Views
2 years ago

2015-07

  • Text
  • Onze
  • Maart
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Boord
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Meter

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 24 maart 2015 Dé Professionele wasserij aan boord van Rivercruise schepen • Professionele was-, droog- en mangel apparatuur. • Meer kwaliteit. Minder slijtage. • Minder kosten. Laag water-, energie- en zeepverbruik. • Lange levensduur. Uitgebreid servicenetwerk door geheel Europa. Miele Professional. Een zorg minder. Voor meer informatie: www.miele-professional.nl Telefoon: (0347) 37 88 84

De Binnenvaartkrant 15 24 maart 2015 Cruisen, maar dan heel anders Flink wat walmensen dromen ervan eens met een binnenvaartschip mee te varen. Kriskras door Europa, over rivieren en kanalen. Dankzij Binnenvaartcruises is dat sinds kort mogelijk. Na een grondige voorbereiding is initiatiefnemer Alex Mutsaars op 1 maart officieel begonnen. De Tilburger, die persoonlijk de charme van de binnenvaart in 2009 ontdekte, regelt cruises waarbij gasten meevaren op een binnenschip. Hij biedt ook praktijkervaringsdagen voor beginnende jachtschippers. Het koppelverband Sjouwer is een van de schepen waarop mensen kunnen meevaren. (foto’s Binnenvaartcruises.nl) Gastvrij ontvangen Eerlijk is eerlijk: de luxe aan boord is niet te vergelijken met die van een zee- of riviercruise. Maar de beleving is misschien nog wel groter en je wordt aan boord zeer gastvrij ontvangen door de scheepseigenaren. Je beschikt over een eigen cabine en verblijft op basis van volpension. De fietsen mogen kosteloos mee. Mutsaars weet waar zijn doelgroep naar verlangt. Op de site (www.binnenvaartcruises.nl) staat te lezen: ‘Reizen per vrachtschip betekent het ultieme onthaasten, vrij van de dagelijkse beslommeringen. Stap aan boord en gooi samen met ons ”de lijnen los“ en laat je verrassen!’ En: ‘Reizen per vrachtschip is een unieke manier om de mooiste rivieren en steden van Europa te ontdekken, ervaar het ritme van het leven op een modern vrachtschip en maak kennis met onze schippers en hun partners, die vaak ook de eigenaar van het vrachtschip zijn en onderweg zowel uw kapitein als gastheer/dame zijn.’ Waterfiets Mutsaars komt zelf niet uit de binnenvaart. Tegenwoordig werkt hij in de gasindustrie, maar vroeger hielp hij bij overzeese jachttransporten en hij is nog opstapper op en Belgisch zeilschip. In 2009 maakte hij kennis met de binnenvaart: ‘Om geld in te zamelen voor een goed doel voer ik met een waterfiets van Athene naar Amsterdam. Het eerste deel ging over zee, bij Marseille voer ik de Rhône op en vervolgens binnendoor naar Nederland. Onderweg zag ik al die mooie binnenschepen en sprak ik heel wat schippers.’ In de zeevaart bestond al de mogelijkheid om als passagier mee te varen op een vrachtschip; in de binnenvaart nog niet. In elk geval niet georganiseerd. Terwijl er wel belangstelling voor is, ontdekte Mutsaars. Vandaar dat hij Binnenvaartcruises heeft opgericht. Hij start met vier schepen maar is met meer eigenaren in gesprek. Hij verwacht dat het aanbod aan het eind van het jaar uit tien schepen bestaat. Vanaf één nacht Meevaren kan al vanaf één nacht. Boeken kan op de website van Binnenvaartcruises. Daar staan ook de vaarroutes en beschikbare dagen. Plus zeer uitgebreide beschrijvingen van de schepen. De prijzen variëren per schip. Eten en drinken aan boord zijn inclusief. ‘Het zijn heel verschillende schepen en vaargebieden. Vanuit Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen kun je op een koppelverband naar de Rijn en de Moezel; met een spits kun je naar België en tot diep naar het zuiden van Frankrijk; er is ook een klassieke sleepboot die in mei begint aan een reis die via Rijn en Donau naar Griekenland gaat – gasten kunnen een deel van het traject meemaken.’ Trainingsdagen Voor recreatievaarders start Mutsaars trainingsdagen om vanuit de stuurhut van een vrachtschip hun nautische kennis en vaardigheden te vergroten. Door een dag mee te varen en de uitleg van de schipper leren ze hoe de beroepsvaart omgaat met de zeiljachten en motorkruisers en hoe het samenspel veiliger kan. ‘Deze dagen zijn tevens bedoeld om meer bewustwording en begrip te kweken tussen beroeps- en pleziervaart en zo de veiligheid op het water te vergroten.’ Een andere optie is een training aan boord van een historische sleepboot, waarmee startende én ervaren pleziervaarders hun praktijkkennis kunnen vergroten. De Alberdina vertrekt binnenkort via de Rijn en de Donau naar Griekenland. Het cruiseseizoen staat op het punt van beginnen. Ook dit jaar komen er weer meerdere nieuwe riviercruiseschepen in de vaart. Veel daarvan zijn (grotendeels) in Nederland gebouwd. Flink wat rederijen en touroperators hebben een voorkeur voor schepen van Nederlandse makelij. Hoe komt dat? En welke rol speelt de Nederlandse scheepsbouw in het succes van de riviercruisevaart? Groenervaren laat drie experts aan het woord: Robert Reitsma van Scylla AG, Gerrie van Tiem van TeamCo Shipyard en Maira Helvoirt van het CBRB. Zij beantwoorden drie vragen: 1) Veel van de nieuwe riviercruiseschepen en onderdelen worden in Nederland gebouwd. Wat is de kracht van de Nederlandse scheepsbouw? 2) In hoeverre houdt de riviercruisemarkt zich bezig met duurzaamheid en milieueisen? 3) Hoe lang kan de groei nog doorgaan? Is er geen gevaar voor overcapaciteit?

Binnenvaartkrant