Views
3 years ago

2015-18

  • Text
  • Schip
  • Marine
  • Nieuwe
  • Augustus
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Statendam
  • Binnenvaart
  • Vaart
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 25 augustus 2015 NWB neemt nieuwe bunkertanker in gebruik Heiko Buchloh: ‘In de binnenvaart liggen onze roots, maar we kijken ook verder.’ DOOR SARAH DE PRETER Bij Breko in Papendrecht is de Bunker Service 14 afgebouwd, de eerste nieuwbouw voor de Nordund Westdeutsche Bunker GmbH und Co. KG (NWB) sinds jaren. Heiko Buchloh was de afgelopen maanden iedere dinsdag op de werf aanwezig om de afbouw te begeleiden. NWB exploiteert bunkerstations- en boten in Noord-Duitsland en Berlijn, op de Rijn, Elbe, Donau en het Mittellandkanaal. De Bunker Service 14 is de eerste dubbelwandige tanker in de vloot. Het casco is gebouwd in het Roemeense Turnu Severin. Voor de afbouw werd een turnkey-contract met Rensen-Driessen Shipbuilding afgesloten. Vlootvernieuwing De meeste bunkerboten van NWB zijn meer dan vijftig jaar oud. Met de Bunker Service 14 begint het bedrijf zijn vloot te vernieuwen. Het project loopt sinds 2009 maar werd tussentijds stilgelegd en heropgestart na de overname van NWB door een nieuwe eigenaar. Heiko Buchloh treedt namens NWB op als consultant. Zijn advies- en ingenieursbureau Schiffstechnik Buchloh, maakte de tekeningen en bouwbeschrijving van het schip. De detail-engineering liep via Rensen. Buchloh verzorgde het technisch bouwtoezicht en controleerde in opdracht van de eigenaar of alle specificaties werden nageleefd. Capaciteitsuitbreiding De Bunker Service 14 heeft dertien ladingtanks met een inhoud van 500 kubieke meter. Het schip wordt ingezet in de haven van Hamburg voor de levering van brandstof en smeeroliën aan zeeschepen. ‘NWB heeft in Hamburg meer leverings- en pompcapaciteit nodig’, verklaart Buchloh. ‘De oude bunkertanker kan het werk niet meer aan. Met de nieuwbouw kan NWB verschillende types zeeschepen beleveren. Er staat een bunkerkraan aan boord zodat de bemanning veilig op het zeeschip kan overstappen.’ ‘De tanker is 57,50 meter lang en kan in de toekomst, als er vraag naar is, worden verlengd tot 86 meter. De sterkte van het schip, de motor en andere voorzieningen zijn daarop berekend.’ Spannend Voor NWB was de bouw van de Bunker Service 14 een spannend project, want het bedrijf had in geen tientallen jaren een nieuwbouw laten leveren. Ieder detail werd onder de loep gelegd om te kijken of het de juiste oplossing was. De wat oudere kapitein en zijn zoon die op de tanker gaan varen, moesten even wennen aan de moderne technologie. Buchloh: ‘Het laden en lossen wordt met één druk op de knop vanuit de stuurhut geregeld. Heel wat anders dan op de oude bunkertanker!’ SUK Heiko Buchloh was de afgelopen maanden iedere dinsdag bij Breko aanwezig om details te bespreken die niet op tekening stonden en om te kijken of alles naar wens verliep. Hij had nooit eerder met Breko samengewerkt en toont zich tevreden. ‘Het casco is in mei aangekomen en snel afgebouwd. De samenwerking en communicatie verliepen goed. Omdat het een Duits schip is, moest het naast Lloyds Register ook door de SUK (Schiffs-Untersuchungs- Kommission) worden afgenomen. Dat was nieuw voor de werf, maar alles is goed gegaan.’ Speciale schepen Voor Schiffstechnik Buchloh is de Bunker Service 14 een mooie referentie. Het bedrijf is ruim twintig jaar actief in de binnenvaart en heeft al veel passagiersschepen en specialistische schepen ontworpen. Daaronder ook enkele kleine ferries op zonne-energie die sinds kort tussen het hoofdkantoor en het trainingscentrum van Volkswagen in Wolfsburg pendelen. Vorig jaar was Buchloh betrokken bij de ombouw van een oude tanker tot een oefenschip voor de brandweer bij scheepswerf Tinnemans in Maasbracht. ‘We zijn tegenwoordig ook bezig met drijvende fonteinen, platformen zo groot als een voetbalveld die onder water drijven’, aldus Buchloh. ‘In de binnenvaart liggen onze roots, maar we kijken ook verder.’ Wie leverden aan bunkerschip Bunker Service 14 Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Axces B.V. accommodatie en RVS klaproosters Rhigo Scheepsramen B.V. Scheepsramen W&O Europe Ontwerp, bouw en levering casco (Turn-key Uitlaatgassendempers generatorsets Minimax Brandbeveiliging B.V. Willemsen interieurbouw & Afsluiters en appendages project) Thermatras B.V. Brandbeveiligingsapparatuur scheepsbetimmering B.V. EPS European Pump Services B.V. BREKO Shipbuilding & Repair Isolatie uitlaatgassensystemen PSI Piping Complete leidingsystemen aan Betimmering van woning en stuurhuis Bornemann gasoliepomp W7.2zk en Complete afbouw Promarin Propeller- und Marinetechnik dek en de machinekamers Hoko Installatiebedrijf Bornemann dieseloliepomp W7.2zk, beide Schiffstechnik Buchloh GmbH u. Co. KG GmbH 5-bladsschroeven, diam. 1550 mm, Van Tiem Elektro B.V. Levering en aanleg sanitaire installatie met een capaciteit van 150m3/h bij Bouwtoezicht, tekeningen/ontwerp casco skew design. Elektrische installatie G. van Dreumel Tegelwerken Tegelzetter maximaal 4 bar, voorzien van een Lloyd’s Register EMEA Classificatie Den Breejen Shipyard Schroefasinstallatie Foresta Trading B.V. Franssen Isolatiebedrijf B.V. frequentiegeregelde ABB explosieveilige Pon Power B.V. Lagersmit Schroefasafdichting F.T. VICTOR dienstpompen, F.T. VICTOR Isolatie accommodatie Eex-de IIB T4 motor met een vermogen Caterpillar scheepsdieselmotor voor Damen Marine Components Straalbuis lens/ballastpomp ATEX gecertificeerd, F.T. Dik den Hollander interieur advies en van 30 kW. Bornemann smeeroliepomp voortstuwing type C32 met een vermogen Van der Velden Marine Systems lensejector en F.T. hydrofoor realisatie Complete stoffering woning en SLI-80 en Bornemann drinkwaterpomp SLI- van 634 kW (850 pk) bij 1800 rpm. Stuurwerk en roeren frequentiegeregeld stuurhuis, raambekleding, matrassen en 80, beide met een capaciteit van 10m3/h Caterpillar generatorset voor boegschroef Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Aquamar Waterbehandeling bedtextiel bij max 4 bar, voorzien van een en ladingpompbedrijf type C18 met een Verhaar Omega B.V. Waterzuiveringsinstallatie Machinefabriek en frequentiegeregelde ABB explosieveilige vermogen van 425 kVA bij 1800 rpm. 1x Kanalen boegschroef type 3100-4k Alubouw de Mooy B.V. Stalen Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Eex-de IIB T4 motor met een vermogen Caterpillar generatorset, type C7.1 van 125 282kW Verticaal (incl omschakelbediening onderbouw, aluminium bovenbouw, Ankerlieren, ankers, kettingen en van 4 kW. Compleet Bopp & Reuther kVA en Caterpillar generatorset type C4.4 voor Boegschroef of pompbedrijf) radarbeugel, achtermast, voormast, davit, bunkergiek bunkermeetsysteem voor gasolie, van 64 kVA. Verhaar Omega Air & Nitrogen B.V. rvs uitlaten, alu rolluik en Winteb B.V. Ontluchtingen dieselolie en smeerolie, met de pompen Rubber Design B.V. 1x Schroef compressor type MAS GA7 boordlichtbakken. Fiwado Bunkerstations samengebouwd op skids. Flexibele opstelling hoofdmotor FFP10 Imtech Marine Netherlands Gasolie en Mobil smeermiddelen Berg Maritieme Meetsystemen B.V. Reintjes Benelux bvba Reintjes WindeX Engineering B.V. Nautische apparatuur Wittig GmbH Tankmeetapparatuur keerkoppeling, type WAF 364 / 4.920:1. Airconditioning, afzuig/ventilatie, systeem Dacom Werkendam B.V. Telefooncentrale Scheepsbenodigdheden Alfons Haar - Hamburg Slangenhaspels

