Views
2 years ago

2015-22

  • Text
  • Nieuwe
  • Somtrans
  • Jaar
  • Oktober
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Miljoen
  • Eerste

De Binnenvaartkrant 16

De Binnenvaartkrant 16 20 oktober 2015 Frankepad 1 3341 LV Hendrik-Ido-Ambacht Tel.: 078 6813127 E-mail: info@koedood.nl VOOR HET MTS SOMTRANS VI LEVERDEN WIJ: 1x Mitsubishi S16R-C2MPTK – 1250 kW @ 1600 omw/ min. 1x Masson Marine W7350 – red. 5,031:1. WILT U OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN ONZE DUURZAME INNOVATIES? Kijk eens op www.koedood.nl of volg ons op WIJ WENSEN SOMTRALUX S.A. EEN BEHOUDEN VAART MET MTS SOMTRANS VI Wij wensen het mts Somtrans VI een behouden vaart, en…. gaat er toch iets mis, dan kunt u op ONS rekenen. Van harte proficiat !! SAA OVERVLIET ASSURANTIEMAKELAARS +31 (0)10-411 95 95 - WWW.OVERVLIET.NL MTS SOMTRANS VI VEKA WENST GENERAL VEKA BUNKERING WENST SOMTRALUX SERVICES S.A. BVBA EN DE EN BEMANNING DE BEMANNING VAN MTS VAN SOMTRANS MTS CHOPIN VI EEN EEN BEHOUDEN BEHOUDEN VAART. VAART. VEKA VEKA SHIPBUILDING SHIPBUILDING LEVERDE LEVERDE HET HET COMPLETE COMPLETE SCHIP. SCHIP. VEKA Shipbuilding bv | T: +31 (0)183 505 230 | info@vekagroup.com | www.vekagroup.com

