Views
3 years ago

2015-07

  • Text
  • Onze
  • Maart
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Boord
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Meter

De Binnenvaartkrant 4 24

De Binnenvaartkrant 4 24 maart 2015 • Algemene scheepsreparaties • Hellingcapaciteit tot 6 schepen breed lengte tot 145 mtr. breedte tot 22 mtr. Maximale hellingcapaciteit 2300 ton Hal capaciteit: L 90 x br 18 x h 11 mtr L 45 x br 13 x h 11 mtr • Nieuwbouw NSW Hemiksem Scheepsreparatiewerf en Industriele constructies Herbekestraat 71, B-2620 Hemiksem Tel.: +32 3 8775528, Mob.: +32 475 831173, info@nswh.be Pannenkoekenboot Nijmegen zoekt per direct fulltime schipper/kapitein Vereisten: groot vaarbewijs (bij voorkeur schottelervaring), marifoon- en radarcertificaat, Rijnpatent, gastvrij, flexibel, representatief en technische kennis. Reageren? Waalkade 100, 6511 XR Nijmegen nijmegen@pannenkoekenboot.nl 024-3601262 Veersedijk 161 3341LL H.I.Ambacht Tel:+31 786 818308 info@stolkschepen.nl www.stolkschepen.nl Rhein-Main-Donau Schifffahrtsagentur GmbH Vermittlung von Lotsen und Ablösern in der Binnenschifffahrt Wir bieten Ihnen selbständige Kapitäne an und suchen Kapitäne die auf selbständiger Basis arbeiten möchten. Kontakt: rhein-main-donau@t-online.de Tel.Nr: 0049 (0)1715482268 Rivertours uit Vlaanderen / België zoekt voor snelle indiensttreding: een ervaren SCHIPPERSECHTPAAR voor passagiersvaart Voor vragen en interesse: info@nl-shipbrokers.com www.nl-shipbrokers.com T: +31 255 510470 M: +31 654 383998 U houdt van het schippersleven en van contacten met publiek. De Vlaamse / Belgische waterlopen trekken u aan, weekendwerk schrikt u niet af, u bent een uitstekende en veilige schipper en beschikt over een aantal technische vaardigheden. U en uw partner beschikken beiden over de nodige vaarbewijzen. Overnachting op het schip in de goed uitgeruste woning is een must. Wij bieden: aangename werksfeer samen met een ploeg gidsen. Goede verdienste. Voorlopig: van mei tot oktober 2015, maar een langdurige samenwerking is het perspectief. Kandidaturen: Guido Moens . GSM: 0032 (0)475 25 24 65 . E-mail: moens@scaldisnet.be Te koop rondvaart / partyboot “TEXEL 44” Circa 34 x 8 x 2 meter, 232 BT, capaciteit 150 personen binnen plus 100 buiten. Zeer compleet en uitmuntend onderhouden en inzetbaar voor excursietrips, dagtochten, feesten etc. vaartuig heeft max. 2 m diepgang en 8,25 m airdraft. Als nieuw machinekamer met o.a. 2x Scania DI13 motoren bouwjaar 2012. Inclusief certificaat IVW/ILENT zone 2, 3 en 4 Nederland max. 250 personen Eventueel inclusief visserijrechten en/of als compleet bedrijf “going concern” Inruil kleiner vaartuig is ook bespreekbaar.

