Views
2 years ago

2015-17

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Augustus
  • Moeten
  • Gaat
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Havenbedrijf

De Binnenvaartkrant 2 11

De Binnenvaartkrant 2 11 augustus 2015 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag Adres redactie en acquisitie ‘s-Gravenweg 37A 2901 LA Capelle aan den IJssel T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Acquisitie Vanessa Lingsveld Secretariaat Karin Hell (Office Manager, Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Lay-out Steven Chiang San Lin Redactie Martin Dekker Hoofdredacteur M 06-22871516 redactie@binnenvaartkrant.nl Michel Gonlag Eindredacteur M 06-53244445 redactie@binnenvaartkrant.nl Aan dit blad werkten mee Ken Rijkers Frank Antonie van Alphen Evert Bruinekool Jan Johan ten Have Jan Hoek Sarah de Preter Johan de Witte Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Volg ons via: GEZOCHT: Kapitein voor Tanker Patent tot Mannheim, ADN-C patent 4 PERSONEN Voorkeur niet-roker Contact: 0032/ 475 94 54 34 Edmond Van den Abbeele TE HUUR: DIRECTIEVAARTUIG Ook geschikt voor langere reizen (Frankrijk-Belgie), zowel in de zomer als in de winter. Telefoon: 06-51125174 www.huizinga-snijder.nl www.autena.nl AIS –transponder kapot of nieuwe nodig? Wij repareren of regelen snel een vervangende transponder zodat u snel weer door kunt. Autena is door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) erkend voor het leveren, installeren en keuren van uw AIS -transponder". St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wir suchen: Rheinpatent bis Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch Wir bieten: Hohes Sicherheitsverständnis Attraktive Schweizer Arbeitskonditionen Permanente Weiterbildung Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Gutes Betriebsklima Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung – einfach bewerben über unsere Webseite! Wij zoeken: Rijn patent tot Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits Wij bieden: Veiligheid hoog in het vaandel Aantrekkelijke Zwitserse arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden voor zelf ontplooiing Goede promotie kansen Comfortabele 1:1 verhouding van werktijd en vrije tijd Motiverende & inspirerende bedrijfscultuur Sollicitaties eenvoudig via onze website! Bewerbungen an: Jesko Wehrt Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87 CH-4127 Birsfelden www.fluvia.eu jesko.wehrt@fluvia.eu tanker shipping | tank storage | tanker brokers BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan: (licht)matroos / goede condities Email: office.nl@gerwil.com, T. 0527-690032 TK Nieuwe BOEGSCHROEVEN Wir sind ein internationaler schroef 1m 430 pk, Betrieb € 26.500,00 und bieten qualifizierte und schroef 1,2m 550 pk, solide Personal für Ihr Schiff in € 33.800,00 dieser Fache: Deckmann, www.botermantechniek.nl Matrose. Lichtmatr. Tel. 06-54287373 Steuermann. kvknr 63323281 Nehmen Sie jederzeit. Kontakt mit uns auf: Schippers.sk@gmail Tel. 00421-944966116 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel, Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl www.gratisborduren.nl tel. 038 4651728 GEVRAAGD: MATROOS op mcs Navitas, vaartraject Rotterdam-Köln Vrijetijdsregeling 14 dagen op - 14 dagen af, TELEFOON: 06-51838726 W.L.A. de Bot & Dtr. Voor betrouwbaarheid Beëdigd Scheepsmakelaar & Taxateur Tel.010-4667106 Fax.010-4669664 info@debotshipbrokers.nl MS POLARIS 1026 t/1961 gelast 73 x 8,20 m x 2.52 m. 600 PK Cummins 1997 is gereviseerd-stl.vloer 2012 – 1500m3 – Fr.al.kap boegschroef 320 PK / naut. compleet Euroclass / SI aug. 2016 Volledige info zie www.debotshipbrokers.nl Matrozen beschikbaar voor 115 euro per dag (incl. voeding). Johnny Saija i: www.alfuru.com t: 06 52 68 82 52 TK VAN TIEM Boegschroef, schroef 70cm, 300 PK. www.botermantechniek.nl Tel. 06-54287373 ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.eu Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • takels en dommekrachten Voor alle sloop- en saneringsschepen Havenweg 1 3295 XZ ‘s-Gravendeel T: +31 (0)78 - 673 60 55 www.sloperij-nederland.nl Als Assistent walkapitein op de eerste plaats bij rederij Somtrans! Het moderne kantoor, gebouwd in 1996, is gelegen aan het Albertkanaal te Wijnegem bij Antwerpen. Onze medewerkers, op kantoor evenals aan boord van onze schepen, zijn steeds gemotiveerde beroepsmensen welke een hart hebben voor de scheepvaart en voor onze firma. Als assistent walkapitein ben jij het aanspreekpunt voor kapiteins van de schepen. Je bezit nautische en technische kennis ( zowel praktisch als theoretisch ). Tankervaring is een pluspunt. Binnen en buitendienst. Talenkennis: Nederlands, Duits, Engels. Leeftijd: 25-35 jaar. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be

