Views
2 years ago

2016-01

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Januari
  • Schippers
  • Binnenvaartkrant
  • Kolen
  • Onze
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 4 12

De Binnenvaartkrant 4 12 januari 2016 Overslagbedrijf Speksnijder vof Overslagbedrijf Speksnijder vof is een klein overslagbedrijf met drie kraanpontons in Amsterdam en Rotterdam. Voor deze kraanpontons zoeken wij een schipper/ bobcatrijder/ tremmer Werkzaamheden meestal in de haven van Rotterdam voor overslag van turf, veevoeders, mineralen en andere bulkgoederen. Heeft u verantwoordelijkheidsgevoel en vindt u, net als wij, dat werken met drijvende kranen het mooiste wat er is, dan hebben wij een geschikte baan voor u. Werkzaamheden zijn het rijden op de schrankladers, onderhoud en varen van onze eigen duwboten en kranen door de zeehavens van Nederland, tremwerkzaamheden. Het in de goede staat houden van ons materiaal. En op een verantwoordelijke manier omgaan met collega’s, klanten, schippers en andere mensen die bij ons werk betrokken zijn. Functie eisen; in bezit van vaarbewijs, rijbewijs en ervaring in bulk overslag en scheepvaart. Daar stellen wij tegen over; loon naar binnenvaart CAO en aangezien wij geen 9 tot 5 bedrijf zijn, een passende overwerk vergoeding en kilometer vergoeding plus voedingsregeling. Wilt u informatie, dan kunt u bellen naar; 0651 809092 of 0620 704015 . Mailen: info@overslagbedrijfspeksnijder.nl M.P.S. DA VINCI & M.P.S. ANTONIO BELLUCCI Mediship AG te Basel, een Zwitserse rederij, is op zoek naar nieuwe collega’s 1STE KAPITEIN (zpp bespreekbaar), 2DE KAPITEIN STUURMAN, MACHINIST, MATROOS Voor deze functie is/zijn gewenst: • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief uiterlijk • Beheersing van de Engelse/Duitse taal Wij bieden: Een Zwitsers contract aan met goede voorwaarden en een uitstekend salaris. Vrije tijds regeling in overleg Bent u toe aan een nieuwe uitdaging en lijkt het u iets om op één van de mooiste passagiers-schepen te varen met een variërend vaarprogramma, en bent u in bezit van de juiste papieren, neem dan contact op met: Patrick van Hengst Tel: 0612344067 of e-mail je CV naar patrickvanhengst@me.com Bevrachtingskantoor Stoffers is een organisatie welke opereert vanuit Amsterdam in een dynamische branche. Wij bevrachten schepen en duwbakken in heel Nederland. Wij werken in een klein gedreven team zonder een 9 tot 5 mentaliteit. Wegens uitbreiding van onze werkzaamheden zijn wij op zoek naar jou. DISPONENT(full time) VERANTWOORDELIJKHEDEN: - Bevrachten van schepen/duwbakken - dossierbeheer - Klantcontact Wat bieden wij jou: - Goede salariëring en secundaire arbeidsvoorwaarden - Een afwisselende functie met ruimte voor eigen ideeën - Een prettige werksfeer in een informeel bedrijf Wij zoeken voor een van onze schepen bemanning voor bunkerwerkzaamheden ARA-verkeer. • kapitein i.b.v. alle papieren • stuurman i.b.v. dienstboekje • matroos i.b.v. diensboekje Ben jij stressbestendig, bekend met de binnenvaart en hou je van een uitdaging. Geen 9 tot 5 mentaliteit en denk jij in oplossingen, stuur dan jouw CV ter attentie van Johan Gortworst naar e-mailadres gortw@stoffersbevrachtingen.nl, ook voor vragen kunt u bij dhr. Gortworst terecht op 020-686 70 21. SCHEEPVAARTBEDRIJF DARI BV. T: 078 - 75 01 630 - E: INFO@DARIBV.NL - WWW.DARIBV.COM Voor de eigen vloot (mineraal & chemie) zijn wij op zoek naar enthousiaste: (Licht)matrozen In het bezit van een geldig dienstboekje en bezig met binnenvaart gerelateerde opleiding. Aan boord van onze schepen wordt gewerkt TE WEINIG RUIMTE? Om jezelf te ontwikkelen en te ontplooien. onder Luxemburgse arbeidsvoorwaarden zoals een uitstekende vrijetijdsregeling op basis van 25 weken varen en 27 weken vrij per jaar. INTERSTREAM BARGING, ÉÉN VAN DE GROOTSTE BINNENVAARTBEVRACHTERS IN EUROPA MET KANTOREN IN GEERTRUIDENBERG, DUISBURG, MANNHEIM, HAMBURG EN LUXEMBURG, VERVOERT VOOR HAAR OPDRACHTGEVERS IN DE PETROCHEMISCHE INDUSTRIE VLOEIBARE CHEMICALIËN, MINERALE OLIËN, EETBARE OLIËN EN VETTEN OVER DE EUROPESE BINNENWATEREN. MET 250 GOED GETRAINDE EN GEMOTIVEERDE MEDEWERKERS EN EEN GEAVANCEERDE, VOORNAMELIJK DUBBELWANDIGE VLOOT VAN MEER DAN 150 SCHEPEN BEANTWOORDT INTERSTREAM VOLLEDIG AAN DE HOGE STANDAARDEN VAN HAAR OPDRACHT- GEVERS OP HET GEBIED VAN VEILIGHEID, MILIEU EN KWALITEIT. Durf je de verantwoordelijkheid en de uitdaging aan, wil je graag verder groeien, studeren en bovenal een goed salaris? Neem dan telefonisch contact op met Raymon Berkhout (+352 2786 1331). Of mail je brief met CV naar crewing@interstreambarging.lu www.interstreambarging.com

