Views
2 years ago

2015-10

  • Text
  • Schip
  • Schepen
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Avalon
  • Onze
  • Meter
  • Binnenvaart
  • Grote

De Binnenvaartkrant 20 6

De Binnenvaartkrant 20 6 mei 2015 De vertrouwde krant nu altijd en overal te lezen Video Fotocollage E-paper App De digitale krant met meer mogelijkheden Bedrijven kunnen hun bereik vergroten door de combinatie van de papieren editie, de app en de website. Dankzij de extra functies in de app bieden we bedrijven de mogelijkheid tegen geringe meerkosten extra informatie toe te voegen zoals foto’s, filmpjes en links naar websites. Website Denk bijvoorbeeld aan een fotoserie van uw nieuwe product, een bedrijfsvideo als aanvulling op uw geplaatste advertentie in de krant of lezers met één klik via uw advertentie laten doorlinken naar (een specifieke pagina van) uw website. INTERESSE? BEL 010-4140060 www.binnenvaartkrant.nl DeBinnenvaartkrant BVK_binnenvaart DE BINNENVAARTKRANT

De Binnenvaartkrant 21 6 mei 2015 Damen Shipyards Hardinxveld BV Barney is uit de kluiten gewassen DOOR JOHAN DE WITTE Doopvrouw Zsuzsanna Kóbor en partner van Jerry van Dodewaard vindt een schip dopen een grote eer, maar ook heel spannend. Het is 30 april haar eerste en ze heeft als opdracht: in één keer! Ze neemt het lint en weet zich in Hardinxveld- Giessendam door velen nauwlettend gevolgd. ‘Ik doop u Barney en wens u en uw bemanning een behouden vaart.’ Dan bruist de champagne langs de boeiing. Een trotse smile, waarop een donderend applaus voor Zsuzsanna. Hierna bieden de Tug and Workboat company Herman SR. BV en Damen Shipyards Hardinxveld hun gasten zoals gebruikelijk: toost, speeches, dinerbuffet en entertainment. Bij elk nieuwbouwschip (inmiddels de negende) dat Jack van Dodewaard bij Damen Shipyards bouwt is het traditie dat klanten, medewerkers, leveranciers en familie worden uitgenodigd. De gastenlijst telt bijna 400 feestgangers. Moeder Corrie van Dodewaard is altijd de onbetwiste eregast! Het is een onderscheidende, stabiele 30,02 x 13,46 x 3,20 meter grote workboat die brancheconform is uitgerust met kingsize kranen en 3 x C18 Caterpillar Acert die 30 ton bollard pull op de klok zetten en met 30 cbm brandstof en 15 cbm drinkwater aan boord nog geen 1,80 meter diep ligt. Aanvankelijk stond 27 meter op tekening, echter de kiel was amper gelegd toen de werf belde met de opmerking: ‘Als we deze afmeting aanhouden, wordt de diepgang met gebruikelijke equipment zo’n 21 centimeter meer dan de eis van 1,80 meter.’ Jack van Dodewaard heeft de reputatie om zijn schepen niet summier uit te rusten zodat in praktijk het streven van 1,80 tot dusver een illusie bleef. Ditmaal was de eis hard! Dus groter dat casco. Het werd overeenkomstig berekening 3 meter langer. Het gevolg is een “beest” van een boot die in stroomgebieden vroeg op tij de geul in kan of de plaat op en bij eb lang kan doorgaan met werkzaamheden. Shoalbusters zijn beresterke lichtgewichten, die kunnen werken op geringe diepgang. Ze hebben hun kwaliteit en duurzaamheid bewezen en blijven daardoor waardevast in de wereldwijde baggerbusiness. Geen wonder als we naar de scheepsuitvoering, afwerking en materiaal kijken waar overduidelijk het duurzaam label van Damen Shipyards Hardinxveld aan hangt. Jos van Woerkum directeur van de Shipyard: ‘Een dergelijk groot en gecompliceerd schip in vier maanden custom made afbouwen is voor alle medewerkers topsport. De engineering van de cascovergroting nam twee weken in beslag. Een groter schip vraagt ook bijkomende wetgeving, veiligheid, meer bemanning en hutten. Damen Shipyards Hardinxveld onderscheidt zich door helemaal mee te gaan met wensen van de klant. Het wordt er beter en mooier van met doelgerichte uitvoering maar vooral praktischer. Voor een klant als van Dodewaard bouwen we graag. Geen schip van hem is hetzelfde. Zijn praktische ideeën zijn altijd vernieuwend. We leren van elkaar.’ Jack van Dodewaard bepaalt de koers van de firma. De nieuwe generatie Chris en Erwin van Dodewaard participeren in het bedrijf met zes werkschepen. ‘Chris is technical manager en purchaser. Erwin is de commercial manager’, vertelt Jack. Zowel Chris als Erwin zijn ook vaste back-up aan boord van de schepen waar nodig.! ‘Zelf vaar ik in schema op één van de boten.’ Was het al lang een wens om zo’n groot schip te bouwen? ‘Nee, wel was het een wens om de diepgang onder de 1,80 te houden.’ En dat is uniek. Ook in het grote werkdek met een HS Marine Crane van 6.440 kilo op 17 meter onderscheidt deze Shoalbuster zich. De boot is geschikt voor towing, anchor handling, dredge support, supply, survey, windfarm support DSV ,en wat bijzonder is bij dit type schip: een 4-point mooring-systeem! Wat moeten we ons voorstellen bij dit systeem? ‘Hierbij liggen we als een trekponton op vier uitgezette ankers zo vast als een eiland en kunnen we op de lieren alles naar ons toe trekken. Dat is ongekend voor dit type schip.’ ‘De Barney heeft meerdere troeven. Zo is alles vanuit de stuurhut bedienbaar. Een Inmarsat C VSAT zorgt voor communicatie en internet. Voor de middelste C18 Cat hebben we een Reintjes-koppeling die onder andere de DMT-towing winch aandrijft. Het is een lier die overbelasting van de sleepdraad voorkomt door een slipkoppeling- en ratelmechanisme.’ De brandstofcapaciteit is 135 m 3 en die van drinkwater 40 m 3 . Er zijn twaalf slaapplaatsen en zeven hutten. Het roer hebben Ron Vaneveld en Cees de Bruin in handen. Zaterdag gaat Cees op weg om in Wilhelmshaven een kabellegger te asssisteren. Ron heeft nog drie weken vrij van schema, hij komt net terug van het Suezkanaal. ‘We zijn daar met de Baloe aan het werk.’ Schiet het daar een beetje op? ‘“I am your friend”, zegt iedereen. Niettemin is de lokale werkmentaliteit nogal klimaatgevoelig.’ Waarom zo’n groot feest? ‘Omdat een nieuw schip uithalen een feestelijke gebeurtenis is. Als je werkt, en dat doen we in deze branche allemaal, verdien je zo nu en dan feestje. Het gaat om dankjewel zeggen aan medewerkers die aan het schip gewerkt hebben, maar ook om het ontmoeten of vriendschap onderhouden. Ooit kwam je elkaar ergens tegen en dat herhaal je hier. Wij vinden dat waardevol ofwel veel méér dan de prijs van het feestje!’ Barney, de kleinste van het stel denk je nog wanneer hij als een witoranje stip onder de Papendrechtse brug verschijnt. “Moed” aan de steven maakt hem groter, groter en blijft groeien tot hij bijna niet meer op de foto past. Whow…een supergave Barney. In afmeting is het een unieke Damen Shoalbuster type 3013 op weg naar ruim water voor de proefvaart. Met 13,50 meter “schouderbreedte” plus 1 metertje fenders heeft hij de uitstraling van een kampioen. Wie leverden aan Shoalbuster Barney Damen Shipyards Hardinxveld B.V. Levering compleet schip Rabobank Merwestroom Financiering Bureau Veritas Classificatie Business Capital Insurance B.V. Varen-verzekering Riegman & Klaverdijk B.V. Accountancy Pon Power BV 3 x 1 -CATERPILLAR MARINE PROPULSION ENGINE, MODEL C-18 TA SCAC WOSR, Continuous Rating 533 kW (715 hp) at 1800 rpm - 2100 rpm. 2 x 1 - CATERPILLAR MARINE DIESEL GENERATOR SET, (each) consisting of: 1 - CATERPILLAR MARINE DIESEL ENGINE, MODEL C-04.4 TA, 1 - LEROY-SOMER MARINE GENERATOR, MODEL LSAM 44.2 S7. Prime Power Rating: 106, 875 kVa (50Hz) Rubber Design B.V. Flexibele opstelling motoren MultAlign B.V. Uitlijnen motoren Straathof Controls Motorbediening Reintjes Benelux bvba 3 x REINTJES keerkoppeling type WAF 364 L / 5,435:1. Franssen Isolatiebedrijf B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen en accommodatie Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH 3- blads schroef, diameter 1606 mm, skew design Lagersmit B.V. Schroefasafdichtingen Damen Marine Components 3 Optima straalbuizen met een diameter van 1612 mm, Fishtail roeren, schroefaskokers, ankerbehandelingslier en draadlieren. WK Hydraulics B.V. Leveren van de towing pins en de hydrauliekinstallaties van de stuurmachine en de aandrijving voor de sleep- en ankerhandelingslieren, ankerlieren, HS Marine kranen, boegschroef, mastverstelling en brandstofslanghaspel. NRF B.V Bunkoelers Leroy Somer Generatoren Econosto Nederland B.V. Afsluiters en appendages Heinen & Hopman Rotterdam Airconditioning, mechanische ventilatie en een koelcel Smitsair B.V. Roosters Chubb Fire & Security B.V Ajax Brandbeveiligingsapparatuur Strago Electro installatietechniek B.V. Elektrische installatie Mastervolt B.V. Omvormer/acculader Alfa Laval Benelux Separator Den Breejen & Zn. Schilderwerken B.V. Conserveren van het gehele schip Imtech Marine Netherlands Nautische apparatuur Theunissen Technical Trading B.V. Brandalarmering systeem Observator Instruments B.V. Zonwering Bolidt Kunststoftoepassing B.V. Bloideck type A60 Heila Cranes Nederland B.V. 2 dekkranen type HS marine AK 20 en HS marine AKC H.K. van Wingerden en Zn. B.V. Wigo ramen Winteb B.V. Ontluchtingen Winel B.V. Waterdichte deuren Datema-Delfzijl B.V. Nautical Safety Viking Life Saving Equipment B.V. Veiligheidsuitrusting Rob Snel Technische Groothandel Deuren en Luiken Corrosion & Water-Control B.V. Corrosie preventie Total Lubricants Inland Marine Smeermiddelen Fiwado Bunkerstations Gasolie en Total smeermiddelen Kooyman Betimmeringen Houten dek

Binnenvaartkrant