Views
2 years ago

2016-01

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Januari
  • Schippers
  • Binnenvaartkrant
  • Kolen
  • Onze
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 2 12

De Binnenvaartkrant 2 12 januari 2016 www.autena.nl RADARpilot 720° navigeert beter! De RADARpilot 720° combineert informatie van radar, GPS, AIS en elektronische kaart. Met aanvullende informatie, zoals de snelheid van andere radarecho’s of scheepsnamen van schepen met AIS, wordt de schipper zijn eigen verkeersbegeleider. RADARpilot 720° is de nieuwe dimensie in het navigeren! AIS gereed! Kapitein In bezit van: • Rijnpatent • Radarpatent • ADN (CHEMIE) certificaat Wij bieden u: • Werken op moderne schepen • Vrije tijdsregeling 2 w - 2 w • Aantrekkelijk loon PETROTRANS SA Captain With: • Rhinepatent • Radarpatent • ADN-(CHEMICS) CERTIFICAT We offer you: • Modern Barges • Work regime 2 w - 2 w • Attractive salary 19, Avenue des bains . L - 5610 Mondorf-Les-Bains + (32) (0)3 235 75 75 . petrotrans@live.be BUYCK TECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP - INSTALLATIE - REPARATIE 0167 - 52 45 65 | Heijningen | info@buycktechniek.nl WWW.BUYCKTECHNIEK.NL St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl Gevraagd: KAPITEIN op één van onze boten, maandag - vrijdag of wk op/wk af, hoofdzakelijk Rotterdamse havens. Tel. 010-294 05 55 Kapiteins • Groot vaarbewijs • Rijnpatent • Dienstboekje • ADN basis • Marifooncertificaat • Radarpatent Schippers • Groot vaarbewijs • Rijnpatent • Dienstboekje • Marifooncertificaat • Radarpatent Matrozen • Dienstboekje www.duraship.nl DURASHIP B.V. Duraship Duraship B.V. is gespecialiseerd in het vervoer over water. Onze vloot telt momenteel 11 schepen, zowel droge lading, containers als tankers. Naast onze eigen schepen voeren wij ook het management over diverse andere binnenvaartschepen. Wij zijn op zoek naar gemotiveerde medewerkers! Geïnteresseerd? Neem contact met ons op via 010-29 40 800 Volg ons op facebook voor alle vacatures. Leerling? Wij zijn een erkend leerbedrijf. Vraag naar de opleidingsmogelijkheden. Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen BEKENDMAKING AANPASSING BEDIENINGSTIJDENBESLUIT CONCORDIABRUG GORINCHEM Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland hebben besloten de bedieningstijden voor de Concordiabrug, gelegen aan de rand van het centrum van de gemeente Gorinchem, nabij km. 22,100 van het Merwedekanaal, met ingang van 29 februari 2016 aan te passen. Inhoud bedieningstijdenbesluit Het bedieningstijdenbesluit brengt geen verandering in het aantal brugopeningen tijdens de ochtend – en avondspits, dit blijven er vier per dag. Wel worden de brugopeningen van 08:15 en 08:45 uur verplaatst naar 08:05 en 08:40 uur. De avondspits kent geen wijziging. Deze aanpassing is gedaan met het oog op de intensieve verkeersstroom als gevolg van schoolgaande jeugd over de Concordiabrug, die onderdeel uitmaakt van de hoofdverkeersinfrastructuur van de gemeente Gorinchem. Ter inzage Deze publicatie is een samenvatting van het oorspronkelijke besluit. Het volledige besluit is te vinden op www.zuidholland.nl of op verzoek verkrijgbaar. Hiervoor kunt u contact opnemen met het Klant Contact Centrum op (070) 441 66 22. Indienen bezwaarschrift Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht bij ons een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Dit bezwaarschrift moet binnen zes weken na de dag van verzending of uitreiking van het besluit worden toegezonden, onder vermelding van “Awb-bezwaar” in de linkerbovenhoek van enveloppe en bezwaarschrift. Het bezwaar moet worden gericht aan: Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, ter attentie van het Awb-secretariaat, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag. Krachtens artikel 6:16 van de Awb schorst het bezwaar de werking van dit besluit niet. Gelet hierop kan - als tegen dit besluit bezwaar wordt aangetekend - ingevolge artikel 8:81 van de Awb bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank ‘s-Gravenhage, sector Bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag (bezoekadres: Prins Clauslaan 60 te Den Haag) een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening worden ingediend. Wij verzoeken u een kopie van het verzoek om een voorlopige voorziening te zenden aan: Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wir suchen: Rheinpatent bis Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch Wir bieten: Hohes Sicherheitsverständnis Attraktive Schweizer Arbeitskonditionen Permanente Weiterbildung Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Gutes Betriebsklima Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung – einfach bewerben über unsere Webseite! Bewerbungen an: Jesko Wehrt Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu Wij zoeken: Rijn patent tot Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits www.fluvia.eu/jobs Wij bieden: Veiligheid hoog in het vaandel Aantrekkelijke Zwitserse arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden voor zelf ontplooiing Goede promotie kansen Comfortabele 1:1 verhouding van werktijd en vrije tijd Motiverende & inspirerende bedrijfscultuur Sollicitaties eenvoudig via onze website! tanker shipping | tank storage | tanker brokers