De Binnenvaartkrant 11 25 augustus 2015 Mooie offertes van spoor en binnenvaart samen DOOR FRANS DE MOL Parallel aan de vaarroute Oude Maas-Merwede-Waal loopt sinds 2007 de Betuweroute over het spoor van Rotterdam naar Duitsland. Het spoor is een concurrent die door de binnenvaart nogal eens met argusogen wordt bekeken. Na een wat moeizame start werd in 2014 ruim 30 miljoen ton goederen over de Betuweroute vervoerd. Dat betekent zo’n 100 treinen per dag. De groeiverwachtingen zijn positief (lees het artikel in De Binnenvaartkrant van 16 juni dit jaar). Concurrent ProRail-manager Max Philips: ‘Ik weet dat veel spoormensen de neiging hebben de binnenvaart vooral als concurrent te zien. Andersom zal dat in de binnenvaartwereld ook wel zo zijn waar het om het spoor gaat. Uiteraard vissen we voor een deel in dezelfde vijver. Maar vergeet niet dat ieder van ons ook zijn eigen, specifieke achterlanden heeft. Zo heeft het watertransport verreweg de beste kansen wanneer de klanten vlak bij de oevers van Rijn, Moezel of Main zitten. Aan de andere kant moeten we constateren dat er richting Noord- Italië, Oostenrijk of Tsjechië nauwelijks geschikte vaarwegen zijn. Daar hebben we dus juist met de trein weer goede groeikansen. We kunnen daar best een behoorlijk stuk afknabbelen van het spooraandeel van de Noord Duitse havens.’ ‘Uiteindelijk hebben we er als BV Nederland het meeste baat bij wanneer juist Nederlandse partijen het achterlandtransport verzorgen. Zeker als ze dat tegen de laagste kosten kunnen doen.’ Gedeelde belangen Philips ziet ook gedeelde belangen voor spoor en binnenvaart. En dus kansen voor samenwerking. ‘Zowel spoor als binnenvaart heeft belang bij een betere bundeling van de containerstromen via de Maasvlakte. Straks opereren op de Maasvlakte niet minder dan vijf containerterminals. Dus meer risico van versnippering. Kleine call sizes zijn kostbaar voor de binnenvaart. Een binnenschipper wil zo weinig mogelijk stops in de haven. Ook het railvervoer wil dat het samenstellen van de goederentreinen efficiënt en vlot verloopt. We kunnen op de Maasvlakte nu eenmaal geen extra spooremplacement meer bouwen.’ ‘Voor binnenvaart én spoor is het essentieel dat er tussen de terminals op de Maasvlakte snel een interne baan komt. Hiermee kunnen de terminals over land snel losse containers verplaatsen naar die terminal waar ze het beste opgepikt kunnen worden door trein of schip. Wat mij betreft komt die interne baan er eerder vandaag dan morgen.’ In lijn met ontwikkelingen in de gehele transportketen, waarbij havenautoriteiten, bevrachters en terminals steeds vaker kiezen voor een multimodale insteek, ziet Philips ook voor de vervoerders zelf kansen om gezamenlijk op te trekken. ‘Ik kan me voorstellen dat we mooie Nederlandse offertes op tafel kunnen leggen, waarbij het eerste deel van de route met het schip gaat en het tweede stuk – bijvoorbeeld ergens vanaf de Rijnoever naar het binnenland – per spoor. Of een ander voorbeeld: met de trein naar Bratislava en dan verder met het schip over de Donau. Ik vind dat beide sectoren elkaar op dit punt moeten opzoeken en kijken waar aantrekkelijke kansen liggen.’ Pukkelpop kiest voor binnenvaart De logistiek voor het popfestival Pukkelpop in het Belgische Hasselt werd dit jaar voor het eerst over water gedaan. Een geslaagd initiatief van Promotie Binnenvaart Vlaanderen (PBV) en het Vlaamse bedrijf voor duurzame stadsdistributie Citydepot. Woensdag 12 augustus werden de eerste backstage-voorzieningen van het festival Pukkelpop via het Albertkanaal aangevoerd door het palletschip Zulu (50 bij 6,60 meter) en vervolgens overgeslagen naar een ecologische vrachtwagen van Citydepot, waarmee de laatste 4 kilometer naar het festivalterrein werd afgelegd in de plaats Kiewit. In totaal werden 86 pallets met materiaal over water vervoerd. Een mooi voorbeeld van vervoer over water als alternatief voor het wegvervoer. Het festival wil hiermee ook een signaal afgeven aan de Vlamingen: de waterwegen kunnen ook in België nog veel meer goederen duurzaam en betrouwbaar vervoeren. Comfort Bij de start van deze nieuwe logistiek zei de Vlaamse minister Ben Weyts van Mobiliteit: ‘Het kanaal biedt capaciteit, zekerheid, comfort, Minister Ben Weyts. ‘Het kanaal biedt capaciteit, zekerheid, comfort en duurzaamheid.’ (foto’s Ken Rijkers) Binnenvaart goed zichtbaar tijdens Wereldhavendagen BVB en EICB staan dit jaar opnieuw samen in een tent op de Westerkade, waar het hybride containerschip Nadorias voor de kant ligt ter bezichtiging. BVB-sponsor EOC stelt een groot springkussen beschikbaar in de vorm van een schip, naast de tent. De organisatie van de WHD heeft er gelijk een ‘kinderplein’ van gemaakt met meer vertier voor de kleintjes. Aan de andere kant van de tent zal een demo-opstelling in een open container worden geplaatst wat de hybride aandrijving van de Nadorias mooi weergeeft. Uitleg over de werking is ook te vinden in de tent, waar een groot zeildoek hangt. Dit vormt een mooie link naar het water, waar de Nadorias ook te bezoeken is. Een kijkje in de stuurhut en in de machinekamer kan. De firma Koedood is betrokken bij de ombouw van de Nadorias naar hybride, en geeft in VOORTOUW Nieuws van het BVB www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl de machinekamer uitleg. Het BVB is bezig met de ontwikkeling van een serie nieuwe schepenposters. De Nadorais zal de eerste zijn die op een poster prijkt. De posters worden uitgedeeld aan de bezoekers. In totaal zullen er 8 nieuwe posters ontwikkeld worden. Aan de poster wordt iets extra’s toegevoegd. Daarover later dit jaar meer. Het BVB doet op de ‘jongerendag’ op de vrijdag mee aan het initiatief Bigday Wereldhavendagen, bedoeld voor MBO-jongeren. Na een workshop over netwerken bezoeken de studenten in duo’s een bedrijf op het evenemententerrein voor een netwerkgesprek. Het BVB zal ook duo’s ontvangen en hen tijdens het netwerkgesprek een indruk geven van ons werk en hen helpen bij het voeren van een dergelijk gesprek. Meer informatie op www.wereldhavendagen.nl. ADVERTENTIE Palletschip Zulu ligt voor de kant in Hasselt. 25 jaar duurzaamheid en een zeer concurrentieel alternatief voor het wegtransport.’ ‘Pukkelpop grijpt met dit experiment een kans om in zee te gaan met de transportmodus van de toekomst. De Vlaamse binnenvaart is een bruisende sector die ondernemers steeds meer mogelijkheden biedt. De palletschepen zijn één van de laatste innovaties die het aanbod van de binnenvaart verder uitbreiden.’ Weyts zei te hopen dat het voorbeeld van Pukkelpop inspirerend kan werken voor andere festivals, organisaties en bedrijven. ADVERTENTIE

Binnenvaartkrant