De Binnenvaartkrant 5 24 maart 2015 Actieweek zet veren in de schijnwerpers Veerdiensten verdienen waardering Bijna 300 veren telt Nederland. Samen zetten ze jaarlijks ruim 32 miljoen personen over. Daarmee besparen ze 333 miljoen omrijkilometers, en daarmee zo’n 5,6 miljoen euro aan milieukosten. Daarmee mogen de veerdiensten een belangrijke link worden genoemd in het secundaire wegennet. Maar in het beleid van de overheid ze krijgen lang niet altijd de aandacht en waardering die ze verdienen. Om ze eens goed in de schijnwerpers te zetten, wordt volgende week de allereerste Week van de Veerdiensten georganiseerd. Die organiseert het CBRB, samen met het Landelijk Veren Platform (LVP) en de Vereniging van Eigenaren en Exploitanten van Overzetveren in Nederland (VEEON). Zij willen laten zien dat het belang verder gaat dan alleen op het gebied van verkeer en vervoer. Ook maatschappelijk en economisch zijn de veren onmisbaar. Daarnaast vormen de veerdiensten uit toeristisch oogpunt belangrijke schakels binnen de toeristisch-recreatieve infrastructuur. Ondertussen komen er allerlei uitdagingen af op de exploitanten. Duurzaamheid wordt steeds belangrijker, de meeste provincies hebben nauwelijks oog en geen beleid voor veerdiensten en de eisen van reizigers veranderen. Daardoor mogen ze niet in de verdrukking komen. Over de rol van de sector zelf en wat men van de overheid kan verwachten (of moet vrezen), organiseren CBRB, LVP en VEEON donderdag 2 april een themabijeenkomst: “Beter op weg over water, veerdiensten van nu.” Op deze pagina drie profielen van veerexploitanten. Drie uiteenlopende bedrijven die de variëteit van de sector aangeven. GVB Veren naam: Eus Drossaers, directeur Veren vestigingsplaats: Amsterdam aantal reizigers per jaar: 2.027.484 voetgangers en 2.669.864 fietsers (alleen op de IJ-veren; op het Noordzeekanaal worden geen voetgangers en fietsers geteld) 301.745 auto’s/vrachtauto’s (alleen NZK-veren; op de IJveren zijn geen auto’s op ponten toegestaan) aantal vaartuigen: 15 verbindingen: 3 verbindingen op het Noordzeekanaal (Velsen, Buitenhuizen en Zaandam) en 6 verbindingen op het IJ (Buiksloterweg-CS, IJPlein-CS, NDSM-CS, NDSM- Houthaven, Distelweg-Houthaven, Zamenhofstraat-Azartplein Wat zijn de belangrijkste veranderingen van de laatste vijf jaar? ‘Voor GVB Veren zijn de grootste veranderingen de overgang van de Noordzeekanaalveren van Connexxion naar GVB en de enorme toename van het aantal reizigers in Amsterdam.’ (foto GVB Veren) Wat is de grootste bedreiging voor de veerdiensten en waar liggen kansen? ‘Als je naar Amsterdam kijkt zie je dat de veerdiensten nog onvoldoende worden gezien als aanvulling op de rest van het OV-netwerk. Daardoor worden het aparte kostbare onkostenposten, terwijl het juist in de combinatie een slimme keus kan zijn. Gelukkig zie je dat dit besef er in toenemende mate komt. Door veerverbindingen als aanvulling te zien kan dit een groeiende bedrijfstak worden.’ Wat zou uw eerste daad zijn als u de nieuwe minister van Infrastructuur & Milieu bent? ‘Lastige en weinig realistische vraag, maar als ik toch een antwoord moet geven, zou ik de kosten van het vervoer van personen over water mee laten wegen in het fileprobleem. Waar nu geïnvesteerd wordt in asfalt en spoorverbindingen zou meer de vergelijking met vervoer over water gemaakt moeten worden. De kosten van de transportmiddelen zijn weliswaar hoog, maar de kosten voor de infrastructuur zijn weer belangrijk lager, zeker als er standaardisatie komt in de aanlandingen.’ Van den Boogaard Veerdienst (foto Van den Boogaard Veerdienst) Naam: Johan van den Boogaard, eigenaar vestigingsplaats: Vierlingsbeek aantal reizigers per jaar: 400.000 voetganger: ± 3.000, auto’s/vrachtauto’s): ± 150.000 fietsers: ± 100.000 aantal vaartuigen: 2 (1 reserve, tevens te koop) verbinding: Vierlingsbeek (NB) – Bergen (L) Wat zijn de belangrijkste veranderingen van de laatste vijf jaar? ‘Dé grote verandering voor ons was de vervanging van de veerpont in oktober 2011, waarbij alle wensen die betaalbaar waren, gerealiseerd werden in nieuwbouw. Ten tweede een substantieel deel van onze omzet wordt gegenereerd door woon-werkverkeer, waardoor ook wij de economische crisis hebben gevoeld. 2014 was alweer wat vriendelijker.’ Wat is de grootste bedreiging voor de veerdiensten? ‘Dat is voor elke verbinding verschillend. Dat kan variëren van infrastructurele wijzigingen in de regio, het onzeker zijn van een subsidiegever tot het ouder/onbetrouwbaarder worden van het varend materieel. Naar mijn mening zijn de bedreigingen over het algemeen niet zo groot.’ Waar liggen kansen? ‘Ik denk dat op toeristisch gebied nog terrein te winnen is. Fietsen wint nog steeds aan populariteit, denk aan de opmars van de elektrische fiets. Met het ontwikkelen van met name nieuwe fietsroutes zouden we ons actiever bezig kunnen houden.’ Wat zou uw eerste daad zijn als u de nieuwe minister van Infrastructuur & Milieu bent? ‘Een enkele inspecteur ontslaan en vervolgens onzinnige regels voor veerponten schrappen en duidelijke regels maken, die de veiligheid daadwerkelijk ten goede komen en die niet op verschillende manieren uitgelegd kunnen worden.’ Koninklijke NV Texels Eigen Stoomboot Onderneming Naam: Cees de Waal, directeur vestigingsplaats: Den Hoorn (Texel) aantal reizigers per jaar: 3,6 miljoen auto’s/vrachtauto’s: 1,6 miljoen aantal vaartuigen: 2 diesel-elektrische roro-schepen verbinding: Texel-Den Helder Wat zijn de belangrijkste veranderingen van de laatste vijf jaar? ‘In 2014 is in de veerhaven van Den Helder de afmeerinstallatie vernieuwd. Bij die gelegenheid is een duurzaam afmeersysteem in gebruik genomen, waarmee jaarlijks 170.000 liter brandstof wordt bespaard. Dit jaar wordt in opdracht van TESO de Texelstroom gebouwd, een hybride veerboot (CNG en 1,6 (foto Pieter de Vries Fotografie) MW aan batterijen) die in 2016 in de vaart komt.’ Wat is de grootste bedreiging voor de veerdiensten? ‘Er zijn vooral kansen voor de veerverbindingen in Nederland. Wat TESO betreft: wij zijn een veerdienst zonder winstoogmerk en proberen zo goed mogelijk invulling te geven aan de autonome vervoersvraag. Kwaliteit gaat voor kwantiteit.’ Waar liggen kansen? ‘Het streven naar kostenreductie hand in hand laten gaan met het streven naar een verdere verduurzaming van onze activiteiten.’ Wat zou uw eerste daad zijn als u de nieuwe minister van Infrastructuur & Milieu bent? ‘Blijven inzetten op degelijk onderhoud van de veerhavens.’

Binnenvaartkrant