Views
2 years ago

2015-10

  • Text
  • Schip
  • Schepen
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Avalon
  • Onze
  • Meter
  • Binnenvaart
  • Grote

De Binnenvaartkrant 8 6

De Binnenvaartkrant 8 6 mei 2015 PERSONEEL NODIG? 010-414 00 60 GEZOCHT: Kapitein voor Tanker Patent tot Mannheim, ADN-C patent B Voorkeur niet-roker Contact: 0032/ 475 94 54 34 Edmond Van den Abbeele UYCK T ECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice Als Assistent walkapitein op de eerste plaats bij rederij Somtrans! Het moderne kantoor, gebouwd in 1996, is gelegen aan het Albertkanaal te Wijnegem bij Antwerpen. Onze medewerkers, op kantoor evenals aan boord van onze schepen, zijn steeds gemotiveerde beroepsmensen welke een hart hebben voor de scheepvaart en voor onze firma. Als assistent walkapitein ben jij het aanspreekpunt voor kapiteins van de schepen. Je bezit nautische en technische kennis ( zowel praktisch als theoretisch ). Tankerervaring is een pluspunt. Binnen en buitendienst. Talenkennis: Nederlands, Duits, Engels. Leeftijd: 25-35 jaar. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be INFORMEER NAAR DE ADVERTENTIE MOGELIJKHEDEN Gezocht LL/Matroos/ Stuurman voor ms Hendrika. vaargebied NL/B. systeem 10dgn/ 4dgn, reageer naar: ms.hendrika@vaart.net Gezocht: kapt. voor mvs 1500 t. vaartraj. Belg. Tel: +32 475 499448 - +31 611 370447 ONTWERP - INSTALLATIE - REPARATIE 0167 - 52 45 65 | Heijningen | info@buycktechniek.nl WWW.BUYCKTECHNIEK.NL ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: DOK 138 – Unit 4 Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen Tel. +32(0)3-2251444 . Fax +32(0)3-2906646 Mobiel +32(0)4-78656736 info@femm.be . www.femm.be