De Binnenvaartkrant 17 20 oktober 2015 Drie nieuwe tankers voor jubilerend Somtrans DOOR SARAH DE PRETER Ronald Somers, directeur van Somtrans, houdt niet van bluffen. Bescheiden vertelt hij hoe zijn bedrijf in 40 jaar tijd uitgroeide tot een van de grootste tankvaartrederijen in Europa. Somtrans brengt dit najaar drie nieuwe tankers in de vaart. De volgende generatie staat klaar om, als de tijd er rijp voor is, het roer van hun vader over te nemen. ‘We blijven een familiebedrijf.’ De familie Somers is de grootste en oudste binnenvaartfamilie in Antwerpen. Al vijf generaties lang bevaart ze de Europese binnenwateren. Rond 1870 vervoerde ze met houten schepen goederen over de Schelde en de Rupel. Aan het begin van de 20e eeuw liet ze de eerste stalen schepen bouwen. Na de Eerste Wereldoorlog liet de grootvader van Ronald Somers voor zijn zonen Europaschepen bouwen van 80 bij 9,50 meter (1.300 ton). Vader Somers had vier broers en drie zussen, die allemaal Rijnvaarders waren. Ronald is dan ook één van de vele telgen die de binnenvaartactiviteiten van hun voorouders hebben voortgezet. Iets moois Hij maakte in 1975 de overstap van de droge lading naar de tankvaart. Een neef, Guido Somers, droeg zijn slapende onderneming Somtrans aan hem over met de boodschap: ‘Maak er iets moois van.’ Guido bleef nog enkele jaren voor Somtrans werken, waarna hij in de zeevaart aan de slag De Somtrans VI is de eerste van de drie nieuwe tankers. (foto: Sarah De Preter) ging. Ronald bouwde Somtrans uit tot een zeer actieve binnenvaartrederij. Hij ging regelmatig bij alle klanten langs, zocht de passende schepen en bracht op die manier lading en vervoerscapaciteit bijeen. In 1984 kocht hij zijn eerste tweedehands tanker: de 80 meter lange Somtrans. Het aantal particulieren dat vast voor Somtrans ging varen, groeide gestaag. In 1988 liet de rederij de eerste nieuwe en grotere tanker bouwen: Somtrans II. Zes jaar later nam Somtrans de Stolt Tolerantie (Somtrans IV) over en haalde daarmee de eerste dubbelwandige tanker binnen de vloot. Wij leverden het stuurhuis met hefkolom. Wij wensen mts Somtrans VI en bemanning een behouden vaart. E: info@kampers.nl - T: 078-6763811 - www.kampers.nl Wie leverden aan het mts Somtrans VI In de daaropvolgende jaren volgden nog drie andere tankers van Stolt. In 1999 kwam er met de Somtrans V een kleine dubbelwandige tanker bij. Een jaar later werd de Acaso omgedoopt tot Somtrans IX. In 2003 werd de Somtrans X opgeleverd, een goed doordachte megatanker die veelvuldig gekopieerd is. Sindsdien kocht Somers nog tal van andere (bijna) nieuwe tankers. Op de boeg van de schepen prijkt steevast een Romeins nummer. Zo ging een paar jaar geleden de Somtrans XXXIII in de vaart. 33 tankers dus, maar niet alle nummers zijn ingevuld. Eind dit jaar, na de oplevering van de Somtrans XXVII, zal de vloot 27 tankers tellen. Ze zijn allemaal dubbelwandig. Uniform beleid Alle tankers zijn eigendom van de rederij zelf. Somtrans werkt weinig met particulieren. ‘Niet omdat particulieren niet goed zouden zijn; het zijn uitstekende vakmensen. Maar we kiezen voor een uniform beleid en kwaliteitssysteem dat al onze medewerkers rigoureus volgen. Iedereen moet het kwaliteitshandboek lezen en toepassen Twee keer per jaar organiseren we een crew- en captains-meeting. Opdrachtgevers appreciëren dit.’ De meetings zijn in eerste instantie bedoeld om contact te houden met het varende personeel. Somers wil zijn medewerkers regelmatig zien en informeren hoe het met hen gaat. ‘Tijdens de meetings bespreken we ook de incidenten die het laatste halfjaar zijn voorgevallen. We kijken wat we ervan kunnen leren zodat deze zich niet meer herhalen. Veiligheid is per slot van rekening zeer belangrijk in de tankvaart.’ Verbondenheid Het ‘learning from incidents’-concept is vanuit de zeevaart overgewaaid naar de binnenvaart. Volgens Somers willen opdrachtgevers steeds vaker dat regels uit de zeevaart ook aan boord van binnenschepen worden toegepast. ‘Daar wordt wel eens over gemord in de sector, maar het heeft ook hele goede kanten. Door incidenten te analyseren, voorkom je herhaling. Na ieder incident komt de kapitein van het schip op ons kantoor in Wijnegem tekst en uitleg geven.’ ‘Onverwachte gebeurtenissen verwerken we in een rondschrijven aan de varende personeelsleden en bespreken we in de crewmeetings. Mensen mogen tijdens die meetings ook vragen stellen, opdat er een discussie op gang komt. Dat geeft ook een gevoel van samenhorigheid in de firma. Verbondenheid tussen de medewerkers aan boord en aan de wal vind ik heel belangrijk.’ Lees verder in de krant van 3 november. Somtrans VI bijt spits af De drie nieuwe tankers van Somtrans zijn afgebouwd bij VEKA in Werkendam en gaan in de loop van dit najaar varen. De Somtrans VI is al in de vaart. De tanker werd op 10 oktober in Werkendam gedoopt. De Somtrans VI en Somtrans VII meten 3.700 ton (4.500 m³). Ze zijn 125 meter lang en 11,45 meter breed. Hun diepgang bedraagt 3,70 meter en hun pompcapaciteit 1.200 m³/h. Ze worden ingezet voor het vervoer van blanke producten in het ARA-gebied, op de Rijn, haar zijrivieren en (gezien de geringe kruiphoogte) de Duitse kanalen. De Somtrans XXVII meet 8.000 ton (9.000 m³). Het schip is 135 meter lang en 17,50 meter breed. Het heeft een diepgang van 4,50 meter en een pompcapaciteit 1.800 m³/h. Het gaat blanke producten vervoeren in het ARA-gebied en op de Rijn. Veka Shipbuilding B.V. Damen Marine Components B.V. All Pumps Holland B.V. Victor pompen Stuurhuis met hefkolom Van Dongen Verf B.V. Verf Levering casco en bouw compleet schip Straalbuis Optima Ø 1762 pakket en Teamtec ejectoren. Orlaco Products B.V. Camerasysteem Kuysten Watersport B.V. Bijboot (turn-key project) Van der Velden Marine Systems B.V. Pinta Nieuwburg-Unisol B.V. Werkina Werkendam B.V. SARC Advies en Rekencentrum JSC Kherson Shipyard Bouw casco Stuurpaneel: SP 2700, hydraulisch Isolatie uitlaatgassenleidingen De complete elektrische installatie inclusief Beladingssoftware, lekstabiliteit en Lloyd’s Register EMEA Classificatie aggregaat: HPP 2700-280/ 1-1-1/7,5 kW. Kersten Metaaltechniek B.V. 2-draads databesturing, langsscheepse sterkte Overvliet Assurantiemakelaars B.V roeraandrijving: 2 DWK 6080/60, Alu. machinekamervloeren monitoringsysteem met Vranken B.V. Stabiliteitsberekeningen Verzekering hydrodynamische profielroeren: 2 stuks HD VentiNet B.V. Ventilatoren en roosters touchscreenbediening, compleet nautisch MarFlex Europe B.V. Koedood Dieselservice B.V. 200 Alphatron Marine B.V. 2x JMA-610 radar pakket, tankmeetsysteem, camerasysteem, 12 x MDPD-80 Deepwell cargo pumps en Voortstuwing: Mitsubishi S16R-C2MPTK – Veth Propulsion B.V. Boegschroef: Veth- en complete nieuwe MF-line. complete airco installatie, satellietsysteem, 12 x Draining pumps 1250 kW @ 1600 omw/min. Jet, type 4-K-1300 (393 kW / 1800 rpm) Periskal cvba Ecdis Inland Viewer en AIS installatie. Dacom Werkendam B.V. Keerkoppeling: Masson Marine W7350 – Dolderman B.V. Generatorset Caterpillar Periskal Inland ECDIS Viewer Dik den Hollander interieurs Travelvision Duo S gelijktijdig Astra 1 & 3 red. 5,031:1. type C18, 530kVA met Stamford generator Polmai Brandbeveiliging B.V. Complete stoffering woning en stuurhuis, Gsm met telefooncentrale Global Alignment & Engine Service B.V. type HCM534 voor aandrijving boegschroef Brandblusmaterialen & veiligheidsmiddelen inclusief pvc vloer, raambekleding, tapijt, Berg Maritieme Meetsystemen B.V. Uitlijnen voortstuwingsinstallatie. en ladingpompen. John Deer generatorset WindeX Engineering B.V. alle meubels, matrassen en bedtextiel, Niveaumeting en alarmeringen ADS van STIGT type 4045, 107 KVA met Stamford Airconditioning, overdrukinstallatie en RVS zonwering stuurhuis en huishoudpakket. ladingtanks, gasdetectie systemen voor Masson Marine keerkoppeling type MM generator type UCM274 voor boordnet en klaproosters Hoko Installatiebedrijf woning en stuurhuis. W7350 en reductie 5,031:1 aandrijving ladingpompen. Loggers B.V. Flexibele rubbers Aanleg en levering sanitair Kampers Pompservice B.V. Blokland Non-ferro B.V. Beunkoelers John Deere generatorset type 4045, 85kVA EBR Marine Constructions B.V. Rafa Scheepsramen Ramen Kampers slobpomp type 2M98 Den Breejen Shipyard Schroefasinstallatie met Stamford generator voor boordnet. Autokraan, ankerlieren, ankers en Van Wijk Stuurhuizen B.V. Deuren W&O Europe Afsluiters en appendages IHC Lagersmit Schroefasafdichtingen Amco Compressoren B.V. Compressoren kettingen De Leeuw & van Vugt Luxe TankTech B.V. Promarin Propeller- und Marinetechnik Dacom Werkendam B.V. Blommaert BVBA Voormast type Interieurbouw B.V. Betimmering en Tankinhoudmeting GmbH 5-bladsschroef, diamtr 1750 mm en Travelvision Duo S gelijktijdig Astra 1 & 3 ‘Improval’ en de bootsteunen. isolatie van woning en stuurhuis Imbema Cleton B.V. skew design Gsm met telefooncentrale Kampers Shipyard B.V. Dockmarks Signs B.V.Belettering Laad-en losslangen

Binnenvaartkrant