Views
3 years ago

2015-18

  • Text
  • Schip
  • Marine
  • Nieuwe
  • Augustus
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Statendam
  • Binnenvaart
  • Vaart
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 16

De Binnenvaartkrant 16 25 augustus 2015 Het begin van een droomproject DOOR KEN RIJKERS ‘We hebben een droom’, aldus de Vlaamse minister Ben Weyts bij de officiële ingebruikname van de tijdelijke stuw op het Moleneiland in Harelbeke op 19 augustus. ‘Een droom die bestaat uit een optimale verbinding tussen de Vlaamse havens en Le Havre, Rouen en Parijs.’ De stuw in werking. De bewindsman ziet een grote toekomst voor de verbinding over water met Parijs. ‘90% van de Belgische bedrijven bevinden zich in een straal van maximaal 10 kilometer bij een kanaal of rivier die gebruikt kan worden voor vervoer over water. Het project Seine-Schelde is momenteel net Hollywood. Er gebeurt altijd wel wat. Natuurlijk zal dit de nodige hinder met zich meebrengen. De totale investering voor het project in Harelbeke is 130 miljoen euro, waarbij het gehele prijskaartje voor de Leiewerken 350 miljoen zal zijn.’ Volwaardig alternatief Door de verbinding tussen Seine en Schelde is er na 2020 op het traject Parijs-Antwerpen/Rotterdam een volwaardig alternatief voor het goederenvervoer over de weg. De Leiewerken in Harelbeke maken deel uit van het Europees gesubsidieerde binnenvaartproject Seine-Schelde. Onderdeel van het project vormen de aanpassingen aan de rivier de Leie. Die wordt aangepast zodat er langere schepen met meer lading kunnen varen. Om dat te realiseren werd de tijdelijke stuw in Harelbeke aangelegd. Voor het project zijn vele aanpassingen nodig. De Leie moet zo recht mogelijk worden zonder scherpe bochten. De schepen met ladingen tot 4.500 ton moeten zonder hinder hun eindbestemming kunnen bereiken. Ook worden er bruggen gesloopt, nieuwe gebouwd en zullen de huidige worden verhoogd. In Harelbeke wordt een nieuwe sluis en een dubbele stuw met turbines gerealiseerd. De nieuwe sluis zal bijna dubbel zo lang zijn als de oude. Door de tijdelijke stuw kan er begonnen worden aan het afbreken van de oude stuw. Zodra de stuwgeul daarvan is afgedamd, wordt deze afgebroken en komt er op dezelfde plek een tijdelijke sluis. De oude sluis blijft in werking tot de tijdelijke sluis klaar is in het voorjaar van 2016. De aannemer zal de nieuwe sluis bouwen op de plek waar de oude nu ligt. Door deze manier van werken kunnen er altijd schepen blijven passeren. Vlnr: Jacques Maelfait (gemeente Harelbeke), Leo Clinckers (Waterwegen en Zeekanaal NV), Benny de Sutter (CEO Herbosch-Kiere) en minister Ben Weyts. (foto’s: Ken Rijkers) Natuur De natuur krijgt het nodige te verwerken door de Leiewerken. Daarom krijgen de oevers natuurlijke versterkingen en worden flora en fauna in ere hersteld. Jacques Maelfait, schepen in Harelbeke voor stadsvernieuwing en verkeer en mobiliteit, verklaarde na afloop van de persconferentie over de start van de bouwwerkzaamheden: ‘De tijdelijke stuw op het Moleneiland zal na voltooiing van de werken tevens een belangrijke functie vervullen in relatie tot een vistrap. De nieuwe stuw in Harelbeke zal hierdoor geen obstakel vormen voor de vismigratie op de Leie. Ook zijn er verder geen problemen ontstaan in het plannen van diverse aanpassingen van het gehele tracé. Er wordt rekening gehouden met de natuur.‘ Uw servicepartner 24/7 Vakmanschap & Service is onze kracht! • Uw specialist in Caterpillar, Cummins, Deutz/ MWM. • Alle ijzerwerkreparaties boven de waterlijn. • Leverancier smeermiddelen & filters. Technisch buro H&U b.v. Postbus 97 - 4670 AB Dinteloord . Markweg Zuid 4d - 4794 SN Heijningen Tel.: +31 (0)167 52 37 21 . Fax.: +31 (0)167 52 32 99 info@technischburohu.nl . www.technischburohu.nl

