Views
3 years ago

2015-07

  • Text
  • Onze
  • Maart
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Boord
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Meter

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 24 maart 2015 www

De Binnenvaartkrant 11 24 maart 2015 Werf in Druten (ver)bouwt en repareert alle typen binnenvaartschepen De Gerlien van Tiem zorgt met bouw supership Maria Theresa voor luxe maatwerk DOOR JAN HOEK De aan de Waal, ter hoogte van kilometerraai 903, in Druten gevestigde scheepswerf De Gerlien van Tiem beschikt over eigen havens. Drie stevendokken, waarmee elk voor- of achterschip droog gezet kan worden, een droogdok geschikt voor schepen van maximaal 11,45 meter breed 110 meter lang en 1150 ton, en twee werkpontons nemen een prominente plaats in. Verder zijn er afmeerkades met een lengte van 154 meter en een ruim opgezet bedrijventerrein met daarop zeven torenkranen en twee grote loodsen. Met andere woorden: een geweldige “allesonder-één-dak-locatie” om alle typen binnenvaartschepen, waaronder dagpassagiersschepen en riviercruiseschepen, te bouwen, verbouwen, repareren en onderhouden. Daarnaast levert de werf in eigen bedrijf ontwikkelde boegschroeven en spudpalen. Ook het klasse maken en enkelwandige tankers dubbelwandig maken behoren tot de werkzaamheden. En bij alle werkzaamheden geldt: afspraak is afspraak. Publiekstrekker De enorme diversiteit aan activiteiten van De Gerlien van Tiem is op dit moment goed zichtbaar. De dokken zijn bezet voor onderhoud en reparatie van een duwboot en verlenging van een Dieze Hopper; er wordt in de haven onderhoud gepleegd aan een tanker, een drogeladingsschip, een werkboot en een passagiersschip. Je komt ogen tekort, maar de absolute publiekstrekker is toch wel het door De Gerlien van Tiem geheel in eigen beheer voor rederij Uniworld Boutique River Cruise gebouwde vijfsterren supership Maria Theresa. Daarmee heeft de werf een wel heel spraakmakend diesel-elektrisch passagiersschip gebouwd dat zonder overdrijven het mooiste op de internationale binnenwateren varende cruiseschip genoemd mag worden. Van buiten en qua techniek supermodern, van binnen een 18e-eeuws drijvend kasteel met een interieur dat geïnspireerd is op de barokstijl. Geheel gebouwd volgens de hoge eisen van de klant, ofwel luxe maatwerk. Groene vaart ‘We mogen in deze moeilijke tijd in de binnenvaart zeker niet ontevreden zijn’, stelt Eric Rietveld, projectleider bij De Gerlien van Tiem. ‘Door de toename van met name grotere reparaties merken we dat de droge lading langzaam uit het dal komt; er zit weer wat beweging in de markt. We overleven omdat we specifieke opdrachten, zoals de bouw van superluxe hotelpassagiersschepen, aannemen en hebben daarmee inmiddels een goede naam opgebouwd. We zijn een onafhankelijke werf, beschikken over vakkundig en gekwalificeerd personeel en werken samen met gerenommeerde leveranciers. We blijven een nononsens bedrijf en werken altijd, zoals gezegd, volgens het principe: afspraak is afspraak.’ ‘Dat geldt natuurlijk ook voor opdrachten van de onder onze regie uitgevoerde bouw van de vijfsterren cruiseschepen Catherine en Maria Theresa voor rederij Uniworld. Qua coördinatie zijn dit bijzonder ingewikkelde nieuwbouwprojecten. Bij de afbouw zijn namelijk niet minder dan zo’n veertig gespecialiseerde bedrijven betrokken.’ ‘De bouw van deze diesel-elektrische superships past prima bij ons streven steeds nadrukkelijker het accent op de “groene vaart” te leggen. Daarnaast maken deze cruiseschepen van rivierwater schoon water voor de badkamers. Vervolgens wordt aan boord het afvalwater gereinigd en gaat het als schoon water weer terug de rivier in.’ ‘Ook bij deze complexe projecten werken we er keihard aan om de schepen op de afgesproken tijd en geheel volgens de wensen en eisen van de opdrachtgever in de vaart te hebben.’ Varende visitekaartjes Sinds 1995 is De Gerlien van Tiem actief in het afbouwen van casco’s van alle type binnenvaartschepen. De werf beschikt daarvoor over de modernste faciliteiten. Zo’n twaalf jaar geleden werd het eerste passagiersschip afgebouwd. Eric Rietveld vertelt over die werkzaamheden: ‘Gemiddeld hebben we het afgelopen decennium één cruiseschip per jaar afgebouwd; van een 50 meter lang dagpassagiersschip voor de Frankfurter Primus-Linie tot en met de 135 meter lange superships voor de Uniworld Boutique River Cruises. Het zijn stuk voor stuk prachtige riviercruiseschepen, die voor onze werf zonder twijfel varende visitekaartjes zijn.’ In 2012 werd de Maria Sibylla Merian opgeleverd, een cruiseschip dat afwisselend vaart op de Main, Rijn en Neckar. De werf bouwde het achterschip en deed de complete afbouw. Na zonsondergang zorgt led-binnenverlichting voor een sfeervolle verlichting in dit, volgens de eigenaar, comfortabele, facettenrijke juweel. Een De Gerlien van Tiemboegschroef vormt het stuwende hart in het voorschip van het cruiseschip. De afgelopen decennia heeft de werf in totaal ruim 1.500 in eigen bedrijf ontwikkelde boegschroeven geleverd. De boegschroeven zijn leverbaar met een vermogen van 110 tot 1.000 pk en schroefdiameters van 370 tot 1600 millimeter. Naast het stuurroostermodel bouwt De Gerlien van Tiem ook kanalenboegschroeven met een diameter van 800 tot 1300 millimeter. Naast de boegschroeven is men ook fabrikant van innovatieve vierkante spudpalen. Wederom een bewijs van de veelzijdigheid van de aan de Waalbandijk in Druten gevestigde werf. Vijfsterren hotelschepen Voor de Zwitserse rederij Excellence werden de imposante passagiersschepen Excellence Royal (2010) en Excellence Queen (2011) gebouwd. Met een lengte van 110 meter hebben deze schepen een opvallende geringe diepgang van 1,50 meter. Deze luxe cruiseschepen zijn dubbelwandig en voldoen in zijn geheel aan de strenge regels van de ILT en de klassebureaus. Ook op het gebied van groen varen zijn deze schepen ‘excellent’ te noemen; de uitstoot van de motoren valt ruim onder de CCR2-norm, de noodbatterijen worden door zonne-energie opgeladen en aan boord is ledverlichting aangebracht. De grootste uitdagingen voor de in 1967 opgerichte werf was ongetwijfeld de afbouw van de vijfsterren luxe-hotelschepen Catherine en Maria Theresa. Riviercruiseschepen met als afmeting 135 x 11,40 x 2,05 meter, die zich onderscheiden op het gebied van luxe, artisticiteit en technische innovatie. Voor de 150 passagiers zijn er 64 luxe hutten, tien suites en een spectaculaire Royal Suite met een aparte slaap- en leefruimte beschikbaar. Zes Caterpillars C18 Acert en twee 900 kW elektromotoren staan garant voor de dieselelektrische voortstuwing. SS Catherine is in Frankrijk te bewonderen op de Rhône en de Saone, terwijl het vaargebied van de Maria Theresa van Amsterdam naar Boedapest vic versa loopt. Betrouwbaarheid In nauw overleg met opdrachtgevers en in samenwerking met tal van gespecialiseerde bedrijven zorgen de vakmensen van De Gerlien van Tiem elke keer weer voor de oplevering van spraakmakende projecten. Ook bij de superships Catherine en Maria Theresa was De Gerlien van Tiem vanaf het ontwerp tot en met de oplevering betrokken bij de (af)bouw. Er moet in alle takken van de binnenvaart en liefst zo snel mogelijk gevaren worden. Daarom is betrouwbaarheid bij De Gerlien van Tiem een belangrijk sleutelwoord. Daarbij gaat het waarborgen van kwaliteit bij deze werf nooit te ver!

Binnenvaartkrant