscontract en vrijetijdsregeling. Wij verwachten van U: Prettige omgangsvorm en een representatief uiterlijk, goede communicatieve vaardigheden, kennis van Duitse en/of Engelse taal en ervaring in vergelijkbare functie. Uw schriftelijke sollicitatie: kunt U sturen naar nautisch@live.nl Voor meer informatie: www.rivercruise-line.eu of bel tijdens kantooruren met Dhr. De Berg +31 613121609

De Binnenvaartkrant 9 12 januari 2016 Schreeuwend tekort aan ligplaatsen DOOR SARAH DE PRETER Het wisselen van de bemanning en het afzetten van auto’s wordt steeds moeilijker op de Rijn. Er is een krachtig signaal vanuit de sector nodig, bleek tijdens de jaarvergadering van de Internationale Afdeling van Koninklijke BLN-Schuttevaer. Binnen de CCR probeert Nederland de problematiek al ruim 10 jaar bespreekbaar te maken, maar dat is volgens Rijnvaartcommissaris Ivo ten Broeke buitengewoon lastig. De Duitse CCR-vertegenwoordigers bewegen zich op bondsniveau en voelen zich niet verantwoordelijk voor ligplaatsen. Ten Broeke adviseerde de schippers een krachtig geluid te laten horen vanuit de sector. “Het is goed dat de Nederlandse CCR-delegatie dit aankaart, maar het is beter als het vanuit de sector komt.” Ganzen Het Duitse plan voor de aanleg van nieuwe ligplaatsen stagneert, door het tekort aan ingenieurs bij de WSV én door complexe planprocedures. De Internationale Afdeling van Koninklijke BLN-Schuttevaer verzet achter de schermen veel werk, maar loopt regelmatig tegen belemmeringen aan. Achter diverse ligplaatsprojecten gaat een complex bestuurlijk traject schuil. Zo wordt het traject voor een lig- en auto-afzetplaats in de Zollhafen Mainz bemoeilijkt doordat de haven eigendom is van de Stadtwerke, de bond én het land Rheinland-Pfalz. In Noordrijn-Westfalen boksen binnenvaartvertegenwoordigers op tegen milieuactivisten. Door de aanwezigheid van (wilde) ganzen stagneert de aanleg van lig- en overnachtingsplaatsen langs de Nederrijn. Koninklijke BLN-Schuttevaer gaat deze maand praten met de bevoegde milieudienst om te kijken of de belangen op elkaar kunnen worden afgestemd. Schrijnend Vooral tussen Emmerich en Mannheim zien schippers een tekort aan plaatsen om te rusten, bemanningsleden te wisselen en de auto af te zetten. “Het is één grote ramp langs de Rijn”, klonk het tijdens de jaarvergadering. Op de Nederrijn zijn plaatsen waar schippers denken te mogen liggen vaak privéterrein. In de haven van Emmelsum wil papierconcern Sappi dat schepen die niet komen laden of lossen ook niet langer ligplaatsen bezetten. Er zijn echter nauwelijks uitwijkmogelijkheden. Voorlopig gedoogt de Wasserschutzpolizei nog dat schepen tussen de havenpunt en de containerterminal van Contargo liggen, maar de vraag is hoe lang dit nog mag, nu de terminal wordt uitgebreid. In Keulen-Niehl worden autoafzetplaatsen regelmatig ingenomen door schepen die komen lossen en laden. Bij gebrek aan regelgeving kan het havenbedrijf hier niet op handhaven. Een bijkomend probleem is dat passagiersschepen steeds vaker ligplaatsen voor binnenschepen innemen. Dit is bijvoorbeeld in Koblenz het geval. Schippers opperden om de veersteigers langs de Duitse Rijn (eigendom van de NAVO) te gebruiken. “Kunnen we dáár geen palen slaan?” Dure lapmiddelen Ook diepgangsbeperkingen spelen de Rijnvaart parten. In Mannheim was door de lage waterstand te weinig diepte voor de kade. De bevoegde autoriteiten losten het ‘pragmatisch’ op: de volgende dag stond er een bord met de boodschap: hier niet liggen. Schippers hebben niet de indruk dat langs de Rijn met beleid aan ligplaatsen en baggeren wordt gewerkt. Veel maatregelen worden ervaren als ‘dure lapmiddelen’. Verder zouden schippers iets in handen willen hebben waarmee ze verladers kunnen aansporen om te voorzien in goede ligplaatsen. “Daar gaan we mee aan de slag”, beloofde voorzitter Martin van Dijk. “Veiligheid gaat voor alles. Het is niet meer van deze tijd is om gevaarlijke trappen te moeten “Europese binnenvaartvertegenwoordiging is nog niet sterk genoeg” Martin van Dijk stipte in zijn jaarrede de verbeterpunten voor het Europese vaarwegennet aan. Sluizen, stuwen en ligplaatsen zijn dringend aan vernieuwing toe. De politiek heeft de afgelopen jaren onvoldoende middelen vrijgemaakt om dit te realiseren. Van Dijk riep politici op niet alleen naar hun eigen ambtstermijn te kijken maar naar de lange termijn. Wat dat betreft, heeft hij veel geleerd van het dossier Donau-verdieping Straubing-Vilshofen. De internationale binnenvaart pleitte voor de C280-variant (stuwen), maar de Beierse politiek liet de oren hangen naar de kiezers en frustreerde daarmee de belangen van de binnenvaart. De realisatie van C280 is verre toekomst geworden. “Toch moeten we blijven hameren op deze ontwikkeling”, vindt Van Dijk. “Misschien hadden we meer succes gehad als we sterker waren opgetrokken