Views
2 years ago

2015-25

  • Text
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schepen
  • Gaat
  • Onze
  • December
  • Schip
  • Gaan
  • Binnenvaartkrant

De Binnenvaartkrant 16 1

De Binnenvaartkrant 16 1 december 2015 Frankepad 1 3341 LV Hendrik-Ido-Ambacht Tel.: 078 6813127 E-mail: info@koedood.nl Wij bedanken Guadeloupe Shipping C.V. voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen mts Guadeloupe een goede vaart. Complete elektrische installatie. Nieuwland Parc 307, 2952 DD Alblasserdam WWW.ELECTRICMARINESUPPORT.NL | INFO@ELECTRICMARINESUPPORT.NL VOOR HET MTS GUADELOUPE LEVERDEN WIJ: 2x Mitsubishi S12A2-MPTAW 953 pk @ 1940 omw/min 2x Mitsubishi S6R-MPTAW generatorset 753 kVA @ 1800 omw/min 1x D7 generatorset 140 kVA @ 1500 omw/min 1x Mitsubishi S4S Generatorset 40 kVA @ 1500 omw/min 2x Baumuller DST2-400XY (600 kW) 2x Complete hybride aansturingssoftware 2x Masson Marine W5200 WIJ WENSEN GUADELOUPE SHIPPING C.V. EEN BEHOUDEN VAART MET MTS GUADELOUPE feliciteert de GUADELOUPE SHIPPING CV en wenst de bemanning een goede vaart! WILT U OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN ONZE DUURZAME INNOVATIES? Kijk eens op www.koedood.nl of volg ons op Aventurijn 300 | 3316LB | Dordrecht | 078 - 750 1636 www.allroundshipsupply.nl Hybride voortstuwing claimt toekomst WIJ FELICITEREN GUADELOUPE SHIPPING C.V. MET HET HYBRIDE TANKERSCHIP GUADELOUPE SHIPYARD TRICO B.V. IS EEN SCHEEPSWERF TE ROTTERDAM, GESPECIALISEERD IN DE AFBOUW VAN ALLE TYPE SCHEPEN EN REPARATIES BOVEN DE WATERLIJN. Wij wensen mts Guadeloupe en haar bemanning een behouden vaart. Efficiency makes the difference Waalhaven Z.z. 42 3088 HJ Rotterdam T +31 10 4865066 M +31 646 066398 E henri@hybridshippropulsion.com W www.hybridshippropulsion.com Sluisjesdijk 145 3087 AG Rotterdam T + 31 (0) 10 29 40 800 F + 31 (0) 10 42 80 700 info@tricobv.nl www.tricobv.nl Hybrid Ship Propulsion is officieel dealer van Baumüller motoren