De Binnenvaartkrant 5 12 januari 2016 Presentatie plannen derde kolk Beatrixsluis: XL-schutten met roldeuren DOOR EVERT BRUINEKOOL De leden van Koninklijke BLN-Schuttevaer Utrecht kregen dinsdag 29 december als eerste de plannen voor de derde kolk van de Beatrixsluis en de verbreding van het Lekkanaal te zien. Boudewijn Bartholomeeusen, projectmanager van de aannemerscombinatie Sas van Vreeswijk, presenteerde het ontwerp van de sluis. Hij vertelde ook over de te verwachten hinder voor de scheepvaart en de omgeving. De bouw start in het najaar van 2016 en moet gereed zijn in 2019. “De derde kolk zal voor de betrouwbaarheid dubbele roldeuren hebben. De voordelen zijn ten Projectmanager Boudewijn Bartholomeeusen presenteerde het ontwerp van de sluis tijdens de afdelingsvergadering van Koninklijke BLN-Schuttevaer Utrecht. De Beatrixsluizen gaan van 2 naar 3 kolken. (foto’s E.J. Bruinekool Fotografie) eerste dat bij het falen van een sluisdeur de sluis toch in bedrijf blijft en ten tweede dat wanneer alleen de buitenste deuren worden gebruikt, er ruimte ontstaat voor het schutten van 2 schepen van elk 135 meter lang. Dit noemen we XL-schutten.” Aldus Bartholomeeusen. Hinder “Hiermee is een wens van Koninklijke BLN-Schuttevaer in vervulling gegaan: geen 270 meter maar 297 meter schutlengte. Vervelende wachttijden als gevolg van reparaties of een deurwissel behoren voorgoed tot het verleden door dit ontwerp.” Eveneens wordt door de bouwmethode de hinder voor de scheepvaart zo veel mogelijk beperkt. De eerste bouwstap is de derde kolk te realiseren nog vóór de oude kolken gerenoveerd worden. De wanden van de nieuwe kolk worden hindervrij gerealiseerd met behulp van diepwanden. Daarna wordt de oude sluis gerenoveerd, omdat de aannemer na oplevering verantwoordelijk wordt voor het onderhoud en de vlotte doorgang. Die vlotte doorgang wordt bepalend voor de betaling aan de aannemer gedurende de komende 30 jaar. De sluis is aanbesteed met de Best Value Procurement-methode: de meeste waarde voor de laagste prijs. Hinder voor de scheepvaart is er wel bij het aanbrengen van damwanden, het testen van het sluiscomplex en het plaatsen van monitoringapparatuur in de oude kolk. De overige werkzaamheden gebeuren buiten de vaarroute en in de nieuwe, derde kolk, zodat schepen er geen last van hebben. Stremmingen De aangekondigde stremmingen in september 2016 riepen toch veel weerstand op bij de aanwezige schippers. De aannemer heeft zelf gepland dat voor het plaatsen van monitoringapparatuur, het testen van het oude sluiscomplex en het nemen van betonmonsters van de sluis 2 maal anderhalve week gestremd moet worden. Bartholomeeusen vertelde ook de reden: “We hebben die tijd nodig om alle gegevens voor de renovatie van de oude sluis te verzamelen om later geen verrassingen te krijgen. Loopwerkstabiliteit, besturing en beton moeten allemaal gerenoveerd worden voordat wij het onderhoudscontract laten ingaan.” Inspraak Schippers bestookten de aannemer met vragen over details, waarop hij vaak nog geen volledige antwoorden kon geven. Vragen over drijfbolders, positie en afstand van de meerpalen, het aantal wachtplaatsen en de materiaalkeuze van de sluis werden gesteld. De belangrijkste vraag was: hoe zit het met de inspraak bij bepaalde keuzes voor de bouw van de sluis. Bartholomeeusen lichtte de werkwijze toe: “Wij ontwerpen alle details voor de sluis en daarna zal er een gesprek plaatsvinden. Zijn de reacties belangrijk, dan worden er eventueel aanpassingen gedaan aan het ontwerp.’ Planning werkzaamheden Eerste helft 2016 Aanvraag vergunningen, archeologisch onderzoek, aanvullend bodemonderzoek voor de primaire waterkering en andere onderzoeken Tweede helft 2016 Kappen van bomen, verleggen kabels en leidingen, fietsroutes en de Schalkwijkse Wetering, 3 (woon)boerderijen slopen, start verplaatsen objecten Nieuwe Hollandse Waterlinie 2017 en 2018 Bouw derde kolk en verbreding Lekkanaal Eerste helft 2019 Derde sluiskolk gereed en in gebruik, start renovatie van sluiskolk 1 en 2 Tweede helft 2019 Sluiskolk 1 en 2 gereed Eind 2019 Aanleg derde sluiskolk en verbreding Lekkanaal gereed Alle seinen op groen voor varende ontgassingsinstallatie Don Quichot gaat schadelijke dampen bevechten De financiering van de in aanbouw zijnde varende ontgassings installatie Don Quichot is rond. Het Rotterdamse bedrijf Bruinsma Freriks Transport (BFT) haalde op 6 januari in 3,5 uur tijd het ontbrekende bedrag op via ‘crowdfinance’: 659.000 euro. De Don Quichot is naar verwachting komende zomer gereed voor gebruik. De totale financiering voor de Don Quichot bedraagt 2.500.000 euro. Het Havenbedrijf Rotterdam en Deltalinqs stelden via de Stimuleringsregeling Duurzame Initiatieven al 1.000.000 euro beschikbaar. Bruinsma Freriks Transport steekt er zelf 400.000 euro in. Voor de resterende 1.100.000 euro klopte ondernemer Marc Freriks aan bij de nieuwe iTanks Crowdfinance Portal. Met succes! Dit portal is een initiatief van het innovatie- en kennisplatform iTanks en het in crowdfunding gespecialiseerde Collin Crowdfund. Aangesloten bedrijven uit het havennetwerk krijgen via dit platform als eerste de kans om te participeren in innovatieve en snelgroeiende MKBbedrijven in hun eigen sector. Nek uitgestoken Sinds de start van het project op 17 december investeerde het havennetwerk 441.000 euro in de Don Quichot. Vanaf woensdag 6 januari 11.00 uur kon ook het publiek zich via de site van Collin Crowdfund inschrijven. Om 14.30 uur was de lening volgeschreven. Het gaat om een 4 jaar lopende lening. De 391 investeerders ontvangen een jaarlijkse rentevergoeding van 7%. Marc Freriks: “We hebben onze nek uitgestoken met dit project, maar dat is in alle opzichten beloond. Niet alleen is de financiering ontzettend snel rondgekomen, we kunnen nu en in de toekomst profiteren van de kennis en betrokkenheid van alle partijen die dit met elkaar hebben mogelijk gemaakt.” Vaporsol Voor BFT is het ontgassen een nevenactiviteit. Het Zwijndrechtse bedrijf is vooral actief als vervoerder van minerale olieproducten. Met 50 schepen in vaste charter en nog eens ruim 15 op de vrije markt bemiddelt BFT per jaar voor ongeveer 6.000 scheepsladingen in het ARAgebied en op de Rijn en zijrivieren. De Don Quichot gaat niet tegen windolens vechten, maar tegen schadelijke dampen. De 42 meter lange, dubbelwandige ponton is een varende ontgassingsinstallatie voor binnenvaarttankers, boord/boordoverslag en tankterminals. Aan boord staat een Vaporsol Vaitec Gaswasinstallatie. Deze dampverwerkingsinstallatie kapselt vluchtige organische stoffen in een nevel die bestaat uit een wateren-zeepconcentratie. De gassen worden vervolgens gefilterd en afgevoerd. Verbod BFT, dat een van de aandeelhouders is van Vaporsol, speelt in op de aangescherpte regelgeving: binnenvaarttankers mogen hun tanks niet langer varend ontgassen in Rotterdam, Zuid-Holland en Noord- Brabant. Sinds 1 januari 2015 geldt dat verbod al voor benzeen; met ingang van dit jaar geldt het ook voor benzeenhoudende producten. BFT verhuurt de duwbak aan Green- Point Marine Services, dat de ponton in het Rotterdamse havengebied zal inzetten. Met de innovatieve Vaitec-technologie kunnen de schepen voortaan op locatie hun schadelijke dampen snel en effectief laten afvangen. Zo hoeven zij niet naar bijvoorbeeld Moerdijk te varen om daar te ontgassen. Dit proces gaat bovendien een stuk sneller.

Binnenvaartkrant