De Binnenvaartkrant 3 12 januari 2016 Krijgt Castelein containerberaad weer op gang? Allard Castelein, CEO van Havenbedrijf Rotterdam, probeert de werkgevers en werknemers in de containersector weer om tafel te krijgen. Gisteren (maandag 11 januari) voerde hij met beide kampen afzonderlijk gesprekken. Bij het ter perse gaan van deze krant was nog niet bekend of de vertegenwoordigers van de containerterminals, de sjorbedrijven en de vakbonden bereid waren deze week de onderhandelingen weer voort te zetten. Zo niet, dan dreigen er meer stakingen. De partijen liggen al geruime tijd met elkaar in de clinch. In december braken de werkgevers de Grote verhuizing op Vasteland Als u binnenkort op het Vasteland bekende gezichten met grote kartonnen dozen ziet lopen, dan kan dat kloppen. Zowel het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart als de secretariaten van de bureaus BTB (Bureau Telematica Binnenvaart), BND (Binnenvaart www.dewandelgang.nl Netwerk Diensten), BVB (Bureau Voorlichting Binnenvaart) en EICB (Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart) verhuizen in de tweede helft van deze maand naar ‘een paar deuren verder’ op het Vasteland. Waar Koninklijke BLN-Schuttevaer ervoor heeft gekozen naar Zwijn– drecht te verhuizen, blijven het CBRB en de zogeheten ‘satellietorganisaties’ dichter bij de huidige locatie van het Binnenvaarthuis aan het Vasteland 12e. Ze verhuizen naar nummer 78, ook wel bekend als ‘Het Nieuwe Kantoor’ Wandelgang 2.0 luidt nieuw jaar in De Nieuwjaarsreceptie in De Wandelgang is elk jaar iets speciaals. Druk, gezellig en zeer informeel. Daarin is geen verandering gekomen met de komst van het nieuwe (en nog jongere) bestuur, begin vorig jaar. “Het is al de tweede Nieuwjaarsreceptie voor Wandelgang 2.0”, aldus voorzitter Dirk-Jan Bezemer onderhandelingen af na een werkonderbreking van 20 minuten. Een half jaar zaten de containerterminals en de sjorbedrijven toen al om tafel met de vakbonden. Dat ‘containerberaad’ vond plaats onder leiding van Castelein. Het afhaken van de werkgevers resulteerde in een ultimatum van de bonden. Dat liep woensdag 6 januari af. Een dag later was de eerste 24-uursstaking. Garantie De bonden vrezen dat de ingebruikname van Maasvlakte 2 en de verdergaande automatisering van de terminals de komende jaren ten koste gaan van honderden banen. Een van hun eisen was een werkgelegenheidsgarantie van 9 jaar; die hebben ze inmiddels teruggebracht naar ‘ten minste tot 1 juli 2020, en zo veel langer als nodig is’. De werkgevers willen die datum echter als definitief eindpunt. Verder bestaat het bediscussieerde pakket uit maatregelen om ook ouderen aan het werk te houden. Een Senioren Haven Fitregeling regelt dan dat werknemers vanaf 60 jaar 50% (standpunt bonden) of 60% (werkgevers) werken met behoud van 95% salaris en 100% pensioenopbouw. Daarnaast willen de bonden een uitbreiding en garanties van Rotterdam Port Services (de voormalige havenpool SHB), terwijl de werkgevers die er liever buiten houden omdat het bedrijf er slecht voor staat. De staking van vorige week was volgens Niek Stma, de onderhandelaar van FNV Havens bedoeld om de werkgevers weer tot onderhandelen te bewegen. “Het aanbod van de werkgevers en het Havenbedrijf Rotterdam rammelt aan alle kanten. Als er 2 jaar op rij één container minder overgeslagen wordt dan in 2014 vervallen alle afspraken en garanties. Dat is te gek voor woorden. Als de werkgevers nu eens op papier zouden zetten wat ze in de media roepen, dan zijn we er zo uit.” (www.hnk.nl). Voor het CBRB staat de verhuizing