De Binnenvaartkrant 3 11 augustus 2015 ‘SAIL-organisatie komt beloftes niet na’ Grote B.E.K. DOOR EVERT BRUINEKOOL De Vereniging Passagiersvaart in het Amsterdams Havenwater (VPAH) luidt de noodklok. Jarenlange beloften dat de havenrondvaartboten welkom zouden zijn tijdens SAIL, werden plotseling ingetrokken. De VPAH is als vertegenwoordiger van de Amsterdamse havenrondvaartschepen al ruim twee jaar in gesprek met de partijen die SAIL 2015 organiseren. ‘Herhaaldelijk zijn door zowel de Stichting SAIL als het Amsterdamse Havenbedrijf toezeggingen gedaan dat de Amsterdamse havenrondvaartschepen welkom waren tijdens SAIL, op een voor onze schepen acceptabele voorwaarde. Nu is die belofte ingetrokken’, vertelt Imre Leenhouts, voorzitter van de vereniging. Veiligheid Onlangs is de Stichting SAIL Amsterdam teruggekomen op eerdere afspraken met de VPAH, naar aanleiding van veiligheidsmaatregelen die door het Havenbedrijf ingesteld zijn. De normale bedrijfsuitvoering van de Amsterdamse havenrondvaartschepen wordt hierdoor tijdens SAIL onmogelijk maakt. De veiligheidsmaatregelen houden in dat de beroepsvaart in konvooi moet varen, met uitzondering van de beroepsvaart die voor de SAILorganisatie vaart. Leenhouts: ‘Het Havenbedrijf is aandeelhouder van SAIL Event partners, de commerciele tak van de Stichting SAIL.’ Het Havenbedrijf van de Gemeente Amsterdam onderbouwt deze zeer uitzonderlijke maatregel uit oogpunt van veiligheid. VHAP stelt dat naar schatting 90% van de vaarbewegingen door pleziervaart wordt gedaan, waarvoor geen beperkende maatregel geldt. Voor de aan SAIL deelnemende beroepsvaart wordt door het Havenbedrijf Amsterdam wel een uitzondering op deze veiligheidsmaatregel gemaakt. De 26 passagiersschepen die normaal wel in de haven varen maar niet geaccrediteerd zijn voor SAIL, mogen niet meer vrij varen tussen het stenenhoofd en de Oranjesluis. ‘Het Havenbedrijf is medeorganisator en -ondernemer, maar ook de handhavende en regelgevende partij. Het lijkt wel op een scheidsrechter die meevoetbalt in zijn eigen wedstrijd’, zegt Leenhouts. ‘Het komt er op neer dat de Amsterdamse bedrijven die dag in dag uit actief zijn in dit vaargebied op een buitengewoon onbehoorlijke manier worden buitengesloten en uitgespeeld.’ Een woordvoerder van SAIL reageert: ’wij hadden goede afspraken gemaakt, maar de havenmeester heeft vanwege de te verwachten drukte nieuwe vaarregels voor onder andere de omgeving van de Oranjehaven afgekondigd. Een ’No Go‘ zone voor grote schepen. Ze mogen niet meer voor de Oranjehaven liggen en komen.’ De woordvoerster van Havenbedrijf Amsterdam: ‘De regels zijn door de havenmeester ingesteld voor de veiligheid, de VPAH kan gewoon met de konvooivaart door de vaargeul meevaren.’ Op Times Square schitterde vorige week plotseling een levendig billboard over de Egyptische boost van de wereldeconomie: het Suezkanaal is verbreed, verdiept en heeft zelfs een lateraal kanaal ernaast gekregen, om grotere schepen meer frequent de ruimte te geven. Wat? Was Egypte niet één van die landen in het Midden Oosten waar de fluwelen revolutie een paar jaar geleden volledig uit de hand was gelopen, waar toeristen doelwit van terroristen zijn en dus massaal wegblijven? Werk je voor een baggerbedrijf, dan kom je niet als toerist. De Nederlandse baggerconcerns Boskalis en Van Oord hebben de klus samen met Jan de Nul (België) en NMDC (Abu Dhabi) bijna binnen een jaar geklaard. Abdel Fattah al-Sisi of kortweg Generaal Sisi is niet langer militair maar burgerpresident en hij is bijna heilig verklaard in Egypte, want hij gaat het land weer welvaart brengen en zo mogelijk nog knapper is dat hij de religies met elkaar verzoent. Wie dat kan in het Midden-Oosten, verdient een plekje op een billboard. Wat een goed voorbeeld voor Europa: laat de economie opveren door een kanaal te verruimen. Het is elke vijf jaar dringen op het IJ bij SAIL. (foto E.J.Bruinekool Fotografie) Wifi-dekking in de havens breidt gestaag uit 22 havens en ligplaatsen voor binnenschepen in Nederland beschikken over wifi speciaal voor de binnenvaart. Op veel locaties vindt nog onderhoud plaats, maar de dekking is wel al vrijwel volledig. Wifi-antennes moeten verbeterd worden om het bereik te vergroten. Bijvoorbeeld in de Maashaven in Rotterdam wordt hard gewerkt aan een volledige wifi-dekking. Een groot deel van de haven is gedekt met het in 2014 opgestarte wifi-netwerk. De gehele Maashavenkade is volledig gedekt waarbij ook een deel van de Maashaven Zuidzijde die binnenkort ook over wifi beschikt. Aan de Maashaven Noordzijde wordt hard gewerkt om ook hier het wifi-netwerk te creëren. Hiervoor zullen diverse wifi-antennes worden verbeterd. Tevens staan op de planning drie nieuwe locaties om te voorzien van Binnenvaart Netwerk Diensten heeft een ontwerp voor borden – zoals hier in Werkendam – beschikbaar voor havens die zijn gedekt door het wifi-netwerk voor de binnenvaart. het wifi-netwerk: de Sliksloothaven in Krimpen aan den IJssel, Vluchthaven Tiel en de Maasboulevard in Zwijndrecht. Bureau Telematica Binnenvaart, de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens en Connekt hebben in 2014 met financiële ondersteuning uit het programma Impuls Dynamisch Verkeersmanagement Vaarwegen (IDVV) van Rijkswaterstaat de stichting Binnenvaart Netwerk Diensten (BND) opgericht. Deze stichting zonder winstoogmerk biedt digitale diensten aan, die anders niet bestaan hadden. Binnenvaartnet – zoals het wifi-netwerk voor de binnenvaart is genoemd – is beschikbaar voor binnenvaartondernemers en binnenvaart gerelateerde bedrijven en personen, die zich als abonnee aansluiten bij BND. De kosten daarvoor zijn nog tamelijk laag. Voor amper een euro per week kan een schip bij elke haven die is voorzien van een wifi-aansluiting, beschikken over onbeperkt internet. Als een schip de haven binnenvaart, zal alle apparatuur aan boord automatisch overschakelen op de wifi-aansluiting. Hij vraagt overigens wel geld aan passerende schepen, waarvan de eigenaren nooit hebben gevraagd om een verbreding of verdieping van het Suezkanaal. Dat is dan weer niet zo’n fijn voorbeeld voor de Europese binnenvaart. Egypte heeft 8 miljard gestoken in dit project. Dat geld werd grotendeels opgehaald bij de bevolking in ruil voor aandelen. Dat hebben ze afgekeken van de veerdienst TESO die al meer dan honderd jaar tussen Texel en Den Helder over het Marsdiep kruist. Texels Eigen Stoomboot Onderneming startte in 1907 met elke inwoner van het Waddeneiland een aandeel te bieden voor tussen de 5 en 25 gulden. Beter goed gejat dan slecht verzonnen. We kunnen daar vast wel wat mee in de binnenvaart. Je moet niet te klein denken. Het Grote Binnenvaart Eigen Kanaal. O nee, dat had ik niet moeten zeggen. Dan schrikken Mittelland-fetisjisten wakker, die hun kanaal door willen trekken naar Rotterdam. Daar haal je Times Square niet mee. Misschien wel met het oude idee van Kees de Vries om een vaarweg onder of door de Alpen te graven. Het elektronische billboard op Times Square toont Maria von Trapp op de oever van het Alpenkanaal, dansend met een sliert blije kinderen achter zich aan, eindelijk verlost van de trucks en treinen die door de Alpen trekken. Wie goed luistert, hoort ze al zingen, want ze hebben een Grote B.E.K. EÉN POT NAT door Michel Gonlag

Binnenvaartkrant