Views
2 years ago

2015-20

  • Text
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Gaat
  • Schip
  • Haven
  • September
  • Moeten
  • Europese
  • Steeds

De Binnenvaartkrant 2 22

De Binnenvaartkrant 2 22 september 2015 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag Adres redactie en acquisitie ‘s-Gravenweg 37A 2901 LA Capelle aan den IJssel T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Acquisitie Vanessa Lingsveld Secretariaat Karin Hell (Office Manager, Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Lay-out Steven Chiang San Lin Redactie Martin Dekker Hoofdredacteur M 06-22871516 redactie@binnenvaartkrant.nl Michel Gonlag Eindredacteur M 06-53244445 redactie@binnenvaartkrant.nl Aan dit blad werkten mee Ken Rijkers Frank Antonie van Alphen Evert Bruinekool Jan Johan ten Have Jan Hoek Sarah de Preter Johan de Witte Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wir suchen: Rheinpatent bis Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch Wir bieten: Hohes Sicherheitsverständnis Attraktive Schweizer Arbeitskonditionen Permanente Weiterbildung Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Gutes Betriebsklima W.L.A. de Bot & Dtr. Voor betrouwbaarheid Beëdigd Scheepsmakelaar & Taxateur Tel.010-4667106 Fax.010-4669664 info@debotshipbrokers.nl MS POLARIS 1026 t/1961 gelast 73 x 8,20 m x 2.52 m. 600 PK Cummins van 1997 gereviseerd bij 18.000 uur stl.vloer 2012 - 3 ruimen - 1500m 3 - Fr.alum. kap - boegschroef 320 PK uitgerust zand/grind - nautisch compleet www.debotshipbrokers.nl BEMANNING NODIG? Te koop Gerwil Crewing Letland SIA Nostra Nave 685T, 55x7.18, biedt u per direct aan: ingericht voor zand/grind en (licht)matroos / goede bagger vervoer, condities Naut. compleet, CvO 2022, Email: office.nl@gerwil.com, spudpl 9,50m T. 0527-690032 Tel. 06-51415378 Wir sind ein internationaler Matrozen beschikbaar Betrieb und bieten qualifizierte voor 115 euro per dag (incl. und solide Personal für Ihr voeding). Schiff in dieser Fache: Johnny Saija Deckmann, Matrose. i: www.alfuru.com Lichtmatr. Steuermann. kvknr t: 06-52688252 63323281 Nehmen Sie jederzeit. Gevraagd Kontakt mit uns auf: ZZP Schipper en volmatroos/ Schippers.sk@gmail koppel. Rijnpatent tot Keulen, 00421-944966116 voor mvs 1000 ton. Is verhuurd in dagvaart. Arbeit gesucht Tel. 06- 53212331 Rheinpatent Basel-Meer, ADN, UKW, Radar, Sachkundiger in der Fahrgastschifffahrt bietet in Freischicht Ablösertätigkeit an. Erfahrung im Umgang mit Kabinenschifffahrt, Manöver, Schleusen, usw. Mehr gern unter schiffsfuehrer@freenet.de Wij zoeken: Rijn patent tot Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits Wij bieden: Veiligheid hoog in het vaandel Aantrekkelijke Zwitserse arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden voor zelf ontplooiing Goede promotie kansen Comfortabele 1:1 verhouding van werktijd en vrije tijd Motiverende & inspirerende bedrijfscultuur TELESC SPUDPALEN tk BESTE PRIJS KWALITEIT op voorraad diam 930mm/ 830mm en 730mm zoekt automatisch de bodem en stopt dan ! www.botermantechniek.nl Gezocht! Serieuze mensen Tel. 06-54287373 die 5 kilo of meer willen afvallen. GRATIS Begeleiding! Upstream Crew B.V. www.happyline.nl Uw betrouwbare bemiddeling 078-6104454 voor Poolse bemanning. e: info@upstreamcrew.com TK Nieuwe BOEGSCHROEVEN t: +31 (0)858772324 schroef 1m 430 pk, € 26.500,00 Gevraagd Schippersechtpaar schroef 1,2m 550 pk, op ms PANTA-RHEI i.b.v. Rijnen Radarpatent € 33.800,00 www.botermantechniek.nl t/m Mannheim. Tel. 06-54287373 Tel. 06 51145339 Als Assistent walkapitein op de eerste plaats bij rederij Somtrans! Het moderne kantoor, gebouwd in 1996, is gelegen aan het Albertkanaal te Wijnegem bij Antwerpen. Onze medewerkers, op kantoor evenals aan boord van onze schepen, zijn steeds gemotiveerde beroepsmensen welke een hart hebben voor de scheepvaart en voor onze firma. Als assistent walkapitein ben jij het aanspreekpunt voor kapiteins van de schepen. Je bezit nautische en technische kennis ( zowel praktisch als theoretisch ). Tankervaring is een pluspunt. Binnen en buitendienst. Talenkennis: Nederlands, Duits, Engels. Leeftijd: 25-35 jaar. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Volg ons via: Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung – einfach bewerben über unsere Webseite! Bewerbungen an: Jesko Wehrt Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87 CH-4127 Birsfelden www.fluvia.eu jesko.wehrt@fluvia.eu tanker shipping | tank storage | tanker brokers www.autena.nl Stuwen met ContainerPlanner Op elk schip dat containers vaart is ContainerPlanner het onmisbare gereedschap. Het stuwprogramma is ontwikkeld vanuit de binnenvaartpraktijk. Met de muis maak je eenvoudig het beste stuwplan. Sollicitaties eenvoudig via onze website! per 1 april 2008 6OCM HDTV ANTENNE + GRATIS TUNER! Intellian i6 inland LEASE/KOOP INRUIL MOGELIJK NIEUW! € 3495, 00 St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl +31 (0)183 401025 INFO@OCEANSAT.COM WWW.OCEANSAT.COM Keep in touch_

De Binnenvaartkrant 3 22 september 2015 Kinderziektes breken in binnenvaart milieuvriendelijke antifouling op ‘Ei van Columbus’ vertraagd DOOR EVERT BRUINEKOOL Kees Luykx heeft het ei van Columbus tegen aangroei op scheepsrompen, tanks en beunkoelers gevonden: Ultrasound Antifauling (USAF), dat werkt met geluidsgolven. Hij zoekt via crowdfunding nog een werkkapitaal van 70.000 euro. In de zeevaart is het al succesvol, maar in de binnenvaart zijn er kinderziektes. De USAF is een product dat op milieuvriendelijke wijze de microorganismen, zoals bacteriën, schimmels, algen en larven van zeepokken, doeltreffend onder water kan bestrijden. Inmiddels is het prototypestadium voorbij en zijn er op verschillende zeeschepen succesvolle testen gedaan. Luykx: ‘De USAF zendt geluidsgolven uit. Hierdoor ontstaan gasbelletjes: cavitatiebelletjes. De belletjes imploderen als zij op de kritische grootte komen. Op het moment van de implosie loopt de temperatuur op tot 5.000 graden Celsius en de druk tot 2.000 bar. Dit veroorzaakt een drukgolf die zich langs de romp verplaatst en hinderlijke organismen verjaagt. Het apparaat zit minimaal 1 meter diep onder water. Voor de koeling van het apparaat is water nodig. In een kleine kofferdam in het midden van de romp wordt het apparaat geplaatst.’ Er is zowel aan stuurboord als bakboord één USAF nodig. Het systeem kan ook in watertanks, beunkoelers en vuilwatertanks gebruikt worden. Nog steeds schoon Er is een uitgebreide test gedaan met het zeegaande schip de Nova Cura. Dit heeft speciale verf voor ijsgang op de romp en geen antifouling. Het brandstofverbruik bleek uit de test op jaarbasis 100.000 euro lager te zijn door de USAF. Het schip voer ook sneller. Senter Novem startte de test op de Nova Cura in de zomer van 2009. Na 9 maanden op zee in het Middellandse Zeegebied en Noordwest-Europa, bleek de romp nog steeds schoon te zijn. ‘Het streven is nog maar eens in de vijf jaar op de helling te komen en niet meer tussentijds de romp te moeten reinigen van aangroei. Eens in de vijf jaar is noodzakelijk voor je keuringen’, vertelt Luykx. ‘Voor het milieu is het systeem veel minder belastend, omdat slijtende antifoulingdeeltjes niet meer in het Kees Luijkx met zijn vinding. (foto Evert Bruinekool) water komen.’ Er varen inmiddels meerdere schepen op zee rond met USAF. Sommige hangen het systeem in de haven, als zij stil liggen, los naast het schip. Andere hebben het ingebouwd. ‘Je krijgt immers voornamelijk aangroei aan de romp als je stil ligt’, vertelt Luykx. ‘Wij hebben diverse aanvragen. De Amerikaanse kustwacht gaat het systeem testen op drie schepen.’ Er is veel belangstelling voor het systeem, maar er is ook een afwachtende houding. Luycks heeft werkkapitaal nodig om op proef te kunnen leveren. Hij stelt zich persoonlijk borg naast zijn drie BV’s voor de lening van 70.000 euro werkkapitaal, die Weforsea via crowdfunding heeft uitgezet. Kinderziektes Het USAF-systeem is in de binnenvaart toegepast op het mts Amulet, in 2011 uitgeroepen tot Schip van het Jaar. De Amulet (135 bij 14,15 meter) werd aan stuurboord en bakboord met de USAF Ultrasound Antifouling uitgerust. Naast de speciaal ontwikkelde rompvorm van het dieselelektrisch aangedreven schip zorgt het vrijhouden van aangroei ook voor een brandstofbesparing. Igor Jansen, één van de eigenaren, was zeker in het begin zeer positief, omdat er geen aangroei was: ‘Dit systeem paste in ons gedachtegoed van milieuverantwoord ondernemen.’ De sensoren werden echter te hoog ingebouwd, waardoor ze af Shell-Award voor Chemgas en toe boven water kwamen en door een gebrek aan koeling stuk gingen. Ze werden opnieuw aangebracht. Toen kwamen andere defecten aan het licht. Luykx: ‘De voeding was niet goed en een te hoge spanning heeft de sensoren kapot laten gaan.’ Voor de derde keer werden nieuwe sensoren geplaatst. Er ontstond wrijving tussen de leverancier Ned Marine en de Vof Amulet. Er kwam een contract om te stoppen met de service na de inbouw van de nieuwe set sensoren. Jansen: ‘Volgens de advocaat was dit het best haalbare, eigenlijk hebben we het opgegeven.’ Na een paar maanden gingen deze sensoren ook stuk. Luykx is verrast en niet bekend met dit laatste probleem: ‘Ik ben hier even stil van, jammer dat ik niet gebeld ben. Ik dacht dat beide USAFsensoren nog in gebruik waren. We hebben in het verleden problemen gehad met de boordspanning; die hebben we opgelost. Ik denk dat dit probleem toch veroorzaakt wordt door minder goed afgevlakte boordspanning. De sensoren die met walstroom gebruikt zijn, hebben deze problemen namelijk niet. Zodra ik de sensoren heb, ga ik ze onderzoeken en aanpassen.’ Luykx heeft de Amulet beloofd nieuwe sensoren te leveren zodra hij de oorzaak kent en opgelost heeft. De Vof Amulet heeft inmiddels beslag laten leggen bij Ned Marine. ‘Je koopt een product met bepaalde verwachtingen en je krijgt geen service. Wij krijgen ons geld niet eens terug, terwijl het niet werkt. Ned Marine was de leverancier van de USAF. Wij hebben enorme extra kosten gemaakt; zijn meerdere keren op de helling geweest en hebben geen brandstof bespaard, doordat we wel aangroei hadden. We gaan in oktober weer de helling op om de aangroei te verwijderen en dan toch maar antifouling op het schip aanbrengen’, vertelt Jansen. Ger Monster, directeur van Ned Marine, agent voor de Nederlandse distributie: ‘USAF Ultrasound is niet ons eigen product, wij geloven wel dat het een wereldproduct is. Met een nieuw product moet je rekening houden met kinderziektes. Wij zijn in gesprek gekomen met de eigenaar van de Amulet en hebben de USAF geleverd. Het product is helaas kapot gegaan. Wij hebben overlegd met Luykx, maar hij gaf niet thuis. Wij hebben ervoor gekozen dit toch op te lossen voor de klant. De hoogte van plaatsing van de sensoren werd daarna het volgende probleem. Deze was met de eigenaren van het schip en de werf vastgesteld. Het schip was erg naar achteren getrimd tijdens het varen, hierdoor kwamen de sensoren toch weer boven water. Toen wij hoorden dat een sensor niet werkte, zijn wij direct gaan kijken.’ Eén sensor had een verminderde geluidsafgifte en is direct vervangen. Ned Marine heeft het dokken voor zijn rekening genomen. In 2013 gingen de sensoren weer stuk. ‘Dat wisten wij nog niet toen er al een deurwaarder voor de deur stond. Wij zouden ondeugdelijk materiaal geleverd hebben. Toen wilden wij er eigenlijk vanaf; een rechter inschakelen heeft geen zin, die geeft beiden een beetje gelijk. We hebben op onze kosten als service de kofferdammen naar beneden verplaatst en nieuwe sensoren geplaatst.’ Ned Marine vond dat de service ver genoeg was gegaan en heeft afspraken gemaakt in het bijzijn van een advocaat, dat verdere claims bij de maker van het product zouden komen. Het product staat nog steeds op de site bij Ned Marine. ‘We zijn zelf inmiddels een nieuw product aan het ontwikkelen. Met het product van Luykx wordt in de binnenvaart nog getest: bij de marine in Gent en bij rederij Chemgas. De theorie klopt helemaal. Er zijn heel positieve resultaten op zee, maar we willen 100% zekerheid hebben voor we weer iets verkopen.’ Monster zegt er niet van op de hoogte te zijn dat de sensoren op de Amulet weer stuk zijn gegaan. ‘Ned Marine is nog steeds bereid te helpen waar we kunnen.’ Renaissance Oppassen, we raken buiten beeld. De binnenvaart is in de troonrede en de miljoenennota al lang niet meer de panacee voor alles wat er in de wereld uit de hand is gelopen: milieu, verkeer en klimaat. Volgens onze minister van Infrastructuur & Milieu gáát er steeds meer vervoer over water en moeten de kanalen worden uitgebaggerd, anders kunnen die steeds grotere schepen er niet meer in varen. Dat is kort samengevat hoe Melanie erover denkt: dat groeit maar en de samenleving moet ervoor opdraaien om vrij baan te maken voor al die peperdure binnenschepen. Woordelijk overgenomen van de miljoenennota: ‘Alleen kleine schepen kunnen ondiepe vaarwegen gebruiken. De binnenvaart gebruikt juist steeds grotere schepen.’ Dit lezende bekruipt je het gevoel dat die lui aan de Plesmanweg wel hebben gekeken naar de binnenvaart maar er weinig van hebben begrepen. In welke la is het kleine schepen-plan verdwenen? Of is dat geschreven toen er toch al niets meer te redden viel? Het waren toch niet alleen ASV’ers die van mening waren dat vooral kleinere schepen op de haarvaten van het vaarwegennet de competitie met de vrachtauto konden winnen? Je leest überhaupt nergens meer over de binnenvaart als oplossing, over de broodnodige steun aan deze sector omdat de maatschappij niet zonder het vervoer over water kan. Het is een gegeven geworden dat je ook over water kunt vervoeren en verladers weten dat intussen toch wel. Mooi niet. Als je twintig jaar geleden begreep waarom de binnenvaart een push nodig had om het maatschappelijk belang ervan te valideren, dan zou je moeten weten dat in 2016 dat nog steeds zo is. Anders heb je er toen niets van begrepen. Was het echt niet meer dan een hype? Deze verse generatie ambtenaren die misschien wat onnozel tegen de binnenvaart aankijkt, heeft goed in de oren geknoopt wat de samenleving graag wil horen. Daarom ligt vooral de nadruk op het streven naar ‘de veilige binnenvaart’. Dus niet de economische waarde van de binnenvaart benadrukken, maar de risico’s van deze toch verreweg veiligste vervoersmodaliteit. Daarom ‘stelt de overheid eisen aan schepen en apparatuur’. Dat zal dan wel hard nodig zijn, denkt de onwetende belastingbetaler. Met de bouw van al die mooie, nieuwe schepen en de verrassende rol van de binnenvaart in het containervervoer, beleefde deze sector een renaissance in de (politieke) aandacht. Nu de ergste crisis achter de rug is, wordt het tijd voor een wedergeboorte van die renaissance. Chemgas Shipping heeft de Carrier of the Year Award 2014 van Shell Chemicals gewonnen. De jubilerende rederij uit Rotterdam werd gekozen op basis van de ‘excellente en duurzame prestaties – niet alleen in 2014, maar al vele jaren’. Dat zei regional marine manager Okke Huising van Shell Chemicals Europe bij de uitreiking op 15 september. Die vond plaats in het Kasteel van Rhoon. Hij overhandigde de bij de prijs behorende glassculptuur aan Chemgas’ commercieel directeur Etienne Wesselman. Huising zei daarbij dat de onderscheiding bedoeld is voor het voltallige personeel. Om de waardering voor de inzet van al die medewerkers uit te drukken, geeft Shell Chemicals voor aan boord van alle Chemgasschepen ook zo’n sculptuur. Deze award wordt jaarlijks door Shell Chemicals uitgegeven aan de best presterende rederij op het gebied van veiligheid, duurzaamheid, innovatie, flexibilitiet, betrouwbaarheid en klantgerichtheid door de hele keten van het bedrijf heen. Chemgas is volgens Shell Chemicals een voorbeeld voor de branche. Met de jaarlijkse verkiezing van de Carrier of the Year laat Shell Chemicals zien hoe belangrijk het veilige, kwalitatieve en betrouwbare logistieke partners vindt. EÉN POT NAT door Michel Gonlag

Binnenvaartkrant