op 21 januari op de planning, voor BTB/BND, BVB en EICB drie dagen eerder: op 18 januari. in zijn (beknopte) nieuwjaarstoespraak. Uiteraard kregen de vele aanwezigen ook weer een rake speech van de welbespraakte landelijk aalmoezenier Bernhard van Welzenes. Hoewel vorig jaar veel veranderingen werden doorgevoerd – nieuwe locatie, sprekers en andere uitnodigingen – bleek bij de Nieuwjaarsreceptie hoe hecht oud en nieuw nog met elkaar verweven zijn. Op de foto (vlnr) Otto Slokkers (commissielid), Bernhard van Welzenes (commissielid), Alexander Wanders (vicevoorzitter), Twan de Goeij (bestuurslid), Ad Kraaij (erelid en oudbestuurslid), Els Oosse (secretaris), Jan Struijk (webhost), Ton Roos (commissielid), Dirk-Jan Bezemer (voorzitter) en Robbert Klaverdijk (penningmeester). (grote foto MGR, overige foto’s Johan de Witte/De Wandelgang) Weerbericht Mooie discussie op de radio of het NK Schaatsen wel door moet gaan in Heerenveen. Het was buiten 15 graden en het Thialf stadion moest zo zwaar worden gekoeld dat het slecht voor het klimaat was. Wat komt een mens toch voor dilemma’s te staan. Gek dat ze die vraag nooit stellen bij Formule 1-races. Schaatsers bewegen zich tenminste voort door spierkracht. Weet je wel hoeveel CO 2 die gasten uitademen? We beginnen een beetje in paniek te raken over het klimaat. Het komt ook wel erg dichtbij. Met Kerstmis was het hier warmer dan 15 graden, in Engeland overspoelden normaal rustig kabbelende beekjes hele steden. Natuurlijk zijn er die denken dat Engeland daarmee gestraft wordt omdat daar de industriële revolutie startte, maar dan vraag ik me af wat de landen hebben ‘misdaan’ waar door de droogte miljoenen kinderen sterven. Het klimaat raakt van slag en het weer is nu nog onvoorspelbaarder dan het al was. Gelukkig kan ik je geruststellen: je kunt doorgaan met ademhalen, het is toch al te laat. De atmosfeer is bezwangerd met zoveel CO 2 dat de kettingreactie die de aardtemperatuur opstuwt, al lang en breed in gang is gezet. Dus maar gewoon kolen blijven stoken? Dat is het bijltje erbij neergooien. Gods water over Gods akker (ik zie pootjebadende Britten knikken). Tot nu toe heeft het beleid van pappen en nathouden niet gewerkt. Je moet met veel draconischer maatregelen komen om die kettingreactie te vertragen zodat we tijd winnen om ons te verweren tegen het nieuwe weer. Draconischer dan hybride auto’s subsidiëren (waardoor meer mensen in auto’s met benzinemotoren rijden, die een paar kilometer op stroom rijden, geproduceerd door sterk vervuilende elektriciteitscentrales) en andere programma’s voor de bühne zoals milieuzones in steden en Voortvarend Besparen in de binnenvaart. Dat zet allemaal geen zoden aan de dijk. Het resultaat van de klimaattop in Parijs is in een paar opzichten positief. Alle deelnemende landen zijn het erover eens dat de mens verantwoordelijk is voor de opwarming van de aarde. Dat is dus definitief niet verzonnen door Al Gore. Overeengekomen is niet om een paar procent minder CO 2 de lucht in te slingeren, maar er is een doel gesteld: deze eeuw mag de gemiddelde temperatuur op aarde niet meer dan 2 graden Celsius stijgen. De globalisering van de verantwoordelijkheid. Eerst de kolencentrales eruit. Dat kost lading. Het moet echter wel gek lopen als de binnenvaart er niet in slaagt om nieuwe lading aan te trekken. Trein en truck zijn minder vervuilend geworden, maar niet in CO 2 -uitstoot. Daarin zijn (ook conventionele) schepen de absolute kampioen. In Parijs is gekozen voor meer binnenvaart. EÉN POT NAT door Michel Gonlag

Binnenvaartkrant