Views
3 years ago

2015-07

  • Text
  • Onze
  • Maart
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Boord
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Meter

De Binnenvaartkrant 42

De Binnenvaartkrant 42 24 maart 2015 Veerpont op de helling Scenic Gem wordt zeeklaar gemaakt Veerpont Kessel Beesel in aanbouw Overzicht van de haven in Dodewaard Kostra 3 komt uit de schuifloods Scheepswerf Shipcon is een professional die met u meedenkt bij de meest uiteenlopende vragen rondom schepen en staalconstructies. Middels een breed netwerk binnen en buiten de scheepsbouw garandeert Shipcon een passende totaal oplossing tegen scherpe, marktconforme tarieven. Heldere afspraken over te verrichten werkzaamheden, de kosten en de planning zijn uitgangspunten bij een nieuwe en duurzame klantrelatie. Weten wat u van ons verwacht én andersom, daar bouwt Shipcon op voort. J&J Nautical Projects heeft zich gespecialiseerd in verschillende projecten van de scheepvaart. Ons bedrijf begeleidt processen of neemt de uitvoering van het projectplan over. Zo kunt u zich richten op een ander onderdeel van uw management. Door onze opgebouwde ervaring in heel Europa, weten we wat er speelt in de scheepvaart. Scheepskeuring, Werfplanning, Bouw- en aankoopbegeleiding, Management, Ondersteuning bij (ver)koop. Shipcon B.V. Waalbandijk 21 . 6669 MA Dodewaard . Nederland T +31 (0)488 41 11 20 . E info@shipcon.nl . W www.shipcon.nl J&J Nautical Projects De Houtakker 51 . 6681 CW Bemmel T +31 481 470047 . E info@jjnauticalprojects.eu . W www.jjnauticalprojects.eu

De Binnenvaartkrant 43 24 maart 2015 Verregaande service zorgt voor continuïteit van strakke reisschema’s Scheepswerf Shipcon en J&J Nautical Projects staan 24/7 klaar voor de klant DOOR JAN HOEK In 2010 startte Shipcon scheepswerf en constructiebedrijf, onderdeel van de FL-Groep, op het terrein van de voormalige werf Dodewaard Shipyard. Als allround specialist biedt Shipcon een breed scala aan diensten. Onder leiding van de ervaren bedrijfsleider Bart Bok bestaan de werkzaamheden uit onder andere nieuw- en afbouw, reparaties en onderhoud van alle type schepen en staalkundige constructies. Onderhoud en reparaties van cruiseschepen verrichtte Shipcon al voor talloze rederijen, waaronder Scenic Tours, Select Cruise Voyages, Premicon en Scylla. Ook deed de scheepswerf uit Dodewaard aan boord van de passagiersschepen noodreparaties, zodat er toch volgens het strakke vaarschema doorgevaren kon worden. Sinds enige jaren werkt Shipcon nauw samen met J&J Nautical Projects uit Bemmel, een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in verschillende projecten van de scheepvaart. Zo begeleiden de eigenaren Jurjen Eerkens en Jan Passman processen en/of nemen de uitvoering van een projectplan over. Samen met Shipcon zorgen ze voor continuïteit van vaarschema’s. Met een 24/7 inzet is de klant ervan verzekerd dat scheepswerf Shipcon en J&J Nautical Projects er alles aan doen de schepen in de vaart te houden. Aan de Waalbandijk in Dodewaard was voorheen scheepswerf Hendriks gevestigd; later werd de naam gewijzigd in achtereenvolgens scheepswerf Dodewaard en Dodewaard Shipyard. In 2010 werd de nogal verouderde werf overgenomen door F.L. Liebregts, een aannemersbedrijf van grond-, weg- en waterbouw. Het terrein, met daarop een mobiele kraan met een maximaal hefvermogen van 35 ton, werd grondig opgeknapt en de schuif-loods werd deels herbouwd en vergroot tot 55 x 16 x 11 meter. De loods beschikt over twee 10 tons-portaal kranen. Met andere woorden: de scheepswerf in Dodewaard werd op een daadkrachtige manier weer op de maritieme kaart van Nederland gezet. Waal Door opname van Shipcon in de FL-Groep kan het bedrijf nog meer werkzaamheden in eigen beheer aanbieden en heeft het bedrijf het ontwerp tot en met de realisatie van civieltechnische projecten in eigen handen. ‘Shipcon is een zelfstandig werkende onderneming binnen de organisatie van Frank Liebregts. Naast nieuwbouw, onderhoud, reparatie en schadeherstel aan binnenvaartschepen en nat materieel voeren wij ook steeds meer werkzaamheden uit op het gebied van grote staalbouwkundige constructies. Onze haven ligt ter hoogte van kilometerraai 901.000 aan de Waal, waar schepen tot 135 meter kunnen afmeren. Schepen tot 90 meter kunnen we hellingen. In de nabije toekomst, nog dit jaar, komt er ook een schroevendok, waarmee we voor- of achterschepen boven water kunnen halen’, vertelt Bart Bok. Trots somt de bedrijfsleider een aantal van de uiteenlopende projecten op die sinds de oprichting van Shipcon zijn uitgevoerd. ‘Eind vorig jaar hebben we in opdracht van de gemeente Horst aan de Maas een veerpont gebouwd, voor Kostra Haven Services twee kraanschepen voor de bevoorrading van zeeschepen in het Rotterdams havengebied en een fietsveer voor de gemeente Tiel dat deze zomer wordt opgeleverd. Inmiddels zijn we gestart met de bouw van een casco van een 55 meter lange zeegaande supplier voor de Dutch Underwater Contractors uit Urk.’ ‘In opdracht van O-foil uit Geldermalsen hebben we de spits Triade voorzien van een nieuw achterschip inclusief de O-foil voortstuwing. Dat is een integraal ontworpen systeem dat bestaat uit een brede vleugel, een hybride aandrijving en een bijpassend manoeuvreersysteem. De op- en neergaande beweging van de vleugel is geïnspireerd op zwembewegingen van dolfijnen. De voordelen van dit innovatieve systeem zijn brandstofbesparing, een lagere emissie en een stille aandrijving.’ ‘In alle gevallen werken we er met ons ervaren team keihard aan dat de klant tevreden is en op tijd weer kan varen. Uit de reacties van onze klanten merken we dat we dat, voor een scherpe, marktconforme prijs, naar tevredenheid doen. De platte structuur van onze scheepswerf en de daarbij behorende korte lijnen maken het mogelijk dat wij sneller en adequater kunnen inspelen op de wensen van de klant. Onze werkwijze staat dan ook garant voor een snelle levertijd.’ Voor onder meer Scylla verrichtte Shipcon alle onderhouds- en reparatiewerkzaamheden aan passagiersschepen van de rederij, waarvan een deel van de vloot “overwintert” in de haven bij Shipcon. Nautische projecten Dankzij de hechte samenwerking met J&J Nautical Projects zijn de activiteiten voor de cruiseschepen voor Shipcon alleen maar toegenomen. Door de in het verleden opgebouwde kennis en ervaring weten de eigenaren Jurjen Eerkens en Jan Passman exact wat zich afspeelt in de scheep- en passagiersvaart. Eerkens was nautisch-technisch directeur van een grote cruiserederij. Ook startte hij met anderen een gerenommeerde cruisemanagementfirma in Europa, waarbij hij verantwoordelijk was voor het nautische en technische deel. Als externe bouwbegeleider is hij actief geweest bij meerdere nieuwbouwprojecten. Schipperszoon Passman rondde een maritieme officiersopleiding en een binnenvaartopleiding af. Na als kapitein gevaren te hebben in Nederland, Griekenland en Zwitserland startte hij, terug in Nederland, als nautisch en technisch manager bij een Nederlandse rederij in partyschepen. Daarnaast bouwde en exploiteerde hij de bekende Pannenkoekenboot in Amsterdam. J&J Nautical Projects is gespecialiseerd in verschillende projecten van de scheepvaart, waaronder scheepskeuring, klasse maken, werfplanning, bouw- en aankoopbegeleiding en management. Bij technische zaken wordt nauw samengewerkt met Shipcon. Passagiersschepen ‘Voordeel is dat we de mogelijkheid en ruimte hebben voor meerdere opdrachten tegelijk. Een van de zaken waar we ervaring in hebben is het zeevasten van passagiersschepen. We zetten daarbij alles aan boord vast en blinderen de ramen, zodat de cruiseschepen gereed zijn voor zeetransport naar bijvoorbeeld Frankrijk. We hebben dat gedaan met de in Nederland gebouwde 135 meter lange Scenic Sapphire en de 110meter lange Scenic Gem. Deze passagiersschepen varen nu zonder ook maar enige schade opgelopen te hebben tijdens het transport op respectievelijk de Rhône en Saône en de Seine.’ ‘Met onze 24/7 service lossen we, vaak in samenwerking met J&J Nautical Projects, op onze werf of op locatie snel storingen op. Verder zijn we actief met de bouw van schepen, zorgen we voor de complete ombouw ofwel refits van hotelschepen, maken een extra schot als een schip niet meer voldoet aan de lekstabiliteit en vervangen we desgewenst keukens, thrusters en/of ramen. Ofwel, we verrichten een enorme diversiteit aan werkzaamheden op gebied van scheepsbouw, onderhoud, reparatie en staalconstructies’, aldus Bart Bok tot besluit. Benieuwd of Shipcon ook dé oplossing heeft voor uw vraag? Neem dan contact op met deze scheepswerf in Dodewaard.

Binnenvaartkrant