De Binnenvaartkrant 17 25 augustus 2015 Hybride aandrijving van Statendam en Statendam II Onder leiding van hoofdaannemer Scheepstechniek Drechtsteden werd in opdracht van binnenvaartondernemers Jan en Rook Ruijtenberg het koppelverband Statendam I en II afgebouwd met een innovatieve, hybride aandrijving. De aandrijving kwam tot stand door een hechte samenwerking tussen Scheepstechniek Drechtsteden, motorenleverancier Marine Power Drechtsteden (MPD) en Electric Marine Support (EMS). Een noviteit is zeker de koppeling van dieselmotoren en elektrische aandrijving met een relatief klein verschil in vermogenkoppel tussen elektromotor en dieselmotor. De twee schroeven worden onafhankelijk van elkaar aangedreven door twee Cummins QSK 19 dieselmotoren van 800 pk (bij 2.100 toeren) en twee elektromotoren van circa 550 pk. De elektromotoren zijn door EMS in samenwerking met Advanced Electromagnetics ontwikkeld. Omdat de vermogens van de elektromotoren die van de dieselmotoren naderen, biedt deze koppeling tevens een hoge mate van flexibiliteit voor de inzet ervan voor de voortstuwing. Het hogere rendement van de elektromotor wordt onder andere verkregen doordat gewerkt wordt met lagere temperaturen. De koeling van de elektromotor werd gerealiseerd door Climalogic BV van Peter Bathoorn. Certificeringen De testresultaten van het koppelverband Statendam I en II hebben certificeringen opgeleverd voor het vervoer van 8.000 ton bij aandrijving door de dieselmotoren en voor dieselelektrische aandrijving. Er werd tevens een certificaat verstrekt voor het vervoer van 5.000 ton als het koppelverband wordt aangedreven door alleen de elektromotoren. ‘Precies wat we hadden verwacht’, aldus Ronald Hamstra van EMS. ‘Doel 1 is gehaald’, vertelt Bram van Rees, directeur van Scheepstechniek Drechtsteden. ‘Ronald is met een nieuwe elektromotor op de markt gekomen. STD, MPD en EMS hebben de stap gezet die in het schip te zetten en we hadden daar hoge verwachtingen van. En die zijn ook uitgekomen.’ Zelfs blijkt het schip nog steeds goed te kunnen varen als één motor stilvalt. Ronald Hamstra: ‘Dat komt de bedrijfszekerheid ten goede. Het schip moet immers het liefst 365 dagen per jaar kunnen varen.’ De elektromotoren worden gevoed door twee generatorsets aan boord: een Cummins QSX15 van 530 pk bij 1.800 rpm staat voorop het schip – tevens voor de aandrijving van de boegschroef – en achterop nog een QSK19, goed voor 750 pk bij 1.800 toeren. Bovendien zijn voor het werk in de haven John Deere-generatorsets op de bak en op het schip, van respectievelijk 40 en 65 KvA. Op de bak staat ook nog een Cummins QSX15 dieselmotor die alleen voor directe aandrijving van de boegschroef wordt aangewend en niet voor de stroomvoorziening. Het powermanagementsysteem aan boord van de Statendam is gecompliceerd, echter voor de schipper gebruikersvriendelijk. Alles kan automatisch geschakeld worden, maar zo is het niet ingesteld. Alleen de schipper weet immers wat precies de omstandigheden zijn waarin het schip op dat ogenblik vaart, zoals de stroomsnelheid, de weersomstandigheden en de noodzaak om sneller door te varen. ‘We willen niet dat er zinloos wordt overgeschakeld op een zwaardere generatorset als maar 50 pk meer nodig is bijvoorbeeld. Dan kan de schipper inschatten of het werkelijk nodig is van de QSX15 op de QSK19 over te schakelen’, aldus Ronald Hamstra. Groen De hybride aandrijving voldoet qua vermogen en rendement aan de verwachtingen. ‘Voor wat brandstofbesparing betreft gaan we op voorhand geen uitspraken doen’, zegt Ronald Hamstra. ‘Als de Statendam een paar maanden heeft gevaren, weten we meer.’ Bram van Rees: ‘We zijn Jan en Rook Ruijtenberg heel dankbaar dat ze ons deze kans hebben gegeven om in de praktijk met de tweede nieuwe combinatie van diesel en elektrisch varen uit te testen.’ De Statendam betekent voor de bedenkers en uitvoerders van deze hybride aandrijving in feite een pilot. De tests hebben aangetoond dat het werkt. De gebruikte elektromotor is zeker uniek, maar is niet speciaal voor dit project ontwikkeld. Die ontwikkeling was al bezig toen Jan en Rook Ruijtenberg kwamen met hun nieuwbouwproject. Stuurwerk Ook de aandrijving van het stuurwerk is aangepast. Dat was noodzakelijk omdat niet altijd op diesel en niet altijd op elektrisch wordt gevaren. Het 380 Volt-systeem is de hoofdaandrijving van het stuurwerk en er is een 24 Volt-systeem voor noodvoorziening, Er is tevens een hydraulische bediening van het stuurwerk mogelijk, zodat de besturing altijd gegarandeerd is, zonder accu’s te gebruiken. Tijdens de bouw bleek dat de opdrachtgever waar de Statendam voor ging varen, wilde dat er aansluitingen zouden komen voor reefers (koelcontainers). Met de stroomvoorzieningen aan boord was het geen probleem om de 38 reeferaansluitingen van stroom te voorzien. Uw partner voor al uw verzekeringsvraagstukken: • Aansprakelijkheid • Binnenvaart • Transport • Goederen • Werkmateriaal • Wagenpark • Personele verzekeringen Wij wensen Statendam Shipping V.O.F. veel succes en een behouden vaart met kvb Statendam & Statendam II. Plaza 6, 4782 SK MOERDIJK / Postbus 14, 4780 AA MOERDIJK Tel.: 0168-393100 / Fax: 0168-393101 E-mail: bci@bcinsurance.nl / Website: www.bcinsurance.nl Wij bedanken Statendam Shipping V.O.F. voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen kvb Statendam & Statendam II een goede vaart. Complete elektrische installatie. Nieuwland Parc 307, 2952 DD Alblasserdam WWW.ELECTRICMARINESUPPORT.NL | INFO@ELECTRICMARINESUPPORT.NL Wie leverden aan het kvb Statendam & Statendam II Scheepstechniek Drechtsteden Complete afbouw Marine Power Drechtsteden B.V. 2 x Cummins ( op schroefassen) en 1 x Cummins generatorset met Magna generator voor aandrijving elektromotoren + Cummins op voorschip die ook de boegschroef aandrijft. 1 John Deere met MagnaPlus generator. Electric Marine Support Binnenvaart B.V. Elektrische installatie en elektrische gedeelte van de voortstuwingsinstallatie ADS van STIGT 2 x Masson Marine keerkoppelingen type MM W5200 5,955:1. Centa elastische koppeling, 24V solenoid t.b.v. elektrische bediening, PTO type 0 voor aandrijving van stuurwerkpomp. ADS van STIGT “Hybrid ready” pakket Contargo B.V. Bevrachting Business Capital Insurance B.V. Afbouw- en varenverzekering Inspectie Leefomgeving Transport (ILT) Classificatie Johec International B.V. Alle Marathon MagnaPlus generatoren voor de 4 gen-sets. Discom B.V. Uitlaatgassendempers hoofdmotoren en generatorsets Pinta Nieuwburg B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen De Waal Machinefabriek B.V. 2 x schroefasinstallatie Easyflow® roersysteem, stuurmachine (Hybrid touch) en tankset Wartsila Netherlands B.V. Straalbuizen Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Veth Propulsion B.V. Veth stuurrooster type VSG-1200L met elektromotor (400 kW / 1800 rpm) Statendam II: Veth stuurrooster type VSG-1300 (441 kW / 1800 rpm)Boegschroefaandrijving(en) elektromotor RoTo. Van Voorden Maritime B.V. Schroeven ClimaLogic B.V. Airconditioning, machinekamerventilatie, RVS afsluitbare roosters en koelsysteem elektromotoren Tyco Integrated Fire & Security Brandbeveiligingsapparatuur JHP Metaal B.V. Machinekamerleidingen Kersten Metaaltechniek B.V. Victron Energy B.V. Omvormer/acculader All Pumps Holland B.V. Victor pompen en appendages Van Wijk Stuurhuizen B.V. Alu bovenbouw stuurhuis, woning deuren en heklichtbeugel. H.O.C. Beerens B.V. Alu sierradarmast type Reintrade Halfdiep, RVS enkel uitschuifbare radarmast, Alu sierdakradarmast met hydraulische vleugels, stuurhuistrap, scharnierbare boordlichtvleugels D-model, boordlichtsteunen blauwe kegels en RVS gepolijste vlaggenstokhouder Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Stuurhuis, ankerlieren, ankers, kettingen, koppelieren en autokraan. Steeha B.V. Betimmering woning voor- en achterschip en stuurhuis incl lessenaar Hoko Installatiebedrijf Levering en aanleg sanitaire installatie Marcelis Tegelzettersbedrijf B.V. Tegelzetter Combi Isolatie BV Isolatie woning Advecon Sign Service Belettering Visser en van Bruggen Stoffering Wandafwerking-en behangers bedrijf Bert van Aalst B.V. Schilder- en behangwerk Stucadoorbedrijf Kees de Kock Stucadoor Q8 Smeerolie Nelf Marine Paints B.V. Coating

Binnenvaartkrant