met andere spelers in de logistiek.” De onderhoudsachterstand op Duitse vaarwegen is enorm. De Duitse overheid denkt erover na om gebruikers van de vaarwegen meer te laten betalen. Van Dijk vindt dit een nuttige rekenexercitie, mits de concurrentiepositie van de binnenvaart ten opzichte van andere vervoersmodi niet in gevaar komt. Door achterstallig onderhoud zullen schippers vooral op de Duitse kanalen steeds vaker te maken krijgen met (langdurige) stremmingen. Ondertussen is het wachten op het Bundesverkehrswegeplan, het infrastructuurplan van de bondsregering voor de komende 15 jaar. De oplevering is al meerdere malen uitgesteld en het ziet ernaar uit dat voor de vaarwegen slechts een fractie van het budget gereserveerd wordt. In 2015 nam zélfs bondskanselier Angela Merkel het woord ‘binnenvaart’ in de mond en hielden groene parlementsleden (vanuit hun oppositierol?) na jaren van blokkadepolitiek een warm pleidooi voor de vaarwegen. Een hoopvol signaal? Niemand kan ontkennen dat van de vele mooie woorden die Duitse politici de afgelopen 15 jaar aan de binnenvaart gewijd hebben maar bitter weinig is omgezet. Naast het infrastructurele vraagstuk zal ook het duurzaamheidsvraagstuk de komende jaren niet meer van de binnenvaartagenda verdwijnen. Voortdurend overleg is nodig. Tegen deze achtergrond is een sterke vertegenwoordiging volgens Van Dijk uiterst belangrijk. ‘Maar die kent de Europese binnenvaart in haar gehele omvang mijns inziens nog onvoldoende.’ Martin van Dijk (foto Sarah De Preter) De binnenvaart is het beu dat ze voortdurend moet steggelen over een paaltje of een steigertje. (foto Sarah De Preter) nemen of een plankje te leggen.” Hij verzocht de leden om de dingen die hen opvallen door te mailen aan de vereniging. “Daar waar de veiligheid in het geding komt, ondernemen we actie. We bespreken suggesties neutraal en geven nooit namen door.” Kanalen Volgens Van Dijk moet meer gekeken worden naar multifunctioneel gebruik van ligplaatsen. “Het is van de gekke dat op een plek waar “ slechts één keer per week een schip komt lossen, de overige scheepvaart in de tussentijd niet kan liggen.” Op de Duitse kanalen lopen maatregelen voor sluizen eindeloos uit en brengen technische storingen de betrouwbaarheid van de binnenvaart in gevaar. De meeste knelpunten ziet de binnenvaart op het Wesel-Datteln-kanaal en het Rhein-Herne-kanaal. Door personeelstekort op de sluizen liggen schippers soms urenlang te wachten op een schutting. Technische storingen, zoals aan de kleine sluis Friedrichsfeld, leiden tot stremmingen. Van Dijk: “Wij hebben aangegeven dat in Nederland de aannemer na de bouw 10 jaar lang verantwoordelijk is voor onderhoud. Op een aantal locaties in Duitsland vond men dat vernieuwend.” ADVERTENTIE Ook op het Dortmund-Emskanaal ten zuiden van Münster gebeuren merkwaardige dingen. Bij werkzaamheden wordt het kanaal vaak gestremd. “De winkel moet ook tijdens werkzaamheden openblijven”, vinden de Nederlandse schippers. “Je vraagt je af wat er met onze vaartrechten gebeurt als je die personeelstekorten ziet”, klonk het. Van Dijk legde uit dat de 55 miljoen euro die de Duitse staat aan Kanalabgaben int slechts een druppel op de gloeiende plaat is. De onderhoudskosten voor de Duitse vaarwegen zijn hoog. Het is één grote ramp langs de Rijn ” Vaartrechten De overheid werkt aan een nieuwe basis voor het heffen van vaartrechten. Het belangrijkste voor de binnenvaart is dat de kosten niet onevenredig stijgen en dat de inkomsten uit vaarrechten in de vaarwegen worden geïnvesteerd. Vroeger vloeide dit geld in de algemene middelen. Op de Bovenmoezel in Frankrijk neemt de onveiligheid toe. Op tal van plaatsen steekt ijzer uit de kade en zijn palen omgevallen. Het voorschutten van de passagiervaart op de Moezel wordt een steeds groter probleem, nu passagiersschepen niet alleen meer ’s zomers varen. Op de Rijn worden schippers verblind door de palen met camera’s en groene lichten die bij werkzaamheden worden geplaatst. In Wesel lijkt het afbreken van de oude spoorbrug een eeuwigheid te gaan duren. “Het moet niet gekker worden.” Sterke lobby Conclusie: er moet met man en macht gelobbyd worden voor de varende ondernemers. Gefrustreerd kijken binnenschippers toe hoe de passagiervaart wél ligplaatsen voor elkaar krijgt, “terwijl wij zitten te steggelen om een steigertje en een paaltje”. Maar lobbywerk kost geld. Martin van Dijk vertelde dat er steeds grotere en complexere dossiers op de (internationale) binnenvaart afkomen. “Als we gehoord willen worden, moeten we adequaat ons huiswerk maken. Overheden kunnen alleen stilstaan bij goed onderbouwde stellingnamen.” Van Dijk heeft in het verleden voor de oprichting van een waarborgfonds voor lobby- en onderzoekswerk gepleit, maar dat is er nooit gekomen. ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant