Views
2 years ago

2015-22

  • Text
  • Nieuwe
  • Somtrans
  • Jaar
  • Oktober
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Miljoen
  • Eerste

De Binnenvaartkrant 6 20

De Binnenvaartkrant 6 20 oktober 2015 Verkoop en keuring van brandblusmaterialen RiBrandy Brandbeveiliging N.C.P. erkend REOB onderhoudsbedrijf Keuring brandblusser aan boord € 8,50 excl. BTW inclusief voorrijden en SI certificaat Ook keuringen van zwemvestjes. U belt en wij komen. Vierlinghstraat 12 e 4251 LC Werkendam tel. 0183 - 678030 of mob. 06-22248335 Help vluchtelingen hun dromen waarmaken! KAPITEIN NODIG? INFORMEER NAAR DE ADVERTENTIE MOGELIJKHEDEN +31(0)10-414 00 60 ADVERTENTIE@BINNENVAARTKRANT.NL Gezocht afloskapitein met patent tot Mannheim voor motorschip Taling, zondag niet varen 06-54957645 Skien@live.nl Gezocht kapitein min. patent tot Mannheim, liefst Basel. Containervaart Antwerpen, Strassburg en Kehl. Tel. 06-51706823 Gevraagd per direct op m/s Orlando nette (licht)matroos t/m 21 jaar met dienstboek. Weekenden vrij volgens cao. Tel. 06-53249399 Gezocht kapitein voor duwboot Orida. Havenwerk Antwerpen, loon en vrijetijd n.o.t.k. Tel: +0032-475-728161 DE BINNEN VAART KRANT 6OCM HDTV ANTENNE + GRATIS TUNER! Intellian i6 inland LEASE/KOOP INRUIL MOGELIJK NIEUW! € 3495, 00 Upstream Crew B.V. Uw betrouwbare bemiddeling voor Poolse bemanning. e: info@upstreamcrew.com t: +31 (0)858772324 HOLLAND SHIP CLEANING Scheepsruimen 500BAR+ verven Hydrojetten 2500BAR Tel: 0617324458 Matrozen beschikbaar voor 115 euro per dag (incl. voeding). Johnny Saija i: www.alfuru.com t: 06 52 68 82 52 +31 (0)183 401025 INFO@OCEANSAT.COM WWW.OCEANSAT.COM Keep in touch_ 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel, Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl www.gratisborduren.nl tel. 038 4651728 SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV 'für alle Ihre Abwrackschiffe, Abwracktonnage und andere treibende Objekte." +31(0) 23-5325211 +31(0) 6-53187317 Barzahlung E-mail: treffers@hetnet.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem A breath of fresh air... SCHROEFASSEN TOT 12 METER Het vervaardigen en monteren van complete schroefasleidingen is al jaren één van onze specialismen. Assen worden in opdracht gefabriceerd op draaibanken van respectievelijk 8 en 12 meter lengte. Vakmanschap zorgt er voor dat dit tot op 1/100 millimeter nauwkeurig gebeurt. Montage kan plaatsvinden op locatie of in één van onze dokken. Eerste klas kwaliteit is verzekerd. www.breejen-shipyard.nl

De Binnenvaartkrant 7 20 oktober 2015 DMC na 150 jaar nog steeds springlevend Damen Marine Components bestaat 150 jaar. Die mijlpaal werd woensdag 7 oktober groots gevierd. Bij de hoofdvestiging in Hardinxveld-Giessendam woonden meer dan 350 mensen het jubileumfeest bij. Via satellietverbindingen vierden de productievestigingen in Polen (300 gasten) en China (100 gasten) live mee. ‘Geen oog voor ARA-havens’ Damen Marine Components (DMC) begon in 1865 als Scheepswerf Van de Giessen in Gorinchem. Door demping van de Kalkhaven zes jaar later, moest de werf noodgedwongen zijn heil elders zoeken. Dat pakte beslist niet verkeerd uit. Het is het oudste bedrijf binnen de Damen Shipyards Group. Toen Kommer Damen in 1969 begon met de seriematige bouw van vaartuigen (de Pushy Cats) leverde Van de Giessen de casco’s, vertelde de eigenaar op het podium. ‘Het bedrijf was onze eerste onderaannemer waarmee we samenwerkten.’ Straalbuizen Bijna 10 jaar later nam hij de werf over. Van de Giessen maakte inmiddels straalbuizen. ‘Dat deden ze zo goed en efficiënt dat ik niet wilde dat concurrenten er ook van zouden profiteren’, aldus Kommer Damen. Vandaag de dag bouwt DMC geen casco’s meer. Het is wereldwijd marktleider in straalbuizen en levert zijn producten niet alleen aan de Damen-zusterbedrijven, maar ook aan andere werven. Ook andere producten voor de scheepsbouw zitten in het assortiment, zoals roeren. Sinds kort produceert DMC ook lieren. Ook een bedrijf van 150 jaar oud kan nog steeds springlevend zijn en groeien, bewijst DMC. De afgelopen tien jaar verdrievoudigde de omzet bijna naar 36 miljoen In het Duitse Actieprogramma voor goederenvervoer en logistiek wordt nauwelijks aandacht besteed aan de binnenvaart. Daarom is het belangrijk dat de belangen van de sector wél goed naar voren komen in het Nationale Havenconcept. Maar de conceptversie hiervan belooft niet veel goeds. Dat blijkt uit een reactie die de Duitse BDB naar het verkeersministerie in Berlijn heeft gestuurd. Het valt de binnenvaartorganisatie op dat sterk de nadruk wordt gelegd op de ontwikkeling van de zeehavens en veel minder op die DMC-directeur Steef Staal (links) en Kommer Damen proosten op het succes van Damen Marine Components. euro. Eind november opent het bedrijf een tweede fabriek in China. Volgens managing director Steef Staal is er, naast de kwaliteit, innovatie en het partnership met van de binnenhavens. Ook houdt het verkeersministerie er nauwelijks rekening mee dat de uitbreiding van de capaciteit in de ARAhavens een sterke impuls betekent voor de binnenvaart. Die zou moeten worden gevolgd door investeringen in het achterland. klanten en leveranciers, nog een factor bepalend voor het succes van de nog steeds groeiende onderneming: ‘We zijn één grote Damen-familie.’ In het concept wordt vrijwel alleen gekeken naar de Duitse zeehavens, terwijl juist de ARA-havens voor enorme verkeersstromen op de Rijn zorgen. ‘De Nederlandse havens spelen een enorme rol in het Duits-Nederlandse handelsverkeer’, aldus de BDB. ESO en EBO: onderzoek naar financiering De ESO en de EBU onderzoeken samen hoe nieuwe en extra financieringsvormen de binnenvaart kunnen helpen de vloot te moderniseren. Onderdeel daarvan is een online-vragenlijst om de behoefte en ideeën van varende ondernemers te inventariseren. De Europese binnenvaartorganisaties zien in de nieuwe Connecting Europe Facility (CEF) mogelijkheden om dergelijke investeringen te ondersteunen via nieuwe financiële instrumenten, mede gefinancierd vanuit het EU-budget. ‘Dit zou, indien geschikt, door de Europese Investeringsbank (EIB) kunnen worden uitgevoerd via nationaal of regionaal opererende banken of fondsen.’ Het gaat om financiële instrumenten als leningen (met betere voorwaarden dan die van banken: een lagere rente, een langere periode van terugbetaling, of lagere zekerheden), microkredieten en investeringen. De investeringen die daardoor eenvoudiger moeten worden, zijn bijvoorbeeld gericht op het gebruik van alternatieve brandstoffen (LNG, CNG, elektriciteit), vermindering van energieverbruik, vermindering van vervuilende emissies en de invoering van een nieuw type vaartuig of een nieuw logistiek concept om markten aan te trekken die momenteel geen gebruik maken van de binnenvaart. De vragenlijst is in te vullen op http://survey.crup.hr De Spaansen Groep biedt werk aan circa 240 medewerkers. Spaansen Grondstoffen en Logistiek is één van de drie divisies en bestaat uit de bedrijfsonderdelen Op- en Overslag, Zeevaart, Binnenvaart, Wegtransport, Verkoop en Materieel en Techniek. Het bedrijfsonderdeel Binnenvaart is verantwoordelijk voor het winnen en transporteren van zand en andere materialen, met behulp van binnenvaartschepen. Spaansen Grondstoffen en Logistiek is op zoek naar een: SCHIPPER BINNENVAART (m/v) (fulltime) Werkzaamheden Je vaart met het binnenvaartschip en geeft leiding aan de bemanning ervan. Hierbij heb je de complete zorg voor het schip, de opvarenden en de lading. Je draagt zorg voor de uitvoering van het veiligheids- en milieubeleid aan boord van het schip. Je schakelt met de planner over de uit te voeren werkzaamheden en plant het onderhoud. Tevens zorg je voor een goede administratie en verslaglegging van de gang van zaken aan boord, en geef je input aan het management over het verbeteren van de bedrijfsprocessen. Functie-eisen • MBO 4 werk- en denkniveau; • Groot vaarbewijs; • Een dienstboekje; • Radarpatent; • Marifooncertificaat; • Ervaring met het winnen van zand; • Leidinggevende capaciteiten. Wat wij bieden Een leuke functie in een enthousiast team. Samenwerking, resultaatgerichtheid, betrouwbaarheid, kwaliteit en vakkundigheid staan hoog in ons vaandel. Arbeidsvoorwaarden zijn conform de CAO Beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen. Het vaar- en verlofschema is één week op en één week af. Aanvullende informatie Voor informatie over de functie kun je contact opnemen met Robert Spaansen, manager logistiek, via telefoonnummer: 0224-541844. Wanneer je interesse hebt in de functie, kun je vóór vrijdag 1 november 2015 een sollicitatiebrief met Curriculum Vitae e-mailen naar pz@spaansen.nl. SCHEIDERSWEG 6 – 1731 LX – WINKEL • T 0224-541844 • E INFO@SPAANSEN.NL • WWW.SPAANSEN.NL

Binnenvaartkrant