Views
3 years ago

2015-18

  • Text
  • Schip
  • Marine
  • Nieuwe
  • Augustus
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Statendam
  • Binnenvaart
  • Vaart
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 4 25

De Binnenvaartkrant 4 25 augustus 2015 Gevraagd: KAPITEIN en of STUURMAN op één van onze boten, maandag - vrijdag of wk op/wk af, hoofdzakelijk Rotterdamse havens. Tel. 010-294 05 55 Matroos gezocht op mts Queste per 1 oktober. vaarsysteem 7/7 of 14/14 loon n.o.t.k. michel@questeshipping.nl Tel.06-23225896 Ruimen 500Bar + verf spuiten. Hydrojetten 3000Bar Paans komt naar u toe! Bel 06-54340087 Nehmen Sie Platz als KAPITÄN auf der Flotte der Reederei Somtrans! Reederei Somtrans bietet Ihnen eine Flotte von 30 modernen, ausschliesslich eigenen Tank- und Mega-Tankschiffen, die innerhalb des europäischen Binnenschiffahrtnetzwerkes minerale Ölprodukte, als auch chemische Produkte transportiert. Wir bieten Ihnen Arbeitssicherheit, 100% Soziale Versicherung, Weiterbildungskurse und Aufstiegsmöglichkeiten. Wir suchen motivierte Kapitäne mit Rheinpatent bis Mannheim,Radarpatent und ADN-Zertifikat. Ein C-Zertifikat bietet einen Mehrwert. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be Schipper gezocht: Wij zoeken voor op ons mcs Novum een 2e schipper. Vaargebied: ARA. 14/14. Gr. vaarbewijs en ADN vereist, container ervaring is een pré. msnovum@planet.nl Tel. 06-53201594 GEVRAAGD oudere schepen: kempenaars, bulkschepen 9,50m breed, bitumentankers, fosfortanker en werkschepen, loop en (bijna) sloop. Cash betaling. Tel 0646-222111 TELESC SPUDPALEN tk BESTE PRIJS KWALITEIT op voorraad diam 930mm/ 830mm en 730mm zoekt automatisch de bodem en stopt dan ! www.botermantechniek.nl Tel. 06-54287373 Te koop Nostra Nave 685T, 55x7.18, ingericht voor zand/grind en bagger vervoer, Naut. compleet, CvO 2022, spudpl 9,50m Tel. 06-51415378 Wir sind ein internationaler Betrieb und bieten qualifizierte und solide Personal für Ihr Schiff in dieser Fache: Deckmann, Matrose. Lichtmatr. Steuermann. kvknr 63323281 Nehmen Sie jederzeit.Kontakt mit uns auf: Schippers.sk@gmail 00421-944966116 www.huizinga-snijder.nl BEMANNING NODIG? TK Nieuwe BOEGSCHROEVEN Aflosser nodig? Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan: (licht)matroos / goede condities schroef 1m 430 pk, € 26.500,00 schroef 1,2m 550 pk, € 33.800,00 www.botermantechniek.nl Rijn-, Elbe-, Donaupatent, Radar en ADN. Bel direkt: +49-152-2253-2418 Email: office.nl@gerwil.com, Tel. 06-54287373 T. 0527-690032 TK VAN TIEM Matrozen beschikbaar voor 115 euro per dag (incl. voeding). Johnny Saija i: www.alfuru.com t: 06 52 68 82 52 Upstream Crew B.V. Uw betrouwbare bemiddeling voor Poolse bemanning. e: info@upstreamcrew.com t: +31 (0)858772324 Boegschroef, schroef 70cm 300 PK. www.botermantechniek.nl Tel. 06-54287373 Wij vragen: Kapitein / stuurman We are a dynamic and fast developing company. Our specialization is r Economic evaluation of your business p m - Leiding geven en aansturen bemanning - Goede vrijetijdsregeling - In het bezit van rijnpatant + ADN Interesse om ons team te versterken? Neem contact op met: b +421 917 114 076 h a e REINPLUS VANWOERDEN /ARGOS leverancier van brandstoffen, smeermiddelen en scheepsmaterialen aan de scheepvaart zoekt ter versterking van haar team in Addie van de Wijgaart 06 10 02 98 48 MILLINGEN Een: www.wijgaart.com Sluisjesdijk 145 | 3087 AG Rotterdam SCHIPPER/VERKOPER Wij verwachten: • Positieve, klantgerichte en commerciële instelling • Grootvaarbewijs/ADN/radardiploma (schipper) • Bij voorkeur woonachtig omgeving Millingen Sollicitaties naar: REINPLUS VANWOERDEN BUNKER BV / Argos . Waalhaven z.z. 11 – 3089 JH Rotterdam Telefonische inlichtingen bij Frans Biever 06-13121978 of Aad van Vliet 088-1007800.