De Binnenvaartkrant 9 6 mei 2015 Brandweerboot Furie 4 is schaap met vijf poten DOOR JOHAN DE WITTE Dead slow sluipt de stoere boot 18 april door de jachthaven van Dintelsas om zich tot enkele meters voor het ponton van Brasserie Overstag aan de Sasdijk te presenteren. De Brasserie ligt door de grote belangstelling aan de ijk. Tilburgs burgemeester Peter Noordanus en Regionaal Commandant Brandweer Midden- en West-Brabant Diemer Kransen nemen de brandweerboot Furie 4 van de firma BST met ballonnen en toeters, symbolisch in gebruik. Applaus! BST uit Dintelsas bestrijdt brand, bergt schepen, zet zich in voor search and rescue, pompt, sleept, breekt ijs, voert duik- en peilwerkzaamheden uit, is efficiënt in olieopruiming, lassen en snijbranden ofwel een bedrijf met allround maritieme dienstverlening. Geert Theunisse richtte het bedrijf op, werd in zijn vak legendarisch, leverde een grote bijdrage aan de veiligheid op het water, voer zelf naar verre landen en schreef er boeken over. Echter: hij leefde te kort. Reinier van der Zee is nu de man aan het roer van BST. Hij kocht de 28 x 8,50 x 3 meter grote en dertien jaar oude boot van Verschoor Nautiek uit Hardinxveld. Liefst 2.400 pk Wärtsilä met een 2.20 diameter verstelbare schroef heeft deze ex- Amsterdamse havenboot als voortstuwing. Tweemaal 750 pk Cummins leveren over drie manifolds 46.000 liter per minuut bluscapaciteit. Ook is er een monitor voor SVM-schuim. Voor berging worden Furie blust de wolken. (foto’s Johan de Witte) de bluspompen in zuigkracht omgeschakeld. Van der Zee heeft de boot in eigen regie omgebouwd en tot een optimaal brandblusvaartuig voorzien van moderne equipment. Een aantal gasdetectors zijn ingebouwd en sprinklers in het zogeheten prewetting-systeem zorgen dat de boot het hoofd koel houdt. De materiële uitvoering is hoogwaardig professioneel, het model is stoer en de 3,20 diepgang maakt het tot een zeer stabiel schip. Standby-contract van 25 jaar Burgemeester Peter Noordanus memoreerde in zijn speech: ‘Het gaat erom dat wat we doen, zinvol is. Brabant bestaat niet alleen uit klei maar ook uit een regio waar veel industrie en water is. Nautische kennis is daarbij nodig en dat had de brandweer tot dusver onvoldoende in huis.’ Hiertoe lag de combinatie van brandweer en publiek-private samenwerking als vanzelfsprekend voor de hand. Immers is het essentie om met de Furie 4 veiligheid op water en aan industrie te bieden, waarmee gestalte wordt gegeven aan slagkracht op het water. Na lang en stevig onderhandelen heeft Reinier van der Zee van BST met de Brandweer Midden- en West-Brabant een standby-contract getekend voor de duur van 25 jaar, die investering en samenwerking realiseerbaar maken. Bij calamiteitmelding stuurt de Brandweer Midden- en West- Brabant zes brandweerlieden naar boord (volledige autobemanning). Het zijn brandweerlieden die eveneens maritiem getraind zijn en hun ‘man aan dek staan’. Bij een grote calamiteit beschikt de brandweer vanzelfsprekend eveneens over de bestaande blusboot Furie 3. Diemer Kransen benadrukte voor zijn toehoorders de noodzaak van een optimaal brandbestrijdingsvaartuig in de Volkerak-regio met diverse voorbeelden. De brand bij Chemie Pack ligt nog vers in het geheugen. Daarnaast, meldde hij, ‘passeren hier jaarlijks meer dan 150.000 beroepsschepen en 30.000 pleziervaartuigen. Ook de vierde grootste Nederlandse haven, Moerdijk met zijn chemische industrie, vereist een direct inzetbare en functionele Furie 4.’ Dit multifunctionele schip, ofwel schaap met vijf poten, eventueel geassisteerd door de Furie 3 en overig landmaterieel zijn voor de Brandweer Midden- en West- Brabant de inzet voor een veilige regio. Samen zijn ze de “brand meester”! Burgemeester Peter Noordanus en Regionaal Commandant Brandweer Middenen West-Brabant Diemer Kransen nemen toeterend en met ballonnen het schip symbolisch in gebruik. Dolderman installeert een John Deere in de Oosterschelde DOOR JOHAN DE WITTE Bij manoeuvres werd onvoorwaardelijk op de bejaarde 6- cilinder van de Oosterschelde gerekend. Laveren in nauw vaarwater met een onberekenbaar windje vereist standby van de machinekamer. In hachelijke omstandigheden werkten de 360 paardenkrachten als een “reddingsboei” om uit het lager te geraken. Het onvermijdelijke gebeurde: na dertig jaar gooide de diesel de handdoek in de ring. ‘De motor heeft het opgegeven’, belde kapitein Gerben Nab naar Dolderman, waarop Dirk Jan Bezemer in het vliegtuig stapte met bestemming Alicante, daar huurde hij een autootje en stond in Benicarló (provincie Valencia) voor de gangway van de Oosterschelde. Het werd een deal en via Kaapverdië - waar de passagiers van boord stapten - lag de koers op Dolderman Dordrecht om een 500 pk John Deere te installeren. Dirk-Jan Bezemer: ‘ In zeilerskringen moet je oppassen om over een nieuwe voortstuwingsmotor te spreken. Voortstuwing is de wind! Op de Oosterschelde spreekt men dan ook over de auxiliairy engine ofwel “hulpmotor”. Nog een weekje en ze kan weer onder zeil. Als (foto Johan de Witte) Dolderman zijn we blij met zo’n driemaster voor de wal. Liefhebbers van zeilen en zoutwater komen komen deze wereldreiziger met de camera vastleggen. Tuigage, masten en die enorme boegspriet tegen het silhouet van de Dom appelleren aan vroeger tijden. De route van toeristisch Dordt loopt zolang ze er ligt langs de Kalkhaven.’ ‘Met de bemanning kunnen we het prima vinden. Zelf werken we mee aan een stukje nostalgie, zo is de klassieke telegraaf door de “jongens” als bediening voor de moderne elektronische John Deere, geschikt gemaakt. Gerben Nab: ‘Het is een luxe om bij Dolderman over zo veel kade te kunnen beschikken waardoor we met onze crew en eigen containerwerkplaats kunnen “schiemannen” aan de tuigage en er toe komen om algemeen onderhoud te plegen.’ Van de sympathieke kapitein Gerben Nab mogen we aan boord even rondkijken. Als begeleider wijst hij de oudste werknemer van Dolderman aan: Rinus Prins. Pas nog met een zeilvakantie aan boord naar de Kaapverdische Eilanden kent hij dit schip als zijn broekzak. Op de vraag of hij zich in zijn element voelt aan boord zegt Rinus: ‘Op dagen zonder schip of water gaat het minder goed met me.’ In vakanties stond hij ook altijd met z’n camper tegenover de Lorelei. Hij loodst ons door de verblijven. 24 zeevaste kooien. Sanitair en douches voldoende en een authentieke lounge/pantry met keuken en bar. Zeer origineel! ‘Varen op de Oosterschelde is: samenwerken met de bemanning, bijzondere gasten, iedere dag plezier, zeilen en natuur, het is een feest’, aldus een enthousiaste Oosterschelde-ambassadeur. Natuurlijk kijken we even naar de John Deere in de machinekamer of het karwei goed loopt. Moet de schroef nog worden aangepast nu er 140 pk meer is? Nee, de bladen zijn verstelbaar en ‘tijdens het zeilen staan ze in de vaanstand’, weet Rinus Prins. In het logboek van deze driemasttopzeilschoener staan al heel wat mijlen op de zeilen. ‘Het schip werd gebouwd in 1917 bij H. Appelo & Zn in Zwartsluis. Eerst in ‘54 werd er door een Zweedse eigenaar een motor ingebouwd.’ Beroemd werd de old lady na een grote restauratie in 1992, waarna ze als zeilend zeeschip in de vaart kwam. Lengte over de steven 40,12 overall 50 meter, breedte 7,50 meter en ADVERTENTIE vanaf de kiel steken haar masten 36 meter fier de lucht in. Wie heeft haar niet gespot tijdens haar reis rond de wereld, het ronden van Kaap Hoorn of in de serene stilte van Spitsbergen. Een keertje meevaren kan, het is betaalbaar en als de wind eens weg valt heeft Dolderman niet voor niets een John Deere in de Oosterschelde geïnstalleerd. In de winter vaart ze naar het zuiden, zomers naar het noorden. www.oosterschelde.nl ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant