Views
2 years ago

2015-14

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Juni
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Schepen
  • Onze
  • Gaat
  • Emerald

De Binnenvaartkrant 6 30

De Binnenvaartkrant 6 30 juni 2015 Verkoop en keuring van brandblusmaterialen RiBrandy Brandbeveiliging N.C.P. erkend REOB onderhoudsbedrijf Keuring brandblusser aan boord € 8,50 excl. BTW inclusief voorrijden en SI certificaat Ook keuringen van zwemvestjes. U belt en wij komen. Vierlinghstraat 12 e 4251 LC Werkendam tel. 0183 - 678030 of mob. 06-22248335 Schiffsführer Rheinpatent, Erfahrung Kabinenschifffahrt, sucht Arbeit. Festanstellung oder in Vertretung. ralftholen@freenet.de DeHondenren.nl maakt nu ook kinderspeelboxen geheel naar uw wensen. Kijk op de site of mail voor vragen. info@dehondenren.nl TELESC SPUDPALEN tk BESTE PRIJS KWALITEIT op voorraad diam 930mm/ 830mm en 730mm zoekt automatisch de bodem en stopt dan ! www.botermantechniek.nl Tel. 06-54287373 DA-CAPO SPECIALIST IN SCHEEPSTIMMERWERK Rivierdijk 423a • 3372 BV Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184-613150 • Fax 0184-618601 • www.da-capobv.nl • info@da-capobv.nl TK Nieuwe BOEGSCHROEVEN schroef 1m 430 pk, € 26.500,00 schroef 1,2m 550 pk, € 33.800,00 www.botermantechniek.nl Tel. 06-54287373 De vertrouwde krant altijd en overal te lezen Papierenkrant, desktop, laptop, tablet, smartphone De Ruiter Trawler Registratie nr. 17917 Z R 1989 www.huizinga-snijder.nl Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs. Ook leveren wij dek PC met ons nieuwe Green Light automatische pompbedieningssysteem. 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 2 2 Te huur Standaard duwbak + container duwbakken. P L x B x D 12,80 x 3,85 x 1, 46/1,60 mtr Werf De Ruiter Bouwjaar 1981 Meting 18 ton Doorvaarhoogte 3 mtr Besturing binnen & buiten Motor DAF DD 575 Scheepsdiesel 1981 PK 120 pk Boegschroef hydraulisch 20 pk Elektrisch 12 / 24 volt Indeling 3 hutten + kombuis + stuurhut / salon Betimmering teak Slaapplaatsen 6 Verwarming Ebersprächer Waterdruk Hydrofoor Warmwater Boiler 30 ltr Toilet ja Douche ja 0031651611794 Als Assistent walkapitein op de eerste plaats bij rederij Somtrans! Het moderne kantoor, gebouwd in 1996, is gelegen aan het Albertkanaal te Wijnegem bij Antwerpen. Onze medewerkers, op kantoor evenals aan boord van onze schepen, zijn steeds gemotiveerde beroepsmensen welke een hart hebben voor de scheepvaart en voor onze firma. Als assistent walkapitein ben jij het aanspreekpunt voor kapiteins van de schepen. Je bezit nautische en technische kennis ( zowel praktisch als theoretisch ). Tankerervaring is een pluspunt. Binnen en buitendienst. Talenkennis: Nederlands, Duits, Engels. Leeftijd: 25-35 jaar. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be Oliehandel Klaas de Boer bv Urk IJmuiden Harlingen Den Helder Lauwersoog Delfzijl Gevraagd per direct: SCHIPPER voor in het havengebied Den Helder voor bunkerwerk Werkzaamheden van maandag t/m vrijdag en in het weekend. Sollicitanten moeten in het bezit zijn van de volgende papieren: Grootvaarbewijs en ADNR, Rijbewijs. Sollicitaties met alle gegevens kunnen worden gezonden naar: Oliehandel Klaas de Boer bv, Postbus 3, 8320 AA Urk. Email: jbakker@klaasdeboer.nl Inlichtingen over deze vacature: 06-53323965 (Johan Bakker)

De Binnenvaartkrant 7 30 juni 2015 Rotterdam drijft op binnenvaart en shortsea Binnenvaart en shortsea lijken niet alleen veel op elkaar, ze hebben vaak ook vergelijkbare belangen. Samen vormen deze branches het Europese inland transport over water. Maar er zijn meer verschillen dan alleen het zoutgehalte van het water waarop wordt gevaren. Zo heeft shortsea – in Nederland althans – geen exclusieve vertegenwoordiging, lobby of promotieorganisatie (meer). De shortseamarkt is in Europa overigens ook een stuk groter dan die van de binnenvaart. In Rotterdam komen binnenvaart en shortsea bij elkaar. Dat gebeurt fysiek in de haven – even beperkt tot containers: binnenvaart 3 miljoen TEU, shortsea 4 miljoen TEU – en het congres Binnenvaart & Shortsea, donderdag 18 juni in Maasgebouw De Kuip in Rotterdam, was een dappere, in zekere zin ook wel geslaagde poging om de twee sectoren wat dichter bij elkaar te brengen. Bavaria Veel van de behandelde onderwerpen betroffen één van de twee sectoren, maar er waren uitzonderingen. Heel mooi was de “case” van Bavaria’s logistiek manager Fred Hooft, waarin een keten van binnenvaart en shortsea het transport tussen Lieshout (thuisbasis van Bavaria in Brabant) en Sevilla heeft overgenomen. Fred Hooft legde Op 1 juli begint Jeroen Kortsmit als Global Business Development Manager bij Alphatron Marine. Het is een opmerkelijke overstap: meer dan 30 jaar was hij werkzaam bij Royal Dirkzwager. De laatste jaren als Sales Director. Bij Alphatron gaat Kortsmit (52) zich voornamelijk bezighouden met de ontwikkeling van wereldwijde servicecontracten en relatiemanagement. Teun Muller, Albert Veenstra en Bart Kuipers (vlnr) bij de discussie. aan de redelijk volle zaal uit dat dit zowel aantrekkelijk in kosten is als goed voor de ketenorganisatie. ‘We doen dit niet voor de show’, verzekerde hij. ‘Ook ter bescherming van de omgeving kiezen we voor transport dat niet over de weg gaat. In Lieshout hebben we kleine kanalen en provinciale wegen. We willen de omgeving niet tot last zijn.’ Over het voorbeeld van Sevilla: ‘Daar reden vrachtauto’s die vanuit Spanje de Jumbo supermarkten in Brabant bevoorraadden en retour bier van Bavaria meenamen. Voor de logistiek was dit lastig, zelfs de dag dat de vrachtwagens kwamen was niet in te plannen, laat staan het uur.’ ‘De keuze voor binnenvaart naar Rotterdam en shortsea naar Cadiz Jeroen Kortsmit verruilt Dirkzwager voor Alphatron Marine Jeroen Kortsmit voor het hoofdkantoor van Alphatron Marine. Zijn bekendheid met de maritieme sector en zijn enorme netwerk komen daarbij ongetwijfeld van pas. De werelden van scheepsinformatie en scheepsnavigatie en -communicatie zijn immers nauw verweven. Sterker nog: Alphatron Marine is zelf klant van Royal Dirkzwager: voor gegevens over geplande havenaanlopen van schepen die varen met producten van de Rotterdamse specialist in navigatie- en communicatieapparatuur. Kortsmit kende het bedrijf dus al, net als Frans Steenbergen en Luuk Vroombout van Alphatron Marine. ‘Ik was al weleens vaker benaderd, maar ik had het nog te veel naar m’n zin bij Dirkzwager. Nog steeds, hoor. Maar toen Frans en Luuk me vroegen, zette dat me aan het denken. Dit is een uitstekend bedrijf met volop groeimogelijkheden. Daar kwam bij dat ik nu, op m’n 52e, nog zo’n stap kan maken. Ik vertrek met mixed feelings, maar deze nieuwe uitdaging was té aantrekkelijk.’ Dirkzager was na de Koninklijke Marine zijn eerste werkgever. Kortsmit begon er als communicatiemedewerker en werkte zich op tot Sales Director. Servicecontracten Dat hij nu een ander product aan de man moet brengen, is voor Kortsmit geen bezwaar. ‘Verkopen zit in je genen. Naar mijn mening gaat het erom dat je goed kunt luisteren naar je klant, of nog beter: partner. Zodat je diens behoefte kunt omzetten naar een oplossing.’ in Spanje – en van daar met de truck naar Sevilla – was gewoon nodig voor een veel betere time slot-planning. Nu werken we met terminals in Veghel en Tilburg en dat heeft als bijkomend voordeel dat steeds dezelfde chauffeurs de lading op komen halen. We kunnen op het uur nauwkeurig afspreken.’ Innovatieve sectoren Een mooi voorbeeld voor verladers, waarvan er echter maar drie in de zaal zaten – en Fred Hooft was één van hen. ‘Gelukkig is Laurie d’Hont van de EVO er ook. De EVO vertegenwoordigt 15.000 verladers dus dat schroeft het aandeel verladers wat op’, aldus dagvoorzitter Bart Kuipers, senior research manager aan de Erasmus Universiteit en voormalig directeur van Smart Port. Hij verwoordde het treffend: ‘Rotterdam drijft op binnenvaart en shortsea. De voordelen van vervoer over water nemen alleen nog maar verder toe met de introductie van LNG als brandstof in de scheepvaart. Dit zijn innovatieve sectoren.’ Toch schort er nog wel wat aan de bekendheid onder verladers van de mogelijkheden van beide sectoren. ‘Er moet gewerkt worden aan het imago en met name kleine verladers zouden vaker moeten worden benaderd.’ Imago Over dat imago van met name de binnenvaart ging ook de korte discussie tussen professor Albert Veenstra (wetenschappelijk directeur van topinstituut Dinalog) en CBRBvoorzitter Teun Muller. Die laatste bestreed de stelling van discussieleider Bart Kuipers dat de binnenvaart haar voorsprong als schone vervoerder dreigt te verliezen. ‘De binnenvaart verliest haar natuurlijke voorsprong niet omdat het wegvervoer schonere motoren gebruikt, want ook in de binnenvaart zijn voortdurend nieuwe ontwikkelingen. Bovendien blijft de binnenvaart gewenst omdat het bijvoorbeeld geen files veroorzaakt. Wel streven we naar het optimale gebruik van de scheepsmotoren.’ Muller beaamde dat er problemen zijn. ‘De financiering van nieuwe Hij trappelt van ongeduld om aan zijn nieuwe missie te beginnen. ‘Op de eerste plaats is dat een boost geven aan de servicecontracten. Daarmee kunnen we nog veel groei bewerkstelligen en tegelijkertijd veel betekenen voor klanten.’ ‘Er varen heel wat schepen rond met apparatuur van Alphatron en JRC, onze Japanse partner. Die kunnen uiteraard altijd terecht als er iets is. Wereldwijd, 24 uur per dag en zeven dagen per week. Bij onze eigen vestigingen en bij onze servicedealers.’ ‘Maar door meerjarige servicecontracten, voor één of meerdere schepen, kunnen we proactief werken. Met planmatig onderhoud verlengen we de levensduur van de apparatuur en voorkomen we storingen.’ ‘Bovendien weten reders zodoende voor langere tijd wat de kosten zullen zijn. Ze hebben geen risico op vervelende verrassingen. We spreken een vast bedrag per maand af en daar valt alles onder.’ De service gaat verder dan de eigen producten. Als scheepseigenaren dat wensen, kan Alphatron Marine ook navigatie- en communicatieapparatuur van andere merken opnemen in het contract. Ook voor binnenvaart In de zeevaart en bij maritiem dienstverleners (sleepbedrijven, loodsen en havendiensten) vinden dergelijke all-in-contracten steeds meer ingang. Kortsmit denkt dat SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 ADVERTENTIE toepassingen en de overcapaciteit van de vloot. Ik zou willen pleiten voor een betere vrachtprijs voor schepen die milieuvriendelijker zijn.’ ‘Er zijn overigens ontwikkelingen die invloed hebben op de hele sector. Zoals Covadem, het project voor gemeenschappelijke dieptemeting door binnenschepen, waardoor een schipper veel nauwkeuriger kan plannen met de hoeveelheid lading die hij mee kan nemen.’ Voorbeeldfunctie Ben Maelissa, de directeur van de Danser Group, voegde daar vanuit de zaal aan toe dat dankzij Covadem de binnenvaart ook aanzienlijk brandstof kan besparen. ‘Omdat je voortdurend weet hoeveel water je onder de kiel hebt, kan je de snelheid optimaal aanpassen.’ De binnenvaart heeft voor de Europese Unie nog steeds een voorbeeldfunctie. De wijze waarop de Rijnoeverstaten in de Centrale Rijnvaartcommissie samenwerken stamt van begin 19e eeuw. Na de slag bij Waterloo, wist Teun Muller het historisch bewustzijn van de aanwezigen op te frissen, met gevoel voor de actualiteit (De slag bij Waterloo vond exact 200 jaar geleden plaats). Albert Veenstra: ‘Het is een briljant concept.’ ook de binnenvaart er voordeel aan kan hebben. ‘Voor mij is er trouwens geen verschil in benadering. De vaargebieden verschillen, maar de wensen van een eigenaar zijn vergelijkbaar: ze moeten het geld met varen verdienen. Stilliggen voor onderhoud of reparatie kost omzet. Ze hebben liefst zo min mogelijk omkijken naar de apparatuur. Vandaar dat ze op ons kunnen vertrouwen.’ Peter van Veen, binnen Alphatron Marine verantwoordelijk voor de binnenvaartmarkt, beaamt dat. Ook hij denkt dat binnenvaartondernemers en -rederijen interesse zullen hebben in de servicecontacten. ‘Vaak denkt men dat het duurder is, maar niets is minder waar. Je voorkomt juist hoge kosten en houdt je apparatuur up-todate.’ www.alphatronmarine.com

Binnenvaartkrant