De Binnenvaartkrant 5 25 augustus 2015 Slotbijeenkomst NEWS in Wenen ‘Infrastructurele vernieuwing belangrijk voor containervervoer op de Donau’ (foto: ECT) Het Europese binnenvaartproject NEWS heeft de basis gelegd voor een innovatief containerschip en een containerlijndienst van Enns naar Rotterdam en Constanta. De slotbijeenkomst van NEWS vindt deze week in Wenen plaats. NEWS staat voor ‘development of a Next generation European inland Waterway Ship and logistics system’. Het project onder leiding van de Technische Universiteit Wenen ging in 2013 van start en had een looptijd van tweeënhalf jaar. Het totale budget bedroeg 2,2 miljoen euro, waarvan 1,7 miljoen euro Europese subsidies. De projectpartners waren bedrijven, universiteiten en andere onderzoeksinstellingen uit Oostenrijk, Duitsland, Roemenië, Zwitserland en Servië. Infrastructuur De belangrijkste doelstelling van NEWS is het verhogen van (container)transporten op de Europese rivieren, met name op de Donau. Containervervoer op de Donau is nooit goed van de grond gekomen. De oorzaken zijn divers. Zo is spoorvervoer van containers vanaf de Donau naar Constanta en Rotterdam sneller dan de binnenvaart en zijn er eveneens snelle spoorverbindingen naar de havens van Koper en Rijeka. De politiek in de Donaulanden heeft binnenvaartvervoer in het verleden veel minder intensief gestimuleerd dan in Nederland of Duitsland het geval was. Veel sluizen en andere infrastructuur aan de Donau zijn dringend aan vernieuwing toe. Lijndienst Investeringen in de infrastructuur vormen dan ook een belangrijke voorwaarde om de door de NEWS-partners bedachte concepten in de praktijk succesvol te laten worden. Daarop wijst Jan Kaffka, onderzoeker aan het Instituut voor Transportlogistiek van de Technische Universiteit in Dortmund. Hij werkte mee aan de ontwikkeling van een logistiek concept voor containervervoer over de Donau. Het team heeft onder meer een routeplanner ontwikkeld die met de actuele waterstanden berekent wat de doorvaarthoogte van de bruggen is. Daarnaast hebben de partners, op basis van gesprekken met het bedrijfslevens, havens en vervoerders en in nauwe samenwerking met Kuehne + Nagel en de Container Terminal Enns, een concept ontwikkeld voor een containershuttle. Het centrale knooppunt van deze dienst is Enns. Volgens Kaffka wil de containerterminal in Enns zijn binnenvaartactiviteiten de komende jaren verder uitbouwen. ‘Vanuit Enns hebben we twee routes uitgezet: naar Constanta en Rotterdam. Het zijn directe verbindingen met de zeehavens, maar we kunnen ook tussenstops invoegen om bijvoorbeeld containers van of op vrachtwagens te verladen. Mogelijke tussenpunten richting Constanta zijn Boedapest, Belgrado en Rousse. Richting Rotterdam denken we aan Nürnberg.’ Scheepsconcept Voor de lijndienst is in het kader van NEWS een nieuw type containerschip bedacht. Het Oostenrijkse ingenieursbureau Ziviltechnikerkanzlei Anzböck leverde hieraan een grote bijdrage. Het op LNG varende schip is efficiënter dan conventionele containerschepen en kan bij hoog water langer doorvaren met drie lagen containers. Het heeft een actief ballasttanksysteem waardoor het flexibel kan reageren op wisselende waterstanden. In het compleet innovatief vormgegeven achterschip zit het voortstuwingssysteem, inclusief de LNG-tank. De woning van de bemanning bevindt zich op het voorschip. Het schip neemt 156 TEU mee in drie lagen en kan bij laag water sneller varen dan de gebruikelijke containerschepen. Schaalmodellen van het schip zijn in Wenen uitvoerig getest. Het scheepstype kan naast de Donau op vrijwel alle andere Europese rivieren en kanalen worden ingezet. Op basis van de waterstanden van de laatste vijf jaar hebben de onderzoekers vastgesteld dat het schip in deze periode dankzij het ballasttanksysteem 15% meer containers had kunnen vervoeren dan een schip met dezelfde capaciteit maar zonder dit systeem. Slechts gedurende twee korte hoogwaterperiodes had het maar twee lagen containers kunnen meenemen. Voor de containerdienst naar Rotterdam achten de onderzoekers twee afvaarten per week. Ze hebben rekening gehouden met de onevenwichtigheid van de containertransporten: er gaan minder containers van Rotterdam naar Enns dan in de omgekeerde richting. Hun berekeningen zijn gebaseerd op de volumes van Rotterdam naar Enns. Overslagpunten Theoretisch zijn het scheepsconcept en de lijndienst een haalbare kaart, maar op dit moment kunnen ze niet tegen competitieve tarieven worden ingezet op de Donau. ‘Dit werkt alleen als sluizen en andere infrastructuur gemoderniseerd worden’, herhaalt Kaffka. ‘Daarnaast ontbreekt het op de oostelijke Donau aan voldoende en kwalitatieve overslagpunten voor containers. Dit zou het onderwerp van een vervolgonderzoek kunnen zijn. We willen graag naar alternatieve overslagmogelijkheden kijken. Zo worden in Scandinavië treinwagons met een roll-on-roll-offsysteem gelost naast het doorgaande spoor. Wellicht kunnen we iets soortgelijks bedenken voor binnenschepen. We trachten momenteel subsidie te krijgen voor vervolgonderzoek.’ Een andere voorwaarde om de lijndienst richting Zwarte Zee succesvol in de praktijk te brengen, is dat de haven van Constanta voldoende containeroverslag heeft. Kaffka: ‘De grootste containerschepen ter wereld kunnen Constanta niet bereiken, waardoor grote rederijen op dit moment eerder via Rotterdam, Antwerpen, Hamburg en Bremerhaven vervoeren. We zien wel dat de overslag in Contanta zich positief aan het ontwikkelen is. De komst van de China-route (containervervoer per spoor vanuit China – red.) kan deze ontwikkeling verder stimuleren.’ Containerterminal breidt uit In de haven van Enns (foto bovenin pagina) wordt al maanden gewerkt aan de modernisering en uitbreiding van de containerterminal (CTE). De spoor- en overslagcapaciteit wordt uitgebreid. Vanaf september gaat men de nieuwe infrastructuur testen. Door de uitbreiding beschikt de terminal over ruim zes kilometer spoor en twee extra portaalkranen.

Binnenvaartkrant