De Binnenvaartkrant 17 1 december 2015 Guadeloupe: een varend eiland DOOR JOHAN DE WITTE Deze Guadeloupe bezit geen overweldigende natuur met ruige kustlijn of regenwoud en nederzettingen waar de tijd heeft stilgestaan, maar is een eiland van 135 x 17,50 meter en 8.670 ton groot. Iets anders dus dan de exotische naam suggereert. Aan boord is de EBIS-check net achter de rug. ‘Succesvol afgerond, geen puntjes’, zegt kapitein Willem van de Griend. Is de proefvaart ook goed gelukt? ‘Yes, alle functies ruimvoldoende; geen rookpluim; de decibelmeter is hier achterhaald. Het roerwerk stuurt fenomenaal, het schroefwater manifesteert zich door een spoiler en de trimplaat boven de roeren pas 50 meter achter de spiegel.’ Mts Guadeloupe is een enorm grote, stille en groen aangedreven, hybride tanker naar het voorbeeld van zijn voorgangers Martinique en Felicia. Twee druppels water Voor de realisatie van de Guadeloupe kreeg Dari BV opdracht van Interstream Barging (in de rol van charteraar en owner’s representative) voor een kingsize-tanker. Hiertoe kwam Dari tot overeenstemming met Shipyard Trico. Vanzelfsprekend liet Trico het casco door Malbo in het Poolse Stettin bouwen – naar een eigen ontwerp, overeenkomstig de succesvolle Noordkaap. Zelf hielden Willem van de Griend en Rino Werkman op de Poolse werf de vinger aan de pols. ‘We hebben er gewerkt alsof we thuis waren. Men is er voorkomend en welwillend. Ondertussen loop je tegen vakmanschap aan waar je alleen maar respect voor kan hebben. Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Het imponerende trunkdek. (foto’s Johan de Witte) De ambitie om kwaliteit te leveren is er heel sterk.’ De gerenommeerde zeewerf bouwde met de Noordkaap zijn eerste binnenschip. Dit casco, eveneens met Scheldehuid, is als de speekwoordelijke twee druppels water. Het is fraai van model, heeft een exacte maatvoering, opvallend gaaf laswerk – nergens bewijs van stempels of slijptol. Spanten verbergen zich door een perfecte lasvolgorde onderhuids. Doordat de vlakplaten vroeger oplopen naar de tunnels, is weerstand van het onderwaterschip verlaagd. Met de Noordkaap als referentie is de snelheid, gedeeld door verbruik, optimaal. Wij leverden de complete tankmeting en -alarmering met behulp van Saabradars, alsmede de temperatuur- en drukmeting. Wij feliciteren Guadeloupe Shipping C.V. met mts Guadeloupe en wensen hen veel succes Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 De Guadeloupe was het laatste schip waar de onlangs overleden Robert Joosten als voorman van Shipyard Trico aan heeft gewerkt. Nog dagelijks valt de naam van de kundige, inspirerende en aimabele vakman. Het was zonder hem moeilijk om het karwei weer op te pakken. Ondernemer André Jansma van JICS BV Shipbuilding & Offshore, eveneens een man met teamgeest, vakkennis en maritieme instelling, nam voor Trico het Guadeloupe-project op zich en managede het volgens Dari met voortvarende “rechtdoorzeementaliteit” naar de proefvaart. Die slaagde overigens uitstekend. ‘Hij is zo stil dat je het gevoel kwijtraakt. Alleen toerentellers en meters bewijzen dat er motoren draaien en het systeem functioneert. Ook het Van der Velden Dolphin XR-roerwerk dat deze massa direct en snel stuurt, heeft ons erg verrast. Het schip vaart als een zonnetje!’ En de snelheid? ‘Het gaat om groen en zuinig, er staat met 1 x 585 kW en 6.000 ton lading 12,8 kilometer snelheid op de klok’, aldus kapitein Van de Griend. Voortstuwing Twee Mitsubishi-voortstuwingsmotoren (S12A2 MPTAW 701 kW) staan in lijn met Masson-keerkoppelingen. Hierachter liggen 585 kW sterke, frequent gestuurde elektromotoren op een holle as waardoor de schroefas loopt. Deze Baumüller 380 toeren-motoren zijn geleverd door Hybrid Ship Propulsion en speciaal ontwikkeld om hun koppel te behouden bij laag toerental of tijdens manoeuvres. In de voormachinekamer zijn twee Mitsu-bishi-generatorsets (S6R MPTAW) van elk 635 kW geïnstalleerd. Stilliggend wordt de boordspanning onderhouden door een Mitsubishi en een Volvo aangedreven set. De Guadeloupe kan varen op 1 of 2 generatoren bij stilstaande hoofdmotoren. Wanneer met een druk op de knop beide systemen synchroon gekoppeld worden, staat er op de schroeven een totaal vermogen van 2.572 kW. In deze gekoppelde functiemode vermeerdert het toerental van de hoofdmotoren – door hulp van de elektromotoren – met 160 en circa 30 toeren op de schroeven. De motoren krijgen hierbij niet meer brandstof! In vergelijking met standaard voortstuwing worden bij een hybride systeem kleine en goedkopere, mechanisch ingespoten motoren geplaatst. Deze motoren zijn optimaal afgesteld en daardoor zuinig in verbruik. Het continukarakter van generatoren onderscheidt zich praktijkondervindelijk in standtijd en duurzaamheid. Een systeem dat aandacht verdient! Rondje schip Even in de stuurstoel zitten geeft een woweffect. De lessenaar en het timmerwerk van de jongens van Verveer mogen er zijn. Het Kampers-stuurhuis eveneens. Het uitzicht over een machtig trunkdek imponeert en toch duurt het maar even voordat zo’n kanjer went en voor je gevoel tot normale proporties wordt gereduceerd. De machinekamer is dan weer wel zo groot dat het zoeken is naar de door Koedood geleverde Mitsubishi’s. Dolo Repair heeft er een “dansvloer” ingelegd. Allround is EMS aanwezig met de elektrische installatie en het powermanagement. Een bedrijf dat reeds op ervaring kan bogen als het gaat over een hybride voortstuwingsinstallatie. Het ladinggedeelte telt 12 tanks met 12 Dutch Well Pumps (DW Pumps). Deze deepwellpomp heeft het label van Robert Joosten & Jaap Oonincx, onderscheidt zich in energieverbruik en heeft een sublieme aslagering evenals uitgekiende afdichting. Ook de leidingstraat heeft het Oonincx-merk. Om de lading op temperatuur te houden vinden we voorin een Heatmaster-ketel. Twee Veth-Jets houden de Guadeloupe in bedwang. De VROOAM-vlag in de mast betekent het gebruik van een samengestelde smeerolie uit geselecteerde kwaliteitsbasisoliën, verrijkt met performance boosters en slimme additieven, plus inmiddels 24 jaar ervaring. Wanneer VROOAM olie formuleert wordt op de toepassing gelet. De juiste oliesoort tap je namelijk niet uit één vaatje! Het nog maar pas op de markt zijnde Allround Ship Supply leverde alle scheepsbenodigdheden. Wie leverden aan het mts Guadeloupe Shipyard Trico B.V. Levering casco en afbouw compleet schip (Turn-key project) Koedood Dieselservice B.V. Voortstuwing: 2 x Mitsubishi type S12A2- MPTAW 953 PK, 1940 rpm. en 2 Mitsubishi generatorsets type S6R-MPTAW, 753 kVA, 1800 rpm. Voor aandrijving van Baumüller electromotoren type DST2-400XY (600 kW) met hybride aansturingssoftware. Generatorsets: Mitsubishi type D7, 140 kVA, 1500 rpm en type S4S, 40 kVA, 1500 rpm. voor aandrijving ladingpompen, boegschroef en algemene dienst. Levering Masson keerkoppelingen en beunkoelers. Hybrid Ship Propulsion 2 x Baumuller Electromotoren DST 2 - 4XY Lloyd’s Register EMEA Classificatie TB Plus B.V. Accountantskantoor Interstream Barging B.V. Bevrachting Den Breejen Shipyard Shroefasinstallatie Wartsila Netherlands B.V. 2x straalbuis diameter 1760 mm. 2x vaste schroef diameter 1750 mm Van der Velden Marine Systems B.V. Stuurpaneel: SP 2700, hydraulisch aggregaat: type HPU 2700-360} 0-2-2 / 11 Load Sensing, roeraandrijving: 4 DWKK 6080/75, hydrodynamische profielroeren: 4 stuks Dolphin XR 200 Verhaar Omega B.V. 2 boegschroeven kanalensysteem type 41120S-4K, E-motor 393 Kw@1780 rpm verticaal opgesteld. Verhaar Omega Air & Nitrogen BV Atlas Copco MAS GA11 werklucht compressor en Atlas Copco AC 30 Automan ankerval compressor ALL ROUND SHIP SUPPLY Levering scheepsbenodigdheden. Pinta Nieuwburg Isolatie uitlaatgassensystemen Dolo Repair Alu. machinekamervloeren. Minimax Brandbeveiliging b.v. Vaste brandblusinstallatie Climalogic BV Airconditioning, overdrukinstallatie, machinekamerventilatoren en RVS afsluitbare roosters Meuzelaar Maritiem BV Levering en aanleg sanitaire installatie EBR Marine Constructions Ankerlieren, ankers, kettingen en autokraan Kampers Shipyard B.V. Stuurhuis met hydrauliek en hefkolom Blommaert BvbA Stuurhuistrap, dubbele dakradarmast type Iduna, voormast type Improval, boordlichtbakken type Portello, heklichtbeugel type Isis en RVS roeftrap Belsito RVS werkzaamheden Electric Marine Support Binnenvaart BV Electrische- en nautische installatie, telecommunicatie en camera’s Verveer Scheepsbetimmeringen B.V. Isolatie en betimmering van woning en stuurhuis VE- Woning en Scheepsstoffering Stoffering Van Dongen Verf B.V. Verf Polmai Brandbeveiliging Brandblusmaterialen en veiligheidsmiddelen VROOAM Powersports Lubricants International B.V. Levering smeerolie en onderhoudsproducten Reinplus Vanwoerden Bunker B.V.- Argos De complete inventaris, veiligheidsmiddelen. Bijboot, Diesel EN 590 en Vrooam smeerolie. Imbema Cleton B.V. Laad- en losslangen Dutch Well Pumps B.V. Ladingpompen Heatmaster B.V. Thermische vloeistof ladingverwarmingsinstallatie. Hoveko BV Complete tankmeting en - alarmering met behulp van Saabradars, alsmede de temperatuur- en drukmeting

Binnenvaartkrant